Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

Faija opetti aikanaan maalla, että traktoreita on varottava erityisesti. Ne kun voivat kääntyä vasemmalle vaikka kohdalla ei ole tietä edes. Pitänee soveltaa samaa jalankulkijoihin myös. :?

Tuossa on suuri viisaus.
Juuri tätä varten pyysin myös läheltäpitikertomukset. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MeanteriTaala
Viestit: 18
Liittynyt: 10 Marras 2011, 18:03

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja MeanteriTaala »

Säikäyttävä läheltä piti-tilanne tänään: Olin nojapyörällä matkalla työpaikalta kotiin, n. klo 16:30. Ilta oli hämärtymässä mutta vielä ei ollut pimeää. Pyöräilin Ratakadun pyörätietä pitkin etelän suuntaan ja saavuin Korsholmanpuistikon risteykseen. Google Maps-linkki: http://goo.gl/maps/s39Oj. Mikäli linkki näkyy oikein, pyörätie näkyy kuvan oikeassa reunassa. Liikennettä oli tietysti paljon tähän aikaan päivästä. Omat turvavarusteet: Kypärä, paristolla toimiva etuvalaisin.

Ratakatua pitkin vastaan oli tulossa farkkuvolvo joka oli kääntymässä Korsholmanpuistikolle, eli hänen kulkusuunnastaan katsottuna vasemmalle. Vasemmalle kääntyvään kaistaan tultuaan, Volvon kuski selvästi hiljensi vauhtiaan. Tästä päättelin, että hän oli nähnyt minut, tai, että jäi odottamaan vastaantulevia autoja, joita oli myös lähestymässä. Niinpä nostin vauhtia ja lähdin ajamaan risteykseen. Samalla hetkellä autoilija teki kuitenkin samoin. Ilmeisesti oli päätellyt, että ehtii juuri ennen vastaantulevaa liikennettä, ja katse oli varmaan tähän tiukasti kiinnitettynä. Ajattelin että prkle nyt tulee päälle, ja huusin täyttä kurkkua "HEEEEI!!!". En tiedä kuuliko vai näkikö se lopulta minut, mutta ainakin pysähtyi, hätäjarrutuksella. Reippaat pari metriä jäi kyllä lopulta pelivaraa, mutta pelottava tunne se kyllä oli, kun kuuli kiihdytyksen eikä se millään meinannut huomata minua vaikka olin suoraan valokeilassa.

Asioita joita voisin itse tehdä seuraavalla kerralla paremmin:

  • Heijastusliivi pitäisi hankkia - edellisen kadotin uudenvuodenaattona viime talvena.
  • Etuvalo voisi selvästi olla voimakkaampi. Tämä nykyinen vastaa valovoimassa ehkä 3-4 lämpökynttilää.
  • Kypärään joku pienempi ledi-valo voisi olla ihan järkevä.
  • Takavaloakaan minulla ei tällä hetkellä ole nojakissa. Se tuskin vaikutti tähän tilanteeseen, mutta muuten hankaloittaa ajamista nyt kun päivät lyhenee.

Toki, en normaalisti aja nojapyörällä talvisin. Nyt olen sitä käyttänyt kun säät ovat olleet suosiollisia ja pystypyörässä on tyhjä takarengas.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

MeanteriTaala kirjoitti:

Säikäyttävä läheltä piti-tilanne tänään: Olin nojapyörällä matkalla työpaikalta kotiin, n. klo 16:30. Ilta oli hämärtymässä mutta vielä ei ollut pimeää. Pyöräilin Ratakadun pyörätietä pitkin etelän suuntaan ja saavuin Korsholmanpuistikon risteykseen. Google Maps-linkki: http://goo.gl/maps/s39Oj. Mikäli linkki näkyy oikein, pyörätie näkyy kuvan oikeassa reunassa. Liikennettä oli tietysti paljon tähän aikaan päivästä. Omat turvavarusteet: Kypärä, paristolla toimiva etuvalaisin.

Ratakatua pitkin vastaan oli tulossa farkkuvolvo joka oli kääntymässä Korsholmanpuistikolle, eli hänen kulkusuunnastaan katsottuna vasemmalle. Vasemmalle kääntyvään kaistaan tultuaan, Volvon kuski selvästi hiljensi vauhtiaan. Tästä päättelin, että hän oli nähnyt minut, tai, että jäi odottamaan vastaantulevia autoja, joita oli myös lähestymässä. Niinpä nostin vauhtia ja lähdin ajamaan risteykseen. Samalla hetkellä autoilija teki kuitenkin samoin. Ilmeisesti oli päätellyt, että ehtii juuri ennen vastaantulevaa liikennettä, ja katse oli varmaan tähän tiukasti kiinnitettynä. Ajattelin että prkle nyt tulee päälle, ja huusin täyttä kurkkua "HEEEEI!!!". En tiedä kuuliko vai näkikö se lopulta minut, mutta ainakin pysähtyi, hätäjarrutuksella. Reippaat pari metriä jäi kyllä lopulta pelivaraa, mutta pelottava tunne se kyllä oli, kun kuuli kiihdytyksen eikä se millään meinannut huomata minua vaikka olin suoraan valokeilassa.

Asioita joita voisin itse tehdä seuraavalla kerralla paremmin:

  • Heijastusliivi pitäisi hankkia - edellisen kadotin uudenvuodenaattona viime talvena.
  • Etuvalo voisi selvästi olla voimakkaampi. Tämä nykyinen vastaa valovoimassa ehkä 3-4 lämpökynttilää.
  • Kypärään joku pienempi ledi-valo voisi olla ihan järkevä.
  • Takavaloakaan minulla ei tällä hetkellä ole nojakissa. Se tuskin vaikutti tähän tilanteeseen, mutta muuten hankaloittaa ajamista nyt kun päivät lyhenee.

Toki, en normaalisti aja nojapyörällä talvisin. Nyt olen sitä käyttänyt kun säät ovat olleet suosiollisia ja pystypyörässä on tyhjä takarengas.

Yhdistetyt kävely ja pyörätiet ovat perkeleestä. :evil:

Googlen kuvausauto ei ole ajanut tuota Ratakatua, kuin sinun kulkemaasi suuntaan, mutta kun kuvittelet itsesi tästä näkymästä viisi metriä oikealle, voit helposti huomata, että pyörätien reunan pyöristys antaa vaikutelman, että pyörätie kääntyy, eikä sieltä kukaan tietenkään suoraan voi tulla. Autoilijan erehdyksen syyn voi helposti ymmärtää. Tuohan näyttää siltä, että suoraan ajaessa pitäisi tavallaan ensin kaartaa ja sitten kääntyä vasemmalle ylittämään tietä. -Siis myös kääntyä vasemmalle ja väistää.

https://maps.google.fi/maps?q=korsholma ... 2,135,,0,0 ++Eihän tuo street view tietenkään tallenna katselusuuntaa, joten ei toimi tuo linkki. Tarkoitan kuitenkin näkymää sen kääntyneen autoilijan suunnasta. Laitan liitekuvaksi++

Tottakai olit oikeassa liikennesääntöjen mukaan ja väistämisvelvollinen oli autoilija, mutta autoilijan erehdys oli ymmärrettävä. Tuossa ei välttämättä olisi auttanut huomioliivi tai kirkkaampi valokaan. Kv-väylän muotoilu on huono ja omiaan erehdyttämään muita luulemaan, että kulkijat kääntyvät oikealle, eivätkä tule vasemmalle kääntyvän tielle. Oikeastaan ainoa asia, jolla olisit voinut välttää tuon kääntyjän väärinkäsityksen ja väistämisvirheen, olisi ollut suuntamerkin näyttäminen vasemmalle. Eihän se oikein ole, mutta se olisi kuitenkin herättänyt huomiota niin, että autoilija olisi voinut arvata aikeesi ajaa suoraan. :roll:

Olen tuolla aiemminkin puhunut pyöräilijän tarvitsemista etuviistoon sivulle suunnatuista kirkkaista vilkkuvista valkoisista varoitusvaloista, joita käyttämällä voisi tarpeen vaatiessa varoittaa puskan takaa pihalta tulevaa tai vaikkapa tällaisessa tapauksessa eteen kääntyvää liikennekumppania. Ne eivät saa vilkkua koko ajan, jotta eivät ärsytä ja muutu kielletyiksi. Nopeasti n. 3-5 Hz vilkkuva valo kyllä näkyy. Jos sitä käytetään harkiten, se myös toimii varoituksena. Näitä tällaisia valoja ei tietenkään ole vielä missään myynnissä, mutta niitä tarvitaan niin kauan, kun pyöräily on ohjattu kv-väylille, jotka eivät ole ajokaistan välittömässä läheisyydessä eli niinsanottuina pyöräkaistoina.

Pyöräilyn ohjaaminen pääsääntöisesti kv-väylille on huono idea. Tässä aiheesta lisää.
http://www.soininvaara.fi/2013/11/04/mi ... inkadulle/

Liitteet
Näin!
Näin!
Risteys2.png (232.07 KiB) Katsottu 3526 kertaa
Kuvittele itsesi viisi metriä oikealle ja eteen vasemmalle liikennemerkki ja valotolppa. Kv-väylän kaarrevaikutelma loivenee tuosta suunnasta entisestään.
Kuvittele itsesi viisi metriä oikealle ja eteen vasemmalle liikennemerkki ja valotolppa. Kv-väylän kaarrevaikutelma loivenee tuosta suunnasta entisestään.
Risteys.png (253.99 KiB) Katsottu 3526 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

MeanteriTaala kirjoitti:

Ajattelin että prkle nyt tulee päälle, ja huusin täyttä kurkkua "HEEEEI!!!". En tiedä kuuliko vai näkikö se lopulta minut, mutta ainakin pysähtyi, hätäjarrutuksella. Reippaat pari metriä jäi kyllä lopulta pelivaraa, mutta pelottava tunne se kyllä oli, kun kuuli kiihdytyksen eikä se millään meinannut huomata minua vaikka olin suoraan valokeilassa.

Just tämänkaltaisiin tapauksiin toimii parhaiten Hornit: autoilija kuulee hälytysäänen ja pää kääntyy (vaikka Jukka onkin eri mieltä). On osoittautunut erittäin hyväksi huomiovälineeksi risteyksissä ja kiertoliittymissä.
Siis tämä:

http://www.thehornit.com/

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kaikki autoilijat kuulee ja päät alkaa pyöriin... Saattaa aiheuttaa vaaratilanteen toisaalla ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:

Kaikki autoilijat kuulee ja päät alkaa pyöriin... Saattaa aiheuttaa vaaratilanteen toisaalla ;)

Jukka

Tollaisessa tilanteessa myös höllätään kaasua joka lisää aikaa reagoida kun äänen lähde on tunnistettu. Eikä lisä havainnnointi yleensä ole ongelmaksi liikenteessä päin vastoin se on hyväksi. Pään pitäisi normaalistikin pyöriä kuin vieterin nokassa kun ollaan lähestymässä risteystä tai suojatietä jossa voi olla pyörätien jatke.

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Wacky kirjoitti:

Tollaisessa tilanteessa myös höllätään kaasua joka lisää aikaa reagoida kun äänen lähde on tunnistettu. Eikä lisä havainnnointi yleensä ole ongelmaksi liikenteessä päin vastoin se on hyväksi. Pään pitäisi normaalistikin pyöriä kuin vieterin nokassa kun ollaan lähestymässä risteystä tai suojatietä jossa voi olla pyörätien jatke.

Näinpä. Olisi varmaan autoista töötit kielletty jo ajat sitten jos ne aiheuttaisivat kolareita, eivätkä ehkäisisi niitä...

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

MeanteriTaala
Viestit: 18
Liittynyt: 10 Marras 2011, 18:03

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja MeanteriTaala »

Hyviä kommentteja! On ihan totta se mikä jori kirjoittaa pyörätien ilmeisestä kääntymisestä oikealle. Mielestäni selkeä suunnitteluvirhe siinä kohdassa.

Eilen muutin luin lehdestä: Samassa risteyksessä, Korsholmanpuistikolta oikealle kääntyvä auto oli ajanut oikealta tulleen pyöräilijän päälle. Veikkaan että siinäkin oli sama tilanne: Katse kiinni vasemmalta saapuvissa autoissa. "Eihän oikealta tulevia tarvitse huomioida kun ollaan vasemmalle kääntymässä". Näin ainakin monet tuntuvat ajattelevan tuossa ristekysessä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4801
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.iltalehti.fi/autot/2012112616373481_au.shtml
Kun lukee tän jutun , niin huomaa että oikeus ei ole aina oikein.
Herättää ainakin minussa niin monta kysymystä.
Jos alle 12 vuotias ajaa suojatiellä , niin eikö häntä verratakkaan jalankulkiaan .
Kun jalkakäytävällä hän saa ajaa.
Entä tuo että tässä tapauksessa ,tienlaidassa merki , joka varoitti lapsista.
Tää ei vaan mee mun oikeus tajuun. Selittäkää nyt viisaamat sit , jos tälle oikeudelle on jokin selvä oikeus. :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Jos alle 12 vuotias ajaa suojatiellä , niin eikö häntä verratakkaan jalankulkiaan .

Ei. Eikä saa ajaa ilman kypäärääkään, kun ei ole jalankulkija vaan pyöräilijä joka saa ajaa jalkakäytävällä.
Näitä on suomen laissa vaikka kuinka paljon. Mopokortilla saa ajaa mopoautoa, mutta silti mopoautolla ei saa ajaa "sallittu mopoille" pyörätiellä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/autot/2012112616373481_au.shtml
Kun lukee tän jutun , niin huomaa että oikeus ei ole aina oikein.

Kas! Vielä ei tarvitse merkitä pyöräteiden jatkeita suojateille vaan vasta vuonna 2017 se tulee pakolliseksi. Nyt ollaan siirtymäajalla: jos jatke on merkitty, siinä on jatke, mutta jos ei ole merkitty, siinä joko on jatke tai ei ole jatketta. Onko vai ei, riippuu tämän oikeuden päätöksen perusteella siis:

  • jos suojatien molemmista päistä ei jatku suoraan pyörätietä, pyörätien jatketta ei ole
  • jos vain suojatien toisesta päästä jatkuu suoraan pyörätie, pyörätien jatketta ei ole
  • jos suojatien molemmista päistä jatkuu suoraan pyörätie, pyörätien jatke on
  • (ja jos jatke on merkitty, se on)

Menikö oikein?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

jviirret kirjoitti:

Näitä on suomen laissa vaikka kuinka paljon. Mopokortilla saa ajaa mopoautoa, mutta silti mopoautolla ei saa ajaa "sallittu mopoille" pyörätiellä.

Mopokortilla ei saa ajaa mopoautoa. Kortit ja ajokokeet ovat erilaiset. Tytär juuri kävi kaksipyöräisen mopon ajokokeessa...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

http://yle.fi/uutiset/merkitse_risteys_ ... le/7042073

Merkitse risteys karttaan: missä olit jäädä auton alle?
Yle Uutiset etsii risteyksiä, joissa sattuu usein läheltä piti -tilanteita autojen ja kevyen liikenteen välillä. Missä sinä olet meinannut jäädä auton alle?

http://yle.fi/uutiset/poliisi_kiinnostu ... ta/7049016

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä kai alle jäämisetkin voi merkitä, eikä pelkät meinaamiset. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Onnettomuudet

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Kyllä kai alle jäämisetkin voi merkitä, eikä pelkät meinaamiset. :?

Kait olettavat, etteivät allejääneet ole enää kertomassa. :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin