Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsissakin

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja PW »

eemeli kirjoitti:

Eikös se ollut puoli kiloa läskiä :D ...

:D Niin tais olla, Jorin matematiikalla. Onhan se sitt aika kallista :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Eikös se ollut puoli kiloa läskiä :D ...

:D Niin tais olla, Jorin matematiikalla. Onhan se sitt aika kallista :wink:

Joo, taidettiin tuo arvio laskea ihmisen kokonaisenergiantarpeen kautta. Koko päivän pyöräilevän ihmisen energiankulutus on vähintään 3500 kcal = 4 kWh ruokaa.

Jo sadassa grammassa läskiä on (aika tarkastikin) yksi kilowattitunti energiaa. Tuohon akkuun mahtui muistaakseni noin puoli kilowattituntia, joten sähkön määrä, joka tuohon akkuun voi mahtua, vastaa nettoenergiana vain 50 grammaa läskiä. Sähkön hintana siis vain n. 6 senttiä. Jos läskiä saisi sisältämänsä (sähkö)energian hinnalla kaupasta, maksaisi se 1,20€/kg. :D

Tässä vielä varmuuden vuoksi Fineli.fi sivuston ote sian selkäläskistä. Siitä voi varmistaa energiasisällön. Mukavasti siinä on sadassa grammassa yhtä monta kilojoulea, kuin tunnissa sekunteja. Kilojoulemäärän kun jakaa tunnin sekunteilla (3600) saa energian kilowattitunteina. 100 g läskikimpaleen energiasisältö on siis tasan 1,0 kWh.

Liitteet
Läski Fineli.fi.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Joo, pyörä oli sanalla sanoen kaunis, kun sai vauhtiin niin tosi letkeä mutta hitaassa nopeudessa vaati aktiivista ohjaamista johtuen ohjauskulmista. Läskimmät renkaat, kromivanteet, reteä nahkapäällysteinen penkki ja shopperi tyylinen/kainaloiden kuivaamiseen soveltuva ohjaustanko niin menekki olisi taattu kaupallisenakin versiona ainakin minun mielestä :) Kuinkahan läskiä kumia saa 24 tuumaiseen?

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=24631

24x2.35 näyttäs olevan isoin ei-spesiaali rengas. Tollaset vois laittaakki, pitäs mahtua :D Mä kans toivon että olis kaupallistakin jakoa, mutta mun motto on nykyään pessimisti ei pety..

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mielestäni näin joskus jossain myynnissä jo 24" läskejä, mutta en tähän hätään löytänyt kuin tämän uutisen tulevasta 24" läskistä:
http://www.bikerumor.com/2013/07/23/its ... -fat-bike/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No kolmituumasia nappulakumeja ainakin on, jopa mulla tällaisessa pyörässä:

Kuva

Vannekoko 507mm ja olikohan 38mm leveä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kyllä 24" eli 507 läskirenkaita on, custompyöriin erikoistuneissa kaupoissa kuten:
http://www.chopperdome.com/parts/tires?p=2
http://classic-cycle.de/en/Tires-Tubes- ... og-II.html
Minusta jo 2" rengas näyttää hyvältä kun sen laittaa leveälle vanteelle. Vähän kuin matalaprofiilinen autonrengas. 65 mm levyinen on hyvä koko, siihen menee ainakin 2-4 tuumaiset kumit.
Oliskohan Nojakkikustom vihdoin sellainen malli joka kävisi kaupaksi?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Oliskohan Nojakkikustom vihdoin sellainen malli joka kävisi kaupaksi?

Joo, mutta asenneilmapiiri on sellainen että sitä ei saa tehdä eikä suunnitella Suomessa ja hinta saa olla korkeintaan puolet kiinalaisen moposkootterin hinnasta :roll: :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:
terppa kirjoitti:

21. Pv.
29.7
170 km
27,2 kmh
54,0 kmh max.
3004,5 km Yht.
Kauhavalta kävin ostamassa sähköä teekupin hinnalla ja täyttelin samalla juomapullot. Maitoa ja karjalanpiirakoita evääksi. Sillä sähköllä syntyi päivän tarina tähän saakka.

Tuomosilla reissuilla kehittyy varmaan hyväksi "töpseli bongaajaksi", teetkö nuo lataukset ihan avoimesti vai hieman peitellen ? Eihän tuo juuri mittarilla näy kunhan mietiskelin.
Viron reissulla ihmettelin hotellin käytävällä olevaa sähkölaitetta jossa joku ledi paistoi, seuraavana päivänä ymmärsin ett sehän oli pyörän akku ja laturilaite. Laskelivat paljonko se ladatessaan kuluttaa - ei paljo mitään.

Petri

Joo, saa nähdä kauanko kestää kotoseudulla oppia tavasta pois :) Fiksumpi veto varmaan olisi ollut kenno + sopiva vara-akku joka on tyyliin aina kiinni niin se sen aamu- ja taukoauringon ottaisi talteen eikä vehkeet rikkoutuisi kun niitä alinomaan irroittelee.

Tjaa-a, olisiko sian ihra tai läski hyvää reissuevästä :D olisi helppo laskea paljonko tarvitsee nauttia jos olisi sykemittari joka kertoo kulutuksen :) ehkä sen nauttuminen kävisi liian työlääksi? Läski ehkä kuivattuna?

Sas nähdä tuleeko ensimmäinen juttu kinneristä lehteen, poikkesin Parkanossa kahvit ja paikalliset hälyyttivät lehtimiehen paikalle, sellainen pikanen juttu oli.

Mun mielestä custom nojakki voisi olla se juttu joka voisi lisätä huomattavasti Nojakkien myyntiä, tosin marginaalista homma on niin määrätkin on pieniä mutta jos yksi käsityöläinen sillä eläisi niin onhan se hienoa... Se kuitenkin on pyörätyyppi jolla on helppo aloittaa eli ei vaadi tuhottoman pitkää harjoittelua mikä arastuttaa, letkeä ja tyylikäs mutta jolla silti voi edetä joko "riittävää" nopeutta tai keveästi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja kmb »

terppa kirjoitti:

Fiksumpi veto varmaan olisi ollut kenno + sopiva vara-akku joka on tyyliin aina kiinni niin se sen aamu- ja taukoauringon ottaisi talteen eikä vehkeet rikkoutuisi kun niitä alinomaan irroittelee.

Tähän liittyen linkkivinkki joka minulla on kirjamerkkinä jos ensi kesänä joku pidempi reissu tulisi tehtyä: http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=1 ... =9258&v=jq

Tämmöisen USB-laitteita lataavan akun olen hyväksi havainnut (tarjoilee 2A:n virtaa, joten jaksaa ladata esim. iPadia):

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ot jatkuu. Voisitko Terppa listata loppukaudesta mukanasi olleet varusteet. Nehän on nyt olleet aika kovassa testissä. Jos vielä kommentoisit, mitä vaihtaisit ja mihin.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja janx »

Pastori kirjoitti:

Ot jatkuu. Voisitko Terppa listata loppukaudesta mukanasi olleet varusteet. Nehän on nyt olleet aika kovassa testissä. Jos vielä kommentoisit, mitä vaihtaisit ja mihin.

Samaa olen hiljaa mielessäni toivonut - mahdollisimman pikkutarkat listat, niin vielä parempi. Ja muiltakin myös tähän ketjuun lisää: Pyöräilyreissun pakkauslistat
Minulla on pakkauslistat tehty Googlen taulukkolaskentaan mm. SM-kisoja ja ajoviikonloppuja (kun auto mukana) varten. Kokemusta pelkällä pyörällä liikkumisesta pitempiä aikoja ei ole, joten se olis tässä hyvää tietoa.

kmb kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Fiksumpi veto varmaan olisi ollut kenno + sopiva vara-akku joka on tyyliin aina kiinni niin se sen aamu- ja taukoauringon ottaisi talteen eikä vehkeet rikkoutuisi kun niitä alinomaan irroittelee.

Tähän liittyen linkkivinkki joka minulla on kirjamerkkinä jos ensi kesänä joku pidempi reissu tulisi tehtyä: http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=1 ... =9258&v=jq
Tämmöisen USB-laitteita lataavan akun olen hyväksi havainnut (tarjoilee 2A:n virtaa, joten jaksaa ladata esim. iPadia):

Tuon kaverin juuri tuon sivun löysin itsekin tätä asiaa tutkiessani. Suosittelen tutustumaan vaikka translaten avulla, vaikka se voi mennäkin pelkäksi nauramiseksi : :lol: : http://translate.googleusercontent.com/ ... oLKYi_ImrQ

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Syväri kirjoitti:

Joo, pyörä oli sanalla sanoen kaunis, kun sai vauhtiin niin tosi letkeä mutta hitaassa nopeudessa vaati aktiivista ohjaamista johtuen ohjauskulmista. Läskimmät renkaat, kromivanteet, reteä nahkapäällysteinen penkki ja shopperi tyylinen/kainaloiden kuivaamiseen soveltuva ohjaustanko niin menekki olisi taattu kaupallisenakin versiona ainakin minun mielestä :) Kuinkahan läskiä kumia saa 24 tuumaiseen?

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=24631

24x2.35 näyttäs olevan isoin ei-spesiaali rengas. Tollaset vois laittaakki, pitäs mahtua :D Mä kans toivon että olis kaupallistakin jakoa, mutta mun motto on nykyään pessimisti ei pety..

Tossa mun kustomissa on 4" kumi 100mm leveällä 24" vanteella :wink:

ja tuolla esim useita 3" en toki osaa sanoa kuinka leveä vanne pitäs olla.. -> http://www.chopperdome.nl/parts/tires/p ... e-24-black
Edit, no olipahan moni kommentoinut ennen minua... mitäkähän lie olen tupeloinut kun en ollut huomannut... anteeksi... :oops:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pastori kirjoitti:

Ot jatkuu. Voisitko Terppa listata loppukaudesta mukanasi olleet varusteet. Nehän on nyt olleet aika kovassa testissä. Jos vielä kommentoisit, mitä vaihtaisit ja mihin.

Mä voisin yrittää tehdä listan valokuvaamalla ja jos löydän sen vaa'an niin punnita myös. Aika vähän turhaa on enää tälle reissulle lähtenyt... Kilon karttoja olen kyllä ostanut matkalta :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja terppa »

22.pv
31.7
171 km
24,9 kmh
78,5 kmh max.
3175,5 km yht.

Rauhaisa paikka heräillä, odottelin sateen loput ennen kuin kömmin ylös, vähän aamupalaa kun Karvialle oli matkaa eikä tiennyt joko mäet alkaa, ei ne isoja ollut mutta pikkuhiljaa niitäkin. Vastatuulta mutta huomattavasti vähemmän kuin illalla eli siinä mielessä kiva ja aurinko tuli esiin.

Olisiko 38 km Karvialle ja siellä ensin kauppaan, useampi utelias tuli puheille ja minä taas utelin lounaspaikkaa, se löytyi heti naapurista ja taisi olla myös reissun parhaat kotikaljat. Useampi utelias täälläkin ja erityisesti ruokalaa pitävä rouva :)

Parkanossa poikkesin kahveelle ja lisää kiinnostuneita, mikä lie, että niitä yhdellä päivällä on sankoin joukoin? Hälyyttivät lehtimiehen tekemään juttua vaan empä hoksannut jättää yhteystietojani lehden lähettämistä varten.

Parkanossa oli aika hienoja taideteoksia/patsaita pitkin kylää, jotenkin nuo vetoaa enemmän kuin pronssiveistokset. Toinen kiva mitä oli välillä niin koriste fillarit, pinkkiä tandemia en ole aiemmin kyllä nähnyt ja siitä tykkäsin. https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... 1OtEjU&v=3 Paljon oli myös pyörä + nukke installaatioita ja hienoin oli pyöräilevä neito joka talutti lehmää, se kyllä jäi kuvaamatta.
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... nHTeJg&v=3
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... 3pO-uo&v=3
Parkanon jälkeen alkoi mäkiajo, reissun hitain mäki oli ennen Viljakkalaa jota veivasin ylös 4 kmh mutta meni ajamalla, yleensä tuolla ei hengästy mutta nyt tuli puuskutettua, salaisuus lienee, että painoin niskan tukeen kiinni ja käytin koko kroppaa... Joo, ei ole kaikki tehot tallessa eli taukopaikka ja välipäivät niin lähellä, että luovutusfiilis :) on se kyllä vuoristorata heti rankempaa... Ny vaan pitää muistaa syödä hyvin.


Mutta mäistä huolimatta joku siinä hämäläismaisemassa on kun silmä lepää, varsinkin jos peltojen takana pilkottaa järvi niin olen ihan myyty... Ja alamäki maksaa velat :)

Hämeenkyröön käännyin pikaruuan toivossa jos vaikka vika pätkä on raskas (ja olihan se) niin ei lopu energiat. Väärää reittiä menin keskustaan sillä pikamestat oli kolmostien varressa, hölmönä suihkasin sitten Kyröskoskelle, tai ei se muuten tässä kilometrikonkurssissa mitään meinaa mutta kello oli jo paljon.

