Oopperamobiili Suomen suvessa

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Oopperamobiili Suomen suvessa

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Tuli kanssa tehtyä pieni Suomikierros 10.-22. heinäkuuta. Aluksi tarkoituksena oli ajaa pelkästään Savonlinnaan oopperajuhliin mutta aika pian kehkeytyi ajatus ajella muillekin musiikkitapahtumille jotka ajoittuivat samoihin aikoihin.
Näitä tapahtumia löytyikin sitten pari lisää tähän aikahaarukkaan eli Seinäjoen tangomarkkinat ja Kaustisten kansanmusiikkijuhlat. Luulin että osun Tampereen Tammerfestiinkin mutta taisin katsoa päivämäärät väärin (tämä paljastui nolosti vasta Tampereella :oops: ). Samalla oli tarkoitus kiinnittää vähän lehdistön huomiota joten otin yhteyttä ennen matkan alkua Tampereen sanomiin, Pirkanmaan sanomiin, Etelä-Pohjanmaan sanomiin ja Keski-Pohjanmaan sanomiin. Itä-Savon sanomat ajattelin hoitaa paikan päällä ollessani kun tarkoitus oli viettää siellä muutenkin hiukan pitempään.

Kokonaiskilometrit meni reisille kun Savonlinnassa vahingossa resetoin mittarini. :(
Nopeusennätys ei parantunut matkan aikana joten Hämeenlinnan miitingin 78km/h on edelleen voimassa.
Keskinopeus vaihteli suuresti ekan päivän 31kmh (Vantaa-Toijala) keski-Suomen 22kmh etappeihin verrattuna.
En osaa (lue jaksa) päivittää matkakertomusta Terppamaisesti (hatunnosto hänelle) reaaliajassa joten tässä matkalyhennelmä kuvien kera:

Päivä 1:
Vantaa-Toijala

Matka pääsi alkamaan vasta iltapäivällä n. klo 17. aikoihin johtuen yllätysvieraista. Vinkki kaikille retkien suunnittelijoille: ei kannata pakata retkikamppeita samalla kun yrittää seurustella vieraitten kanssa. Tämän huomasin karvaasti
kun Järvenpään tienoilla muistelin että lääkkeet jäi kotio. Noh, onneksi Riihimäellä oli apteekki tien vieressä (tie 130) ja sattumalta häthätää vielä aukikin. Vettä satoi alkumatkasta Hyvinkäälle asti sitten selkeni. Toijalassa siskonmies oli valmiina grilliruuan ja kylmien oluiden kanssa. Nukuin sisätiloissa.

Päivä 2:
Toijala-Kuru

Tampereella ajellessani törmäsin Moro-lehden toimittajaan joka oli tekemässä juttua Tanskalaisesta laatikkopyörästä. Minut nähdessään hän totesi että tehdäänkin mieluummin juttu tästä.
http://moro.aamulehti.fi/2013/07/12/kin ... -ja-video/

Päätin vaihteeksi kiertää Näsijärven itäpuolelta Murolen kautta (kiva kahvila Murolen kanavalla!) ja Kurun tienoilla oli tarkoitus yöpyä leirintäalueella mutta sitä ei enää ollut joten edessä oli eka metsämajoitus. Riippumattoani viritellessä
huomasin että makuualusta oli unohtunut kotiin (ne vieraat :evil: )!

Päivä 3:
Kuru-Seinäjoki

Yöpymisestä ilman alustaa tuli niin kylmä että klo 03.00 oli pakko nousta ylös, kerätä kimpsut kasaan ja lähteä ajelemaan lämpimikseen. Helvetinjärven kansallispuiston vieressä kulkeva tie oli niin mäkinen että lämmin tulikin pian.
Reitti kulki Virtojen kautta Alavudelle, sieltä Peräseinäjoen kautta Seinäjoelle. Peräseinäjoen tienoilla Keski-Pohjanmaan sanomien toimittaja soitti ja sopi treffit sunnuntai-iltapäiväksi.

Kuva
Kuva
Kuva

Yöpyminen Seinäjoen leirintäalueella. Vaimo oli neuvokkaana pistänyt makuualustani matkahuollon kautta tulemaan Seinäjoelle. :D Nyt nukuin hyvin ja hartaasti ja pitkään. :D

Päivä 4:
Seinäjoki- Kaustinen

Seinäjoelta lähtiessäni törmäsin sattumalta Vuoltoon, joka neuvoi parhaat reitit Nurmooseen ja Lapualle tietöitä väistäen! Kiitos Vuolto!
Reitti kulki siitä eteenpäin Kauhava-Kortesjärvi-Evijärvi-Kaustinen.
Kaustisella törmäsin taas tuttuun joka antoi yösijan ja aamiaisen! :D
Kuva

Päivä 5:
Kaustinen-Halsua

Keski-Pohjanmaan sanomat teki haastattelun iltapäivällä joten ajomatkaa jäi vähemmän (linkkiä en löytänyt, lehti tuli kyllä kotiini).
Riippumattomajoitus.

Päivä 6:
Halsua-Saarijärvi

Noin parikymmentä kilometriä ennen Saarijärveä takarengas puhkesi ja typerän ajovirheen takia sain itseni siinä kumoon oikealle kyljelleni. Liuin asvaltilla muutaman metrin ja ajauduin jopa vastaantulevien kaistalle. Onneksi ketään ei silloin tullut vastaan ja tie oli muutenkin rauhallinen (auto/minuutti) mutta potentiaalinen vaaranpaikka oli ilmeinen. Oikea kylki pienillä naarmuilla ja peilikin irtosi. Peilin sain takaisin paikoilleen. Takarengas (Schwalbe Big apple) oli kulunut toiselta reunaltaan paperinohueksi ja vain odotti puhkeamistaan. Harmitti kun en ollut viitsinyt tarkistaa ja huoltaa tätä ennen reissua. Alkukesäinen takarenkaan akseliongelma oli kuluttanut renkaan tähän tilaan. Vararenkaana mukana vain 28mm Durano joten vaihdoin sen takarenkaan paikalle. Huomasin merkittävän edun rullausvastuksen pienenemisenä joskin takapään "uiminen" tuntui epämukavalta. Big Apple pysyi paremmin "raiteilla".
Noin 10km ennen Saarijärveä metsämajoitus.

Päivä 7:
Saarijärvi-Jyväskylä

Saarijärvellä vain yksi pyöröhuoltoliike ja sekin expert-kodinkoneliikkeen sisällä. Apu oli sitäkin parempaa. Vararengasta Mangooni ei tietenkään löytynyt mutta kaveri huoltoliikkeestä soitti useampaan paikkakuntaan Saarijärven ympäristössä tätä etsien. Yhdessä jopa suunniteltiin reittivaihtoehtoja jos rengas jostain löytyisi.
Kalsat ja sateiset päivät alkoivat kypsyttää joten Jyväskylästä otin gasthouse-tyyppisen majoituksen. Leirikamatkin oli kiva saada kuivattua. Myös vaatteet pesin kun löysin kuivaushuoneen.

Päivä 8:
Jyväskylä-Varkaus

Reissun ylellisin ja kallein majoitus: Scandic hotel Oscar! :D

Päivä 9:
Varkaus-Savonlinna

Kiva ja kaunis tie Rantasalmen kautta Savonlinnaan. Savonlinnassa kolme yötä Vuohimäen leirintäalueella. Telttapaikka 18€, Mökkimajoitus (4hengen) 35€, Huonemajoitus (4hengen) päärakennuksessa 30€ ja sitten Ryhmähuone (10-15 hengen huone) 14€. Arvatkaa minkä valitsin? No tietenkin halvimman majoitusvaihtoehdon kun kertoivat että saisin olla siellä ihan yksikkseni. :D

Savonlinnassa tapasin tietenkin Velonautin! Ekassa kuvassa oikealla polvi maassa. Hänen poikansa keskellä sininen takki päällä.

Kuva
Kuva
Kuva

Itä-Savon Sanomat teki myös jutun joka julkaistiin eilen (siitäkään en löytänyt linkkiä). Lehteä odotan postiini.

Päivä 11:
Savonlinna-Mäntyharju

Riippumattomajoitus metsässä

Päivä 12:
Mäntyharju-Vantaa

Kotona maanantaina 22. päivä.

Näin niinkuin suurpiirteissään. 8)

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Oopperamobiili Suomen suvessa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mukava se on tällaisiakin matkakertomuksia lukea, vaikkei ihan terppamaista kirjoittelua ollutkaan. Kerrotko vielä hieman tarkemmin miten pyörä meni kyljelleen renkaan puhjettua? Tietää sitten varoa ennalta...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Oopperamobiili Suomen suvessa

Viesti Kirjoittaja PW »

TMS kirjoitti:

Mukava se on tällaisiakin matkakertomuksia lukea, vaikkei ihan terppamaista kirjoittelua ollutkaan. Kerrotko vielä hieman tarkemmin miten pyörä meni kyljelleen renkaan puhjettua? Tietää sitten varoa ennalta...

Sama kävi mielessä, voisit kirjottaa tuonne onnettomuudet-ketjuun vaikkei tuon pahemmin käynyt, opiksi muille.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oopperamobiili Suomen suvessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Oopperamobiili Suomen suvessa

Viesti Kirjoittaja terppa »

VeloWagon kirjoitti:

En osaa (lue jaksa) päivittää matkakertomusta Terppamaisesti (hatunnosto hänelle) reaaliajassa joten tässä matkalyhennelmä kuvien kera)

Toisaalta hyvä, että toiset osaa kirjoittaa tiiviimmin ja oleellisen kun kaikki ei jaksa lukea tarinoita muurahaisten moottoriteistä :) Kuvat oli kivoja.

Stressaavaa muuten tuo kumin etsintä kun tajuaa, että hyviä ei oikein saa. Kaksi eturengasta on helppo tuhota varomattomilla käännöksillä joten ei kolme kumia ole liioittelua, ei se Duranoiden tapauksessa ole kuin 600 grammaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin