Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vahvistuu vaan se ajatus, etten jatkossakaan polje autojen seassa etenkään yli 60km/h alueilla. Vaikka kuinka on oikeus pyöräillä, niin mielummin olen hengissä kuin oikeassa. Kivahan se ois pyörämatkailla, mutta vaarallista extremeurheilua tuo tuntuu olevan. :(

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja janx »

Ei ole minullakaan ollut intoa autojen sekaan. Kaupungista on toki helppo huudella. Puolikatettu trike ei ole mittasuhteiltaan kuin kinneri, jolla oletan olevan joitakin etuja ja varmaankin haittoja. Trikeummikko ei niistä vielä tiedä, mutta pitäisi mennä junaankin triken.

Niin onhan meillä kohta kevytautotkin - max. 1500kg ja 60kmh. Ilman ajo-opetusta. Siitä tuli ohjelmaa eilen, jossa autokauppiaiden edustaja kehui tätä edistyksesi. Tuttuja maisemia (Nokian radalta). Tuli useampaan kertaa ilmi, että virittämisen riski on ilmeinen (merkittävä osa mopoista ja mopoautoista on viritetty, ja kevytauton voikin helposti muuttaa tavalliseksi autoksi, kun kuski täyttää 18v jne.).

Asian ytimessä, Jaakko Loikkanen - 1. kausi - Hyvästit mopoautoille?
https://www.mtv.fi/sarja/asian-ytimessa ... le-1052417

Oiskohan tälle ollut oma ketju. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Kaksi autoa oli ajanut kinnerin perässä. Kolmas auto oli lähtenyt ohittamaan kahta autoa. Vastaantulijan vuoksi ohittava auto oli siirtynyt vauhdilla takaisin omalle kaistalleen suoraan kinnerin päälle.

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/poli ... on/818469/
Pyöräliiton faceryhmässä lähiaikoina keskusteltu paristakin samankaltaisesta omnettomuudesta. Toisessa auto oli pysähtynyt väistämisvelvollisena kevarille ja pyöräilijä oli kaatunut jarrutaessaan (ei yhteentörmäystä). Kummassakin pyöräilijää moitittiin huolimattomaksi :? :(
Jos vastaavassa onnettomuudessa olis 2 autoa, toinen kääntyy eteen ei olis epäselvää, ett kääntyjä on syyllinen :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Toisessa auto oli pysähtynyt väistämisvelvollisena kevarille

Autonkuljettaja rikkoisi tieliikennelakia vaikka ei olisikaan väistämisvelvollinen.
TLL §15 sanoo:Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
Järkevästi ajettelevalle tuo on ilman ohjettakin itsestään selvää, mutta aika paljon on muitakin :(

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Toisessa auto oli pysähtynyt väistämisvelvollisena kevarille

Autonkuljettaja rikkoisi tieliikennelakia vaikka ei olisikaan väistämisvelvollinen.
TLL §15 sanoo:Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
Järkevästi ajettelevalle tuo on ilman ohjettakin itsestään selvää, mutta aika paljon on muitakin :(

Tässä edellytettiin vain, ett pyöräilijä sovittaa ajotapansa :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Minua kiinnostaa mitenkä tuon ylläolevan linkin kaltaisisten onnettomuuksien tutkinnassa tulkitaan pyöräilijän tilannenopeutta ja millaisin perustein todetaan, onko se sellainen, että pyöräilijän on ollut mahdollista tulla autoilijan havaitsemaksi.

-Mikä on suurin pyöräilijän nopeus, jolla kulkevan pyöräilijän auton kuljettaja kykenee havaitsemaan?
-Millä nopeudella pyöräilijä muuttuu näkymättömäksi eikä häntä täten kyetä havaitsemaan. Autoilijan havainnointikyky on oletetusti vakio.
-Miten paljon autoilijan havainnointihetken tilannenopeus ja ajosuunta vaikuttavat pyöräilijän havaituksi tulemiseen?
-Onko vihreitä kohti pyörällä etuajo-oikeutetusti ajaessa sallittua ajaa nopeusrajoituksien ylärajan mukaan, mikäli edessä ei häämötä esteitä siinä vaiheessa kun havaitaan vihreä valo?

Quest Carbon -2015

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Risteystä lähestyessä pitää noudattaa erityistä varovaisuutta ja lisäksi tilannenopeuden pitää olla liikenneturvallisuuden edellyttämällä tasolla. Jos nuo pystyy toteuttamaan, saa ajaa enintään nopeusrajoituksen sallimaa enimmäisnopeutta. Muuten pitää niin hiljaa että ensin mainitut toteutuvat.

Vain nopeusrajoitus on absoluuttinen. Tilannenopeus on nimensä mukaisesti tilannesidonnainen ja on siksi jätetty määrittelemättä.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Tänään työmatkalla koiranulkoiluttajan koira hyppäsi kinnerin kylkeen. Koira vaikutti olevan tällin jälkeen kunnossa. Kinnerissä ei vaurioita. Hiilikuitu jousti.

Tilanne: pyörätien suora alamäki loistavalla näkyvyydellä. Nopeusrajoitus 50 km/h. Ajonopeus 40-50 km/h välissä. Ajoin ajoradan oikeaa reunaa. Kaksi ihmistä oli ajoradan äärivasemmassa laidassa 25-45kg koiran kanssa. Kohtaustilanteessa koira ampaisi yhtäkkiä päälle kinnerin kylkeen. Keskustelimme ja jatkoimme omiin suuntiimme. Jatkossa painan äänimerkkiä korostetun kaukaa jos vastaava tilanne tulee. Olen ennenkin ohittanut saman koiran, mutta se ei ole reagoinut minuun näin. Onni onnettomuudessa.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

Tänään työmatkalla koiranulkoiluttajan koira hyppäsi kinnerin kylkeen. Koira vaikutti olevan tällin jälkeen kunnossa. Kinnerissä ei vaurioita. Hiilikuitu jousti.

Tilanne: pyörätien suora alamäki loistavalla näkyvyydellä. Nopeusrajoitus 50 km/h. Ajonopeus 40-50 km/h välissä. Ajoin ajoradan oikeaa reunaa. Kaksi ihmistä oli ajoradan äärivasemmassa laidassa 25-45kg koiran kanssa. Kohtaustilanteessa koira ampaisi yhtäkkiä päälle kinnerin kylkeen. Keskustelimme ja jatkoimme omiin suuntiimme. Jatkossa painan äänimerkkiä korostetun kaukaa jos vastaava tilanne tulee. Olen ennenkin ohittanut saman koiran, mutta se ei ole reagoinut minuun näin. Onni onnettomuudessa.

Olet tullut koiralle yllätyksenä ja se on mennyt "taistele tai pakene"-tilaan, joka päätynyt taistelumoodiin. Se on koirilla refleksi säikähtämiseen. Kannattaa koittaa sitä äänimerkkiä, mutta ei sekään välttämättä auta, koska koirat ei tiedä, mitä äänimerkki tarkoittaa. Saattavat kellon soitosta tulla vain nälkäiseksi ja alkaa erittää sylkeä. :mrgreen: linkki

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No oho, kaikkee sitä...

Koirat ovat kyllä arvaamattomia. Usein siellä hihnan toisessa päässä vielä arvaamattomampia ja varautumattomampia siihen että se aina kiltti Fifi syöksyykin alle tai nojapyöräilijän tapauksessa mahdollisesti päälle. Usein tuntuu ajaessa ettei väylän leveys meinaa millään riittää kohtaamaan noita. Mä en ymmärrä, jos mulla olisi koira niin en haluaisi ottaa mitään riskiä että sen kuono on kohta pinnojen välissä. Moni päästää koiransa aivan liian lähelle.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Muutaman kerran olen tänä keväänä "törmännyt" , siihen ei yksin se koira riitä. Jos taluttaja sulkeutuu omaan mailmaansa. Kuulokkeet päässä , "älytön " kädesssä . Niin ei siinä kellot paljon auta .
Yhdelle tytölle sanoinkin jo, mailma on täällä ulkopuolella. Suurilla silmillä katseli eikä tajunnut mikä . :evil:
Siinä herää kysymys , tämän älyttömän mailman viihdelaitteet . Kuinka paljon ne viellä tule aiheuttaan kuolemia liikenteessä . :cry: :cry:

