Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuulimme tänään varottavana esimerkkinä, pystäri onnettomuudesta jossa ei kypäärää käytetty. 81v rouva alamäkeen, etukorissa olleen käsilaukun hihna pinnojen väliin rouva löysi itsensä sairaalasta huonossa kunnossa. Kertojan hänelle lahjoittama kypärä ei ollut matkassa.Kävi mielessä valistaa jalat edellä ajamisen turvallisuudesta mutt pidin suuni.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Kolaroin 27.6. n. 20.30 toisen polkupyöräilijän kanssa.
Paikka oli kehä 1 ja kukkaniityntien kelviristeys. Vastaan tuleva mies pyöräilijä joka ajoi kovaa vauhtia lähti leikkaamaan mutkaa ja jatkoin väistämistä vaastaan tulevien puolelle vaikka ilmestyin hänen eteensä. Hänen pyöränsä osu ilmeisesti trikeni keskiöön ja hän lensi sen seurauksena ohjaustankonsa yli osittain minun päälleni kaataen minut ja trikeni.

Sain pienen naarmun silmälaseista kasvoihin ja muutamia mustelmia. Lisäksi niska, hartiat ja eteenkin oikean olkaanpään alue kipeytyi.
Mies piteli kolarin jälkeen toista rannettaan, mutta muista vammoista ei ole tietoa.

Viimeksi muokannut Salsa, 30 Kesä 2014, 07:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Toivottavasti toivut, kivuista ja järkytyksestä. Joskus matalalla pyörällä pelänny ett noin käy, vastaan on ajanu joku - eikä katso ollenkkaan eteensä. Joskus pitäny karjasta, huomion saamiseksi.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Salsa kirjoitti:

Kolaroin 27.6. n. 20.30 toisen polkupyöräilijän kanssa.
Paikka oli kehä 1 ja kukkaniityntien kelviristeys. Vastaan tuleva mies pyöräilijä joka ajoi kovaa vauhtia lähti leikkaamaan mutkaa ja jatkoin väistämistä vaastaan tulevien puolelle vaikka ilmestyin hänen eteensä. Hänen pyöränsä osu ilmeisesti trikeni keskiöön ja hän lensi sen seurauksena ohjaustankonsa yli osittain minun päälleni kaataen minut ja trikeni.

Sain piene naarmun silmälaseista kasvoihin ja muutamia mustelmia. Lisäksi niska, hartiat ja eteenkin oikean olkaanpään alue kipeytyi.
Mies piteli kolarin jälkeen toista rannettaan, mutta muista vammoista ei ole tietoa.

Onneksi pääsitte molemmat vähillä vammoilla.
Onkohan tässä nojapyörän turvallisuuden akilleen kantapää. Vastaantulijat eivät tunnista nojapyörää väistettäväksi. Nojanallellakin oli vastikään vastaava tilanne.

Pitäisikö sen huomioviirin sittenkin olla edessä. Esitin vuosia sitten vilkkuvaa valkoista huomiovaloa, jota voisi vilkutella vain tarpeen tullen etusektoriin, sillä siellä se todennäköisin törmääjä vaanii.

Olen yhä vakuuttuneempi, että vilkkuva varoitusvalo toimii tässä tarkoituksessa paremmin kuin viiri. Sen kun vielä suuntaa etusektoriin ja käyttää vain tarvittaessa, niin luulisi toimivan. Vilkkuva valo näkyy jopa pensasaidan läpi. Onkos niitä ärsyttävästi vilkkuvia varoitusvaloja myös valkoisia?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Olin jotenkin niin shokissa etten tajunnu kysyä yhteystietojakaan. Tosin miehen suomenkielentaito ei ollut kovin hyvä etten ymmärtänyt hänestä juurikaan mitään.
Niskahartiat olivat seuraavana päivänä tosi kipeät ettei päätä pystynyt kääntämään, mutta nyt alkaa jo helpottaa.

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja PW »

Sattui Vaasan tapaamisessa onnettomuus jossa nojapyörän vaarallisuus tuli esiin (alkoholillakin oli osuutta asiassa). En nähnyt itse tilannetta, kun tulin paikalle maassa makasi nainen pyörineen ja paikalla oli pari nojailijaa. Ilmeisesti pienessä sievässä ollut pystäripolkija oli törmännyt kadunreunakiveen kun oli säihkähtänyt ihmeellisiä "pelejämme" . Tuokin pyörätien alku oli järettömästi tehty, kavennettu luiska ja osalla matkaa korkea reuna :twisted:
Nainen oli aikas sekasin jonkun aikaa, mutta läksi siitä ennen ambulanssin tuloa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Tarkistuksen jälkeen huomattiin että toinen etupyörä oli saanut siipeensä. Riku sai kuitenkin sen rihtaamalla taas suoraksi. Toinen ohjainvarsi oli hieman vääntynyt kans.

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
Salsa kirjoitti:

Kolaroin 27.6. n. 20.30 toisen polkupyöräilijän kanssa.
Paikka oli kehä 1 ja kukkaniityntien kelviristeys. Vastaan tuleva mies pyöräilijä joka ajoi kovaa vauhtia lähti leikkaamaan mutkaa ja jatkoin väistämistä vaastaan tulevien puolelle vaikka ilmestyin hänen eteensä. Hänen pyöränsä osu ilmeisesti trikeni keskiöön ja hän lensi sen seurauksena ohjaustankonsa yli osittain minun päälleni kaataen minut ja trikeni.

Sain piene naarmun silmälaseista kasvoihin ja muutamia mustelmia. Lisäksi niska, hartiat ja eteenkin oikean olkaanpään alue kipeytyi.
Mies piteli kolarin jälkeen toista rannettaan, mutta muista vammoista ei ole tietoa.

Onneksi pääsitte molemmat vähillä vammoilla.
Onkohan tässä nojapyörän turvallisuuden akilleen kantapää. Vastaantulijat eivät tunnista nojapyörää väistettäväksi. Nojanallellakin oli vastikään vastaava tilanne.

Pitäisikö sen huomioviirin sittenkin olla edessä. Esitin vuosia sitten vilkkuvaa valkoista huomiovaloa, jota voisi vilkutella vain tarpeen tullen etusektoriin, sillä siellä se todennäköisin törmääjä vaanii.

Olen yhä vakuuttuneempi, että vilkkuva varoitusvalo toimii tässä tarkoituksessa paremmin kuin viiri. Sen kun vielä suuntaa etusektoriin ja käyttää vain tarvittaessa, niin luulisi toimivan. Vilkkuva valo näkyy jopa pensasaidan läpi. Onkos niitä ärsyttävästi vilkkuvia varoitusvaloja myös valkoisia?

SH1:ssä on turvaviiri edessä! :mrgreen:

Liitteet
SH1.pieni.jpg
SH1.pieni.jpg (252.55 KiB) Katsottu 2611 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sallan kolarin paikalla ei tosiian auta kuin se että vastaan tulevat ymmärtäisi ajaa omalla puolella eikä leikkais mutkaa. Viirit ja muut auttaa vain sellaisten esteiden kanssa joista itse pyörä kuskeinee ei näy, mutta viiri näkyy

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Näkyminen ja havaitseminen eivät valitettavasti ole aina sama asia. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Sallan kolarin paikalla ei tosiian auta kuin se että vastaan tulevat ymmärtäisi ajaa omalla puolella eikä leikkais mutkaa. Viirit ja muut auttaa vain sellaisten esteiden kanssa joista itse pyörä kuskeinee ei näy, mutta viiri näkyy

Meillä täällä Oulussa on samaa ongelmaa etenkin niillä pyöräteillä joilla saa ajaa mopolla. Ajavat yleensä kaasu tapissa ja mutkat leikaten.

Samaa vikaa myös pyöräilijöillä etenkin paikoissa joissa alamäestä tai muuten suoralta tullaan kurviin.

Mikään ei kuitenkaan auta jos vastaantulija ei viitsi edes katsoa eteensä eteenkään mutkassa. Trikellä vaikea väistellä jos tulee väkisin päälle, maaantienojakillakin ollaan äkkiä penkalla ja nurin. Maasturilla onneksi voi pudottaa lähes huoletta tieltä pois.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tämä vasenta puolta ajavat ,ovat oma ihmisryhmä. Meillä ihmiset ajaa järjestään joitain katuja väärää. :mrgreen: Toinen ongelma on joillakin alueilla ne autoilijat jotka ei tierosta kevyenkulku väyliä. Ajavat tai parkeeravat niile. :mrgreen:

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Tää päältä jyrääjä oli vähän sitä mieltä, että olisi ihan ok ohittaa mut oikealta puolelta kun hän menisi nurmikon kautta. Itse väistin nurmikon puolella just häntä. Olipahan ainakin pehmeempi kaatuu kyljelleen.

Täytyy vissiin laittaa lehmänkello kaulaan ja kirkkaat alushousut viiriksi, että tulee kuulluksi ja nähdyksi :mrgreen:

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös meillä ole tässä juuri sellainen onnettomuus, joka johtui pääasiassa liian kovasta vauhdista pyörätiellä. -Siis tavallaan siitä, ettei ajoradan piennarta saa käyttää nopeaan pyöräilyyn, jos vieressä on kevli. :(
No, tämä varmasti muuttuu pian, kun on päättäjille annettu jo vinkkiä, miten kannattaa säännöt muuttaa. ;D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Noniin pääsenpä mäkin nyt sitten kirjoittelemaan tänne. Ihan alkuun jo ennen kuin kukaan ehtii huolestua niin henkiselle puolelle sattuu paljon enempi tällä hetkellä kuin fyysiselle. Kävi siis niin että ajoin Ruissalossa Turussa ja olin kääntynyt takaisinpäin Saaronniemestä. Ruissalon kylpylän kohdalla risteyksessä katsoin ettei tule autoa mutta kun olin lähtenyt ylittämään risteystä niin sieltäpä sitten putkahtikin ihan mukavaa vauhtia auto. Mä katsoin että eihän se anna tietä saati pysähdy, ja jarrutin etten törmäisi suoraan kylkeen ja kaikessa hötäkässä kaaduin samalla. Siitä kun pääsin ylös niin pyörään ei onneksi tullut mitään mutta vasempaan nilkkaan tuli aika ikävän näköinen asvalttiruhje eikä mulla tietenkään ollut laastareita mukana.

No nyt se asia mikä mua tässä oikeastaan eniten vituttaa: 1. Autoilijalle on risteyksessä täysin selvä STOP -merkki. Omalla kohdalla törttöillyt autoilija ei edes hidastanut saati pysähtynyt STOP -merkin taakse, 2. Kun olin kaatuneena asvaltille, näin miten autoilija katsoi ikkunasta minuun eli oli huomannut kaatumiseni. Luulin että se pysähtyy siihen ja tulee kysymään miten kävi? NO ei tasan varmana vaan hänpä siitä sujuvasti lähtee pois tilanteesta kysymättä. Mua ketuttaa myös se, että olin niin shokissa kaatumisesta ja "melkein -kolarista", etten saanut edes rekkaria muistiin vaikka sitä yritinkin katsoa. Jos olisin saanut sen ylös niin satavarmana olisi ilmoitus mennyt poliisille. Tuo oli niin törkeää toimintaa autoilijalta ensin aiheuttaa lähes kolari ja kaatuminen ja sitten vielä paeta onnettomuuspaikalta :evil: ! Takaani tullut pyöräilijä onneksi pysähtyi kysymään vointia ja juttelemaan mutta ei hänkään saanut rekkaria ylös.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin