Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja terppa »

24.6

  1. Pv
    157 km
    67,7 kmh max.
    3274 km Yht.

https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... R6IbQTr_B4
Kuva

Mummolan pihasta starttasin... Mummo on yli 90 vuotta ja itsekseen vielä hyvin pystyy asumaan, paikat oli ainakin tuhat kertaa paremmassa ojennuksessa kuin minulla :)

Haapaveden kautta maaseututeitä... Halpa-hallista poikkesin leipää ja mehua ja join euron pullakahvit samalla. Pihalla jouduin piirityksen kohteeksi kun aika moni kyseli pyörästä. Yksi heistä oli nojailua harrastavan isä mutta poika oli kuulema Ahvenanmaa reissulla pyörineen, Se on myös sellainen paikka missä joskus pitää käydä ajamassa.

Nivalaan poljeksin. Alkuun katselin keskustan miltä näyttää ja sitten katselin Savenmaan yhteystiedot ja suunnistin renkaat mielessä sinne kuten tuossa ylempänä kertoilin. Parit koeajot tarjosin ja väittivät kevytkulkuiseksi vaikka tavarat on päällä.
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... tUz7q6mMPo

Kuva
Hieno käynti oli ja tosi hyvillä mielin läksi jatkamaan vaikka yösijakin olisi järjestynyt, mutta ajopäivähän oli vasta puolessa :D Osuuskaupasta poikkesin voimajuomaa ennen lähtöä kun päivä on helteinen

Kendat pyöri yllättävän hyvin ja meno maistui. Ehjä Durano täysillä paineilla saattaisi mennä keveämmin mutta vajaapaineiseen ja missä toinen on runkoviallinen niin uusi setti oli hyvä parannus ja eipähän tarvitse jännittää poksahtaako niin saa alamäet vapautuneesti laskea.

Savenmaalla nojapyörätavarat ei ole myymälän puolella eli vissiin jos verkkokaupan kautta vilkaisee mitä on tarjolla niin kysymällä saa. Pari ihan mielenkiintoista nojapyörätuotetta kuvasin ja laittelen kirjastosta kuvia toisaalle paremmalla ajalla.

Sievin kohdilla vastaan tuli ranskalaisvalmisteinen henkilöauto jonka sisäpuolella oli 5 kuvankaunista naista hymyssä suin, hetken perästä auto oli rinnalla ja hymyt oli vielä leveämmät, kysymys kuului "mikä tuo on?" polkupyörän kerroin olevan, johon vastaus oli "ihan vitun törkeen hieno", onhan Se :D kohtaamisesta saadulla energialla lähelle Kaustisia poljin ja kaitpa joku kansanmusiikki museo pitää huomenna käydä katsomassa. Jos huomenna asemoisi itsensä Ähtärin nurkille niin tulisi kaksi eläintarhaa tälle reissulle.

Viimeksi muokannut terppa, 01 Heinä 2013, 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja irakas »

Aivan mahtavaa reissun tekoa! Juuri sellaista, mistä moni haaveilee. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Yksi asia jää mietityttämään. Ne on nuo pistäytymiset pullakahveilla ja aterioilla. Siinä mielessä ne ovat tietenkin ehdottomasti hyviä, että saa luontevasti vaihtelua ja kontaktia paikkakuntalaisiin, mutta ainakin minun kukkarolleni ne olisivat liikaa. Niillä valitettavan harvoilla omilla reissuillani, mitä on tullut tehdyksi, olen pääosin valmistanut ruuat itse, ja säästö on huomattava, ja on siinä oma motiivinsakin ja viehätyksensä, kun pärjää omillaan. Kaikkia ruokatarpeitahan ei tarvitse, kuljettaa alusta lähtien mukanaan, niitähän saa kaupoista matkan varrelta. Itsellä olisi ollut mukana kasattava heittovapa ja uistimia. Varsinkin Norjan vuonoilla voi kalastaa missä vain.

Huikeita ovat nuo keskinopeudet ja päivämatkat!

Mukavaa loppumatkaa! :)

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Suomessa pitää tietenkin olla kalastuslupa ja lisäksi läänikohtaiset luvat. Sillä rahalla saa monet pullakahvit ja saalis on varma ;) oman tilansakkin nuo kalastusvehkeet vie.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja terppa »

irakas kirjoitti:

Aivan mahtavaa reissun tekoa! Juuri sellaista, mistä moni haaveilee. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Yksi asia jää mietityttämään. Ne on nuo pistäytymiset pullakahveilla ja aterioilla. Siinä mielessä ne ovat tietenkin ehdottomasti hyviä, että saa luontevasti vaihtelua ja kontaktia paikkakuntalaisiin, mutta ainakin minun kukkarolleni ne olisivat liikaa. Niillä valitettavan harvoilla omilla reissuillani, mitä on tullut tehdyksi, olen pääosin valmistanut ruuat itse, ja säästö on huomattava, ja on siinä oma motiivinsakin ja viehätyksensä, kun pärjää omillaan. Kaikkia ruokatarpeitahan ei tarvitse, kuljettaa alusta lähtien mukanaan, niitähän saa kaupoista matkan varrelta. Itsellä olisi ollut mukana kasattava heittovapa ja uistimia. Varsinkin Norjan vuonoilla voi kalastaa missä vain.

Huikeita ovat nuo keskinopeudet ja päivämatkat!

Mukavaa loppumatkaa! :)

Sakari

Lounas ja pullakahvipaikoissa puoliruokaa on juuri ne juttelut paikallisten kanssa, toisaalta olen myös "kahvila harrastaja" eli tykkään käydä kivoissa kuppiloissa.

Itse ruokaa tekemällä jonkin verran säästäisi mutta keskimäärin lounas maksaa 8 -9 € juomineen (jota helposti litra tulee kitattua :)), salaatteineen ja jälkiruokineen niin ei Se minusta paha ole koska ruoka on monipuolisempaa kuin mitä itse tekisin, itse tehden minulla on kyseessä enemmänkin tankkaus :) Lapissa lounaan hinta on isompi mutta taitaa asiakasmäärätkin olla pienemmät.

Jos olisi kaverin kanssa reissussa niin silloin olisi jo järkevämpää tehdä enemmän itse koska samalla vaivalla tekee kahdelle ja syöminen on enemmän sosiaalinen tilanne. Ylimääräistä minulle on oikeastaan Se toinen syönti "ulkona", keskimäärin kai joka toinen päivä, työpäivinäkin yleensä lounaan joudun syömään tievvarsikuppilassa ja kahvit tai parit myös. Jos vaikka syömiset olisi 15€ kalliimmat päivässä kuin normaalisti niin ei kuukaudessa ole 450€ enempää, työssäkäyvälle poikamiehelle Se ei ole ongelma.

Päivämatkat on aikalailla sutjakkaan pyörän ansiota, ajoajat on viimevuoden reissun tasolla mutta rasitus on ehkäpä vähäisempi. Kyllä on kertakaikkiaan hieno reissu ollut, vaikeinta on ensimmäinen lähteminen mutta kun on ensimmäisen reissun tehnyt niin tietää kuinka hienoa pyörämatkailu on. Jos joku haluaa koittaa niin minulta on mahdollisuus saada Bob Yakkia lainaan kun taidan kesäkauden ajaa tuolla kinnerillä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja PW »

Kommentoiko mummo lapsenlapsen kinneriä mitenkään ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

terppa kirjoitti:

Jos joku haluaa koittaa niin minulta on mahdollisuus saada Bob Yakkia lainaan kun taidan kesäkauden ajaa tuolla kinnerillä.

Tää vois haluta. Laitan yyveetä.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Kommentoiko mummo lapsenlapsen kinneriä mitenkään ?

Petri

"No on Se eriskummallisella munalla liikkeellä" :mrgreen: Ihan sillai positiivisessa hengessä :) Vuokra-Wavista laitoin viime syksynä kuvan niin vähän oli jo mielikuvaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja MikaL »

PW kirjoitti:

Kommentoiko mummo lapsenlapsen kinneriä mitenkään ?

Petri

Vai pitäiskö kysyä, miten lujaa mummo ajoi kinnerillä :D

MetaPhrastic 2012

Hirven Noja
Viestit: 105
Liittynyt: 06 Maalis 2013, 18:15
Paikkakunta: Loppi

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja Hirven Noja »

jviirret kirjoitti:

Suomessa pitää tietenkin olla kalastuslupa ja lisäksi läänikohtaiset luvat. Sillä rahalla saa monet pullakahvit ja saalis on varma ;) oman tilansakkin nuo kalastusvehkeet vie.

Jukka

Ei tartte alle 18 vuotiaat tai 65 vuotta täyttäneet (joihin sakari kai kuuluu) : http://kalastusluvat.net/tietoa_kalastu ... aksut.html :wink:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja terppa »

25.6
24 pv.
180 km
25,7 kmh
72,5 kmh max.
3454 km Yht.

Minulle taitaa sopia ilta-ajo, illalla ei meinaa malttaa lopettaa ja aamulla toivoo taajaman tulevan pian. Kaustinen oli aika lähellä ja aamupalaksi sinne riitti piparin muruset muovipussin pohjalta :D oli paketti levinnyt. Kahvin tuska oli tarvehierarkiassa tänään ylimpänä ja jokin kiva pikkukahvila Se oli. Kahvin jälkeen yleensä luistaa paremmin.

Kylät kiertelin, seisovanpöydän lounas/aamupala ja katselemaan johonkin kansanmusiikkimuseon tyyliseen. Noh, ei Se ollut kuin yksi huone mutta eipä ollut pääsymaksuakaan, ja minä ymmärrän musiikista yhtä paljon kuin villisika joulupalloista :) pihalla oli kuitenkin mielenkiintoisen näköisiä pyöriä joiden takia pelkästään kannatti poiketa. Vetelissä? (voi näitä paikkakuntia kun niitä on jo niin paljon :D) pysähdyin lukemaan karttaa ja sain lauman vissiinkin rippikoulunuoria katsomaan kinneriä, pari mopollista väkeä lähti seuraamaan ja onneksi ei kauheita vastamäkiä ollut niin saivat ihan kulkevan kuvan Mangosta. Mäet joita täällä tapaa on loivia ja pitkiä eli ne omalla tavallaan on puuduttavia, tai no, enemmän tylsiä. Vissiin aika Pohjanmaan reunalla kuljen? Loppupäivästä mäet lisääntyi ja jyrkkeni, toisaalta tuli alamäkiä joista sai vauhdin. Odotin myös pohjalaistaloja näkeväni mutta keskempää olisi pitänyt ajaa? Eipä sillä, kaunista on ollut täälläkin vaikka sellaista henkeä salpaavaa ei olekaan, jää seuraaville kerroille keskempi Pohjanmaa.
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... eahBBJoOPk
Kuva
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... Mu-ojJ2rfY
Kuva

Yksi kunnon sadekuuro tänään mutta sattui taajaman kohdalle ja siellä oli ketjuihin kuulumaton grilli johon menin sadetta pitämään ja aika erinomaisen ja hyvän kokoisen hampurilaisen söin. Joutessani netissä surffailin, vähän lyhyeksi jäi viime yön unet niin väsykin iski. Räyrinki on jostain jäänyt mieleen niin poikkesin kylänraitin, ehkä Se on vaan Se leipomo joka tekee kauralastuja? Olen niille sydämeni menettänyt ja kolme pakettia ostin, sain halavalla :D

Sateen jälkeen aurinko ja minä läksin etsimään pikkutietä, tuli alkuun hurumutka kun oikea tie olisi lähtenyt 100 metriä edempää. Sade ei juuri raikastanut ja ilma oli edelleen melkoisen hiostava. Alajärven jälkeen meni ajo kuikuiluksi kun tuulilasi oli ihan huurussa, väliin peilitkin. Alajärvelle tultaessa oli yleiurheilukisat käynnissä, hetken mielijohteesta poikkesin katsomaan. Ei siitä juuri hullua hurskaammaksi tullut mutta olipahan hyväkuntoisen näköisiä ihmisiä... Alajärvellä isompi kyläkierros ja kahvia väsyyn, kerkesin vielä ennenkuin huoltoasema meni kiinni.

Ähtäriä kohti... Tein taas sen virheen, että katsoin kartalta hyvän paikan missä voisi olla yötä. Eihän Se niin mene :) sellaiset paikat mitkä kartassa näyttää hyvältä on aina taloilla miinoitettu. Rangaistuksena tästä katsoin kartalta uuden paikan mihin menen (juu, olen ihan looginen) Piti vaan motivaatio ensin kerätä mutta kummasti Se luisti... Taidan olla ilta-ihmisiä... 20 km ylimääräistä ja Ähtäristä vähän matkaa väärään suuntaan. Joku Ähtärinsalmi.kartalta katsoin, että laavun kuva ja jos yhden yön nukkuisi kovalla. Vähän pääsin soratietäkin ajamaan laavua etsiessä mutta sumuinen hakkuuaukea ei inspiroinut lisäetsintöihin eikä reittikarttaa näkynyt olevan tien vieressä.
Päivemmällä kurkkasin nettisivut joissa olisi pitänyt olla reitin kartta mutta kone huusi java-tukea ja minulle Java on moottoripyörä ja minä olen enemmän polkupyörämiehiä... On Se kun panttaa vaarivainaan perintökellon ja kavaltaa isomummon eläkkeen, että saa tietokoneen jolla voi soittaa niin sepä ei avaakkaan kaikkia sivuja :( jotain flassia jollain sivuilla huutaa.

Joo, mutta nyt on kuitenkin idylit kohillaan, ihan vesirajassa makoilen ja rasvatyynessä vedessä kävin polskimassa, huomenna on paidanvaihtopäivät. Uni meinaa tulla....
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... jQlwsRKTLQ
Kuva

Viimeksi muokannut terppa, 01 Heinä 2013, 00:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja vetu »

Terveiset Kaustiselta Ja Vetelistä
Olin eilen Kaustisen Halpa-hallissa polkupyöriä kokoamassa 102kpl tuli täyteen tänä kesänä.
Nojakilla töissä tietenkin.
Tiedoksesi, että Halpa-halleissa saa pullakahvit 1 eurolla. Kannattaa poiketa.

Onnellista matkaa!

Vesa

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja terppa »

Joo, yhdet pullakahvit kävin Halpa-hallissa mutta Se on siis sama tarjous kaikissa...

Eilen ajellessa fundeerailin noita pyörämatkailun tapoja, tähän on helppo yhdistää monenlaista muutakin, itse kun olen museoihmisiä niin niitä käyn, eilen olisin käynyt ränkimuseon Lehtimäellä jos olisi ollut auki. Päiväretket luonnossa onnistuu ihan samoilla varusteilla kun pyöräretkeilykin ja kyllä vapakin mahtuu kalastajille jotka kinnerillä/nojakilla kulkee.Varsinkin pohjoisessa on paljon laavuja missä ne kalat valmistaisi. Minä en ole kalamies niin en saa kalaa joten ei ole sitä huolta :)

Jos ei tykkää ajaa suomea halki tai poikki niin bussi kuljettaa itseä kiinnostaville seuduille ja vielä poiskin, norminojakki kulkee siinä missä pystärikin. Minulle ajaminen on iso osa huvia ja terapiaa mitä lomalta haen. Tylsillä 30km suopätkillä vastatuulessa ja huonolla asfaltilla kerkiää käsitellä ne alitajuntaa vaivanneet ikävät asiat :D samalla puskee negatiivisen energian positiiviseksi :) Ylipäätään oman päänsä kanssa yksinäisellä retkellä askaroi jonkin verran...

Tuli näemmä tapaturma eilisellä uintiretkellä, jalkapohjaan haava, huomasin vasta yöllä kun haavan reunaa potkin mutta ei onneksi verta tullut juurikaan. Aamulla aristi kävellä mutta laitoin haavataitoksen taitteelle pehmentämään ja nyt on jo turtunut niin kävelykin onnistuu. Ajamista ei haittaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mukavaa tarinointia ja juu, kohta ootkin jo täälläpäin :D

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja terppa »

26.6

  1. Pv.
    153 km
    24,8 kmh
    68,7 kmh max.
    3607 km Yht.
Syväri kirjoitti:

Mukavaa tarinointia ja juu, kohta ootkin jo täälläpäin :D

Tulikin vedettyä Ilmajoesta vasemmalta ohi :)

Sopivan huolimattomasti asennettu sadekate niin yhdestä kulmasta irtosi ja oli hyvät näkymät järvelle. Pitkään makoilin ja järveä katselin, eilen Se vetäytyikin usvan peittoon. Aamupala oli sama kuin iltapala eli meetvurstia jonka alle näön vuoksi laitoin rieskaa. Tietysti kauralehtiä kun niitä Räyringistä tuli ostettua. "kokenut" pyörämatkaaja neuvoo osa 2.0: Jos kädessä on avattu meetvurstipaketti ja pään ympärillä paarma niin älä huido sillä kädellä missä on metukat koska rasvaisia eväitä on ikävä kerätä maasta ja puhdistella pikkukivistä :D

Keskustaan polkaisin ensin kahville, leipomon vitriinistä valkkasin kulkurin munkin ihan vaan nimen perusteella. Munkki oli makea, myyjä hapan, kun esiintyy turjakkeena niin osaa paremmin tunnistaa aidon asiakaspalvelijan :mrgreen:

Ähtärin eläintarha oli päivän pääkohde, ruokapaikkoja poikkeuksellisesti vakoilin netistä ja naapurihotellilla kävin syömässä. Pisti epäilyttämään, että päivän menu on joka päivä samanlainen mutta ehkäpä asukkaat/vierailijat ei montaa päivää oleile? Ja ranskalaiset ja lihapullat käsittääkseni putoaa keskimääräistä paremmin lapsiasiakkaille?

Vähän tuo jalkapohjan haava kävelyä aristi niin oikaisin kierrosta hieman, en käynyt katsomassa minkälaisessa karsinassa henkilökuntaa pidetään vaan suuntasin suoraan ahma-aitaukselle :D
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... MTkm18nz3E
Kuva

Tuuri kävi ja ahmojen ruokinta oli meneillään niin oli poikkeuksellisen paljon liikettä, kaikista eläintarhavierailuista eniten ja kun opastaulut oli hyvät niin erinomainen vierailu. Tosin yhdellä altaalla kamera tilttasi ja teki mieli koputella puhelinta kovaa jotain kovaa vasten mutta koska eläimiä ei saa häiritä niin tyydyin vaan käynnistämään puhelimen uudelleen.
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... bnC-G_VnQk
Kuva

Eläintarhaan näemmä kannattaisi mennä makkarat mukana kun niissä on makkaranpaistovehkeet vapaassa käytössä. Nyt tyydyin väliaikajäätelöön.

pois lähtiessä ajelin ihan vallan pyörätietä joka on reissun yksi huonoimmista. Junaradan yli oli pujottelurata ja perästä nostelemalla sai kinnerin läpi. https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... ozTBrHYm4Y
Kuva

Olihan noita kilometrejä jo mutta matka ei ollut edennyt yhtään, jos ei olisi ajatusta olla torstaina Hämeenlinnassa niin välipäivän olisin pitänyt, illat on venyneet aika monasti ja kilometrit jo tuntuu siinä mielessä, että reisissä ei ole laittaa ylimääräistä mäkiin, tasamaalla ja pikkumäissä veivaa kyllä ja Hämeenlinna on melkein nurkan takana. Parin päivän tauon jälkeen maito-raejuustoeväät ja taipaleelle, Virroille joutuisaa valtatietä jossa koukkasin keskustan kautta, hampurilaisen himo iski niin sellainen iltapalaksi ja haaveena sen jälkeen saada vielä vajaa 100 km taakse niin voisi kuvitella olevan huomenna jotenkin järkevään aikaan Hämeenlinnassa.

Kartasta olin katsonut Torisevan rotkojärveä käyntikohteena mutta ei malttanut edes pysähtyä kun hampurilaisrasvoja sai nuoleskella vielä suupielistä. Sen verran kuikuilin, että kaunis on... Itseasiassa tie 66 pitää ruksata ja Ruovedelle uudelleen ajan kanssa, siinä oli sitten kaunis kylänraitti, vesi vieressä ja paljon vanhaa rakennuskantaa. Samoin matkan varrella olleet pari kanavaa kiinnostaa kanavapitäjässä kasvanutta. Joskus uudelleen ja Helvetinjärvellä päivä tai pari.

Jäminkipohjassa valkkasin nelinumeroisen tien, Järkytyksestä olin sekaisin kun näin ensimmäiset katuvalot päällä, meinasin kääntyä takaisin... Alkaa pikkuhiljaa ahdistaa kun reissu on lopussa ja palaa synkkään etelään jossa kinnerin isoa valoa pitää polttaa, että näkee leirin pystyttää :( muutaman kymmenen kilometriä oli syheröä ja mäkiä, hitaimmat meni 5 kmh mutta vaikka päivä painoi niin meni... Tavoite oli muuan uimaranta johon ei sitten ollut kylttejä niin ajoin ohi. Seuraava tavoite 10 km päähän, jossa pääsee uimaan... Ja pääsi, tosin taloilla miinoitettu paikka joten en yöksi jäänyt, kuinka pitkään olisin ajanut koska uinti virkisti mutta sadetta rupesi enteilemään ensitippojen muodossa niin poikkesin sivuun, Teisko on lähellä... Pari kilometriä sitten pääsin esittelemään kulkinettani parille teiniparille jotka ensin hieman epäilivät mistä olen tulossa :)

Noista tavotteista... En mä yleensä ajattele, että tänään ajan 153 km. Ei, vaan aamulla katson, että lounaalle/aamupalalle on 25 km, sitten katson kartasta, että naapuri pitäjä on 40 km niin sinne ja kahvit, seuraavassa kylässä 25 km on joku paikka minkä olen ajatellut katsastaa ja sitten iltaviileillä on kiva vielä 2 - 3 h ajella ja sekään ei tunnu missään. Kun väsyy niin homma seis ja leirin tekoon. Jos haluaa asemoida itseään seuraavaa päivää ajatellen vielä 50 km lisää ja väsy on kova niin palastelee sen samalla tapaa, enää 10 km ja risteys, siitä 5 km ja tauko, 8 km päässä on taajama jonka voi vilkaista jos vaikka iltakahvipaikka olisi auki jne. Eli 50 km pätkitty osiin ja tulee monta hyvää mieltä kun välitavoite taittui. Toisaalta ei Kilpisjärvi 103 km -kyltti ole paha, kyseessähän on naapurikylä :mrgreen:

Viimeksi muokannut terppa, 01 Heinä 2013, 00:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Valtatie 66 0n ihan mukava ajaa. Sivutiet ei sit paljon siel kiinosta . Ei ole montaa paikkaa tankata lisää ravinnetta. Kuppiloita on aika harvassa. Minkä kautta olet menossa Hämeenlinnaan . Jos menet Kangasalan kautta on siellä aika kumpareista , jos ajat vanhaa Orivesi - Kangasala tietä . Hienot on maisemat . Kangasalla olisi se näyttely siel tieliikenne museossa. Mukava ruokapaikka . Kuitenkin toivotan hyvää loppumatkaa. Vie terveiset Nojanalleta ja olen sielläkin hengessä vain mukana. :wink:

Vastaa Viestiin