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Tänä keväänä uudella kylällä (Akaa/Viiala) en ole kohdannut kuin muutaman alle 30-vuotiaan pyöräilijän jolla ei olisi kännykkää kourassa ja kuulokkeita korvilla. Aamuisella koiralenkillä kohtaamani kouluun pyöräilevät nuoret ajavat kaikki Jopolla ilman käsiä tuijottaen puhelintaan. Koukkutanko-kyyrypyöräilijät taas tuijottavat mittareitaan ja kiroavat häiriötä koiraa väistäessään... :D. Mutta tällä kylällä lukuisat asiointipyöräilijät suhtautuvat yllättävän positiivisesti koirankusettajaan.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eilen se oli lähellä .Schaumanin puitotiellä VVO:n talon kulmalla . Siinä on kapea pyörätie . Jyrkä mutka ei näkyvyyttä juuri ollenkaan . Lisäksi kasvillisuus peittää lopunkin näkyvyyden .Siis täysin susi koko pyörätie. :mrgreen: :mrgreen:
Vastaan tule sähköpyörätuoli ja nainen joka samalla ulkoiluttaa samalla pientä koiraa.
Heille kiitos että olivat tulossa vastaan .
Ilman heitä olisi kolissu tosi pahasti . Muutama metri heistä takana tuli Toyota , ilman valoja ja sopivasti harmaa .
Soitin kelloa tälle sähkikselle ja hän väisti oikeelle hänestä nähden ja teki tilaa . Juuri kun olin ohittamassa häntä näin tän Toyotan . :mrgreen: :mrgreen:
Niin läheltä menin autoo että kyynerpää osu auton peiliin . Taisi hajota , kuski autossa pelästy viellä enmän . Varmaan kiukkusta karvasta naamaani .
Jos ja jos jossitellaan , niin ilman tätä sähkäriä olisin ajannut suoraan Toytan keulaan pyörätiellä . Todennäkösesti Pappara olisi nyt sairaalassa .
Ainut joka tässä kärsi materiaaalisen häviön oli auto . Peili taisi särkyä .
Tässä kohtaan olen vuosien varrella muutaman kerran , törmännyt läheltä tialanteita .
Yleensä siellä on joku muuttoauto jaloissa , jättämättä tippaakka tilaa muille kulkioille.
Tämä pyöräteitten käyttäminen purkuupaikkana on aika vaarallista hommaa ja yleistä Jyväskylässä. Tai jakeluauto purkaa kuormaa , minkäänlaista ajatusta muusta mailmasta. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Pyörätielle pysäköinti on laitonta ja pysähtyminenkin sallittua vain poikkeustapauksissa ja silloinkin monen ehdon on täytyttävä, eikä silloinkaan saa haitata kohtuuttomasti kyseisellä väylällä liikkuvia. Ikävä kyllä tämän maan liikennekulttuuri on sellanen että autoliikennettä ei haluta haitata yhtään, vaan monella ensimmäisenä vaihtoehtona ajetaan suoraan pyörätielle autolla, vaikka sen pitäisi olla viimeinen vaihtoehto.

Onneksi sulle ei sattunut pahemmin. Mun puolesta tuon pyöräteiden valloittamisen autoilla saisi lopettaa nyt heti tai mieluummin jo eilen, tai sitten säädettäisiin ettei pyörätietä ole pakko käyttää missään tilanteessa. Minusta on aika pöljää ensin ajaa pyöräilijät pois ajoradoilta ja ihan kuin se ei riittäisi, tungetaan vielä kapeille väylille autoja haitaksi ja vaaraksi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin