Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mie töllistelin noita kiristäjän kuvia . Toisessa kuvassa näkyy että jousen lanka ei niinkuin kiristäs olenkaan . Vaan olisi aivan irti .Pitäskö sen ottaa kiini tuohon nastaan ,jokaon lehden kyljessä . Vai puuttuuko siittä pätkä välistä, joka on ottanut jonnekin ylemmäksi kiini. Joka tapauksessa tämä on pelkää arvailua.
Jos tuo kiristin ei toimi kunnolla . Todennäköisesti tuo jousi on viottunut . Se pitää korjata jollain tilapäisellä ratkaisulla. Esimerkiksi leikkaat sisärenkaasta sille apujousen , jolla saat siihen vetoa. Aina parempi jos sulla on irrallisia kumi lenskuja , niin pääset kokeileen korjausta. Jos sulla on nippusire ja jokin ylimääräinen jouseksi sopiva. Niin koitappa rakennella niistä. Vitsi kun olet niin kaukana. Voisi auttaa miestä muullakin tavalla , kuin jossittelemalla.
Sillä pelkä rasva ei nyt auta, nyt tarvitaan kiristystä jousi voimaan. :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Onko kukaan tuollaista purkanut eli millainen jousi/kiristys tuossa on? Vähän oudon näköinen...

Eiköhän tuolla ole samanlainen kierrejousi kuin takavaihtajissakin kun on sellaisesta tehty:

Kuva

Eli vaihtaja purettu ja pelkkä ketjuhäkki kiinnitetty suoraan runkoon yhden jousikiristyksen avulla. "Lower knucle spring" on se osa joka on tuolla sisällä.

Onko mitenkään mahdollista että tuon holkin lukitus olisi vain löystynyt? Eli sisuskalut toimii mutta ovat vain väärässä asennossa ja kiristysvoima ei riitä ketjun kiristämiseen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Purettu on... Hitto kun siitä on sen aikaa ettei muista tarkalleen. Muistaakseni kuitenkin niin kuin Jukka sanoi. Kiristinruuvi antanut periksi. Mulla tuo meni epäkuntoon kun lyhentelin ketjuja...

Eli työjärjestys voisi olla näin...

  • Ketjut poikki. Varmistaa jotenkin, että ketjunkiristijä ei pääsee enempää menemään ympäri.
  • Kuvissa oleva ruuvi löysälle.
  • Etsi ruuvin oikea paikka. Pitäisi olla reikä sisäputkessa. Luultavasti oikea asento on silloin kun häkki osoittaa taivasta...
  • Ruuvin kiristys. Itse tässä vaiheessa sain kierteet paskaksi holkista. Eli varmista, että häkki oikeassa asennossa.
  • Ketju takaisin paikoilleen. Ketjua laittaessa muista kiinnittää ketjunkiristäjä niin, että ei pääse menemään ympäri.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Nyt kun tarkemmin muistelee niin ei siinä mitään reikää ollut vaan taisin itse porata sen varmistaakseni paikallaan pysymisen. Perkele kun ei muista tarkalleen...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

eemeli kirjoitti:

Nyt kun tarkemmin muistelee niin ei siinä mitään reikää ollut vaan taisin itse porata sen varmistaakseni paikallaan pysymisen. Perkele kun ei muista tarkalleen...

Jos se ruuvi on tällainen:

Kuva

niin sillehän on lukittavassa kappaleessa kolo. Joko poralla tehty tai kiristysvaiheessa syntynyt. Sitä en kyllä ymmärrä että miksi tuossa ruuvissa on lukitusmutteri??? eikös tuollainen lukitusruuvi vedetä vaan niin kireälle kuin suinki menee?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Jos ei kyseistä aniketta saa toimimaan olemassa olevilla osilla, niin vedä narulla ja kuminauhalla kiristin kireälle...
Pitäisi löytyä normi kaupoistakin...
Tai sitten pysähtyä askartelemaan kaupungissa jonku fillariliikkeen pihaan...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

niin sillehän on lukittavassa kappaleessa kolo. Joko poralla tehty tai kiristysvaiheessa syntynyt. Sitä en kyllä ymmärrä että miksi tuossa ruuvissa on lukitusmutteri??? eikös tuollainen lukitusruuvi vedetä vaan niin kireälle kuin suinki menee?

Ellei sitten lukitusruuvi tule akselissa olevaan uraan ja akselin pitää pystyä pyörimään. Silloin ruuvia ei saa kiristää niin tiukalle että se laahaa ja lukitusmutteri tarvitaan pitämään ruuvi sitten paikallaan ja sopivalla kireydellä/etäisyydellä akselista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kiitoksia neuvoista! Tämä on hieno foorumi! Heh, tällä kertaa kuitenkin auttoi usko omiin hulluihin unelmiin :mrgreen:

Aamulla kun tyhjäsin vehkeen tavaroista läksin koeajolle niin sehän pelasi lähes kuin ajatus eli kiristi ketjua niin kuin pitää, sormella koitin niin jousi oli palautusvoimansa saanut takaisin. No miehää tiristelin wd nelikymppistä liikkuviin osiin sen mitä ponneainetta oli ja purin leirin. Kaksi kertaa ketju roklahti ajossa ja sen jälkeen Mango kehräsi kuin kissa.

Mulla on kaksi teoriaa. Toinen on, Hollantilaiset kinnerit on vähän kuin rankalaisia autoja tai naisia eli niillä on herkkä sielu ja Se sielu meni nyt nyrjälleen kun käännyin Ruotsiin jossa oli tosi huono asfaltti joka ei ollut pyörälle suunnattu ajoalusta, teoriaa tukee sekin kun asfaltti vaihtui illalla ihan uuteen ja sileään kiristäjä rupesi vähän toimimaan :D pitää jossain kirppiksellä käydä ja "ota tästä" korista napata riepua ja putsata ketjua yms. osia, kyllä sitä tahnaa ketjuun on jo kertynyt vaikka se kulkee hyvin suojattuna.

Toinen tylsempi teoria on, että pakittaessa ketju ei rullannut ja kiristin meni ylikireälle jolloin vääntyi ja "rasvatahnaa" meni väärään väliin tai sitten vaan hieman vääntyi ja ohut öljy sitten herkisti.

Pitää toikin rakenne tutkia kotona tarkemmin niin on sitten helpompi huoltaa kenttäolosuhteissa kun joskus se kumminkin hajoaa, sateessa ja keskellä ei mitään :mrgreen:

Noh ensin kuitenkin Muonion autotarvikkeesta uusi suhupullo.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mukava on taas ollut terpan juttuja lukea. Hienolta reissulta vaikuttaa, väkisin tulee mieleen että kyllä sitä itsekkin täytyy tuollainen reissu joskus tehdä :wink:

Harmittavia teknisiä murheita, Stradassa ei tuollaisia osia ole niin ei pysty yhtään jeesaamaan. Miten muuten kun olet kirjoitellut pyörän rasvaamisesta aamulla niin mitä se pitää sisällään? Itse en meinaan kovin usein ketjua jaksa rasvailla kun ei tunnu tarvetta olevan. Eihän siitä rasvaamisesta tietysti haittaakaan ole, mutta onko hyötyäkään? Vaikka tietysti noilla päiväkilometreilla pyöräkin tietää olevansa käytössä, mutta silti lähes päivittäinen rasvailu tuntuu aika paljolta?

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja terppa »

18.6

  1. Pv
    161,5 km
    23,9 kmh
    75,9 kmh max
    2431,5 km Yht.

Voipihan Se olla, että jokapäiväinen ketjujen rasvaus on liiottelua mutta toisaalta crc -tyyppiset on aika ohutta kamaa ja haihtuu pois, Pioneerin kanssa huomasi jos jätti rasvauksen aamulla väliin, tässä ei. Toisaalta voi sitten laistaa hommasta sadeaamuna :) kotona rasvaan n. kerran viikossa. Millainen Stradassa on ketjujen kiristys? Se pitää joskus katsella ihan ajatuksella läpi... Reissussa on teknisiä ongelmia aina siksi, että voi sitten talvella takkatulen ääressä muistella :mrgreen:

Tihkusateinen aamu. Aamun ratoksi kävin heti koeajolla, Se onnistuikin ihan vieressä kun olin parkkeerannut ison hiekkakentän viereen. Ketjunkiristäjästä tarinoin edellisessä joten ei siitä enempää, helpotus oli kuitenkin melkoinen kun pyörä toimi niin kuin pitää.

Sadepäiviä ajatellen minun pakkaustapa on väärä eli takanurkkiin pitää saada majoite joka on kahdessa pitkulaisessa pussissa eli enemmän pitäisi pieniin nyssäköihin tavaroita jakaa niin silloin pyörän voisi pakata tarpin alla. Riippumaton pakkausapuri on siinä mielessä hyvä, että Se pitää maton kuivana pakkauksen ajan. Kyllä kinneristin kannattaisi kenkäsuojat ottaa matkaan sillä metsässä ja sateisilla kylänraiteilla kengät kuitenkin kostuu vaikka aluskasvillisuutta ei juuri olisi. Täksi yöksi kaivelin paljasvarvaskengät mangon uumenista, ne on näppärän pitkävartiset märässä metsässä.

