Syystonni

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni

Viesti Kirjoittaja kamu »

8. päivä - ma 8.9.2014: Kankaanpää - Vammala

Liikenteen äänet herättivät varhain. Olin majoittunut verraten lähelle 44-tietä ja arkisen elämän äänet kantautuivat leiriini. Edellispäivän ateriat tuntuivat vielä, eikä aamupala kovin innostanut. Hieman jugurttia ja hedelmiä. Matossa loikoillessani varasin vielä majoituksen seuraavaksi yöksi. Kohteena siis Vammala, siellä olisi avoinna toinen reitilleni osuva leirintäalue. Yyterin lukittun portin taakse jääminen oli opettanut jotain. 8)

44-tietä pitkin siis kohti Laviaa. Liikenne oli näin arkena jonkin verran eilistä vilkkaampaa, mutta rekoillakin oli tilaa ja halua väistää raskaasti kuormattua karavaaniani. Kymmenkunta kilometriä poljettuani se sitten löytyi, Vihteljärveltä. Kahvipaikka siis. Ilma oli jo niin lämmennyt, että terassilla sain sen nauttia. Pyöräilyä harrastavat eläkeläiset tekivät seuraa ja olivat kiinnostuneita pyörästäni. :)

Päivä lämpeni edelleen, pilvetön taivas, lähes tuuleton sää. Matka Laviaan taittui joutuisasti. Seiltä suunta kohti Mouhijärveä ja viime päivien tasainen maasto alkoikin saada muotoja. Vastaan tuli myös uusi liikennemerkki tälle reissulle:

7%.gif
7%.gif (1.14 KiB) Katsottu 8205 kertaa

Ylös kitkutellessa paita siis kostui- Mutta tiethän ovat kuin pörssikursseja, kunnon nosua seuraa aina jossain vaiheessa reipas lasku. Erona vain se, että nämä laskut saivat hymyn huulille. :D Hienoja maisemia riitti Vammalaan saakka, reitti oli mukavan vaihteleva. Vammalan leirintäalue on myös kauniilla paikalla ja sieltä on lyhyt matka kaupungin keskustaan.

Vaiheeksi mökkimajoitus.
Vaiheeksi mökkimajoitus.
DPP_0008.JPG (153.3 KiB) Katsottu 8205 kertaa

Päivän reitti: https://www.google.fi/maps/dir/61.79087 ... ef!1m0!3e1

Garmin: 79 km, 459 nousumetriä. Yhteensä 810 km.

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Syystonni

Viesti Kirjoittaja Mahe »

kamu kirjoitti:

Ylös kitkutellessa paita siis kostui- Mutta tiethän ovat kuin pörssikursseja, kunnon nosua seuraa aina jossain vaiheessa reipas lasku. Erona vain se, että nämä laskut saivat hymyn huulille. :D Hienoja maisemia riitti Vammalaan saakka, reitti oli mukavan vaihteleva. Vammalan leirintäalue on myös kauniilla paikalla ja sieltä on lyhyt matka kaupungin keskustaan.

Tämä on yksi näkökulma, itse olen kyynisenä pessimistinä ajatellut että pyöräily on aika luterilaista hommaa: Alamäissä on hetken aikaa kivaa, mutta sinäkin aikana mieltä kaihertaa tieto siitä että tämäkin hauskuus kostautuu seuraavassa ylämäessä :D

Kiva matkakertomus, näitä on ilo lukea :)

Markus Heikkilä

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni

Viesti Kirjoittaja kamu »

Mahe kirjoitti:

Tämä on yksi näkökulma, itse olen kyynisenä pessimistinä ajatellut että pyöräily on aika luterilaista hommaa: Alamäissä on hetken aikaa kivaa, mutta sinäkin aikana mieltä kaihertaa tieto siitä että tämäkin hauskuus kostautuu seuraavassa ylämäessä :D

Eikö monasti käy kuitenkin niin, että kaukana edessä näkyvä mäki näyttää aluksi nousevan lähes pystysuoraan ja sitä ennakkoon murehtii. Mutta kun lähemmäksi pääsee niin mäki loivenee silmissä ja menee ylös melkein heittämällä. :roll:

9. päivä - ti 9.9.2014: Vammala - Forssa

Hirsimökissäkin saa nukuttua vallan mainiosti ja vaihtelu muutenkin on hyväksi. Ajovaatteet kuivuivat yön aikana kun ripustelin ne illalla pitkin kerrossänkyjen laitoja. Kodikasta. :mrgreen:

Kaunis kaupunki tuo Vammala - tai Sastamalahan se nyt nykään on - niinkuin kaikki vesistöjen äärelle rakennetut kaupungit. Pitkin Rautaveden rantoja puistokäytävillä poljin, sitten halki keskustan kunnes sopiva paikka taas löytyi:

