Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Onnettomuus, jossa pyöräilijä ajaa bussin kylkeen. Miksi tuolla on kahdet valot? (Ilmeisesti kääntyville) Eikö tuo toinen kaista ole toiseen suuntaan pyöräileville? (On) "Bus hit by bicycle..." (kaupunki on Bukarest, Romania - en olisi heti uskonut. Fyysisesti erotetut pyöräkaistat liikennevaloilla :o)

Ps. Myös Jyväskylän kuolonkolari on jäänyt käsittelemättä?
https://www.ksml.fi/kotimaa/Py%C3%B6r%C ... ta/1537765

Taas on tehty liikennejärjestelyjä ilman minkäänlaista tajua siitä, miten ihmiset hahmottavat ympäristöään. Ensimmäisessä videossa liikennevalot todella kaukana risteyksestä, jota varten ne olivat ja toisessa äärimmäisen tärkeä liikennejärjestykseen liittyvä tieto kirjoitettuna lisäkilpeen pitkällä sössöttävällä tekstillä. :evil:
Kielletty ajosuunta merkki tuohon olisi kuulunut, eikä teksti "Pyöräily keskustan suuntaan kadun toisella puolella". Onko pyöräilijän tiedettävä, missä suunnassa keskusta on. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TorVelo
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Marras 2017, 19:48

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja TorVelo »

Onnettomuusketjut olivatkin hajaantuneet. Pistän nyt ensimmäisen onnettomuuskuvauksen tänne. Siirrelkää ylläpito järkevämpään paikkaan tarvittaessa.

Ajelin Espoon keskuspuiston kautta etelään. Pienen nyppylän jälkeen eteen avautui veden kaivama syvä ura, jota en pystynyt väistämään. Oikea etupyörä putosi uraan ja kinneri meni kyljelleen. Hyvin pehmeä oli kaatuminen, mutta olipa vaikeuksia päästä ulos. Kun paino on kyljellä, ei kulkuaukko avaudu. Ilmeisesti kannattaisi siinä tilanteessa avata katto ja pyrkiä ulos pienenpuoleisesta kajakkiaukosta. Täytyy joskus harjoitella poistumista. Paikalle sattui lenkkeilijä ja perässä tullut pyöräilijäkin tuli apuun ja saivat kinnerini pyörilleen ja pääsin normaalireittiä ulos.

Hiilikuituvanne oli säpäleinä, sillä ei ajettaisi mihinkään. Paikka oli hankala. Mistä tahansa muualta menisin bussilla kotiin ja tulisin pakulla hakemaan kinnerin kotiin. Nyt kaikki tiet ja bussireitit olivat mahdollisimman kaukana.

Pysäköin kinnerin läheiseen ulkoiluteiden risteykseen, irroitin rikkinäisen etupyörän ja patikoin kotiin hakemaan ehjän pyörän tilalle. Seuraava ongelma tuli jyrkässä ylämäessä. Nopeusanturi oli saanut osumaa ja oli kaukana pyörän magneetista. Sähkö kytkeytyi vasta kun sain vauhtia kinneriin, eli ei ylämäessä. Pienen säätämisen jälkeen pääsin takaisin kotiin ja sai järjestelmän toimimaan normaalisti.

Onnettomuuden syy on kevyen liikenteen väylän rakenteessa. Siinä oli aivan liian paksu kerros hienoa kivituhkaa. Pienikin puro vie massaa pois tiestä ja lopulta jää syvä ura. Oikeampi rakenne olisi sellainen, että tämän hienon pintarakenteen alta tulisi esiin kantava kerros, jota vesi ei liikauta mihinkään.

TorVelo

KPuisto1.jpg
KPuisto1.jpg (56.94 KiB) Katsottu 4825 kertaa
KPuisto2.jpg
KPuisto2.jpg (62.43 KiB) Katsottu 4825 kertaa

Flevobike Orca, Nojasoutuvene Salubris

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos selostuksesta. Tuollainen tievaurio voi yllättää kenet tahansa ja rysäys voi olla kovakin. Sitä hieman ihmettelen, että kinneri on pitkittäin urassa, vaikka ura on lähes poikittain tien suhteen. Haukkasiko ohjaus uran suuntaiseksi.

Kuvassasi näkyy ohjaussauvojen minulle yllättävä pituus, tai ainakin korkeus. Jos kädet ovat noin korkealla ohjaussauvoilla, ei niitä voi oikein tukea mihinkään, joten epästabiilisuutta tulee käsien painon heilahtelun aiheuttamana samaan tapaan kuin suoraohjauksisessa trikessä. Voisitko ottaa kuvan ohjaamosta, jotta näkyy, mistä nuo on nivelöity ja minne vivutettu.

Tästä tulikin mieleen, että voisit harkita suoraohjaustrikessä käytettyä lowtech-vaimenninta, jolla vaimennusta voi kädellä lisätä kun vauhti kasvaa. Tätä minä kokeilisin itse ensinnä leveämmän takarenkaan asentamisen jälkeen.

Tässä kuvassa on suoraohjauksisen triken vaimennin valokuvassa. Päälle on piirretty vähän automaattisempi malli, jota ei tarvitse kädellä säätää.
Kuva
Tuossa naruvaimentimessa on ideana, että köysikitka reilun kokonaisen kierroksen rungon ympäri kiertävän köyden kautta vaimentaa vipujen liikettä sitä enemmän, mitä kireämmäksi, normaalisti löysälle viritetty köysi kädellä painetaan. Toimii käytännössä hyvin. Tästä löytyy ketju, josta linkki alkuperäiseen ketjuun. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 7&start=15
Tässä alkuperäinen viesti. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 30&#p98511

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TorVelo
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Marras 2017, 19:48

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja TorVelo »

Ura oli tien suuntainen. Kinneri on siinä asennossa, mihin se nostettuna jäi.

TorVelo

KPuisto4.jpg
KPuisto4.jpg (68.97 KiB) Katsottu 4805 kertaa
kahvat.jpg
kahvat.jpg (55.08 KiB) Katsottu 4805 kertaa
Kahva2.jpg
Kahva2.jpg (56.27 KiB) Katsottu 4805 kertaa

Flevobike Orca, Nojasoutuvene Salubris

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Ok, tuollainen vesiura. Vuoristomaissa tietä tien suuntaisesti sitä pitkin virtaava vesi estetään tiehen poikittain, hieman vinoon haudatuilla puilla, jotka ohjaavat veden tien sivuun. Ne voivat olla jopa kokonaan tien hiekkapinnan alla ja alkavat toimia vasta, kun vettä tulee niin paljon, että hiekka alkaa liikkua. En tiedä, mitä ne ovat nimeltään, mutta ei vuoriston kovissa sateissa tiet säilyisi kunnossa ilman niitä. Kannattaisi ottaa mallia Suomessakin.

En hahmota, miten nuo ohjausvivut on nivelöity ja mihin vaikuttavat työntötangot, jotka niistä lähtevät. Hämmentää, kun ovat noin korkealla. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Melko lyhyet on ohjaussauvat ja turhan nopea vipusuhde. Ei ihme, jos tuntuu äkkiväärältä nopeammassa menossa. Räntiksessä on mulla 3x pidempi vipu ja sekin tuntuu ilman ohjausiskaria melko tarkasti ohjattavalta. Eli suosittelen kuplavolkkarin ohjausiskaria, jollainen on ollut muutamassa kolmipyörässäni.

Liitteet
flevo orca.jpg
flevo orca.jpg (180.17 KiB) Katsottu 4721 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt kun mekanismi alkaa hahmottua, tulee mieleen, olisiko ongelmana aurauskulman kasvu kovassa vauhdissa. Tuossahan käsittääkseni molemmat vivut kääntävät omaa pyöräänsä ja raidetanko yhdistää pyörät lattian alla. Jos kovassa vauhdissa vähän jännittää ja työntää molempia sauvoja eteen, kiristyvät raidetangon välykset laitaan niin, että aurauskulma kasvaa. Noilla vipusuhteilla raidetangon niveliin ja muuhun ripustukseen tuota kautta vaikuttavat voimat ovat suuria. Jos välystä on paljon ja ajoneuvon painopiste korkealla kuten tässä, alkaa auraava keula yliohjata ja "kirjoittelu" on lähellä.

Ohjausiskari ei tähän varmaan auta, jos kyse on tuosta. Pystyisitkö mittaamaan aurauksen ja säätämään sen hieman harittamaan. Sekin olisi hyvä tarkistaa, muuttuuko pyörien ohjauskulmat silmin havaittavasti, jos ohjausvipuja kääntää samaan suuntaan eteen ja taakse. Joka tapauksessa olisi kovassa vauhdissa parempi vetää ohjausvipuja itseensä päin mieluummin kuin työntää pois päin. Vetäminen ajaa välykset harittavaan suuntaan ja harittava ohjaus tekee ajoneuvosta aliohjaavamman. :?

Aurauskulman mittaus pitää tehdä kuski paikoillaan ja vasta kun ajoneuvoa on työnnetty jonkin matkaa eteen päin säädön jälkeen, jotta myös ohjausvoimien välykset pääsevät vaikuttamaan kuten oikeasti ajossa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

.... Tuli väärään ketjuun, enkä saanut poistettua.

Viimeksi muokannut Premnas, 30 Touko 2020, 07:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja yaana »

Mun onnettomuudet on onneksi vain taistelua parkissa olevan pyörän kanssa. Tänään sain pureman eturattaasta. Neljä komeaa skraadua hampaista. Iho rikki ja mustelma tulossa :roll:

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

yaana kirjoitti:

Mun onnettomuudet on onneksi vain taistelua parkissa olevan pyörän kanssa. Tänään sain pureman eturattaasta. Neljä komeaa skraadua hampaista. Iho rikki ja mustelma tulossa :roll:

Onko se vihainen, kun sillä ei ole ajettu riittävästi. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja yaana »

jori kirjoitti:
yaana kirjoitti:

Mun onnettomuudet on onneksi vain taistelua parkissa olevan pyörän kanssa. Tänään sain pureman eturattaasta. Neljä komeaa skraadua hampaista. Iho rikki ja mustelma tulossa :roll:

Onko se vihainen, kun sillä ei ole ajettu riittävästi. :shock:

Voi olla. Pitänee hyvitellä myös pesulla ja kiillotuksella :)

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Helsingissä on kuollut polkupyöräilijä kolarissa Meilahdessa
Onnettomuudessa törmäsivät pakettiauto ja polkupyöräilijä.

Kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus tapahtui puoli kolmen aikaan Helsingin Meilahdentien ja Paciuksenkadun risteyksessä, kertoo Helsingin poliisi Twitterissä.

Onnettomuudessa pakettiauto ja polkupyöräilijä törmäsivät. Polkupyöräilijä kuoli vammoihinsa poliisin mukaan hieman ennen kello viittä päivällä.

Helsingin poliisista vahvistetaan STT:lle, että onnettomuudessa osallisina olleet ihmiset olivat aikuisia.

Poliisi jatkaa onnettomuuden syiden tutkimista, eikä tiedota tässä vaiheessa enempää asian tiimoilta.

https://yle.fi/uutiset/3-11564711

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Helsingissä on kuollut polkupyöräilijä kolarissa Meilahdessa
Onnettomuudessa törmäsivät pakettiauto ja polkupyöräilijä.

Kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus tapahtui puoli kolmen aikaan Helsingin Meilahdentien ja Paciuksenkadun risteyksessä, kertoo Helsingin poliisi Twitterissä.

Onnettomuudessa pakettiauto ja polkupyöräilijä törmäsivät. Polkupyöräilijä kuoli vammoihinsa poliisin mukaan hieman ennen kello viittä päivällä.

Helsingin poliisista vahvistetaan STT:lle, että onnettomuudessa osallisina olleet ihmiset olivat aikuisia.

Poliisi jatkaa onnettomuuden syiden tutkimista, eikä tiedota tässä vaiheessa enempää asian tiimoilta.

https://yle.fi/uutiset/3-11564711

JOs arvata saa, on pyöräilijä tullut alamäkeä tuolta vasemmalta Paciuksen kadun varren pyörätietä ja pakettiautoilija kääntynyt eteen.

Meilahden+Paciuksen kadut.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Helsingissä on kuollut polkupyöräilijä kolarissa Meilahdessa
Onnettomuudessa törmäsivät pakettiauto ja polkupyöräilijä.

Kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus tapahtui puoli kolmen aikaan Helsingin Meilahdentien ja Paciuksenkadun risteyksessä, kertoo Helsingin poliisi Twitterissä.

Onnettomuudessa pakettiauto ja polkupyöräilijä törmäsivät. Polkupyöräilijä kuoli vammoihinsa poliisin mukaan hieman ennen kello viittä päivällä.

Helsingin poliisista vahvistetaan STT:lle, että onnettomuudessa osallisina olleet ihmiset olivat aikuisia.

Poliisi jatkaa onnettomuuden syiden tutkimista, eikä tiedota tässä vaiheessa enempää asian tiimoilta.

https://yle.fi/uutiset/3-11564711

JOs arvata saa, on pyöräilijä tullut alamäkeä tuolta vasemmalta Paciuksen kadun varren pyörätietä ja pakettiautoilija kääntynyt eteen.
Meilahden+Paciuksen kadut.jpg

Toivoisin ettei ole koska sillon pyöräilijä on ensin ajanut jalkakäytävää ja sitten punaisia päin risteyksessä ja kohtalaisen yksiselitteisesti itse syyllinen onnettomuuteen. Tämä oletus koska risteyksessä on vasemmalle kääntyville nuolivalo ja luulen ettei pakettiautonkuljettaja lähtisi tai saisi edes mahdollisuutta yrittää ajaa punaisia päin johtuen liikenne määristä paikalla kyseiseen aikaan.

Jos on tultu päinvastaisesta suunnasta molempien osalta risteyksessä on vihreät valot suoraan molemmille, joten pakettiautonkuljettaja olisi kääntyvänä väistämisvelvollinen ja täten syyllinen onnettomuuteen.

Tapio Keihänen @ FB kirjoitti:

Itsekin ajoin tuosta puoli viiden aikoihin tutkinnan ollessa yhä käynnissä ja paku oli tosiaan sellaisessa asennossa, että todennäköisesti oli kääntynyt oikealle. Oli poikittain suojatiellä/pyörätien jatkeella. Pakun tuulilasi oli kuskin puolelta täysin rikki, jälki näytti siltä ettei törmäys ollut tapahtunut aivan pienessä vauhdissa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, näin se täytyy olla, kuten Wacky sanoi. Kuvassa tuo mäki vain näytti niin jyrkältä, että rupesin spekuloimaan pyöräilijän vauhdilla. Paljon todennäköisempää on tuo oikealle kääntyvän pakun perinteinen onnettomuus. Umpipakustahan ei näe enää takaviistoon oikealle, jonne tuo pyörätien suunta kääntymisvaiheessa kiertyy.

Kun tuo kevari on tuolla lailla kauempana tiestä, ei sinne näe myöskään peilistä, kuin kauemmas tuolle tielle. Jos pakukuski joutuu jonottelemaan kääntymistään niin, että siihen menee aikaa, ehtii pyöräilijä ylämäkeenkin jo aika kaukaa kuolleeseen kulmaan.

Olen tätä aiemminkin yrittänyt varovasti ottaa puheeksi, että pyöräilijän olisi aina parempi väistää ajoradalta oikealle kääntyvää liikennettä, koska pyöräilijän mahdollisuus tulla havaituksi varsinkin umpipakun ratista on pieni ja edellyttää kuskilta joissain paikoissa äärimmäisiä temppuja tuohon suuntaan kunnolla nähdäkseen.

Tavallisesti tuo kulma tarkastetaan jo tullessa, jolloin havaitseminen perustuu pakun pyöräilijää nopeampaan vauhtiin. Sivuikkunasta voi nähdä risteystä lähestyttäessä onko pyörätiellä samaan suuntaan risteystä lähestyviä pyöräilijöitä. JOs kuitenkin risteyskessä on jotain hässäkkää, että siinä joutuu odottelemaan, ehtii pyöräilijä kääntyjän kuolleeseen kulmaan jo niin kaukaa, että sellaisen ennakointi vaatii hävittäjälentäjän spatiaaliset kyvyt.

Jokainen henkilöautoilijakin kyllä tämän tilanteen huomaisi, jos hahmottaisi, miten huonosti on samaan suuntaan liikkuvat pyöräilijät havainnut. Tavallisesti vaan käännytään oikelle pyöräilijän eteen ja kolarin välttäminen perustuu vain tuohon edellä kuvailemaani nopeuseroon.

Nyt kun polkupyörät ovat yhä useammin sähköavusteisia, tuohon nopeuseroon perustuvan pyörätien havainnoinnin mahdollisuus heikkenee sitä mukaa, mitä nopampia välineitä kevarilla liikkuu, siksi toivoisinkin vakavaa keskustelua väistämissääntöjen muutoksesta tämän oikealle kääntyvän autoilijan väistämisvelvollisuuden siirtämisestä risteystä lähestyvän pyöräilijän kontolle.

Tiedän kyllä, että tämä on paskamainen näkemys, mutta mahdottoman vaatiminen on vielä pahempi. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin