Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Viesti Kirjoittaja PW »

Saukki näyttää siltä ett pikkurilli on jo viety :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.wanhatwehkeet.fi/ Tätä suosittelen paluumatkalla , kun ehrit sille suunalle. Kaiken lisäksi siellä on hyvä ruoka .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Viesti Kirjoittaja tm »

  1. ajopäivä (Kokkola - Karstula)

Päivän teemana oli pikasiirtymä Pohjanmaalta Keski-Suomen puolelle. Siis ajoa valtatie 13:a (Jyväskyläntietä) pitkin.

Aamulla startti Kokkolasta vähän kahdeksan jälkeen. Kaveri lähti saattamaan, ajeltiin pienempiä asvalttiteitä Jyväskyläntielle. 25 kilsan kohdalla kaveri lähti cyclocrossarillaan hiekkateitä pitkin takaisin kotiin. Minä jatkoin valtatietä eteenpäin. Matkalla kurvasin Vetelin keskustan läpi, hiljainen oli kylän raitti. Ruokatauko oli Perhossa, pitseria Ali Babassa.

Jyväskyläntiellä ei ollut häiriöksi asti liikennettä, joten ei ollut paineita lähteä koluamaan pienempiä teitä. Tie ei ollut muutenkaan sieltä valtateiden tylsimmästä päästä. Asvaltin kuntokin oli kelvollinen. Pientareen leveys oli luonnollisesti niukka, mutta jotenkin piennar on muutenkin menettänyt merkityksensä kinnerin myötä. Harvoin sinne koko vehje sopii. Kyllä ne autot on tähän mennessä aina päässeet ohi, vaikka ajoradan puolella pääosin olisikin ajanut.

WP_20150716_006_600.jpg
WP_20150716_006_600.jpg (103.1 KiB) Katsottu 17861 kertaa

Kemoran moottoriradan kyltin bongasin, en vaivautunut käymään radalla asti. Ei sinne kuitenkaan olisi päässyt ajamaan.

P1110405_600.jpg
P1110405_600.jpg (129.5 KiB) Katsottu 17861 kertaa
P1110407_600.jpg
P1110407_600.jpg (113.36 KiB) Katsottu 17861 kertaa

Reissun ensimmäinen nevakin osui silmiin. Laiskana turistina en jaksanut nousta kinneristä, vaan nappasin kuvan istualtani -> etualan täyttää tie, taustalla häämöttää suo. Ei kuulu vuoden luontokuva -ehdokkaisiin :-).

WP_20150716_004_600.jpg
WP_20150716_004_600.jpg (112.88 KiB) Katsottu 17861 kertaa

Matkalla silmiin osui useamman paikkakunnan vaakuna. Kokkolan vaakunassa oli liekehtivä öljy... eikun tervatynnyri, ollut kuulemma taannoin merkittävä tervasatama. Kaustisten vaakunassa oli viulu, Vetelillä kannel. Musiikkikuntia siis. Perhon vaakunassa oli (yllättäen) perhonen.

Päivän määränpää oli Myllyjoki Camping Karstulassa, sama paikka kuin Nojanallen mainostama Wanhat Wehkeet. Teltan pystyttämisen, suihkussa käynnin ja ruokailun jälkeen kello olikin jo sen verran, että museopuoli oli menossa kiinni. Jäi siis toiseen kertaan. Huomenaamulla tuskin maltan jäädä odottamaan sen aukeamista.

Ajokeli oli (jälleen) mainio, vain aamulla lähtiessä ripsotteli vettä (alle puoli tuntia). Reissun ensimmäinen sadekuuro muuten, ja ekaa kertaa aukkopeitekin ajaessa. Muuten puolipilvistä, ja lämpötilakin parhaimmillaan jossain parinkymmenen pinnassa.
Tuuli oli koko päivän pääosin vastainen, mutta sehän ei tunnetusti kinnerillä ajavia häiritse.

Vettä saatiin enemmän vasta teltan pystyttämisen jälkeen ukkoskuurontapaisten muodossa, jossain kauempana jyristeli.

Garminin lukemat:
Ajoaika 7:16:40
Matka 159,5 km
Keskinopeus 21,9 km/h

Kunhan kotiin pääsen, niin siirtelen nuo kuvat tekstin sekaan oikeisiin paikkoihin. Nyt ei onnistu, kun siirretty kännykästä Evernoten kautta tabletille, jossa pienennetty -> kaikista kuvista tulee näin saman nimisiä, jolloin foorumisofta ei osaa laittaa tekstin yhteyteen kuin ensimmäisen kuvan. Jos yrittää lisätä toisia kuvia, niin näkyviin tulee niihinkin kohtiin aina vain tuo ensimmäinen kuva :-(. Tabletissa ei pääse muuttamaan kuvien nimiä (tai sitten en vaan osaa). -> EDIT: kuvat siirretty

Lisään samalla Garminin tallentamat reitit ajopäivien yhteyteen. -> EDIT: reitit lisätty

Reitti: https://www.strava.com/activities/350445377

Viimeksi muokannut tm, 22 Heinä 2015, 00:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tänään on luvassa ukkosta ja vaihteeksi sadetta. Mutta huomenna on mitä mainioin reisuilma tierossa. Aurinkoo tänne Keski-Suomeen ja +21C tierossa. Ei tää kesä lupaile paljon hyviä kelejä , mutta Lauantai on sellainen . Hyvää sukkulointia ja vältele nelostietä .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Viesti Kirjoittaja tm »

  1. ajopäivä (Karstula - Laukaa)

Uni maistui eilisen pitemmän ajorupeaman jälkeen. Tälle päivälle oli luvassa lyhyempi ajelu, joten aamulla ei ollut kiirettä. Starttasin liikenteeseen vasta vähän ennen kymmentä.

Ensimmäinen ajopäivä jolloin paistoi aurinko kunnolla heti aamusta. Nyt kohti aurinkoa ajaessa häikäisi ilkeästi, ja silmälasien irtopolaroidit eivät auttaneet, kun valo tuli niin ylhäältä. Sankojen ja pään väliin jää enemmän väliä kuin oikeilla ajolaseilla, joita en nyt käyttänyt, koska piilolinssien kanssa ährääminen telttaillessa ei houkuttanut. Sain älykkyyskohtauksen ja väkersin niksipirkka-tyyliin DIY-häikäisysuoja kypärän visiiriin. Tarvikkeiksi ei tällä kertaa tarvittu sukkahousuja, vaan suklaapatukan kääreet ja erkkari riitti. Hyvin toimi.

P1110428_600.jpg
P1110428_600.jpg (121.31 KiB) Katsottu 17861 kertaa

Jyväskyläntiellä (no 13) oli enemmän liikennettä kuin eilen, ja mäkisyyskin lisääntyi. Ylämäkiä en niinkään ollut kaivannut, mutta alamäkiä kylläkin, kun kinneri kulki (tosin vain hetkellisest) hyvää kyytiä.

Bemareita kulki tänäänkin letkoissa kohti Pohjanmaata, aivan kuten eilenkin. Joku kokoontumisajo varmaan.

Ennen Saarijärveä ropsautti reilun vartin sadekuuron. Aukkopeite suojasi hyvin, ei paitakaan kastunut pahemmin. Myöhemmin päivällä yritti ropsauttaa vielä lisää, vaan ei jaksanut.

13-tie päättyi, ja alkoi 4-tie, tuo rattiin nukahtelevien autoilijoiden toiveiden täyttymys. Tärinäraitaa keskiviivan lisäksi myös pientareilla. Ensimmäistä kertaa tämän reissun aikana. Meikäläiselle riitti jokunen sata metriä, sitten kypsyin ja kurvasin vieressä kulkeneelle hiekkatielle. Tätä tovi ja saavuin Hirvaskankaan ABC:lle (Äänekoski), jossa seisovasta pöydästä evästä naamariin.

Matka jatkui Suonenjoentietä (no 69) Suolahden suuntaan. Kolme Valtraa ajeli ohi letkassa, eli lähellä rakvaattoritehdasta aloin olla. Sinne asti en kuitenkaan jatkanut, vaan käännyin oikealle kohti Laukaata (Valkolantie). Tie oli hiekkatie, ja alku näytti hyvältä, ei pahemmin irtosoraa. Vaan sitäpä alkoi ilmaantua muutaman mutkan jälkeen, ja meno muuttui hitaaksi (olisihan tämä pitänyt oppia jo aiemmista hiekkatiekokeiluista). Ikuinen optimisti varmaan.

WP_20150717_001_600.jpg
WP_20150717_001_600.jpg (149.48 KiB) Katsottu 17861 kertaa
P1110422_600.jpg
P1110422_600.jpg (130.63 KiB) Katsottu 17861 kertaa

Onneksi asvaltti alkoi jossain vaiheessa, ja nätit Peurunkajärven maisemat. Piti ihan pysähtyä kuvaamaan.

WP_20150717_005_600.jpg
WP_20150717_005_600.jpg (124.45 KiB) Katsottu 17861 kertaa
WP_20150717_007_600.jpg
WP_20150717_007_600.jpg (119.54 KiB) Katsottu 17861 kertaa

Tie kurvaili myös golfkentän vierestä, joten pääsi seuraamaan kolopalloilijoiden puuhastelua.

Laukaan taajama alkoi ja kohta olin keskustassa. Poikkesin S-marketissa hakemassa evästä ennen kohteeseen saapumista.

Perille majapaikkaan saavuin vähän klo 17 jälkeen. Sukulaismajoitus: ei puhettakaan että telttaan olisin mennyt (päässyt), ruokaa vatsan täydeltä ja kuulumisten vaihtoa. Hyvillä mielin nukkumaan iltamyöhällä.

Garmin:
Ajoaika 4:59:47
Matka 97 km
Keskinopeus 19,4 km/h

Reitti: https://www.strava.com/activities/350445354

Viimeksi muokannut tm, 21 Heinä 2015, 23:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kivaa kerrontaa ja mukavia maisemia. Vai että älykkyyskohtaus, mutta tuollaiset niksipirkkajutut on just parhaita :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Hienoja kotimaan maisemia ja kertomusta minulle vieraammista paikoista.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Viesti Kirjoittaja tm »

Premnas kirjoitti:

?..Vai että älykkyyskohtaus, mutta tuollaiset niksipirkkajutut on just parhaita :D .

Tuo älykkyyskohtaus-termi on peräisin Juice Leskisen yhden levyn välispiikeistä, vai olikohan joltain keikalta: Neuvostoliitossa kolhoosissa olivat talven pakkasissa vesijohtoputket jäätyneet. Kolhoosin johtaja kirjoitti kirjoituskoneella kirjettä Moskovaan, jotta saisi uusia vesijohtokalusteita. Kirjoituskoneesta puuttui s-kirjain, joten kolhoosin johtaja päätti käyttää sen tilalla z-kirjainta. Kirjeen kirjoitettuaan johtajan valtasi epätoivo, että mitä ne siellä Moskovassa oikein tällaisesta ajattelevat, että olisiko hänestä enää kolhoosin johtajaksi. Hän sai älykkyyskohtauksen, ja kirjoitti kirjeen loppuun: "pz: kirjoituzkoneeztani puuttuu z-kirjain". :D

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Viesti Kirjoittaja tm »

  1. ajopäivä (Laukaa - Vilppula)

Aamulla ei ollut kiirusta, kun Nojanalle viestitteli eilen, että saapuisi Laukaan sataman kahvilalle puolilta päivin. Laskettelin muutaman kilometrin matkan hyvissä ajoin satamaan, jossa nalle jo odotteli.

Lauantai kun oli, niin terassilla oli jo väkeä nauttimassa auringonpaisteesta ja lämpimästä säästä. Ennuste iltapäivälle oli reilut parikymmentä astetta. Jokunen Jyväskylän Pyöräilyseuran jäsenkin bongattiin (ajopaidan perusteella), yksi kertoi käyneensä katsomassa tänään Laukaassa ajettua tempokisaa.

Kuulumiset vaihdettiin ja jäätelöt ym. syötiin, sitten lähdettiin nojailemaan kohti Jyväskylää. Liki koko matkan oli pyörätie, hyväkuntoinen sellainen, mitä nyt soraa ja sepeliä oli paikoin asvaltilla. Maaston muoto oli keskisuomalaiseen tapaan kumpuilevaa. Parisenkymmentä kilometriä myöhemmin saavuttiin Nojanallen talon luo, ja pääsin tutustumaan autotallissa oleviin projekteihin. Kaikkea hienoa tulossa :-).

Myöskään tyhjin vatsoin ei tarvinnut matkaa jatkaa, pääsin ruokapöytään. Päälle vielä teetä, kyllä kelpasi. Tämän jälkeen kiirehdin jo liikkeelle, että selviäisin saman päivän aikana ajella vielä jonkun matkaa.

Jyväskylästä ulos selvittyäni suuntasin Keuruuntielle (no 18 ja 23, väittää Google maps). Alkumatkasta oli uusi asvaltti, kaista- ja reunaviivamerkintöjäkään ei ollut vielä ehditty maalata. Ylä- ja alamäet olivat pääosin loivia, osin pitkänsitkeitä. Ihan ok tie, muttei maisemien osalta oikein sytyttänyt.

Säätiedotteessa ennustettu sade tuli vastaan puoli kuuden aikaan. Pysähdyin ja aloin laittaa aukkopeitettä, kun tuulenpuuska nappasi sen ja lähti viemään mennessään. Kömmin pikapikaa kinneristä ylös, ja juoksin perään. Ei onneksi ehtinyt kauas, mutta nopeasti sade ehti jo paitaa kastella. Aukkopeitteen kanssa ajaessa lämmöt kuitenkin nousivat nopeasti mukavalle tasolle, eikä paidan märkyys haitannut. Tämä oli kuitenkin vasta alkusoittoa, kun sadetta kesti sitten yhtämittaisesti noin kaksi ja puoli tuntia. Ehti siinä paita kastua märäksi sisään valuvasta vedestä. Rankimpina sateen hetkinä ei tahtonut nähdä kypärävisiiristä läpi, ja vesisumua tuli alamäissä jalka-aukoistakin sisälle pisaroiden rummuttaessa märkää tien pintaa.

Ennen Keuruuta käännyin Kalettomantielle (no 6045), joka oikaisi sopivasti Mäntäntielle (no 58). Sade jatkui, josta syystä taukoja ei halunnut pitää. Mäntän tiehaara tuli viimein vastaan, siispä sinne (Hämeentie, no 347). Sadekin väheni sopivasti. Tavoitteena oli vain päästä kiiruusti leirintäalueelle. Ajelin siis Mäntän läpi suorinta tietä ja jatkoin Vilppulankosken leirintäalueelle, jonne saavuin puoli yhdeksän aikoihin.

P1110492_600.jpg
P1110492_600.jpg (107.2 KiB) Katsottu 17860 kertaa

Huoltorakennuksen avaimen ja luvan teltan pystytykseen sai 8 eurolla camping-alueen vieressä sijainneesta ravintolarakennuksesta. Teltan sain onneksi pystyyn ennen seuraavaa sadekuuroa. Sitten suihkuun ja popsimaan jäljellä olleita matkaeväitä.

Garmin:
Ajoaika 6:38:53
Matka 123,6 km
Keskinopeus 18,6 km/h

Reitti: https://www.strava.com/activities/350445372

Viimeksi muokannut tm, 22 Heinä 2015, 00:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Viesti Kirjoittaja tm »

Kotona :D . Kirjoittelen huomenna viimeisen päivän sepustukset.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Viesti Kirjoittaja tm »

  1. ajopäivä (Vilppula - Nokia)

Reissun viimeinen päivä alkoi aurinkoisena, jos kohta tummat sadepilvet jo odottelivat vuoroaan taivaalla. Sunnuntai kun oli, niin lähellä olleen Vilppulan kirkon kellot soivat. Aamutoimien jälkeen ensimmäiset pisaratkin alkoivat putoilla, kun aloin purkaa leiriä.

P1110495_600.jpg
P1110495_600.jpg (139.08 KiB) Katsottu 17940 kertaa

Kävin tiputtamassa leirintäalueen huoltorakennuksen avaimet ravintolan postiluukkuun, ja katsastelin samalla viereisen venesataman kalustoa. Startti noin klo 10.

P1110497_600.jpg
P1110497_600.jpg (96.9 KiB) Katsottu 17940 kertaa

Pysähdyin puolen kilometrin päästä Vilppulankosken ylittävän tien sillalle (Koskentie, kuinkas muuten). Pari kalamiestä oli onneaan koettamassa virran varrella.

P1110499_600.jpg
P1110499_600.jpg (137.79 KiB) Katsottu 17940 kertaa
P1110500_600.jpg
P1110500_600.jpg (146.55 KiB) Katsottu 17940 kertaa

Matka jatkui pienessä tihkusateessa tielle no 348 (Riihikankaantie), ja hetken kuluttua eteen tulikin jo Orivedentie (no 58). Matka ei oikein tuntunut etenevän, liekö ollut enemmän ylämäkeä vai oliko kuskilta vaan veto poissa. Varmaan molempia. Autojakin tuntui olevan liikenteessä edellispäivää enemmän. Metsäinen osuus vaihtui enemmän agraarimaisemaan Oriveden lähestyessä. Orivedellä kurvasin keskustan läpi. Heikko paikallistuntemus sai päivityksen, en ollut ko. keskustassa aiemmin käynytkään. Olin kuvitellut paikkaa pienemmäksi. No kulmakunnan keskushan tuo Orivesi on.

Jatkoin 58-tietä Kangasalan suuntaan. Maisemat paranivat vielä entisestään, mutta niin kasvoivat myös ylämäet. Tiukkaa ylämäki-alamäkiyhdistelmää riitti ja tarvitsi tosissaan pienintä vaihdetta. Ei tule tästä tieosuudesta meikäläisen suosikkitietä ainakaan retkiajeluun.

Aiemmin mainitsemani takavaihtajan jumittuminen takapyörän kotelon koloon oli toistunut useamman kerran matkan edetessä, ja olin ensimmäisen kerran jälkeen huomannut takavaihtajan vapautuvan pinteestä, kun vaihtoi edestä isoimmalle keskiörattaalle ja takaisin. Nyt tuo kikka ei enää auttanutkaan, vaan edessä oli jälleen huoltoluukun avaus ja käsin ronkkiminen. Takavaihtaja oli nyt huolella jumissa, ja vaihtajan alempi ketjupyörä piti irrottaa, että vaihtajan sai liikkumaan. Pyöräkotelon kolon reuna oli jo ottanut itseensä ja vaihtaja jumitti siihen aiempaa tiukemmin ja useammin. Vaihtoehdoksi jäi siis olla käyttämättä pienintä vaihdetta loppumatkan ajan. Joku fiksaus tuohon tarvii jatkossa keksiä.

Hieman vajavaisesta syömisestä ja hitaasta (aikaa kuluttaneesta) etenemisestä johtuen alkoi olla jo nälkäkin, joten annoin itselleni luvan kurvata ensimmäisen näkemäni ruokapaikan pihaan. Se oli Kotipitsa Kangasalan keskustassa. Pitserian ikkunasta katselin ulkona ropisevaa vesisadetta, ja jälkiruuaksi poikkesin hakemassa vielä jäätelön saman ostoskeskuksen ruokakaupasta.

Keskustasta poispäin ajellessani auto pysähtyi tien varteen ja kuski otti valokuvia (ties monettako kertaa tämän reissun aikana). Vaan tällä kertaa kuvaaja viittoili pysähtymään, ja mies olikin Kangasalan paikallislehden toimittaja, joka teki pikaisen haastattelun, ja lupasi lähettää paperilehdenkin. Jään odottamaan, ans kattoo mihin muotoon omat sanomiset ovat tällä kertaa vääntyneet :-).

Sadekuuroja tuli ja meni pitkin päivää. Kangasalan jälkeen en enää irrotellut aukkopeitettä pois, vaan ajelin sen kanssa kotiin asti. Kun ei ollut mikään hellekeli, niin kabiinin subtrooppisessa ilmastossa jaksoi ajella. Pysähdellessä eli ajoviiman loputtua kypärän visiiri tahtoi mennä huuruun lämpimän ja kostean höyryn tulvahtaessa naamalle.

Tiet muuttuivat koko ajan entistä tutummiksi, eikä enää malttanut pysähdellä kuvaamaankaan. Kangasalta ajelin tietä no 339 (Kangasalantie+Messukylänkatu) aina Iidesrantaan asti, mistä Hatanpään arboretumiin ja Pirkkalan puolelle. Pirkkalan läpi Naistenmatkantietä (no 3022) ja Rajasalmesta yli Nokialle.

Loppumatkasta yritin polkea paikoin vähän tehokkaammin, jotta matkan aikana jalkoihin muodostunutta diesel-moodia saisi vähän poistettua. Polvissa ei tuntunut ajaessa pahalta, mutta lisäkuormitus tuntui sitten viiveellä seuraavana aamuna...

Kotiin saavuin vähän ennen klo 19:ää. Purin kamppeet ulos kinnerin uumenista, ja levittelin teltan kuivumaan. Hyvä fiilis, reissu oli sujunut ilman isompia kommelluksia, eikä yhtään rengasrikkoakaan ollut tullut. Nyt ajettu reitti oli valtatievoittoinen, mikä ei tietenkään ollut joka paikassa se kaikkein rentouttavin ajoympäristö mm. autojen määrän takia. Mutta hyvin autot antoivat tiellä tilaa, rekatkin. Yhtään läheltä piti -tilannetta ei sattunut.

Quest soveltui hyvin retkiajoon, kunhan pysytteli asvalttiteillä. Hiekkateiden ongelma oli (kuoppien lisäksi) irtosora, joka hyydytti vauhdin tehokkaasti. Kaupunkien keskustat ja niiden pyörätiet eivät niin ikään ole kinnerin ominta aluetta, vailla tolkkua puolelta toiselle poukkoilevat pyörätiet ilman mitään opasteita eivät ole herkkua etenkään kankeasti kääntyvän kinnerin kanssa. Liikennevalojen nöyryytysnapeista puhumattakaan :evil: .

Viimeisen päivän Garmin-data:
Ajoaika 6:40:15
Matka 119,1 km
Keskinopeus 17,9 km/h

Reitti: https://www.strava.com/activities/350445383

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyöräretkeilyä Nokialta Kokkolaan ja takaisin

Viesti Kirjoittaja tm »

GPS-reittilinkit lisätty ajopäiväsepustusten loppuun, ja valokuvat siirrelty tekstin sekaan.
Muutama uusi kuvakin lisätty.

Retken kestoksi tuli siis 7 ajopäivää + yksi vierailupäivä Kokkolassa.
Matkaa kertyi 860 km.

Lähtiessä tavarat jäi käyttämättä vaakalla, tein sen kotiin päästyäni:

  • Kuski ajovermeissä: 85 kg
  • Quest tyhjänä: 36 kg
  • Mukana olleet varusteet (sis. myös työkalut ja vararenkaat yms.): 22,5 kg

Tuohon kun lisää vielä 1,5 litraa juomavettä, niin kokonaismassaksi tuli 145 kg -> kuski + 60 kg!
Kevyemminkin voisi retkeillä...

Vastaa Viestiin