Ruotsalaiskylään oli 10km ja kruunut poltteli taskussa ja nälkä suolissa sillä jätin aamupalan väliin siinä toivossa, että löytäisin lounaspaikan. Kylä oli kuitenkin pieni ja ainoastaan kauppa löytyi josta jotain pientä ostin mutta jätin vielä lounasrahat jäljelle. Muonion suuntaan käännyin ja tovin ajettuani huomasin lusikka-haarukan kuvan tienvarressa, jokin leirintäalue... Poikkesin kilometrin pari ja perillä oli aika hiljainen päärakennus jossa ovi kumminkin oli auki. Aikani huhuilin sisällä ja talonväkeen kuuluva mies tuli paikalle, lounasta tai muuta ruokaa ei kuitenkaan ollut sillä paikka avaa vasta juhannuksena :) kahvia sentäs oli ja sepä Se tekikin eetua, päivän ensikupillinen. Miekkosen kanssa kahvinajan rupattelin ja heillä oli mm. ollut vasta pari rippikoululeiriä Ylöjärveltä ja tulevat kuulema ensivuonnakin. Luonnonläheinen, kaunis ja rauhallinen paikka.

Muonio oli lähellä ja toisella yrittämällä löysin seisovanpöydän, että tankkaus onnistuu. Kylältä lisää wd-40:stä purkillinen ja kaupasta maitoa ja mustikkakeittoa sekä savetteja kun eilen niiden kulutus ketjuhommissa oli aika suuri :D

Kahvilan kautta vielä taipaleelle sillä pitäähän päivän makea kahvileipä saada, oli vaan hinnoissaan tuollakin mutta eikö ne sano, että hyvästä kannattaa maksaa?

Alkuun oli aika tavalla nousua eikä harmajasta kelistä johtuen intoa vääntämiseen, sateella muutenkin vähemmän katselee ympärilleen, kun tie nousi riittävän ylös niin sentään hassun mallisia puita bongailin. Joskus aikanaan kun Pykeijassa kävin ja Inarintietä Sirkkaan/Leville saavuin niin mielessä oli käydä kylpemässä kylpylässä mutta silloin tuli kulttuurishokki kun oli muutaman päivän katsellut erämaata ja yht'äkkiä oli keskellä jostain toisesta maailmasta reväistyä kylää jossa pukumiehet hiihteli tärkeän näköisinä salkkuineen, silloin tuli pakokauhu mutta nyt olen sentään joka päivä jutellut ihmisten kanssa (joo, autolla voi tehdä viikon retken kolmella sanalla, päivää, kiitos ja näkemiin :D mutta kinneri laajentaa sanavarastoa). Kurkkasin netistä kylpylän aukioloajat... Pdf-tiedostoille ei tietenkään ollut ohjelmaa niin jäi hinta katsomatta, ehkä hyvä sillä muuten olisin varmaan kehittänyt b-suunnitelman, 19€ on kuitenkin aika paljon polskuttelusta vaikka Se hyvää teki, jalkoja koitin hieroa vesihieronnalla. Hyvää teki kuten pitsa ennen sitä, nälkä on päivän teema, justiin söin iltapalaa ja taas on nälkä mutta ei viitsi nousta makuupussista :) Voi olla, että sadepäivänä pysähtelee vähemmän niin myös napostelee vähemmän. Samoin juotua tulee vähemmän kun aukkopeitteen kanssa Se ei oikein onnistu ajossa.

Helppoa täällä on suunnistaa... 85 km suoraan ja käänny sitten oikealle ja aja 130 km niin Se on siinä :D ei tartte paljoa kartan kanssa pelata. Ainakin alkupätkä Sodankylään oli tylsä, suoraa ja suota ja tasaista myös. Ehkä hyvä niin tuli ajettua sopivalle etäisyydelle Sodankylästä, sinne on matkaa n. 45 km. Tänään ei muuten olisi niin suuri into ollut näin pitkään ajamiseen mutta tuolla alkupätkällä ei ollut hyvää majapaikkaa ja muistikuva oli, että lähempänä sodankylää on hyviä hiekkakankaita niin sinne päin... Ei tämä nyt unelmapaikka ole mutta helppo.

Juhannuksen takia joutuu aikatauluttamaan. Ranua zoo on vuoden joka päivä auki niin siellä varmaan perjantaina niin mummolaan Pulkkilaan voisi keretä pyhänä niin maanantaina kehtaisi nurmikon ajella jos on tarvis... Tarttee huomenna soitella...

Viimeksi muokannut terppa, 01 Heinä 2013, 00:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Voipihan Se olla, että jokapäiväinen ketjujen rasvaus on liiottelua mutta toisaalta crc -tyyppiset on aika ohutta kamaa ja haihtuu pois, Pioneerin kanssa huomasi jos jätti rasvauksen aamulla väliin, tässä ei.

Tuota, eihän sen ketjun tarvi olla pinnastaan öljyinen. Riittää että sitä öljyä on levyjen väleissä, tapeissa ja rullissa. Ei se sieltä mihinkään haihdu päivässä eikä kahdessa eikä viikossa. Ketjun pintaan jäävä öljy on turhaa ja sen voi halutessaan vaikka pyyhkiä rätillä pois niin ei sotke paikkoja eikä kerää likaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Käsien likaantumis ongelman olen itse ratkaisut "kertakäyttö hanskoilla". Itse olen kuitenkin sen verran nuuka, että en mä niitä joka käytön jälkeen vaihda. Eikä maksa paljon. Paketillinen tais olla alle kympin (100kpl?). Sopii myös painonsa suhteen gramman viilaajille.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikäs siellä on hyönteistilanne kun jo uutisissa pelottelevat ett on tulossa hirvee hyttyskesä ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Voipihan Se olla, että jokapäiväinen ketjujen rasvaus on liiottelua mutta toisaalta crc -tyyppiset on aika ohutta kamaa ja haihtuu pois, Pioneerin kanssa huomasi jos jätti rasvauksen aamulla väliin, tässä ei.

Tuota, eihän sen ketjun tarvi olla pinnastaan öljyinen. Riittää että sitä öljyä on levyjen väleissä, tapeissa ja rullissa. Ei se sieltä mihinkään haihdu päivässä eikä kahdessa eikä viikossa. Ketjun pintaan jäävä öljy on turhaa ja sen voi halutessaan vaikka pyyhkiä rätillä pois niin ei sotke paikkoja eikä kerää likaa.

Terpan käyttämä WD-40 on paremminkin puhdistusaine kuin ketjurasva. Kyllä se vähän voiteleekin kunhan laittaa tarpeeksi usein. Ketjuhan kestää sitä paremmin mitä vähemmän niveliin joutuu niitä kuluttavaa likaa jolloin WD-40 käsittely voi jopa pidentää ketjun kestoa vaikka voitelevat ominaisuudet on huonommat.

Itse tiputan Finish Line "dry" teflon-ketjuöljyä joka nippaan erikseen 150-300 kilsan välein. Sitten pyyhin WD-40:een kostutetulla kangasliinalla liiat pois. Samoin jos tulee (maastossa) pölyä tai ketju pääsee kastumaan. Näillä vinkeillä ketju pysyy etenkin päällisin puolin yllättävän puhtaana ja kohtuu meluisena, hiljaisin se on heti voitelun jälkeen.

Ja kun ketju on muualta kuiva ei öljyä siirry pakkaan ja ketjurattaisiin jotka nekin pysyvät kohtuu puhtaina jopa maastorymistelylssä.

Ai niin, tuo "dry" on aivan verraton vaihtajien yms nivelten voiteluaine. Ohuempaa kuin bensa ja menee joka paikkaan, sitten kun liuottimet kuivuu jää voiteluaine sisälle. Käytän myös konelaakereille kuten taittorissoille, vaihtajien niveliin, jarrukahvoihin ja vannejarrujen niveliin jne. Ei tarvi purkaa niin kuin oli ennen tapana.

Jopa rumpumallisen ruohonleikkurin ruostuneet konelaakerit saa päältä voideltua purkamatta taas pyörimään, ihan ihmeainetta. Itse ottaisin pienen pullon tätä matkaan pidemmälle reissulle...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hirmuisen Lumiamiehen matka Kilpisjärvelle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Osta Terpa hyvästä työkalu liikkeestä kemiallinen käsine. Se on sellaista voidetta , joka muorostaa käsiin kalvon. Kun remotti on tehty . Peset käret ilman lisä pesuaineita. Minulla on aina pyörässä ja autossa mukana . :wink:

Vastaa Viestiin