Oli mäkiä vikallakin pätkällä mutta 4km tietyö joka pisti välillä työntämään aiheutti ihan aidon harmituksen... Normipäivänä ei mitään mutta kun sutii 4 kmh menemään murikoiden päällä ja katsoo kelloa, että sauna-aika menee ohi niin se vähän harmittaa... Aikataulut on ikäviä, tai no, itsepähän päivän kuppasin ja mutkani tein :)

Ehdin kuitenkin saunaan... Sitä ennen kyselin hintaa josko pariyötä saisin telttailla, selitin mitä porukkaa olen ja vähän ikään kuin lepäämään tulossa etukäteen. Kymppiä pyysivät ja se sisältää saunan, kun seteliä tarjosin niin kyseessä olikin vitsi eli ihan ilman saan riippua puiden oksilla :) mä muuten tykkäsin tällaisesta huumorista :D aika höveli paikka. Nyt on olo kuin uudesti syntyneellä. Matto on rannassa ja saman järven rannassa on myös maisemakonttorikin jossa tämä teksti syntyi, keinu toimi konttorituolina.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Hirmuinen Lumiamies ajaa etelärannikon ja vähän Ruotsiss

Viesti Kirjoittaja terppa »

1.8

  1. Pv
    32 km

Mukava herätä vesielementin vierestä, aamutoimilla käydessä jäin istuskelemaan huoltorakennuksen viereen ja katselemaan järveä. Hetken perästä minulle sanottiin jotta kahvia tartteisi ottaa ja sitä oli termoksessa, ei ollut kaupallista toimintaa tämäkään :)

Parin alueen vakiasukin kanssa jutustelin kahvia hörppiessä ja lopulta toimeuduin laittamaan itseäni kylille lähtökuntoon, sen verran järkeä, että Tampereen jätin toiseen kertaan kun lepo oli päivän teema niin lähikylään tyydyin.

Takarengas oli ottanut kipeätä tietyöllä sudittelusta eli millin ohut kumipinta oli repeillyt ja kudos paistoi. Sai laittaa kisaduranon alle jossa on vauhtiraidat mukana tuomassa lisäpuhtia :)

Aamuterassilta sain vinkkejä lounaspaikoista eli paikallislehdessä oli ruokilistat ja kävin pyttipannun muikuilla popsimassa, ihan sairaan hyvää.

Kuukkeloin pyöräliikkeen sijainnin ja varmuuden vuoksi jarruvaijerit kävin kuorineen. Sitten taas toiselle laidalle kylää muiden ostosten perässä, ei niitä osotteita kannata kuukkeloida kuin yksi kerrallaan :) sittarista kisapatukoita ja illan eväät ja naapurista naruja ja nippusiteitä sekä lisää teippiä.

Matkalla kivan oloisen kahvilan bongasin ja sinne pullakahveelle.

Aliseen suuntasin ja Teppo soitteli matkalla roudausapua ja ilomielin suostuin niin saa samalla illaksi askaretta ja vähän sosialisoituu :)

Välissä kerkesin vaihtaa pykineen vaihdevaijerin ja nippanappa koeajaa ennen kuin taivas aukeni tippain muodossa. Kyllä se kaikki vaihteet löysi mutta vähän pitää koittaa vielä.

Katosostoksille mentäessä pääsin ajelemaan sellaista autoa minkä nyt ostaisin jos olisi auton tarve eli Berlingolla ropotin toimiessa vaihdemiehenä, ei onneksi tarvitse, toivon mukaan 15 -vuoteen vaihtaa kun Mangolla on mukava ajaa ja toivottavasti hyvän kunnon myötä talvipyöräilykin maistuu. 10-15 tkm on autokilometrit tipahtaneet per vuosi eli pyörien tuunaus ja ajo on ilmainen harrastus ;)

Katos löytyi ja paluumatkalla kävimme kuvaamassa Tepon Mangon pohjaa kun siinä oli kurkistusluukku ohjauksen sisäpuolisille nivelille.

Pyykkikoneellisen, tai puolikkaan pyöräytin illalla. Ei oikein nyrkkipyykki iske ja makkaraa paistelin iltapalaksi... pienet kynsitulet tein.

Laitetaan kuva eilisestä konttorituolista
https://skydrive.live.com/redir?resid=8 ... NasNsA&v=3

muoks. Nyhän mä vasta oikeasti tajusin, että kymppitonni tuli eilen kasaan tälle vuodelle :) ehkä olisi pitänyt sokeripitoisempi pulla syödä sen kunniaksi :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin