Retkiriippumatto vai teltta

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

2x3m voi olla liian pieni, mutta Biltemassa olisi 2,85 x 3,80 kokoista, joka on varmaan ihan passeli.

Tuo mitta ei välttämättä paikkaansa.
...
Tuolloin päättelin että mitat kertovat sen minkä suuruisesta pressukankaan palasesta pressu on tehty ja kun siihen sitten taitellaan reunat niin todellisuudessa on ainakin 20cm pienempi suuntaansa.

Näyttää Hennessyn katokset olevan 256x330, eli vaikka tuo 20 cm nipistettäisiin pois Bilteman pressusta, niin ollaan jokseenkin samalla seinällä. Kevytpeitteessä ei ole ripustuslenkkejä keskellä, joten saattaa roikkua hieman alempana, ja sitää kautta osa 'pituudesta' hukkuu.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Kevytpeitteessä ei ole ripustuslenkkejä keskellä, joten saattaa roikkua hieman alempana, ja sitää kautta osa 'pituudesta' hukkuu.

Tuohonkin taisi löytyä lääke: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puu ... kpl-26768/

Kuva

Tai olis myös http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puu ... pl-267681/

Kuva

Ja sitten vielä lisäkiinnityspisteitä laitaan jos tarvii:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puu ... pl-267661/

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Varustelekallakin olis katosta, eivät vaan kerro kokoa.

http://www.varusteleka.fi/fi/product/va ... =2335959-2

Kuva

Edit: on siellä kuvissa kokokin, 320x365 cm

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

2x3m voi olla liian pieni, mutta Biltemassa olisi 2,85 x 3,80 kokoista, joka on varmaan ihan passeli.

Tuo mitta ei välttämättä paikkaansa.
...
Tuolloin päättelin että mitat kertovat sen minkä suuruisesta pressukankaan palasesta pressu on tehty ja kun siihen sitten taitellaan reunat niin todellisuudessa on ainakin 20cm pienempi suuntaansa.

Pikaisella mittauksella ainakin tuo minun kappaleeni oli aikalailla ilmoitetun kokoinen. Painoa 1050g.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Toissayönä testasin riippumattoa ja 'katosta'. Katos on salmiakki-malliseksi laitettuna tarpeettomankin iso, suoraan laitettuna en kokeillut, mutta siihenkin varmasti riittävä. +10 lämpötilassa makuupussissa pelkissä boxereissa vähän viileä, ja totesin että minulle tuo makuupussi on liian kapea, hartioiden kohdalta turhankin ahdas. Eli paita ja verkkatakki päälle, että voisi nukkua kädet ulkona makuupussista, tai ainakin pussi ylhäältä vähän auki. Ja välipohjaankin varmaan jotain, avaruuslakanaako sitä kokeilis ensimmäiseksi? No, Hämeenlinnassa kokeillaan lisää.

rippari2.jpg
rippari1.jpg

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:

Ja välipohjaankin varmaan jotain, avaruuslakanaako sitä kokeilis ensimmäiseksi? No, Hämeenlinnassa kokeillaan lisää.

t]

Oliko sinulla makuualustaa? Ilman sitä on paljon viileämpi majoite mutta ohuella pilipali alustallakin muuttuu aika radikaalisti lämpimämmäksi. Välipohjassa avaruuspeite varmaan toimii hyvin, itsellä on "yksinkertainen" niin avaruusjutskan mylläsin aina rullalle. Ohuella silkkilakanallakin tuntuu olevan jonkinlainen merkitys kylmänä yönä, kerran lakana oli rutussa puolessa välissä selkää ja silloin heräsi siihen, että yläselkä oli kylmä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Oliko sinulla makuualustaa?

Ei ollut mitään alustaa, ihan tarkoituksella kokeilin että riittäisikö tuollaiseen keliin pelkkä makuupussi. Riippuu tietysti makuupussistakin :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ihan mielenkiintoista kuulla mitä avaruushuopa pelkästään tekisi lämpimyyteen. Itse olen jotain tarranauhalla kiinnitettävää versiota miettinyt kun ei ole kaksoispohjaa mutta ei ole ollut kiinnostusta ruveta toteuttamaan. Makuulusta kyllä mahtuu mukaan mutta jos sen saisi pois niin olisi piirun verran väljempää roiskia tavarat.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Ihan mielenkiintoista kuulla mitä avaruushuopa pelkästään tekisi lämpimyyteen.

Itse tuota varmaan kokeilen, mutta minulla noita yöpymisvuorokausia riippumatossa tulee varmaan aika vähän, eli on aikalailla tuurista kiinni minkälainen testiyö tulee. Toki tuota minun riippumattoa saa lainaan jos haluat testailla.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Seuraava testiyö oli Aulangolla. Yön alin +15, ja se avaruushuopa oli jäänyt kotiin.
Makuupussi & verkkarit päällä olisi minulle riittänyt, ainakin tuossa tuplapohjaisessa riipparissa. Nimenomaan olisi, jos olisi ollut riittävän leveä makuupussi. Kädet makuupussissa ei enää verkkatakki päällä saa makuupussia kiinni, eli makupussi oli ylhäältä auki, ja siksi vähän turhan viileä nukkua.

Janx yöpyi Eemelin riippumatossa, ja valitteli kylmää, vaikka taisi olla jopa vähän lämpimämmin pukeutunut kuin minä, mutta minä olenkin melkoisen kuumaverinen.

Sattuukos jollain olemaan kuvaa meidän yöpymis-setupista? Muistaakseni Ängeslevä otti kuvan, mutta seuranneeko foorumia?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja janx »

Joo, mä lainasin eemeli:n riipparia (http://www.varuste.net/Hennessy+Hammock ... orer+A-Sym). Valvoin melkein koko yön kylmän takia ja menin loppujen lopuksi autoon nukkumaan. Jotain eristettä olisin kaivannut. Vaikka oli kolme kerrosta vaatteita ja makuupussi kaksin kerroin alla, niin silti kylmä hohkasi häiritsevästi ja valvotti. Telttapatja tai kuplamuovi eristeeksi, niin olisi ollut hyvät unet. Jorille tiedoksi, että nukkuma-asento on vallan mainio. Kannattaa tosin kokeilla tarpeeksi isoa riippukeinua, jos kokeilee (JA pystyttää se ohjeiden mukaan). Minun makuupussi on Haltin kesäpussi.

Pientä arvostelua (Hennessy Hammock Deluxe Explorer A-Sym):

  • Sisäänmeno erittäin näppärä; istutaan pohjassa olevasta reiästä sisään takaperin ja nostetaan jalat perässä; helppo avata ja erityisesti sulkea sisäpuolelta (tarranauhalla)

  • Sisällä katosta roikkuva verkkopussi jalkopäässä, johon sai puhelimen, avaimet ja juomapullon

  • Helppo kasata ja purkaa

  • Kiinteä katos (- jos kaipaa isompaa katosta)

  • yksinkertainen pohja (oletan, että tuplapohjan välissä eriste pysyy paremmin paikallaan)

  • mukana tulevat "puunhalaajat" eivät riitä kunnolla paksun puun ympärille

  • hinta

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Haykey
Viestit: 42
Liittynyt: 08 Syys 2013, 06:15
Paikkakunta: Nelson, Uusi-Seelanti

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja Haykey »

Mulla on jo yli 5 vuoden kokemus riipputeltoista. Riipputeltta saattais olla parempi nimitys noille hammokeille joissa on itikkaverkko ja katos?
Tapasin aikoinaan itse Tom Hennessyn Jollakin messuilla Aucklandissa ja kokeilin yhtä hänen luomustaan. Myöhemmin sitten ostin häneltä suoraan ensimmäisen Hennessyhammock ultralite Asym hammokin siihen sellaisen "palttoon" joka oli aikansa välttävä.
Se "palttoo" oli monimutkainen ja kutisti sisätilaa. Kerran sitten pienessä hiprakassa se palttoo meni rikki kun vahingossa sen varaan istuin!
Siskoni teki Suomessa sellaisen pohjatäkin jossa oli sisällä jotain ohutta pannulappueristettä USAsta. Se laitetaan riipputeltan pohjan alle tiiviisti ja kuminarut pitää sen tiiviisti pohjaa vasten.
Viimeisin malli mulla oli Hennessy Deep Jungle Zip XL mutta myin sen juuri kaverille Australiassa. Ostan taas saman mallin koska siinä on kaikki tarvittavat ominaisuudet. Tuplapohja on hyvä idea. itikoiden piikki kesällä ei taitu tuplapohjan läpi ja kylminä öinä laitan tuplaeristyksen. Välipohjaan Hennessyn oma "autontuulilasin" folioeristys ja alapohjalle mun omatekemä niin tarkenee nollakeliin asti jos nukkuu untuvamakuupussissa.
Mulla on parit halvemmat HH vieras riipputeltat kun kesällä on reissulaisia messissä täällä Uudessa-Seelannissa. Asuntoautossa kun on vain tilaa yhdelle tai kahdelle ;)

Polkuvehje tuore Greenspeed Magnum Rohloff 14 Speed hub tadpole
Potkuvehje on omatekemä Haykey scootboard, myös tadpole.

http://www.stuff.co.nz/marlborough-expr ... -a-mission

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuva

Jos joku osuu tämmöisen teltan kohdalle niin pistää linkkiä tänne. En nyt ihan noita hetimmiten löytänyt.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja samuel »

Jos joku osuu tämmöisen teltan kohdalle niin pistää linkkiä tänne. En nyt ihan noita hetimmiten löytänyt.[/quote]

Tässäpä yksi paikka:
http://varuste.net/Ledget+ja+flyt

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Retkiriippumatto vai teltta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. Mä etin siis väärillä termeillä. Kiitti.

Vastaa Viestiin