Tämän jälkeen taas jaksaa.
Tämän jälkeen taas jaksaa.
DPP_0009.JPG (122.86 KiB) Katsottu 8127 kertaa

Suunta kohti Punkalaidunta. Varsin rauhallinen tie, sopivia nosuja ja laskuja. Hienoa pyöräillä, vain aurinko oli kateissa ja lounaasta lähestyi tummia pilviä. Mutta vaihtelua tämäkin, kyllästyyhän sitä nyt jatkuvaan auringon paisteeseenkin. 8)

No eipä kauaa kestänyt kun ensimmäiset vesipisarat tulivat taivaalta. Ja sitten sade yltyi sen verran, että vaihdoin goretexia ylle ja sealskinziä käsiin. Olipa hyvä että näille tuli käyttöä, en turhan takia niitä mukana rahdannut. :mrgreen: Oli muuten yllättävän mukavaa tuo sateessa polkeminen, vaikka välillä vettä tuli aika rankastikin. Aiemmin olen sadettä yrittänyt vältellä, mutta nyt ei ollut oikein vaihtoehtoa. Varusteet vain kelin mukaan ja menoksi.

Kirkkotauko Punkalaitumella.
Kirkkotauko Punkalaitumella.
DPP_0013.JPG (95.9 KiB) Katsottu 8127 kertaa

Kakkostietä muutama kilometri, sateessa. Liikennettä enemmän kuin tarpeeksi, rekoilla ei tilaa (tai halua) kovin väistellä. Onneksi pääsin pian pikkutielle kohti Humppilaa ja edelleen Jokioisille. Vaan Loimjoen ylityksen jälkeisessä nosussa kuului takaa napsahdus ja räpsähdys. Vaihdevaijeri. :!: Olin fiksuna miehenä hankkinut toki pitkät vaijerit varastoon. Mutta ne olivat edelleen varastossa. Joko kotona tai mökillä. :oops:

No Forssaan ei ollut pitkä matka, ei muuta kuin luuri käteen ja majapaikan varaus. Ilta oli jo sen verran pitkällä, että pyöräkorjaamot olivat menneet kiinni. Mutta ehkä huomenna riittävän pitkä vaijeri löytyisi. Nyt ei muuta kuin vaijerin jämät kiinni lokasujan pidikkeisiin, takavaihtaja keskirattaan kohdalle.

DPP_0011.JPG
DPP_0011.JPG (138.11 KiB) Katsottu 8127 kertaa

Tänne siis yöksi päädyin:

Hotelli Maakunta Forssassa.
Hotelli Maakunta Forssassa.
DPP_0014.JPG (112.98 KiB) Katsottu 8127 kertaa

Ihan mukava majapaikka ja aivan keskustassa. Hintakin sopuisa 45€, kun tyydyin yhteisiin pesutiloihin. Suosittelen.

Päivän reitti: https://www.google.fi/maps/dir/61.34857 ... 26!1m0!3e1

Garmin: 88,5 km, nousumetrejä 472. Kilometrejä nyt yhteensä karvan alle 900.

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni

Viesti Kirjoittaja kamu »

10. päivä - ke 10.9.2013: Forssa - Lohja

Aamiaisella sain syödä puurot ja sämpylät rauhassa, sillä pyörähuolto aukeaisi vasta klo 9. Hotellin vieressä olevan pajan ovelle siis vähän ennen tasalukemia. Mutta mutta, riittävän pitkää vaijeria ei löytynyt. Onneksi lähistöllä oli toinenkin huoltopaja, josta löytyi 2,3m vaijeri. Suojaputkea kun lyhennettiin, niin vaijeri riitti juuri ja juuri. Seuraavalla reissulla on kyllä varavaijerit mukana. :!:

Eilinen saderintama oli mennyt menojaan, ilma oli tyyni ja maisema syksyisen sumuinen. Tammelan ohi, halki Saaren kansallispuiston kohti Porrasta, jossa mukava kyläkauppa. Sen terassilla kuumaa kahvia, tuoretta munkkia ja ulkoiluhenkistä juttuseuraa.

Aamusumua Tammelan Pyhäjärvellä.
Aamusumua Tammelan Pyhäjärvellä.
DPP_0015.JPG (81.76 KiB) Katsottu 8055 kertaa

Vaan ei matka juttelemalla edisty. Terassille jääneet ihmettelivät miten pyörälläni pysyn pystyssä, kun jatkoin matkaani kohti Liesjärveä. Päällystettyä tietä aina tuohon hiljaiseen kylään saakka, mutta sieltä käännyin Liesjärven kansallispuiston läpi kulkevalle sorapätkälle. Tien kunnossa ei ollut kehumista, mutta maisemat veivät voiton. Varsinkin kun pääsin siirtymään Kyynäränharjun metsäpolulle kohti kohti Korpinlahtea.

Liesjärven kansallispuistoa.
Liesjärven kansallispuistoa.
DPP_0016.JPG (188.31 KiB) Katsottu 8055 kertaa
Tänne täytyy tulla uudestaan.
Tänne täytyy tulla uudestaan.
DPP_0017.JPG (138.36 KiB) Katsottu 8055 kertaa

Upeiden maisemien jälkeen oli kevyt olo polkea kohti Karkkilaa pienten järvien rikkoessa maisemaa, vaikka maasto muuttuikin taas raskaammaksi. Reissun kunniallisen lopunkin häämöttäessä kilometrit taittuivat mukavasti. Perinteeksi muodostunut pysähdys Karkkilan grillillä ja viimeiset kilometrit Vihdin kautta kohti Lohjaa.

Viimeinen tankkaus.
Viimeinen tankkaus.
DPP_0021.JPG (77.24 KiB) Katsottu 8055 kertaa
Vihdin maalaismaisemaa.
Vihdin maalaismaisemaa.
DPP_0018.JPG (109.28 KiB) Katsottu 8055 kertaa

Kun matkaa oli jäljellä kymmenkunta kilometriä vastaan tuli vihdoin reissun ensimmäinen nojailija, "ajarmala" paineli ajoradalla autojonon kärjessä rikesakkonopeudella 8). Aika pitkään muuten saa ajella, ennenkuin toiseen nojailijaan törmää.

Päivän reitti on nyt kahdessa osassa, kun kuukkelin mukaan tuota kannasta ei voi pyörällä ylittää:
https://www.google.fi/maps/dir/Kauppaka ... 5b!1m0!3e1
https://www.google.fi/maps/dir/60.67216 ... 646048!3e1

Garmin: 114 km, 772 nousumetriä, max nopeus 62,2 km/h.

Reissun kokonaispituudeksi tuli 1012 km, eli tavoite täyttyi. Varatut lepopäivät jäivät käyttämättä, sillä en niitä tuntenut kaipaavani vaikka koipeni eivät kovin nuoria enää olekaan 8). Parasta lepoa tuntui olevan rento nojapyörässä istuskelu, maisemien katselu ja kevyt polkemistahti. :D

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Syystonni

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kuinka pitkiä aikoja olit pyörän päällä kerrallaan ja mikä oli noin suunnilleen keskinopeus? Entä verrattuna normaaliin päivittäiseen pienempään ajoon, oliko tahti rauhallisempi?

Epäilen että itsellä on taipumusta ajaa liian lujaa silloin kun lähden pidemmälle, mikä verottaa jaksamista jatkaa seuraavana päivänä eteenpäin. En ole siis ikinä polkenut mitään tällaista useamman päivän turneeta, ainoastaan noita 60 km työmatkoja tuli poljettua muutama tänä kesänä, mutta niiden jälkeen oli aina jalat seuraavana päivänä sen tuntuiset ettei olis tehnyt mieli lähteä uudelleen polkemaan. Keskarit noilla matkoilla on ollut vaan vähän hitaammat kun normaaleilla 20-30 km lenkeillä. Kerran eestaas perättäisinä päivinä ja paluumatka oli kyllä ihan tuskaa.

Pitää varmaan ottaa ensi kesän tavoitteeksi vähintään yön yli reissu jonnekin kunnon päivämatkan päähän, ja opetella sitä ennen polkemaan kiireettä :)

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Syystonni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Epäilen että itsellä on taipumusta ajaa liian lujaa silloin kun lähden pidemmälle, mikä verottaa jaksamista jatkaa seuraavana päivänä eteenpäin. En ole siis ikinä polkenut mitään tällaista useamman päivän turneeta, ainoastaan noita 60 km työmatkoja tuli poljettua muutama tänä kesänä, mutta niiden jälkeen oli aina jalat seuraavana päivänä sen tuntuiset ettei olis tehnyt mieli lähteä uudelleen polkemaan. Keskarit noilla matkoilla on ollut vaan vähän hitaammat kun normaaleilla 20-30 km lenkeillä. Kerran eestaas perättäisinä päivinä ja paluumatka oli kyllä ihan tuskaa.

Pitää varmaan ottaa ensi kesän tavoitteeksi vähintään yön yli reissu jonnekin kunnon päivämatkan päähän, ja opetella sitä ennen polkemaan kiireettä

Minulla oli samanlainen työmatkapyöräilijän tausta ennen Lowride-08:a. Samat tuntemukset ja sama loppupäätelmä. Pitkiä matkoja pitää harjoitella. Muuten ajaa liian kovaa ja liian tempovilla tehoilla. Nyt jo vähän naurattaa sen aikaiset kokemukset, että miten se hitaasti ajaminen muka oli niin vaikeaa :D Myönnän että mäkinen maasto tuo tähän omat haasteensa, isoja mäkiä ei pääse ylös jos ei rutista vähän enempi, mutta sitten pitää vain tauottaa ajoa. Yksi virhe minkä aluksi tein oli liikaa syöminen. Tukevan aterian jälkeen ei veri oikein kierrä kun se pilkkoo ravintoa vatsan seutuvilla. Pientä napostelua joka tauolla toimii minulla paremmin ku kunnon mättö keskellä päivää. Toisilla näyttää toimivan eri tavalla, päätellyt nokian 12h ajossa ;)
Tämmöinen S24O reissu voisi olla hyvää harjoittelua ennen varsinaista pyöräreissua: http://www.bikecommuters.com/2008/06/24 ... hing-ever/

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni

Viesti Kirjoittaja kamu »

Mahe kirjoitti:

Kuinka pitkiä aikoja olit pyörän päällä kerrallaan ja mikä oli noin suunnilleen keskinopeus? Entä verrattuna normaaliin päivittäiseen pienempään ajoon, oliko tahti rauhallisempi?

Päivittäinen liikkeelläoloaika vaihteli 5 - 6,5 tunnin välillä keskarin ollessa 17 - 19 km/h riippuen maastosta ja fiiliksestä. Seurasin polkiessa aika tarkkaan sykettä tavoitteena pitää se peruskestävyysalueen haarukassa (65 - 75% max sykkeestä), jolloin rasitus ei seuraavana päivänä kovinkaan tuntunut. Reissun ensimmäisenä päivänä keskisyke kuitenkin lipsahti liian korkealle (n. 80%), johtui varmaankin huonosti nukutusta yöstä ja mäkisestä maastosta, joten viimeiset kilometrit olivat hieman raskaita.

Taukoja pitelin aina kun vain vähänkin mieli teki, juomataukoja 5 - 10 km välein, pientä napostelua 1 - 2 h välein. Tauot mukaan laskettuna olin liikkeellä 8 - 10 tuntia, puskamajoitukseen vetäydyin vasta lähellä auringonlaskun aikaa. Munkkikahvittelin yleensä kerran päivässä ja aterioin joskus keskellä päivää, mutta useinmiten vasta päivän pyöräilyetapin päätyttyä. Jos lounasaikaan lankesin seisovan pöydän ääreen, niin söin kuitenkin maltillisesti enkä ahtanut itseäni täyteen. Ylipäätään ruokahalu ei reissussa ollessa ollut kovinkaan suuri, ei maittanut suklaa eikä muukaan mitä kotisohvalla loikoillessa kaipaa. :mrgreen:

Kyllähän pidempi matka aina keskareissa näkyy, varsinkin kun tuota kuormaa oli nyt enemmän kuin koskaan (n. 25 kg), mutta oikeastaan yllättävän vähän. Normaalit lenkkivauhtini ovat noin 5 km/h vauhdikkaampia jollain parinkympin lenkillä. Eli yllättävän helposti tuokin määrä tavaraa mukana liikkui, nyt voin rauhassa suunnitella pidempää retkeä. :mrgreen: Ja suositella samaa toki muillekin, jos siihen vaan on mahdollisuus. :D

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Syystonni

Viesti Kirjoittaja jori »

kamu kirjoitti:

nyt voin rauhassa suunnitella pidempää retkeä. :mrgreen: Ja suositella samaa toki muillekin, jos siihen vaan on mahdollisuus. :D

Kiitos kamu kivasta kertomuksesta. Tuskin maltamme odottaa, että saat suunnitelmasi valmiiksi ja pääsemme seuraamaan seuraavaa, pidempää retkeäsi. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Syystonni

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Todella kivoja maisemakuvia ja kertomusta oli kiva lukea :D ! Mikäköhän se pitkä reissu on, onhan tuossakin jo kunnioitettava määrä kilometrejä poljettuna :D !

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: Syystonni

Viesti Kirjoittaja kamu »

Mukava kun olette jaksaneet lukea näitä höpinöitäni :D . Nuo kaikki kuvat on muuten otettu kännykkäkameralla. Varsin monipuolisia ja hyviä vehkeitä ovat nykyään nuo älupuhelimet, oivallisia reissukäytössä.

Taitaa olla parempi, etten täällä hirveästi tulevista retkistäni ennakkoon kirjoittele. Saattaa nimittäin vaimoni näitä myös lukea ja väärin asetellut sanat voivat saada haaveet jäämään haaveiden tasolle :mrgreen: .

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Syystonni

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

kamu kirjoitti:

Taitaa olla parempi, etten täällä hirveästi tulevista retkistäni ennakkoon kirjoittele. Saattaa nimittäin vaimoni näitä myös lukea ja väärin asetellut sanat voivat saada haaveet jäämään haaveiden tasolle :mrgreen: .

Entisellä pomollani oli hyvät välit vaimonsa kanssa: n. 400 km :-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin