Savonlinnan saunareissu

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Savonlinnan saunareissu

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Entisenä Mangon omistajana ja nykyisenä Kettwiesel kuskina ajattelin testata onko hitaahkosta Ketusta pitkän reissun taittajaksi. Kettu on ollut minulla käytössä nyt toista kesää ja olen ollut siihen keskimäärin hyvin tyytyväinen, mutta olisiko siitä siis jopa Velomobiilin korvikkeeksi kuten aikaanaan sen ostaessani haaveilin.

Velonautti asuu Savonlinnassa ja Puusilmä Kuopiossa, eikun kesäloman aluksi Savonlinnaan Saunomaan.

Matkareitiksi valitsin saman tutun reitin, jota aikanaan Mangolla taivalsin tehdessäni 'Pientä Itä-Suomen kierrosta' (Kuopio - Puutossalmen lossi - Heinävesi - Savonlinna - Parikkalla - Liperi - Puutossalmen lossi - Kuopio), tuolloin pisin etappi oli Rääkkylä - Kuopio väli n. 180 km.

Keskiviikkona 10. päivä kesäkuuta kello 6.00 lähdin matkaan.

Kuva

Ketun varustuksiin kuuluu Rohloff, differentiaali, sähköapu eturenkaassa, Bigg Apple 3.5 renkaat takana, Marathon 1.75 edessä. Laukkuina Ortlieb front rollerit, takana se Ketun oma ortlieb kassi ja lisäksi tietysti nuo lokasuojien päälllä olevat muutaman litran taskut. Selkänojassakin on yksi pieni verkkotasku yläosassa, siellä pidän yleensä avaimia ja lompakkoa, ne on helppo ottaa sieltä taskuun pysähdyspaikoilla. Kännykkä on lokasuojalaukussa. Kameran (Nex 3C, 16-50 mm kokoontaittuva linssi) ripustin nyt ensimmäistä kertaa kaulassa roikkuvaan pussukkaan, jotta tulisi otettua ennemmän kuvia, osoittautui toimivaksi ratkaisuksi. Laukkuihin pakkasin täyden retkivarustuksen, majoitus riippukeinussa. Tosin keittovehkeet jätin kotiin, kun ruokaa saa joka niemestä ja notkosta varsinkin näin kesäaikaan.

Kuva

Juomaa kulki Sigg 1 litran pulloissa, ei niin helppo juoda, mutta ovat muutoin kelpo retkipulloja. Sateenvarjon olen havainnut hyväksi sadekuuron sattuessa, Ketun kyydissä voi istuskella mukavasti täysin suojattuna eväitä syöden kunnes pahin kuuro on mennyt ohi. Suosittelen samaa myös Mango-kuskeille, tosin tietysti kokoontaittuvaa mallia.

Kuva

Aloitin reissun hyvin rauhallisesti ja ilman sähköä. Kuopio - Puutossalmi välissä ei ole kuin kolmisen mäkeä ja halusin ajella ne ilman sähköapuja. Matkaa on n. 22 km ja keskinopeus meni hiljaa hissutellessa 15 km tuntumaan.

Kuva

Kuten kuvasta näkyy lossin jälkeen alkaa mäkisempi osuus, joka kestää aina Varkaus - Joensuu -tielle asti. Pahimmat mäet ovat tosin Vehmersalmen ja Leppävirran välisellä tieosuudella. Lossin jälkeen aloin käyttämään sähköä, laitoin sen alimman avustuksen tasolle. Ja säähän oli tietysti aivan loistava - ja aurinkorasvat jätin kotiin. :)

Kuva

Tuppurinmäen kauppa on aina pakkopysähdyksen paikka. Kiskaisin litran maitoa, vastapaistetun munkin sekä pullan, että vielä jäätelönkin. Kauppa ei ollut vielä virallisesti auki, olin kohdalla kello 8.30, mutta onneksi kauppias oli jo täydessä työn touhussa. Olisi harmittanut, jos en olisi saanut tukea tätä pienyrittäjyyden suurta symbolia keskellä ei mitään. En ole aiemmin huomannut oven tekstiä:"Monipuolinen kyläkauppa jo vuodesta 1954 alkaen". Aika huimaa - pitää ruveta käymään useamminkin.

Kuva

Ja Kermalla ollaan. Akku on jo viety lataukseen, mutta tänne asti se riitti. Matkaa sellaiset 100 km, ehkä, kai, minulla ei ole mittaria pyörässä. Sähkö riitti juuri perille asti. Kermalla pidin taukoa sellaiset puolitoista tuntia. Sinä aikana akku ei ehtinyt latautua lähellekkään täyttä, muistaakseni vaatisi 4 tunnin latauksen. Niinpä jatkossa laitoin sähkön päälle vain ja ainoastaan tiukan nousun loppuvaiheessa, juuri siinä tiukassa kohtaa kun alkaa tuntua, että ei millään enää viitsisi tätä mäkeä olla polkemassa.

Velonautin mukaan (hän on oikea pyöräilijä) Kerman jälkeinen mäkinen osuus aina Enonkoskelle asti on yhtä helvettiä, itse en osaa sanoa muuta kuin, että taitaa olla oikeassa. Onneksi Mangoni opetti minut ajamaan hiljaa ylämäet, pienimmällä vaihteella (SRAM DualDrive ja edessä vielä 3 kiekkoa), hengästymättä, hikoilematta. Huomasin Mangolla ajellessani, että ylämäet olivat ainoa paikka, jossa maisemia ehti ihastelemaan. Hitaasti ylös paarustaessa ja metsän siimekseen tähyillessä saatoi nähdä kaikenlaista mielenkiintoista, näkymiä jotka olisivat otsasuonet puollottaen ylös pumpatessa jääneet täysin kokematta. Mangollahan ei juuri maisemia katsella alamäessä, silloin menee aika tien vaurioiden lukuun ja tuulenpuuskien arvioimiseen. Ketulla voi päästellä alamäet täysin huoletta, joten maisemia voi katsella myös silloin. Vauhti toki jää Mangon vauhdista selkeästi.

Kuva

Kuva

Kuva

Hiljainen oli Enonkosken kuuden aikaan illalla. Jälleen kauppaan ja tällä kertaa join litran Valio Play maitokaakaota (tutkimusten mukaan kaakao olisi parasta palautusjuomaa) ja söin jäätelön. Matkan aikana oli mutustellut pähkinä-hedelmä-suklaapapula -sekoitusta, jossa 0,5 prosenttia suolaa. Juomana urheilujuoma, jota tein lisää Kerman tauolla. Kaikenkaikkiaan päivän aikana join siis n. 6 litraa nesteitä. Tähän on laskettu, että Kermalla pienehkön pannupitsan kanssa meni 0,5 l colaa ja kahvi vielä jälkiruuaksi otetun kääretortun palan kanssa.

Enonkoski on muuten erittäin viehättävä pieni kylä, kannattaa hetkeksi pysähtyä ja nauttia ilmapiiristä. Koskikin on aivan kylän keskustassa. Yhdeksän kilometria ennen Enonkoskelle tuloa oli tietysti Hanhivirran lossi, josta en harmikseni tullut ottaneeksi yhtään valokuvaa tällä reissulla. Enonkosken lähellä on myös vesillelaskupaikka Koloveden kansallispuistoon, eli keskellä kauneinta Suomea ollaan.

Kuva

Ja nyt ollaan perillä! Kellonaika n. 20.30, eli matkaa taitetttu 12,5 tuntia. Viimeisen kymmenen kilometrin aikana oikeaan polveeni tuli lievä kiputila, joka seuraavana aamuna meinasi katkaista koko reissun.

Ilta sujui saunomisen merkeissä, kiitoksia loistavasta tarjoilusta Velonautille ja hänen Vaimolleen. Jälkiruuaksi tarjoiltu kosteanmehevä piirakka jäi erityisesti mieleen, vieläkin voin tuntea sen maun suussani. Puolen yön aikaan sujahdimme riippukeinuihimme autuaalle levolle. Kännykkäni ja Ketun akun latauskin järjestyi yön aikana, vaikka mökillä ei sähköä ollutkaan, apparaatit vietiin yöksi Savonlinnaan.

Kuva

Huoltotauolla metsän siimeksessä

Aamulla lähtö tapahtui säädylliseen aikaan kello 9.50. Ensimmäisen viidentoista kilometrin aikana oikea polvi äityi erittäin pahaksi. Jokaisella polkaisuyritykselläkin tuntui kuin olisi hammaslääkäri poransa kanssa työskennellyt polven sisällä. Ei siis mitään pientä polttelua tai vihlontaa, vaan kipua joka panee miehen puuskuttamaan kasvot kalpeina. Lopulta pysähdyin ja tein kaikki keksimäni temput. Pidensin Ketun runkoputkea n. 1,5 cm ja otin Burana 800 mg tabletin. Hyvin hitaasti lähdin jatkamaan matkaa, ylämäet sähkön turvin ja käytännössä oikealla jalalla annoin vauhtia vain koukistamalla jalkaa "polkaisun" loppuvaiheessa. Tässä vaiheessa kirosin, että en käytä lukkopolkimia, niistä olisi varmasti ollut hyötyä. Vähitellen kipu väheni ja matkavauhti vähitellen nopeutui ja toivo heräsi, ettei tarvitsekkaan ehkä tilata autokyytiä kotiin.

Kuva

Enonkoskella jälleen, kello ollessa yksi on matkaan kulunut aikaa 3 tuntia ja 10 minuuttia. Edellisenä päivänä sama matka pitkän päivän loppupuolella vei vain 2,5 tuntia. Kipeä polvi vaati veronsa. Tässä vaiheessa suurin huoli oli kuitenkin jo takanapäin, ja pahin vaiva oli polttava aurinko. Enonkosken apteekista ostin laadukasta aurinkorasvaa ja sekin huoli oli hoidettu. Tällä kertaa ostin kaupasta vain jäätelön, sillä olin saanut isänniltäni evääksi kaksi lämmintä lihalörtsyä suoraan Savonlinnan aamutorilta, kiitoksia vielä tässä erikseen niistä, hyviä olivat ja pitivät miehen tien päällä.

Kuva

Tauko hieman päätieltä sivussa aurinkoa paossa varjosta nauttien.

Ketun soratieominaisuudet ovat aivan eri luokkaa kuin Mangolla. Terppa on tietysti ajellut kilpaa mopojen kanssa sorateitäkin pitkin, mutta itse en isona (105 kg) miehenä koskaan uskaltanut Mangollani soralla ajella. Siinä mielessä Kettu hakkaa Mangon retkipyöränä mennen tullen, tarvittaessa reitin varrelle voi kohtuullisen huoletta valita soratiereittejäkin. Ei se tietenkään mikään nautinto ole pienillä renkailla sorateita ajella, mutta kuitenkin mahdollista, varsinkin differentiaalilla. Kettuun saa muuten sadekatoksenkin, joten siinäkin mielessä vertailu velomobiilin ja Ketun välillä on oikeutettua kun molemmissa on myös mahdollista täysin suojautua säältä reissun päällä ilman varsinaisten sadevarusteiden tarvetta. En vain osaa yhtään sanoa, mitä tuo Ketun sadekatos tekee aerodynamiikalle.

Kuva

Kermalla jälleen, tämä on tavallaan takapihan puolelta. Mukava pysäköidä suoraan terassin viereen, niin ei tarvitse olla huolissaan tavaroistaan. Kello on tässä vaiheessa 17.00.

Kuva

Kuva

Vietin kermalla taukoa tasan 2 tuntia. Normaalit taukotoimet, akun lautaus ykkösenä, ja tietysti kävin jälleen uimassa. Tässä vaiheessa päivää lännestä alkoi lähestyä sadealue (ilmatieteenlaitoksen säätutka kertoi) ja suunnitelmaksi otinkin, että ajaisin niin pitkälle kunnes sade alkaisi ja laittaisin sitten nopeasti leirin pystyyn. Heinävedeltä kävin hakemassa kaupasta yö- ja aamupalaa, siellä oli torstaitori ja koko keskusta aivan sekaisin. Ostin karjalanpiirakoita, litran jogurttia ja kolme banaania. Käytännössä sadepilvet menivät suurimmaksi osaksi ohi, en siis koskaan päässyt pysähtymään ja ajoinkin lopulta suoraan kotiin asti. Eväistä banaanit söin matkan aikana, muut eväät sitten kotona seuraavana päivänä.

Kuvia Konnuksenlahdelta:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kello oli tässä vaiheessa 23. Suosittelen kaikille nojakisteille Suomalaisessa kesäyössä ajamista, se on yksi suurimmista nautinnoista mitä ihminen voi kokea. Ja voisin kuvitella, että esim. ulkomailla ei tällaisesta autuudesta osata edes unelmoida.

Kuva

Puutossalmen lossilla jälleen. Jos oikein tarkasti katsoo, niin Puijon torni näkyy. Kello oli tässä vaiheessa 01.40. Noin 10 kilometriä ennen lossia näin kyltin, jossa luki, että lossilla on huoltotauko 2.30 - 3.30. Siinä vaiheessa kuvittelin lossille olevan vielä 20 km ja kylläpä tuli kiire, painoin menemään ihan urakalla ja kun matka joutui ihan käsittämätöntä vauhtia, niin tajusin jossain vaiheessa että eihän sitä kiirettä ollutkaan kun matka olikin luultua lyhyempi. Mutta tulipahan otettua lopumatkasta vielä täysivauhtinen 8 km vetoharjoitus! :P

Kuva

Kotona jälleen. Kello on 03.20. Matkaan takaisin meni siis 17,5 tuntia. Matkaa Kuopiosta saunomaan kertyi 170 km (Google Earthista mitattuna). Yhteensä siis ajettua tuli 340 km vajaan kahden vuorokauden aikana. Tässä vaiheessa voidaan todeta, että kyllä tuo hitaahko Kettukin sopii pitkän matkan pyöräretkeilyyn!

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Savonlinnan saunareissu

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No johan olet rykässy pitkän matkan! Hyviä kuvia, ja olen samaa mieltä että Suomen kesäyössä on kivaa ajella (paitsi alkaa väsyttää jossain vaiheessa). Varsinkin kun aurinko nousee, taivas on upea!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Savonlinnan saunareissu

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko siulla miten lyhyet kammet ketussa ? Jos polvia vaivaa ni kannattaa lyhentää.
Hieno reissu ja upeat maisemat, tuolla pitäs joskus nojailla vaikka nuo mäet kyllä hirvittää.
Miten iso akku pyörässä on ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Savonlinnan saunareissu

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Hieno reissu...

Onkos sulla tossa lukkoja lainkaan?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Savonlinnan saunareissu

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

PW kirjoitti:

Onko siulla miten lyhyet kammet ketussa ? Jos polvia vaivaa ni kannattaa lyhentää.
Hieno reissu ja upeat maisemat, tuolla pitäs joskus nojailla vaikka nuo mäet kyllä hirvittää.
Miten iso akku pyörässä on ?

Petri

Ihan Hasen peruskammet, en oikein tiedä minkä pituiset, voisivat olla lyhyemmätkin kai, mutta tuskin jaksa ruveta vaihtamaan.

Akku on Protanium LiPo akku, näyttää lukevan että: 26,6 VDC, 10 Ah, 266 Wh. Perus sähköpyöräakku, ei tosin mikään kiinalainen halpasellainen vaan originaali.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Savonlinnan saunareissu

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Hieno reissu...

Onkos sulla tossa lukkoja lainkaan?

Ei ole lukkoja.

  1. Olen niin laiska, etten viitsisi pakata klossikenkien lisäksi erillisiä käyttökenkiä. Kakkoskengät veisivät myös tilaa pakaaseista.

  2. Ja olen myös joskus miettinyt, että jos lukkopoljin hajoaa matkalla, niin milläs korjaat - ja milläs sitten poljet. Tosin kaksipuoleiset polkimet, joissa on toisella puolella tavallinen poljinpinta toimivat kyllä vielä lukkojen hajoamisen jälkeenkin.

  3. On kiva voida polkea pyörää vaikka kumisaappaat jalassa, ei tarvitse aina säätää pyöräkenkien kanssa (laiskuutta jälleen).

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Savonlinnan saunareissu

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Puusilmä kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Hieno reissu...

Onkos sulla tossa lukkoja lainkaan?

Ei ole lukkoja.

  1. Olen niin laiska, etten viitsisi pakata klossikenkien lisäksi erillisiä käyttökenkiä. Kakkoskengät veisivät myös tilaa pakaaseista.

  2. Ja olen myös joskus miettinyt, että jos lukkopoljin hajoaa matkalla, niin milläs korjaat - ja milläs sitten poljet. Tosin kaksipuoleiset polkimet, joissa on toisella puolella tavallinen poljinpinta toimivat kyllä vielä lukkojen hajoamisen jälkeenkin.

  3. On kiva voida polkea pyörää vaikka kumisaappaat jalassa, ei tarvitse aina säätää pyöräkenkien kanssa (laiskuutta jälleen).

Ymmärrän yskän...
Suosittelen kyllä lämpimästi jos vaikka tollaset 2 puoleiset pedaalit laittaisi, on meinaan pikkasen lupsakampaa hommaa cruisailla lukoilla...
Voi sitte funtsia laittaako normi lenkkarit vai lukolliset...
Mul o ollu välillä sellaset muutaman 100g painavat släpärit messissä ni on voinu ajokengät tarvittaessa riisua...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Savonlinnan saunareissu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Puusilmä kirjoitti:

Ei ole lukkoja.

  1. Olen niin laiska, etten viitsisi pakata klossikenkien lisäksi erillisiä käyttökenkiä. Kakkoskengät veisivät myös tilaa pakaaseista.

  2. Ja olen myös joskus miettinyt, että jos lukkopoljin hajoaa matkalla, niin milläs korjaat - ja milläs sitten poljet. Tosin kaksipuoleiset polkimet, joissa on toisella puolella tavallinen poljinpinta toimivat kyllä vielä lukkojen hajoamisen jälkeenkin.

  3. On kiva voida polkea pyörää vaikka kumisaappaat jalassa, ei tarvitse aina säätää pyöräkenkien kanssa (laiskuutta jälleen).

Minäkin olen ajanut työmatkaa ilman lukkoja -04vuodesta asti. Kyllä se tämän mallisilla pyörillä onnistuu kun penkki ja kammet on suunnilleen samalla korkeudella. Työmatkalla kun tahtoo noita rengasrikkoja tulla muutaman kerran vuodessa, niin on parempi kun jalassa on sellaiset kengät joilla on mukava kävellä. Viime vuodet on kyllä pidemmillä matkoilla ollut lukkokengät ja geopyörän takaboksiin sitten kätköjen hakuun soveltuvat kengät.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Savonlinnan saunareissu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mukava reissu ja sinulla on hyvin matkailuun sopiva pyörä. Nuita lukkopolkimia kuitenkin suosittelen, itse en juurikaan reissuillani muita kuin lukkokenkiä ole käyttänyt, toiset on sandaalit joissa klossi aavistuksen tuntuu askeltaessa mutta ei haittaa kävelyä ja toiset on skeittikengän näköinen pyöräilykenkä jossa fillarikengäksi on löysä pohja ja niillä kävelee kuin normikengällä. Jos metsään menen niin sitten paljasjalkakengillä jotka ei juuri vie tilaa ja ei paina mitään mutta enpä tällä viimeisellä reissulla ole niitä käyttänyt.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Savonlinnan saunareissu

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Hmm, kuinka todennäköistä tai kuinka usein lukkopolkimet hajoavat? Minulla ei ole hajonnut, kohta neljä vuotta takana samojen kanssa kesät talvet ja edelleen toimii. Ovat yhdistelmäpolkimet ja olen kokeillut ajaa flättipuolellakin tavan kengillä mutta aina jos vaan voi valita niin lukot mieluummin. Kuoppasella tiellä ei jalat tipu polkimilta ja polkemiseen saa ihan eri tavalla tahtia ja saa koko jalan ja perseen kapasiteetin käyttöönsä.

Riippuu varmaan vähän pyöräilykengästä millaista sillä on kävellä. Jos ei mitään järjettömiä patikoita ole tiedossa niin olen kävellyt noilla klossikengillä. Toki seurannut klossien kulumista mutta eipä juuri vaikuta. Ei niillä nyt kuitenkaan tule kävelylenkille lähdettyä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Savonlinnan saunareissu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Hmm, kuinka todennäköistä tai kuinka usein lukkopolkimet hajoavat? Minulla ei ole hajonnut, kohta neljä vuotta takana samojen kanssa kesät talvet ja edelleen toimii. Ovat yhdistelmäpolkimet ja olen kokeillut ajaa flättipuolellakin tavan kengillä mutta aina jos vaan voi valita niin lukot mieluummin. Kuoppasella tiellä ei jalat tipu polkimilta ja polkemiseen saa ihan eri tavalla tahtia ja saa koko jalan ja perseen kapasiteetin käyttöönsä.

Riippuu varmaan vähän pyöräilykengästä millaista sillä on kävellä. Jos ei mitään järjettömiä patikoita ole tiedossa niin olen kävellyt noilla klossikengillä. Toki seurannut klossien kulumista mutta eipä juuri vaikuta. Ei niillä nyt kuitenkaan tule kävelylenkille lähdettyä.

Mulla on ihan ensimmäisistä lukkopolkimista kokemusta varmaan 150 tuhatta kilsaa. Yhtään poljinta ei ole hajonnut. Aloitin "SPD-SL" tyyppisillä eli kolmepulttisilla klosseilla olevilla Look:n polkimilla, sitten kokeilin Campagnolon ensimmäisiä Record-mallisia jotka olivat sudet, sitten on ollutkin käytössä Shimanon 56xx tyyppiset ja nyt nojapyörissä aluksi Shimano 105 SPD-SL. Nyt on kaikki polkimet Time merkkisiä, maantielle 3-pulttisilla klosseilla RXS ja muuhun käyttöön Atac 2-pulttisilla. Näistä ei vielä ole kuin muutaman tonnin kokemukset.

Ja kenkiä sekä sandaaleja löytyy joihin saa 2-pulttiset "SPD"-tyyppiset klossit ja niillä kävely onnistuu hyvin. Itse kuitenkin tykkään ajaa jäykkäpohjaisilla maantiekengillä, joustavilla tuntuu että tehoja hukkuu ja jalkapöydät väsyy.

Kävelykelpoiset ja maastossakin pitävät kengät on Pearl Izumi X-Alp mallistosta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Savonlinnan saunareissu

Viesti Kirjoittaja tm »

Yhden maastofillarin lukkopolkimen olen saanut rikki metsässä terävään kivennokkaan iskemällä (Time-polkimien lukituslenkki vääntyi). Ei muita ongelmia. Eli tuskin tulee ongelmia nojakin kanssa.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Lukkikset vai ei

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

No johan nyt pomppas! Lukkopolkimet vai ei, siinäpä vasta kysymys.

Jätin mainitsematta suurimman syyn ilman lukkopolkimia ajamiseen. Imago menisi pilalle - joku saattaisi luulla urheilijaksi! :P

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: Lukkikset vai ei

Viesti Kirjoittaja oki »

Puusilmä kirjoitti:

No johan nyt pomppas! Lukkopolkimet vai ei, siinäpä vasta kysymys.

Jätin mainitsematta suurimman syyn ilman lukkopolkimia ajamiseen. Imago menisi pilalle - joku saattaisi luulla urheilijaksi! :P

Ei ne ihan heti urheiliaksi luule ,mullekin vaimo laulaa "että meidän isä synnyttää ja hiemmansitä jännittää", kun istun nojakissa :D

t: Oki

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Lukkikset vai ei

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Puusilmä kirjoitti:

No johan nyt pomppas! Lukkopolkimet vai ei, siinäpä vasta kysymys.

Jätin mainitsematta suurimman syyn ilman lukkopolkimia ajamiseen. Imago menisi pilalle - joku saattaisi luulla urheilijaksi! :P

:D

Sanot vain uteliaille " jotta ne on siinä jos sattuu ajaessa nukahtamaan niin ei tipahda jalat polkimilta..." :wink:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin