Gallup: miksi nojapyörä?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

Miksi nojapyörä?

Koska se on nopea

17
22%

Koska se on mukava

33
43%

Koska se on erilainen

6
8%

Koska se on kaunis

2
3%

Pystypyöräilyäni rajoittaa fyysinen tekijä

8
10%

Koska haluan itse kehittää kulkuneuvoni

6
8%

Koska haluan pyöräilyharrastukseeni monipuolisuutta

2
3%

Koska sen kyydistä näkee vastaantulevien pyöräilijöiden minihameen alle

3
4%

Joku muu syy, kerro mikä?

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 77

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Hei vain!

Nojailukausi on jo hyvässä alussaan, joten pökkäisin tällaisen gallupin kokoon. Eli miksi ajat nojakillasi taikka jos et sellaista omista, niin miksi olet kiinnostunut nojapyöristä? Kaksi vaihtoehtoa saa valita.
Itse tykkään ajaa lujaa ja pitkiä matkoja mukavasti. Ja en näköjään pysty lisäämään toista ääntäni, joka menee nopeudelle.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Mukava ja nopea myös minunkin valintani........
tuo minihamejuttu on kanssa bongattu muutaman
kerran.....mutta kuittaan sen lähinnä bonuksena......

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

saisko siihen että voi äänestää enempää kuin kahta?

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pystypyörällä on kamala ajoasento.
Juuri tällä hetkellä ei kerta kaikkiaan voi ajaa siinä asennossa jossa niska on pystiksellä.
Nojiksella on luontevasti niskan parempaa asentoa tukeva asento = ei mm. päänsärkyä.

Yllättävästi ajan myös tuolla vaatimattomalla rakkineellani kepeästi kovempaa kuin pystiksellä.
Saan jotenkin paremmin voimaa käyttöön kun hartiat on penkissä - koko vartalo on mulla jotenkin helpommin käytössä ja jalat toimivat.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Colvile kirjoitti:

saisko siihen että voi äänestää enempää kuin kahta?

Ajattelin, että jos olisi kaksi, niin näkyisi tärkeimmät syyt hieman paremmin. Mutta onhan tuossa tuo "joku muu-mikä?" -kohta, jonka jäljiltä pystyy viestissään kirjoittelemaan tuntojaan. :)
Tähän mennessä kolme on uskaltanut tunnustaa matalan ajoasennon suurimman edun.. ;)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Pallit puutuivat

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Millä tahansa pystypyörällä (myös kuntosalien kuntopyörillä) viiden minuutin pyöräilyn jälkeen katoaa alapäästä täysin tunto ja pitää riiputella 10 minuuttia.

Aikani etsin sopivaa geelisatulaa, mutta nyt ei enää tarvitse. Vaiva alkoi 18 vuotiaana, ilmeisesti lantio vielä sen verran levisi, että istuinkyhmyjen vieressä kulkevat hermot joutuivat pinteeseen aina pyörän satulaan istuessa.

Pyöräkaupoissa vain silmiään pyörittelivät kun kävin kyselemässä vuosien varrella apua ongelmaan, ilmeisesti ei siis mikään tavallinen vaiva?

kkolja
Viestit: 83
Liittynyt: 24 Touko 2007, 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja kkolja »

Nebulus kirjoitti:

Tähän mennessä kolme on uskaltanut tunnustaa matalan ajoasennon suurimman edun.. ;)

Tämä nojapyörän hieno ominaisuus tuli todettua myös, kun usutin naispuolisen kaverin koeajolle trikelläni. Äkillinen tuulenpuuska paljasti ajovarustuksen puutteellisuuden... :oops:

Tuosta saat 5GB ilmaista tallennustilaa pilvessä: http://goo.gl/yzV3R

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Pastori kirjoitti: Pystypyörällä on kamala ajoasento.

Se on kumma kun ajattelee tuollaisen maantiekilpapyörän ajoasentoa niin varmaan kukaan sellaisillakin ajavista ei suostuisi tekemään yhtään mitään muuta sellaisessa asennossa ja sellaisella penkillä kuin noissa on. Pyöräillessä se jostain syystä hyväksytään mukisematta. Nojapyörä näyttää tässäkin ylivoimansa. Jännää on myös se kuinka esim. fillari foorumissa jotkut pystypyöräilijät parjaa nojiksia ihan täysillä. Vaikea on kuvitella vaikka autopuolella että kukaan sanoisi autosta joka on toista matalampi, nopeampi, mukavampi, paremman näköinen yms. Että en huoli, juuri noista em. syistä. Maasto ym. autot on asia erikseen mutta niinhän on maastofillaritkin...

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

joe67 kirjoitti:

Se on kumma kun ajattelee tuollaisen maantiekilpapyörän ajoasentoa niin varmaan kukaan sellaisillakin ajavista ei suostuisi tekemään yhtään mitään muuta sellaisessa asennossa ja sellaisella penkillä kuin noissa on. Pyöräillessä se jostain syystä hyväksytään mukisematta.

Minusta tuossa pitää kiinnittää huomio tuohon kilpa sanaan. Kyse on urheilulajista jossa pyritään vertailemaan miesten eikä ajokkien paremmuutta. Moniko keihäänheittäjä heittäisi nykyisenlaisella kilpakeihäällä jos kisoissa sais käyttää minkälaista keihästä itse haluaa? Lähes kaikissa välineurheilu lajeissa välineille on tiukat rajoitukset.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
puheseppo
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Helmi 2008, 22:03
Paikkakunta: Orimattila

Re: Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja puheseppo »

Minusta pyörämallisysteemissä on kolme sanaa tärkeää, niinkuin autoilussakin: matkailu, maasto ja urheilu. No onhan vielä kaupunkikin tai perhe, mutta jätettäköön ne pois asian yksinkertaistamiseksi.

puheseppoatgmailpointcom

Ajan Nazca Cruiserilla :D

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Pallit puutuivat

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Puusilmä kirjoitti:

Pyöräkaupoissa vain silmiään pyörittelivät kun kävin kyselemässä vuosien varrella apua ongelmaan, ilmeisesti ei siis mikään tavallinen vaiva?

Onhan tuo aika yleistä. Kyllä kuka tahansa itseään kunnioittava pystypyöräkauppias olisi ruvennut tuomaan jos jonkinlaista satulaa koeistuttavaksi, sillähän tuosta moni pääsee.

Nojapyörällä ei tarvitse tuota arpoa. Penkkivalinta on silti monimutkainen asia jossa kompromisseja on pakko tehdä.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

joe67 kirjoitti:

Se on kumma kun ajattelee tuollaisen maantiekilpapyörän ajoasentoa niin varmaan kukaan sellaisillakin ajavista ei suostuisi tekemään yhtään mitään muuta sellaisessa asennossa ja sellaisella penkillä kuin noissa on. Pyöräillessä se jostain syystä hyväksytään mukisematta. Nojapyörä näyttää tässäkin ylivoimansa. Jännää on myös se kuinka esim. fillari foorumissa jotkut pystypyöräilijät parjaa nojiksia ihan täysillä. Vaikea on kuvitella vaikka autopuolella että kukaan sanoisi autosta joka on toista matalampi, nopeampi, mukavampi, paremman näköinen yms. Että en huoli, juuri noista em. syistä. Maasto ym. autot on asia erikseen mutta niinhän on maastofillaritkin...

Pystykilpapyörä on oikeastaan ihan perusteltu siihen kilpailulajiin, johon se on keksitty. Omituista on lähinnä sen estetiikan ja valintojen leviäminen sen alueen ulkopuolelle, mihin se on alunperin kehittynyt. Ei sohvaperunatkaan käy maitokaupassa formulaykkösellä, vaan niillä on siihen joku moottoriajoneuvo jossa on lokasuojat ja tavaratila. Miksi ihmeessä pyörissä urheilumaailman vaikutus säteilee niin voimakkaasti pragmaattiselle puolelle? Ei siinä ole mitään järkeä.

Fillarifoorumiin ei välttämättä kannata suhtautua turhan vakavasti. Mutta tietty pystypyöräily on sellaista laumaurheilua. Lauma-aktiviteetteihin kuuluu oleellisena osana ei-konformistien parjaaminen. Olen tätä käynyt kokeilemassa monessa harrastustoiminnassa, ja nykyään minulla on aika kova nahka. Jopa niin kova, että voin mennä nojapyöräilijöiden foorumille sanomaan että pystykilpapyörä on alkuperäiseen tarkoitukseensa nähden erinomainen laite!

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

puheseppo kirjoitti:

Minusta pyörämallisysteemissä on kolme sanaa tärkeää, niinkuin autoilussakin: matkailu, maasto ja urheilu. No onhan vielä kaupunkikin tai perhe, mutta jätettäköön ne pois asian yksinkertaistamiseksi.

Tärkein unohtui: päivittäis- (ja edelleen pätee sekä pyöräilyyn että autoiluun).

Maxwell
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Maalis 2009, 20:02

Re: Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Maxwell »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Tärkein unohtui: päivittäis- (ja edelleen pätee sekä pyöräilyyn että autoiluun).

Juuri tämä selittää miksi tavalliset ihmiset, ei siis pyöräilyn harrastajat, käyttävät pystypyörää, koska he käyttävät pääasiassa pyörää hyvin lyhyihin matkoihin ja kaupunkiajoon, jossa pystis on käytännöllinen ja halpa, ja oikeastaan heille on ihan sama meneekö matkaan 10 vai 12 minuuttia ja yli puolen tunnin matka on jo monelle automatka.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Gallup: miksi nojapyörä?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Maxwell kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tärkein unohtui: päivittäis- (ja edelleen pätee sekä pyöräilyyn että autoiluun).

Juuri tämä selittää miksi tavalliset ihmiset, ei siis pyöräilyn harrastajat, käyttävät pystypyörää, koska he käyttävät pääasiassa pyörää hyvin lyhyihin matkoihin ja kaupunkiajoon, jossa pystis on käytännöllinen ja halpa, ja oikeastaan heille on ihan sama meneekö matkaan 10 vai 12 minuuttia ja yli puolen tunnin matka on jo monelle automatka.

Niin no. Näin varmaan. Mutta jos tavallinen tallaaja kuvittelee, että (oikein valittu) nojapyörä ei ole käytännöllinen, hän erehtyy. Halpahan se tietysti ei ole. Nopeushan nyt sinänsä on irrelevanttia, ja joka tapauksessa päivittäiskäytössä käytännöllinen nojapyörä on huomattavasti hitaampi kuin esim. se aiemmin mainitsemani kilpapystypyörä.

Pitäisin itse perimmäisenä kriteerinä sitä, että päivittäisnojakilla ei tule päivittäisesti takapuoli kipeäksi. Tämä on minun syyni, ja tätä kannattaisi varmaan käyttää markkinoinnissakin. Tai sitten se on vain minun syyni, jolloin sitä välttämättä ei kannata käyttää markkinoinnissa. Mutta luulen, että se voisi olla monellakin syy.

Vastaa Viestiin