Reittivinkkejä - Nokia

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Pastori kirjoitti:
musti&siippa kirjoitti:
tm kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

...Viikonloppuna olin Siurossa juhlamenoissa ja juhlaporukat bongasivat kuvauksista päätellen Mangon. Olisko ollut Teppo liikkeellä?

Lauantaina ajelin kyllä Siuron läpi, mökille olin matkalla. Sunnuntaina palasin toista reittiä takaisin.

Meilläkin oli jälkikasvu sinut bongannut Siuron valtatiellä. (Ei vaan aina muista täällä mainita, kun meitä nojailijoita on niin paljo Nokialla... :wink: )

t. musti

Mä ajelen siellä ensiviikolla. Reittivinkkejä otetaan vastaan. Lähtöpaikkana Siuro, tavoitematkat 80-100 kilsaa.

Reittivinkki: Siuron valtatie, Nokian valtatie (meilläkin voi poiketa [kaffeet luvataan, jos ollaan paikalla], kun siitä kirkon jälkeen poikkeaa oikealle...), Sarpatintie -> moottoritien alitus tunnelista, kvl:ää pitkin kohti Pitkäniemeä ja siitä edelleen kvl:ää kohti vanhaa Pirkkalan tietä Rajasalmen silloille (siinäkin voi sitten käydä kaffeella), siitä taas kvl:ää (taas moottoritien alitus) kohti Pirkkalaa, josta onkin sitten vaihtoehtoja, itse kääntyisin oikealle kohti Sionkylää tai jos pitkälle haluaa, niin Säijään, josta voi jatkaa Lempäälään tai lentoaseman tietä kohti Pirkkalaa.

t. musti (olen kyllä itse jo töissä ensi viikolla :cry: , mutta siippa on aika paljon kotosalla)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kohtaamisia

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

Mä ajelen siellä ensiviikolla. Reittivinkkejä otetaan vastaan. Lähtöpaikkana Siuro, tavoitematkat 80-100 kilsaa.

Tässä pari nyt ensi alkuun:

Pohjoinen reittiehdotus 72 km: http://goo.gl/maps/mIrFf

  • maalaismaisemaa ja mäkistä seutua alkupuoliskolla
  • parisen kilometriä soratietä alkumatkasta välillä Kulovedentie - Porintie (Ilveskalliontie, no. 2504) -> jos ei käy, niin voi mennä heti Siurosta Porintielle

Eteläinen reittiehdotus 104 km: http://goo.gl/maps/y2PhX

  • alkumatka pääosin maalaismaisemaa
  • Vesilahdentietä (no 301) olen joskus takavuosina ajanut, en nyt muista maisemista tai profiilista
  • Turuntien pätkä Tottijärveltä Nokian keskustaan on tylsää valtatietä metsän keskellä (mäkiäkin tottakai), mutta pakollinen jos haluaa asvalttia edetä. Jos soratie kelpaa, niin ehdottomasti tuo väli Sorvantietä.

Jos soratiet kelpaa, niin varioimismahdollisuudet kasvavat huomattavasti.

Musti&siipan ehdotus Pirkkalan suuntaan kannattaa myös käydä katsomassa.

Lisääkin saadaan helposti tarpeen mukaan loihdittua. Jos lomalla olisin ollut, niin olisin voinut lähteä oppaaksi.

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Kohtaamisia

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

tm kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mä ajelen siellä ensiviikolla. Reittivinkkejä otetaan vastaan. Lähtöpaikkana Siuro, tavoitematkat 80-100 kilsaa.

...

  • Turuntien pätkä Tottijärveltä Nokian keskustaan on tylsää valtatietä metsän keskellä (mäkiäkin tottakai), mutta pakollinen jos haluaa asvalttia edetä. Jos soratie kelpaa, niin ehdottomasti tuo väli Sorvantietä.

...

Turuntien piennar on aika paha, erityisen kapea, rekkaa pyyhältää ohi, minkä kerkiää. Porintiellä ajelimme eilen Siurosta (Murhasaaresta) Nokialle Öljytielle (Kankaantaakse) ja siellä oli ihanan leveä piennar + lopussa vähän kvl. Usean kilometrin kohdalla on myös ohituskaista. Pirkkalaan voi tietty ajaa tuolta Porin tienkin kautta, jos haluaa Nokian keskustan välttää. Sitä en nyt muista, kuinka kvl jatkuu Porintiellä Öljytiestä eteenpäin. Ajelimme Sorvantietä tässä viikko sitten autolla ja oli myös paha, koska on niin sorainen toisin kuin esim. Rämsöön tie, joka oli ihanan sileä tällä kertaa.

t. musti

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiitti. Tepon etelän reittiä olenkin puolet ajellut, kurvasin vaan Sastamalaan. Kesällä ajoin ukkosmyrskyssä Turuntietä, melkein jo pelotti kun ei oiken nähnyt eteensä ja liikennettä oli melkoisesti.

Miharintietä on nyt asfaltoitu. Sitä voisi ajella Hämeenkyrön suuntaan ja siitä sittem kurvata tolle etelän reitille, Karkku - Ellivuori tienoo on aika kiva päällysteety reitti.

Siellä suunnalla on hienoja teitä muutenkin, sorateitä. Aatelinkin tehdä seuraavaan pyörään senverran joustoa että pääsee soralle ja hampaat pysyy suussa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Yhdistelin noita ajeltuja ja suosituksia.

Tommoisen mä polkaisen - me-ke välillä yhtenä lenkkinä. Ainakin suunnitelmissa on, katotaas kelit.

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja tm »

Hyvältä näyttää reitti, toivotaan että keli suosii myös.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No ni.

Kävikin sitten niin että Kuudee sport ei tälle viikolle valmistunut. Olin tehnyt liian kauniin etuhaarukan ja väänsin siitä nurin sen ketjunohjurin paikan. Pitää mennä maanantaina Jorin pajalle. Vetävä kiekkokin on vielä kesken - pinnan nippeleitä on niin hankalaa kokoa että vaikeuttaa elämää.

Enivei. Ajelin sitten kostoksi pisimmän pystärilenkin ikinä ja vielä Bromptonilla. Ehkä noi 16 tuuman kiekot ei nyt maailman nopeimmat ole. Mutta tällä mennään eteenpäin ja Pirkka läpi.

Tommoisen lenkin siis ajelin eilen. Kyröskoski-Häijää väli on tylsä kuin mikä. Mutta muut pätkät on ihan katselemisen arvoisia. Kokonaismitta tällä lenkillä on n. 115km. Ja eityiskiitos lähtee Englantiin Brooksin tehtaalle - mulla on niiden nahkapenkki jolla ajelin jo viime kesän ja yhdessä rankkasateessa (jota oli kohdalla myös eilen) se muotoutui todella miellyttäväksi. istuinkymyissä on nyt pittiriittinen tuntuma että ajeltu on - muttei sen kummempaa kuin Nokian kisojen jälkeen. Noin yleisfiiliksenä heittäisin että toi eilinen ylämäki-alamäki-pystäri-Brompton lenkki vastaa noin 230 kilsaa siellä testiradalla nojapyörällä ajeltuna.

Kuva

Heh. Tässä keskipätkän infot - kuvaa hyvin noita mäkiä.

Kuva

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tämän päivän reitti. 71km.

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

...Kyröskoski-Häijää väli on tylsä kuin mikä. Mutta muut pätkät on ihan katselemisen arvoisia...

Allekirjoitan tuon. Mahnalan suuntaan kun lähdet seuraavan kerran, niin kannattaa käydä tsekkaamassa tuo Jumesniementie. Asvalttitie, nättiä maalaismaisemaa ja ylämäki-alamäki-yhdistelmää.

Liitteet
jumesniemi.JPG
jumesniemi.JPG (55.61 KiB) Katsottu 5952 kertaa
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

En osaa näitä reittejä niin piirellä. Tämmöstä reittiä tuli välillä ajettua , kun tuolla tuli joskus asuttua . Osa oli silloin asfaltia , osa soratietä . Kaikkiaan muuten hieno reitti ja paljon kuvattavaa.
Kun löydät Nokialta tuon Emäkoskentiet ,niin rupeet kapuaan sitä ylös Koskenmäkeen . Sieltä käännyt sit Taivalkunnantielle ja lupaan sulle aika nousuja ja näkymiä. Karhunperseen nouseminen vaatii voimavaroja .
Tarpeeksi kun olet ajannut , niin käänny oikealle Sarkolantielle ja aikanaan tulet Kutalantielle . Sitäjatkat taas oikealle ja käännyt Lampisentielle . Aikanaan tulet Karkuntielle , sieltä käännyt oikealle Sastamalantielle .
Sitä kun ajat hyvälti , niin Porintie tulee vastaa . Siittä voit jatkaa Hämeenkyröön , tai Poriin . Tai mennä kiltisti Nokialle . Ihan kuin noita voimavaroja viel on .
Reitti on mukava , ainoo mutta on nuo soratiet . Jos niitä ei pelkää ,sinne vaan . Anti on sen mukanen . :wink:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ai niinku näin.

Joo. Osa teistä onkin jo tuttuja. Mä olen noita hiekkateitä vähän vältellyt. Mutta kun sportti nyt valmistuu niin voisi pitää paksummat kumit käytössä ja käydä noissa.

Kuva

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Noilta teiltä löytyy kunnon nousuprosentteja... :)

Liitteet
nokia.jpg
nokia.jpg (283.78 KiB) Katsottu 5857 kertaa
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jep. Toi Karkku-Ellivuori-Häijää tienoo on tullut tutuksi. Ja Hämeenkyrön Maisematielläkin oli aika kivat nousut.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eilen ajelin tämmöisen - kävin tuolla Supernova armyromukaupassa hakemassa matkalle roinaa = esim. tommoine verkkomatskua oleva pyykkipussi on reissussa loistava kun näkee pussin läpi mitä tavaraa on pakannut mihinkin.
https://www.supernova.fi/product/1745/h ... i-kaytetty

Ja reitti siis tässä. Miharintie ja siitä Pinsiöön on kyllä aika kivoja.

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Reittivinkkejä - Nokia

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

...Miharintie ja siitä Pinsiöön on kyllä aika kivoja.

Ja tuon kun ajaa toisinpäin, niin saa Sasissa hyvän pitkän alamäen (viimeinen lasku ennen Miharintietä). Mukavaa reittiä kaikin puolin.

Vastaa Viestiin