Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1000
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja Hopea » 04 Huhti 2016, 18:57

Jos tuo menee korkeimpaan, valituksen aiheena saattaa todellakin olla periaatteessa vain auton kuljettajan saama rangaistus. Pyöräilijä ei ole enää vastaamassa, ja sitä paitsi hän ei tehnyt mitään väärin.

Raastuvanoikeudet ovat sellaisia arvontakoneita liikennetapauksissa nykyään, että ihan pelottaa. Sitä varten on ylempiä oikeusasteita, että ne pitävät huolta lain käyttämisestä oikein myös hankalammissa tapauksissa. Tämä ei sinänsä ole edes hankala. Pyöräilijä ajoi ajoradalla, mihin hänellä on täysi oikeus. Varsinkin kun piennar oli ajamiseen ilmeisen soveltumaton. Autoilija ajoi takaa päälle. Syyllisyydestä ei tapauksessa minusta _voi_ olla epäselvää.

Jos paikalla oli ohittamisen estävä keltainen viiva, sen pitäisi olla raskauttava asia, eikä lieventävä. Sitä varten se siellä on, että _pitää_ odottaa paikkaa jossa on turvallista ohittaa.

Mutta mistä rangaistaan ja millä perusteella? Helsingissä kadun ajoradalla pyörällä ajaneen kuoliaaksi (ilmeisesti vielä ihan tahallaan) kiilanneen autoilijan tapauksessa puhuttiin jopa surmasyytteestä. Tapaus on niin kesken, ettei siitä ole ennakkotapaukseksi. Jostain sen tapauksen on lopulta pakko tulla, jossa autolla suoralla tiellä pyöräilijän yli ajava ihan oikeasti saa tuomion muustakin kuin vain varomattomuudesta liikenteessä.

Nykykäytännön mukaan jalankulkijan tai pyöräilijän yli ajamisesta, edes suojatiellä, ei saa kuin sakot. Pitää vain muistaa sanoa, ettei ollenkaan nähnyt. Silloin se on vahinko... :twisted:
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10567
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jori » 04 Huhti 2016, 23:28

PW kirjoitti:http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2016/04/04/porin-kuolonkolari-hovioikeuden-tuomio/
Kaupunkifillarin kommentteja oikeudenpäätökseen ja tekstiä Hovioikeuden päätöksestä.

Johan oli päätös Satakunnan käräjänoikeudelta. Ei missään ole kielletty pyöräilijää käyttämästä ajorataa.

Tottakai yleisesti ottaen pitäisi matkaa tehdä pientareella, mutta vain siinä tapauksessa, että se on turvallista tai edes mahdollista. PIentareen käyttö ei ole tässä mielessä pakollista ja laki antaa tähän harkintavallan pyöräilijälle. Ajorataa on joka tapauksessa saatava käyttää mm. vasemmalle kääntyessä. Ei täysin normaali tien käyttö voi olla laitonta. EIkä olekaan, kuten hovioikeus totesi.

Satakunnan käräjänoikeuden tuomari television ajankohtaisohjelman haastateltavaksi kertomaan, mitä helvettiä hän on ajatellut tehdessään noin älyttömän päätöksen. Iso valta johtaa isoon vastuuseen. Tuomari vastaamaan päätöksestään julkisesti, ettei tällainen ainakaan enää toistu.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja vaaka » 05 Huhti 2016, 07:30

Edellämainittuun viitaten kuka voi nostaa virkavirhe/virkarikossyytteen ja voiko tulosvastuullisuutta vaatia kovemmin kansalaiset ryhmäkanteena, kun kyseessä on yleishyödyllinen kansan suojelu tappamista tukevalta lain soveltajalta? Vai onko valitus ainoa keino kansalaisilla? Siis päättäjien vaihto vaihtelevilla nopeuksilla tai teuraslampaana olon jatkuminen nykytilanteen hyväksyen muuhun vaihtoehtoon vaihtaen kuin housut alas ja pylly ylös, kyllä herra siivoanko jälkenne ollessa aika huono ja toimimaton vaihtoehto. Kun vaihto ei äänestämällä ole toiminut ja vallankumous on myös epäterveellistä.

Kun järjettömät johtaa, järkeville ei ole järkeviä vaihtoehtoja, kun aina ja kaikesta rankaistaan. Damned if you do damned if you don't.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15828
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja PW » 05 Huhti 2016, 22:21

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja mika » 17 Huhti 2016, 10:15

Oulunsalossa 16.4.2016 klo 11.
https://www.google.fi/maps/@64.9393751, ... 312!8i6656

Tulin velomobiililla tähän risteykseen ylös mäkeä kuvassa oikealta kun pakettiauto kääntyi suoraan eteen. Läheltä piti vaikka vauhtia tuossa ei ollut kuin parikymppiä. Kuvassa näkyvä auto on siinä mistä tämä pakettiauto päätti kääntyä eteeni.

Onneksi on jarrut.

MikaR
Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10567
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jori » 17 Huhti 2016, 10:41

mika kirjoitti:Oulunsalossa 16.4.2016 klo 11.
https://www.google.fi/maps/@64.9393751, ... 312!8i6656

Tulin velomobiililla tähän risteykseen ylös mäkeä kuvassa oikealta kun pakettiauto kääntyi suoraan eteen. Läheltä piti vaikka vauhtia tuossa ei ollut kuin parikymppiä. Kuvassa näkyvä auto on siinä mistä tämä pakettiauto päätti kääntyä eteeni.

Onneksi on jarrut.

MikaR

Mikan läheltäpiti Oulunsalossa.png

Taas näitä tyypillisä samasta suunnasta tulevan auton kääntymisiä oikealle pyörätietä kulkevan eteen. Näinhän ei tietenkään pitäisi tehdä, että ruvetaan uhria neuvomaan, mutta pakettiautojen suhteen kannattaa olla erityisen tarkkana. Niistä on takaviistoon oikealle sivulle erittäin huono näkyvyys. Oikeastaan ainoa tapa olla ajamatta umpipakulla pyöräilijän päälle on katsoa risteystä lähestyessään pyörätie, ettei siellä ole lähestyviä pyöräilijöitä, kääntyä pyörätien reunaan ja katsoa sitten vielä kerran, ennen kuin ajaa yli pyörätien. Kinneri on yllättävän nopea, eikä sen nopeuteen pyörätiellä olla totuttu, siksi kannattaa olla varovainen näiden kääntyjien kanssa. Väärässähän ne ovat, mutta itsestä riippuu haluaako heitä opettaa törmäämällä kylkeen. Se lienee silti ainoa keino saada ongelma yleisesti havaittavaksi. :evil:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2507
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja Premnas » 17 Huhti 2016, 15:54

Juurihan mika kirjoitti ajaneensa parinkympin vauhtia tuohon. Eihän se ole kova vauhti. Onko käynyt niin että paku on mennyt ajoradalla ohi ja unohtanut tyystin katsoa klv:n liikennettä? Vai onko paku ajanut ajoradalla alle 20kmh jolloin kinneri olisi voinut ajaa sen kiinni risteysalueella?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10567
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jori » 17 Huhti 2016, 16:20

Premnas kirjoitti:Juurihan mika kirjoitti ajaneensa parinkympin vauhtia tuohon. Eihän se ole kova vauhti. Onko käynyt niin että paku on mennyt ajoradalla ohi ja unohtanut tyystin katsoa klv:n liikennettä? Vai onko paku ajanut ajoradalla alle 20kmh jolloin kinneri olisi voinut ajaa sen kiinni risteysalueella?

Lienee käynyt niin, että pakukuski ei ole ohi ajaessaan älynnyt, mitä on nähnyt ja tulkinnut, ettei sieltä tule ketään. Kääntyessä ei kuitenkaan enää ole mitään mahdollisuutta nähdä takaviistoon oikealle. Olisiko tässäkin kyseessä "en tiedä mitä näin, en siis nähnyt mitään" –ilmiö. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4211
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Huhti 2016, 16:38

Mun kokemuksen mukaan varsin todennäköinen syy voi olla siinä ettei kuski ole edes katsonut kelville.
Ajan usein kantatien yli pyörätietä ja siinä kohtaa tietä ajava autoilija saattaa antaa tilaa vaikka on etuajo-oikeutettu, mutta 50 metrin päässä olevassa huoltamon pihalle ajoliittymässä on usein sama auto, nyt väistämisvelvollisena, ajamassa päälle :shock: Tuossa on hieman vastaava tilanne. Aivot nollaa liikenneympyrästä poistuessa juuri aikaisemmin havaitun pyörän :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10567
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jori » 17 Huhti 2016, 17:00

jooseha kirjoitti:Mun kokemuksen mukaan varsin todennäköinen syy voi olla siinä ettei kuski ole edes katsonut kelville.
Ajan usein kantatien yli pyörätietä ja siinä kohtaa tietä ajava autoilija saattaa antaa tilaa vaikka on etuajo-oikeutettu, mutta 50 metrin päässä olevassa huoltamon pihalle ajoliittymässä on usein sama auto, nyt väistämisvelvollisena, ajamassa päälle :shock: Jos ei näy tuulilasista, ei iso osa viitsi katsoa ja hukkaavat muutamassa sekunnissa senkin informaation mitä on juuri nähnyt :evil:

Heeei, tämähän saattaisi poikia uudistuksia hyvään suuntaan. Kun liikenneministeriö kuulee jonkun lakimiehen aiheuttaman kolarin jälkeen käydyn oikeudenkäynnin tuloksena tästä "kohtuuttomuudesta", että kääntyvä autoilija joutuu oikealle kääntyessään katsomaan taakseen ja takaviistoon oikealle, jonne ei hyvin näe, väistääkseen pyöräilijää, muuttaa se lakia niin, että pyöräilijän pitääkin väistää kääntyvää autoa tässä tilanteessa. Se tarkoittaa, että väistetään vasemmalta tulevaa.

Vasemmalta tulevan väistäminen on johdonmukaisempi ja siksi tavoiteltava väistämissääntö verrattuna nykyiseen, jossa kaikissa mahdollisissa paikoissa, joissa yleensä minkäänlainen törmäysvaara on reaalinen, laitetaan risteykseen kärkikolmio. Kärkikolmio taas virallisen selityksen lisäksi, tarkoittaa että väistämissuunta muuttuu oikealta vasemmalle. Tämän takia tienpenkat ovat täynnänsä kärkikolmoita muistomerkkeinä väistämisen pääsäännön virheellisyydestä.

Moni, joka kuulee tämän ensimmäisen kerran, kuvitelee että tuohan johtaisi kaaokseen ja hirvittävään kolarisumaan. Ei se kuitenkaan johda, sillä kaikissa paikoissa, jossa tällä oikeasti on merkitystä, on jo kärkikolmiolla väistämissuunta muutettu vasemmalle. Mikään ei siis muutu, paitsi kärkikolmiot voidaa kerätä talteen ja tehdä niistä hirvivaaramerkkejä.

Vasemmalle näkee paremmin ja pääsäännnöksi tulee, että tilanteeseen tulija väistää siellä jo olevia.:D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Huhti 2016, 17:11

Eli päinvastoin kuin Englannissa, jossa ajetaan vasemmalla ja väistetään oikealta tulevia?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10567
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja jori » 17 Huhti 2016, 18:10

jviirret kirjoitti:Eli päinvastoin kuin Englannissa, jossa ajetaan vasemmalla ja väistetään oikealta tulevia?

"Päinvastoin" on huono ilmaisu, paremminkin samalla tavoin, mutta peilikuvana, niin tulee selvemmin esiin brittijäjrestelmän nerokkuus.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1429
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja ajarmala » 18 Huhti 2016, 20:10

jori kirjoitti:Mikään ei siis muutu, paitsi kärkikolmiot voidaa kerätä talteen ja tehdä niistä hirvivaaramerkkejä.


Pelkäänpä, ettei se niin vaan täällä Suomessa onnistu, koska kärkikolmiossahan kärki on alaspäin, mutta hirvivaaramerkissä se on ylöspäin. ;-)
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 22 Huhti 2016, 20:59

mika kirjoitti:Oulunsalossa 16.4.2016 klo 11.
https://www.google.fi/maps/@64.9393751, ... 312!8i6656

Tulin velomobiililla tähän risteykseen ylös mäkeä kuvassa oikealta kun pakettiauto kääntyi suoraan eteen. Läheltä piti vaikka vauhtia tuossa ei ollut kuin parikymppiä. Kuvassa näkyvä auto on siinä mistä tämä pakettiauto päätti kääntyä eteeni.

Onneksi on jarrut.

MikaR


Tuo on pirullinen paikka kun kevi nousee aliskan montusta.
paku on katellu ympyrässä ensin itselleen tilaa liittyä sekaan ja sitten siitä äkkiä muiden alta pois.samalla katse huoltsikan risteykseen. saattaanut katsoa silloin ettei kevlillä näy ketään.
jos yhtä aikaa olette olleet tulossa niin paku on kattonu että kevli on tyhjä ja oletkin ottanut sen kiinni ennen kuin se on ehtinyt kääntyä. harva tuosta ylämäkeen kahta kymppiä tulee.
Ei sillä, pakukuskin vika, mutta paikallisena voin todeta että tuo on himpun hankala risteys.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 694
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Onnettomuudet

ViestiKirjoittaja rutunen » 19 Touko 2016, 15:11

Eilen mopo melkein nokkakolaroi kanssani. Asfaltin viereen on muodostunut ojan kautta kulkeva polku, jota teknisesti voi ajaa mopollakin. Allaolevaan alikulkutunneliin on molemmista suunnista alamäki. Se on siis notkon pohjalla. Kelvi on sallittu mopoille. Olin lähestymässä kohtaa eilen illalla etelästä päin ja pohjoisen suunnasta tullut mopo päätti sitten vetää mutkan suoraksi ja kurvasi ojan ja vastaantulijan kaistan kautta kelviä ylös. Ojaan ajettaessa et voi nähdä mitä alamäestä vastaan tulee, koska alikulkutunneli peittää näköyhteyden. Onneksi se nyrkillä tapettavan oloinen pentu sai väistettyä oikealta puoleltani ojan kautta peeveellään.

Kirjoitin jo alikulusta palautteen kaupungille.

Kuva
Quest Carbon -2015


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija