Kotikuntasi kevytliikenne?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

Kuinka kotikunnassasi on huomioitu kevytliikenne?

Erittäin hyvin

5
8%

Aika hyvin

30
50%

Ei hyvin eikä huonosti

14
23%

Aika huonosti

9
15%

Tosi huonosti

2
3%
 
Ääniä yhteensä: 60

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuinka mielestäsi kotikunnassasi on huolehdittu kevyestä liikenteestä? Teiden (talvi)kunnossapito, reittien määrä, reittien sijainti, kevyen liikenteen sujuvuus, liikkujien sääntöjen tuntemus, jne jne
Omalle kotikunnalleni annan kiitettävän, ei voi moittia isommasti , joten jätän vielä moittimatta. Tässä saa mielipidettäkin muuttaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Tosi paskassa kunnossa Sodankylän vähäiset pyörätiet. (lue kevyen liikenteen reitit). Hirveästi routavaurioita yms. Monin paikoin soratiellä ajais paremmin ja talvikunnossapitoa ei juuri mainostaa kannata. Autotiet kyllä aurataan mutta pyöräteille ei näytä olevan niin väliksi. Monin paikoin ihan kylän keskustassa oli päivä kausia viime talvenaki sellainen kapea polku missä ihmiset oli tarponeet. Siksi arrow seisoi talvella paljon kun lumessa liikkuminen on niin heikkoa ja luntahan täällä pohjoisessa riittää. Jos pyörätie sattuu menemään ihan ajotien vieressä on tilanne vielä pahempi kun aura heittää lumet pyörätielle ja saattaa mennä päiviä että ne siitä aurataan ja sittenhän tuleekin jo uutta lunta ja kierre jatkuu... Viime kesänä mun työmatkareitillä muuten kaivoivat pyörätietä muutaman metrin auki, kun tekivät kai jotain viemäri tms hommia. Peitettiin sitten vain kasalla karkeaa soraa ja kiveä. Ei puhettakaan mistään öljysorasta tai muusta päällysteestä. Loppukesästä sitten samalta kohtaa autotietä revittiin vanha päällyste pois noin puolen kilometrin matkalta ja laitettiin uusi hieno päällyste. Rahat kai loppui siinä kohtaa kun ei voinut päällystää parin metrin pätkää sitä pyörätietä. Täällä on vain kahdessa risteyksessä liikennevalot ja ne ovat sellaiset että vaikka autoilijalle palaa vihreä niin se ei välttämättä tarkoita että kevyelle liikenteelle vaihtuisi vihreä myös vaikka kuinka kutsunappia painaisi. Joutuu joskus odottelemaan "pitkäänki". Sitten ihmetellään miksi nuoriso kävelee ja pyöräilee päin punaisia. Niin ja siitä määrästä vielä että pyörätiet loppuu aika nopeasti kyliltä poistuttaessa joten jos vähänkään kauemmas mielit polkea niin saat mennä kapeille teille autojen sekaan. Yks harvoja asioita mitä kaupungeissa kaipaan on kevyenliikenteen reittien runsas määrä. Ihan jo Rovaniemelläkin voi polkea pyöräteillä kymmeniä kilometrejä kaupungin ulkopuolella. PRKL!!!

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja jori »

Minun on turha kirjoittaa itse mitään. Laitan tähän yhden linkin, johon toimittajaopiskelijat ovat keränneet aiheeseen liittyvää tarinaa. Minusta varsinkin poliisin linkki kannattaa lukea, sillä se kertoo, että lähes päivittäin pyöräilijöitä haukkuvat yleisönosastokirjoitukset Aamulehdessä eivät vastaa poliisin näkemystä, vaan poliisi on pyöräilijöiden puolella, vaikka joutuukin säännöllisesti sakottamaan heitä.
http://www.uta.fi/campus/972/pyoraily.htm

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Luullakseni Kangasalla on asiat melko hyvin, ilmeisesti pitkälti Lahtisen Markun ansiosta? Omille reiteilleni toki parannusta kaipaisi, mutta eihän pyörätietä ole varaa joka peräkorpeen rakentaa.
Ainakin tuohon naapuri kylään (Tampere) verrattuna asioita on yritetty hoitaa jotenkin järkevästi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

En äänestänyt vielä, kun ei ole selkeää muistikuvaa Länsi-Vantaan pyöräväylien talvikunnossapidosta. Jos tulee yhtä paljon lunta kuin viime talvena, ei tarvitse pitää kovin monen viikon paussia. Mutta keskusteluotsikkoon liittyvät seuraavat ideani/aloitteeni:

  • Erittäin mäkinen, mutkainen ja pientareeton sivutie, jota ajelen 2,5 km suuntaansa, kaipaa kipeästi jotain parannusta kaikenkokoisten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuteen. Tiellä on enimmäkseen 50 km/h nopeusrajoitus, josta useimmat autoilijat viisveisaavat. Sen orjallisen noudattamisen sijaan olisi mielestäni huomattavasti oleellisempaa oikea tilannenopeus mutkissa, mäissä ja näiden yhdistelmissä. Muistaakseni ajoneuvo tulisi olla pysäytettävissä kulloinkin näkyvissä olevalla vapaalla tieosuudella, mikä tarkoittaa täällä paikoitellen alle 25 km/h nopeuksia. Jos nyt teen aloitteen ja adressin lukuisilta paikallisilta lapsiperheiltä pyörätien tai edes pientareiden saamiseksi eikä se mene läpi, lynkkautanko itseni ehdottamalla muutamaa hidastetta pahimpiin paikkoihin???

  • Työmatkani varrella on kaksi risteävän ajoradan ylitystä, johon normaali pyöräilynopeus on yli 40 km/h. Autoilijoiden kärkikolmiosta huolimatta terve itsesuojeluvaisto pakottaa hukkaamaan hyvät vauhdit ja yleensä ihan turhaan. Vasta kerran en hukannut turhaan: sain sivuluisussa pysäytettyä juuri ennen yhtä pysähtyäkö-vaiko-eikö -arpojaa. Saisikohan näihin (ja vastaaviin) risteyksiin hankittua joko stop-merkit ja/tai isot peilit kaupungin toimesta. Ja jollei kaupunki reagoi, voisin itse uhrata muutaman kympin näiden kahden risteyksen peileihin.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Minun säännöllisin pyöräilyreitti on Pahaniemi - Muumimaailmanportti Naantali ja takaisin.

Toissapäivänä oli harjakoneet artukaistenkulmilla Turussa, kevyenliikenteenväyliä putsaamassa.

Tänään ei vielä ollut Ihalasta eteenpäin Raisiossa eikä Naantalissa harja- autot käyneet.

Eroja on, kyllä sen pitkin vuotta huomaa. Turku hoitaa mielestäni ihan hyvin auraukset ja kunnossapidot esim. Ruissaloonkin. Raisio ja Naantali taas säästää talvella sepelin kanssa ja auraukset tehdään kun ehditään ja sitten keväällä ei saada niitä sepeleitä taas harjattua pois aikanaan.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Pääkaupunkiseudun katuosastot rupesivat kyllä harjaamaan sepeleitä pois radikaalisti innokkaammin sen sisärengasvalituskierroksen jälkeen. Vantaalla jopa siirryttiin takaisin järkevään sepelilaatuun. Pääväylät on jo harjattu, tiistaina satoi vielä lunta.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Pääkaupunkiseudun katuosastot rupesivat kyllä harjaamaan sepeleitä pois radikaalisti innokkaammin sen sisärengasvalituskierroksen jälkeen. Vantaalla jopa siirryttiin takaisin järkevään sepelilaatuun. Pääväylät on jo harjattu, tiistaina satoi vielä lunta.

Millainen "sisärengasvalituskierroksen" siellä oli?

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

No ruvettiin miehissä lähettämään laskuja katuosastolle sisärenkaista. Kai niitä joku tuhatkunta ehdittiin lähettää.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Teemu Kalvas kirjoitti:

No ruvettiin miehissä lähettämään laskuja katuosastolle sisärenkaista. Kai niitä joku tuhatkunta ehdittiin lähettää.

Tuo oli hyvin!

Kanattaa tehdä oikein katsomansa asian puolesta parhaaksi katsomiaan toimia.

Ystävällisesti
Teuvo
Turku

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja ukram »

Vantaalla pyörätiet ovat nojakille aika huonossa kunnossa. KehäIII:n pyörätie on kai paras ajoreitti, mutta sekin on jo aika rapistunut. Tuntuu että pyörätiet on hyvässä pinnassa ainoastaan uutena ja sen jälkeen niitä vaan paikkaillaan silloin tällöin sieltä sun täältä. Pahimmat kuopat oppii muistamaan ulkoa...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ukram kirjoitti:

Tuntuu että pyörätiet on hyvässä pinnassa ainoastaan uutena ja sen jälkeen niitä vaan paikkaillaan silloin tällöin sieltä sun täältä. Pahimmat kuopat oppii muistamaan ulkoa...

Näin se on täälläkin. Ihmeen hyvänä nuo tiet pysyykin yli 30vuotta jos alta on kaivettu suurimmat lohkareet pois. Sama tee ja unohda tapa on myös omakotilähiöiden pienissä autoteissä. Ei niitäkään uusita, eikä kyllä näytä olevan tarvettakaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Suurimmat vahingot noille kevytperusteisille pyöräteille aiheuttaa aura-auto talvella. Perustus ei ole tehty kantamaan niin painavaa ajoneuvoa. Yleensä ne tosiaan sitten hajoaakin joka vuosi täsmälleen samasta kohdasta, missä on joku isompi kivenmurikka sopivasti 10-20 sentin syvyydessä, ja aura-auton rengas pyörii siitä yli.

Fuego
Viestit: 45
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:59
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja Fuego »

Täällä "pohojanmaalla" Haapavedellä on vielä lunta ja jäätä , mutta päätiet on sulat samoin osa pyöräteistäkin ,tosin jäisiä
paikkoja on välillä.Hiekoitushiekkaa on käytetty talvella aika runsaasti, mutta tienhoitajille täytyy antaa hyvä arvosana sillä
keskustanalueen pyörätiet on jo harjattu puhtaaksi niiltäosin kun ne ovat sulia. Myös osa liikkeiden ja risteyksien alueista on osittain
harjattu.Harjaavat ja pesevät yleensä aamulla aikaisin tai myöhään illalla .(päivällä vähemmän) On vähemmän pölyhaitta kulkijoille.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kotikuntasi kevytliikenne?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Minusta Helsingin tilanne on yritys hyvä, toteutus ontuu.

Keskustassa on tehty niin uskomattomia kiemuroita ja ihmeratkaisuja muutenkin, että edes liikenneinsinööri ei niistä kunnialla selviä. Puhumattakaan tavan tallaajista, jotka eivät edes yritä. Ajan periaatteessa jo viran puolesta sääntöjen mukaan, mutta välistä se on ihan toivotonta, kun kaikki muut tekevät omia sovellutuksiaan. Pitää vain olla tosi varovainen, etä pysyy ehjänä. Ja aina valmiina jarruttamaan.

Syrjemmässä reittejä on aika hyvin, mutta niiden kunto on tosi vaihteleva. Pitkät, yhtenäiset pyörätiet kulkevat pääväylien varressa ja niitä pidetään aika hyvin kunnossa. Pienempien teiden väylät ovat hoidettu vähän miten kuten. Pahinta on ehkä se, että työmaiden kohdalla kevyttä liikennettä ei ajatella yhtään. Nytkin Mäkelänkadulla on kuorittu pinta pois pätkältä ja jätetty se vain sepelille ilman mitään ajatustakaan korjaamisesta. Saa nähdä, onko se Helsinki Cupiin mennessä korjattu, silloin siitä ajavat huoltajien autot...

Mielenkiintoinen yksityiskohta on Pasilassa kirjastolta Messukeskukselle mennessä portaiden yläpäässä oleva pyöräily kielletty -merkki. Olen antanut siitä palautetta kaupungille kerran vuodessa nyt neljän vuoden ajan. Vastauksia ei ole (kaupungin tapaan) kuulunut, mutta kaavaosastolta kerrottiin että hoitavat seuraavan liikennejärjestelyn yhteydessä. Se meni 2007, pitäiskö kertoa niille taas?

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin