Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Luotan siihen että ketju katkeaa alamäkeä ennen olleessa ylämäessä 20-25 km/h nopeuksissa.

Kai se itsellä katkeaa siinä jyrkässä ylämäessä noin 8-12 km/h nopeudessa, joten ei tule suurta vahinkoa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Api
Viestit: 126
Liittynyt: 26 Touko 2008, 22:43

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Api »

Takavetoisen Fujinini Kmc kevennetty 10-ketju katkesi väljentyneestä pikaliittimestä muutaman kerran. Nimenomaan juuri alamäessä töyssyssä silloin kun ei ollut veto päällä. Ei aiheuttanut vaaratilanteita.

Muistaakseni en löytänyt kotikylältä uutta liitintä, siksi korjasin vanhan puristamalla sen tongeilla tiukemmaksi. Hyvin on pelannut.

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Se mun ketju oli juuri asennettu, kasattu kolmesta ketjusta pikaliittimillä, ja en kovin tarkasti tsekannut että menikö ne varmasti kunnolla kiinni, joten on voinut mennä poikki yksinkertaisesti sen takia että liitin on ollut vain puolittain kiinni. Tästä lähtien tsekkaan tarkemmin että liitos on varmasti kiinni.

Se ketjun jääminen etupyörän alle tuntuu todennäköisimmältä vaihtoehdolta, ja on myös vaikea estää muuten kuin käyttämällä hyviä ketjuja jotka ei katkea... Etukumista löytyi hieman sivulle viistoon osoittavia jälkiä, jotka on voineet tulla ketjusta...

JTK
Viestit: 43
Liittynyt: 26 Kesä 2011, 22:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja JTK »

(Tämä nyt ei ehkä ihan täysin vahinkojen osalta sovi ketjun avanneen viestin spekseihin, mutta laitan kuitenkin.)

Olin pari päivää sitten uudella reitillä liikeessä nuijapäällä ja kevyenliikenteenväylällä alamäen jälkeen tuli heti alikulkutunneli (käännös vasemmalle). Jostain syystä päättelin, että tässä kohtaa täytyy vaihtaa puolta, vaikka kevyenliikenteen väylä olisi jatkunut myös eteenpäin. No, menin tunneliin kohtuullisella vauhdilla ja poljin lisää vauhtia kun arvelin että tunnelin jälkeen on taas heti nousu. Tunnelin jäkeen käännyin oikealle nousuun ja yllätys olikin suuri kun tie päättyikin parin metrin jälkeen, mutta jo ennen tien loppumista olin kaatunut vasemmalle kyljelleni kun tuo parin metrin tienpätkä oli aika pahasta kalleellaan vasemmalle päin. Oikea eturengas lähti irti aika nopeasti maasta kun olin siis vetänyt tiukan oikean käännöksen suhteellisen kohvassa vauhdissa ja tie kallistui vasemalle ylämäessä kun olin jo menossa taas suoraan eteenpäin.

Vahinkoja ei tullut kuin pieni naarmu vasempaan käteen josta verta muutama pisara. Vasen peili vääntyi, mutta se onneksi oli 3 € muovipeili jonka sai väännettyä takaisin suoraksi. Vauhtia kaatumishetkellä jyrkästä ylämäestä johtuen ei ollut enää juuri mitään.

Sinänsä jopa positiivinen kokemus, sillä tämä oli ensimmäinen onnettomuus - nyt ainakin tiedän mitä tuo kolmipyöräisen nuijapään kaataminen vaatii.

Alla vielä kuva joka havainnollistaa tuota tilannetta:

kaatuminen.png

Performer JC 70 (2011 ->), ICE Sprint X (2021 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

JTK kirjoitti:

Jostain syystä päättelin, että tässä kohtaa täytyy vaihtaa puolta, vaikka kevyenliikenteen väylä olisi jatkunut myös eteenpäin.

Ymmärrän hyvin tuon väärinkäsityksen puolen vaihtamisesta. Yleensä kevyen liikenteen väylä vaihtaa puolta aina, kun vain mahdollista. :evil:
Kyllä tämä oli aivan oikea onnettomuus tähän ketjuun. Kaatumus voi pystypyörällä on kohtalokas -nojakilla harvemmin.

Näyttää siltä, että tähän mennessä raportoiduissa nojapyöräonnettomuuksissa vain yksi on ollut vakavampi ja kypärästä todellista hyötyä. Jos muistan oikein vain ajarmalan kypärä on rikkoutunut raportoiduissa haavereissa. Jos nuo onnettomuudet olisi ajettu pystärillä, arvaan, että kypärä olisi ollut rutussa useammassa törmäyksessä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ympäri Suomenmaata ajaessa pyörällä , väistämättä törmää sellaisiin pyöräteihin jotka päättyvät , mitä kummallisimmissa paikoissa. Tai eivät yksinkertaisesti johda mihinkään. Miksi pyöräteillä ei voida käyttää liikennemerkkiä osottamaan että se päättyy niin ja niin monen metrin päässä. Paikoin kun pyörätie päättyy on sen päättymis paikaksi valittu jokin kurvin takana oleva monttu , tai muu todellinen este. Siinä tulee usein mietyttyä onkohan tieinsinööri jonkin sorttinen saristi , vai muuten vaan kieroonkasvanut persoona. Sillä pimeään aikaa tuntemattomalla tiellä nämä muodostavat todellisen kuoleman loukkuja.
Toinen asia ihmetyttää on tämä joidenkin jalankulkioiden päättämättömyys, tai ajatuksen juoksu. Puörä tulee nurkan takaa vastaan ja jalankulkia kulkee samaa puolta vastaan. Niin miksi joidenkin on ihan pakko vaihtaa puolta , juuri sillä hetkellä kun itse olet häntä kääntymässä ohittamaan . Siinä kipaistaan pyörän erestä ja pyöräilijä toivoo että pystyy väistämään. Sillä tämä kyseinen jalankulkia voi perua aikeensa ja palata lähtöpuolelle. Valitettavan usein tällästä sattuu. Ajan kysymys koska nojapyörä haukkaa pahemmin , hitaamin kulkevaa jalankulkiaa. Kun tilanteen kamnalta olisi parasta että jalankulkia ei vaihda puolta ohitustilanteissa, vaan antaa nopeamman tehdä väistöliikkeen. Ei kai kukaan autonkaan eres vastaavaa tee.
Kolmas vaaratekiä on mämä pyöräilijät jotka oikovat kurveja , nolla näkyvyys alueisilla kurveilla , joihin on ostutettu näitä ryökkäitä korkeita pensaita. Että monta vaaraa on nojapyörän eessä..,,

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nojanalle kirjoitti:

Kolmas vaaratekiä on mämä pyöräilijät jotka oikovat kurveja , nolla näkyvyys alueisilla kurveilla , joihin on ostutettu näitä ryökkäitä korkeita pensaita. Että monta vaaraa on nojapyörän eessä..,,

Itse välillä rinkuttelen kelloa kun tulee mutkia joissa on heikko näkyvyys ihan siinä toivossa että jos sieltä sattuu tulemaan joku se tajuaa pysyä omalla puolellaan. Vielä ei ole sattunut kenenkään kanssa kolaria.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Dodii, 2 rattaisella häksättimellä ensimmäinen könähdys...

Risteys, ajan ajoradalla ja pitäisi kääntyä oikealle samalla nousten pyörätielle...
Pyörätiellä n5m ennen liuskaa hoopoilee 3 pikkutyttöä fillareineen ja ovat paikoillaan, katselevat toiseen suuntaan..
Kun olen tyttöjen kohdalla he päättävät liikkua ryhmittyä liuskan eteen jolloin sulkevat minun ajoreittini.
Hidastin vauhtia hyvissä ajoin joten vauhtia ei ole paljon, otan varasuunnitelmaksi että käännyn oikealle ajoradalle.
Autoja aivan sikana, ei mahdollisuutta, pysähdyn jo valmiiksi hiljaisesta vauhdistani ja (kokemattomuutta) jostain v@¤%# syystä vasemman jalan lukkopoljin ei aukea ja muksis kaadun vasemmalle kyljelle...

Ei vahinkoa kuskille eikä pyörälle.
Ainoastaan suunnaton v...tus, manasin lukkoja syvimpään paikkaan loppumatkan reissusta. :evil:

Tuo on todella rasittava kun ei ole mitkään ylitaipuvat nilkat niin tahtoo olla vaikeuksia saada noita lukkoja auki vaikka olen ne säätänyt tosi löysälle.
Nilkat ei taivu niin paljoa että kantapäätä voisi kääntää pyörästä poispäin jotta lukko aukeaisi, ja jos sattuu että kampi on kantapään kohdalla niin kusessa ollaan..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

Oppirahoja. Onneksi ei kovin kallista. :)
Minulla on myös oikea jalka sellainen, ettei lukon irroittaminen onnistu kantapäätä ulos kiertämällä. Vasen jalka irtoaa helposti kantapäätä ulos kiertämällä. Vanha lasketteluvamma ilmeisesti opettanut välttämään oikean jalkaterän sisään kiertoa. Ei se kipeä ole, mutta ei ole voimaa, kuten vasemmassa, kun on tuota kiertoa vuosikaudet varonut. Toisinaan sattuu tosiaan se kampi kohdalle, jolloin ollaan vaikeuksissa. Täytyypä ruveta jumppaamaan voimaa myös oikeaan jalkaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Minäkin voisi kirjoittaa oman kokemukseni.
Tulin Hervannasta alas Hallilan ja hiekkateiden kautta. Hasardia nojakille, mutta ajattelin että vaihtelu virkistää ja ei niitä hiekkatiekevytliikenneväyliä niin monia ole. Vähän siellä Hallilan puolella jo iski paniikki alamäissä, mutta ne menivät vielä mukavasti, suht laajat kurvat.
Moottoritien ylitin kevyen liikenteen siltaa pitkin, ja olisi pitänyt tietää kääntyä vasemmalle suoremmalle reitille asuinalueen läpi, siinä aukeaa asfalttikin nopeammin. Se on väylä jota yleensä käytän kun siitä kautta menen. Mutta kyltissä lukikin että Keskusta on oikealla, ja minä hätäpäissäni kurvasin sinne. Kaupungin liikenteen suunnittelijoiden tarkoituksena on ahdistaa pyöräilijät syrjään puron varteen ja kiemurtelemaan syrjäseutuja pois kunniallisten ihmisten (autojen) jaloista.
Siellä Korkinmäen Suutalanraitin kulmassa sitten vauhtia on liikaa. Ahdas jyrkkä mutka ja hiekkatie. Kohtuullisen vähän liikuttu tie, joten en ole edes pakkautunut, taloja ei enää ole paljoa ja liikenne lienee pääosin tuota kaupungin ohjaamaa kevyttä liikennettä. Mutka on liian jyrkkä ja takarengas irtoaa. En ole mikään akrobatian ihme, mutta jostain vauhtilajeista on onneksi jäljellä hieman refleksejä, ja saan nopeasti lukot irti ja jalat tukemaan (luistaa hiekalla) ja ohjaamallakin pidän nojakin pitkään pystyssä. Pyörä kääntyy noin 110 astetta vauhdista ja about suurinpiirtein pysähtyy siihen. Pyörähdys kestää enintään kaksi sekuntia, luultavasti alle. Sen verran kuitenkin jää liike-energiaa että heittää minut kyljelleen josta jatkan - hyvin pehmeästi kyllä - puolitoista, kaksi kierrosta kuperkeikkaa tietä pitkin.

Mitään havaittua vaurioita ei tullut, vähän jostakin kohti kolotti ja poljin taisi heittoon mennessä vähän kolhaista jalkaa. Mutta pyörä kaatui paikalleen ja minä pyörin taiteen sääntöjen... eiku se olikin fysiikan sääntöjen... mukaan ympäri ja kolhimatta.

Liikaa vauhtia, hiekkaa ja ilmeisesti siis takapainoinen pyörä. Ei ole hyvä kontrolli takapyörän luistoon ei.

Viikkoa myöhemmin hyvin samantyyppinen perän heittely Nokian puolella, tulin päättyvältä pyörätieltä ajoradalle. Siinä kulmassa on vähän hiekkaa ja kovalla vauhdilla sain siinäkin takapyörän lieppaamaan. Sillä kertaa sain liirailemalla pyörän pysymään pystyssä. Hiekkaa oli paksulti mutta vain lyhyt pätkä ja kai se kova alusta siten antoi mahdollisuuden pitää pyörän pystyssä.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Autoja aivan sikana, ei mahdollisuutta, pysähdyn jo valmiiksi hiljaisesta vauhdistani ja (kokemattomuutta) jostain v@¤%# syystä vasemman jalan lukkopoljin ei aukea ...

Itselle on kerran käynyt niin, että lukko ei auennut kun pysähdyin risteykseen. Tuoloin syynä oli Welgon polkimissa yksi ruuvi löysällä, ja se ettei polkimia ollut öljytty. Nykyään lukkopolkimet taitavat olla liki ainoa osa jonka puhtaudesta ja öljystä tulee pidettyä edes kohtuullisesti huolta.

Myös säädön tiukkuutta kannattaa miettiä. Siihen asti kärsii löysätä kunnes kesken polkemisen alkaa itsekseen irrota. Itsellä on kokemusta lukoista vain nojakissa, ja kerran kokeilin kaverin maasturia. No, ei tietenkään refleksejä lukkojen irrottamiseen pystärissä. Onneksi lukot olivat sen verran löysällä, että ihan voimalla repien irtosi, ei vaurioita kuskiin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No huh, tänään sattui ensimmäinen lipsahdus tälle kesälle.

Jostakin syystä heräsin ennen kuutta joten kun ei uni tullut niin lähdetäämpäs km-kisaan polkemaan lisää lukemia... Keli +10 vähän utuista ja eilen/yöllä vähän sadellut. Vastatuulta 1/3 vaikkei sitä puista huomannut, toinen kolmannes sivumyötäsessä ja sitten entinen 10 km tempopätkä myötäseen. Milloin on viimeksi tullut ajeltua kymppi 140 sykkeillä kun mittari näytti about koko ajan 41-47 km/h !

Ja sitten tulee liikenneympyrä johon töihin matkaajien jonossa tuli sitten ajettua 35+ vauhdilla ja kantatessa lähti takapyörä alta. No ei muuta kuin vasemman nilkan nivelen eteen tuli peukun kokoinen asfaltti-ihottuma ja muuten enemmän henkisiä vammoja. Juomapullo otti penkin takaa hatkat, telineensä vääntyi vähän ja tilleriä piti loppumatkalla potkia ajellessa suoraan...

Analyysi että on tuostakin ennen lujempaakin ajettu mutta olikohan gummeissa sivuilla kosteutta, molemmat kun on sliksit. Ympyrässä ei ole maalauksia eikä se ollut mitenkään märkä. On siis talviajon opetukset vähän karisseet jos on mahdollisesti liukasta...

Lenkille lähdin super-led takana vilkkumassa ja päällä uutukainen neon-vihreä tuuli-kuori takki, saman väriset ja heijastimilla varustetut vuorettomat työkinttaat käsissä. Tilaa oli runsaasti ja yleensä ohittivat siivosti eikä ympyrässäkään kukaan ollut ajaa lippaajan päälle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mhelander, mullekin on tuttua tuo vasemman nilkan nivelen kuoriminen :D

Eka kaatuminen liikenteessä siis:
Tulin jalkakäytävää suht kovalla vauhilla ja siinä joku pariskunta kävelee käytävän molemmin puolin - aattelin vaan sujahtaa välistä ja tyhmänä en kelloakaa ringuttanut ajoissa. No nehän sitten siirtyikin keskemmälle kun olin muutaman metrin päässä. Jarrut pohjaan ja samalla agressiivinen kellon kilkutus, samalla nopeus tippuu alle kriittisen ja pyörä vaan lähtee kaatumaan :roll: niin outo tilanne etten saanu edes jalkoja ees irti lukoista.

Nilkkaan tosiaan tuli kipiää mutta muuten ei mitään. Pyörän penkkiin tuli jälki :(

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Nilkkaan tosiaan tuli kipiää mutta muuten ei mitään. Pyörän penkkiin tuli jälki :(

Joo, nilkkojen kolahtelu tuli viime talven lumilla ajellessa tutuksi... oli jo ehtinyt unohtua. Pientä silti verrattuna pystärillä kaatuiluun, siinä nimittäin yleensä sattuu...

Vedin Tri-TT fillarilla kaupunkikorttelissa pakun perässä 40-50 km/h peesissä jolloin routa oli pudottanut venttilin kaivon alas, ja sitähän en huomannu ajoissa. Pyörä pysähty kuin seinään, yläkroppa lisätankoa ja siinä olevia vaihdevipuja vasten ja sitten kyljelleen pakun perässä.

Tuli ko ihottumaa pitkin jalkoja ja kylkiä mutta kivuliaimmat oli rintakehän rullaantuneiden alueiden puhdistus ja sitominen. Olin nimittäin ajelemassa uimahallia kohti mutta jäi siltä viikolta sitten uimiset tekemättä... On muuten muistaakseni ainoa kaatuminen pystärillä kesäkeleillä. Talviajo opetti etten onnistunut kaatumaan edes kisoissa kaatosateessa kurveissa joissa suojatiemaalauksia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:

Joo, nilkkojen kolahtelu tuli viime talven lumilla ajellessa tutuksi... oli jo ehtinyt unohtua. Pientä silti verrattuna pystärillä kaatuiluun, siinä nimittäin yleensä sattuu...

Vedin Tri-TT fillarilla kaupunkikorttelissa pakun perässä 40-50 km/h peesissä jolloin routa oli pudottanut venttilin kaivon alas, ja sitähän en huomannu ajoissa. Pyörä pysähty kuin seinään, yläkroppa lisätankoa ja siinä olevia vaihdevipuja vasten ja sitten kyljelleen pakun perässä.

Tuli ko ihottumaa pitkin jalkoja ja kylkiä mutta kivuliaimmat oli rintakehän rullaantuneiden alueiden puhdistus ja sitominen. Olin nimittäin ajelemassa uimahallia kohti mutta jäi siltä viikolta sitten uimiset tekemättä... On muuten muistaakseni ainoa kaatuminen pystärillä kesäkeleillä. Talviajo opetti etten onnistunut kaatumaan edes kisoissa kaatosateessa kurveissa joissa suojatiemaalauksia.

Aijaijai :| Tuo peesissä ajeleminen on muuten jännä juttu, maailmanennätys 268km/h :D

Wikipedia tietää:

Fred Rompelberg from Maastricht, the Netherlands is the current holder of the motor paced speed world record cycling with 268.831 km/h (166.9 mph). He used a special bicycle behind a dragster of the Strasburg Drag Racing Team at the Bonneville Salt Flats. It is a Guinness record.

Vastaa Viestiin