Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Viesti Kirjoittaja TMS »

Hieno reissu tiedossa, ei muuta kun stemppiä :D Onko sielläpäin liukasta? Millasilla renkailla olet liikkeellä?

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Ice Spiker Pro renkaat.

Hieman myöhäiseksi meni, mutta nyt on pyörä pakattu ja matka alkaa. Ensimmäiseksi kohti Puutossalmen lossia. Sinne on 22 km. Sitten lossin jälkeen jos vaikka toiset 20 km menisi, niin olisi jo leiriytymisen paikka. Heinävedelle on semmoiset 100 km, joten aamupäiväksi ei jäisi liikaa poljettavaa kun saisi 40 km tänään pois.

Lähtökohtaisesti max 15 km/h keskinopeudella lähdetään matkaa tekemään. Mutta yli 10 km/h toivottavasti kuitenkin. :D

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Ei ne vehkeet kestä!

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Pinna napsahti poikki tyvestään 70 km kohdalla takapyörästä, samantien vanne soikeana. Kesällä meni ketju poikki 40 km kohdalla. Ei ne vehkeet kestä!

Huoltomiehen mukaan vahvempia pinnoja ei ole. Ovat jotkut Swiss 'jotkin' 2,2 mm alamäkipinnat.

Jotta näin tällä kertaa, kinkku jäi sulattamatta. Laitan kuvia jahka pääsen kotiin. :(

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Harmi ettei vanne pysyny suorana. Ajelin suurimman osan joulukuusta kolmella katkennella pinnalla 32 pinnaisella läskin takakiekolla kun en saanu aikaseksi vaihtaa pinnoja tai pinnata kiekkoa uusiksi. Läskin vanne on niin leveä ettei se ihan pienestä väänny niin se oli edelleen suora pinnojen puutteesta huolimatta tai jos heittoa oli se oli niin vähäistä ettei häirinnyt menoa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ei ne vehkeet kestä!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Puusilmä kirjoitti:

Pinna napsahti poikki tyvestään 70 km kohdalla takapyörästä, samantien vanne soikeana. Kesällä meni ketju poikki 40 km kohdalla. Ei ne vehkeet kestä!

Huoltomiehen mukaan vahvempia pinnoja ei ole. Ovat jotkut Swiss 'jotkin' 2,2 mm alamäkipinnat.

No voi /c :(
Lujillahan ne pinna tuollaisessa pyörässä ovat. Jäykkä, raskaasti kuormattu, takapainoinen ja alla epätasainen(?) tie.
Vaikka alamäkiajo näyttää hurjalta, niin luulen että siinä pinnat kuormittuvat vähemmän. Kuorma on tasaisemmin jakautunut, pyörissä on hurjat joustovarat, matkatavaroita ei ole ja kuskit on "hankisääskiä".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Viesti Kirjoittaja jori »

Vääränlainen vanne tuohon käyttöön.
Kuva
Pitäisi olla isopoikkileikkauksinen vanne, aerovanne tai ylileveä, niin säästäisi pinnoja ja kestäisi suorana, vaikka muutama olisi poikkikin. On se ihme juttu, että aerovanteita käytetään vain kilpureissa, vaikka tavarapyörässä ne oikeasti olisivat enemmän tarpeen. :D
Tällainen on siis pinnoja säästävä vanne. Aina, jos pääsette vaikuttamaan vanteen laatuun, kannattaa suosia iso-onteloisia vanteita. Säästävät pinnoja, pysyvät suorana ja pienentävät vieläpä ilmanvastusta, joka viimeinen tosin tavarapyörässä on vähemmän tärkeää. :)
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Harmi kun et kerennyt niihin kunnon nousuihin asti, pinna poikki :(
Ei siulla vehkeet kestä.
Miten olisi se läskipyörä ja jakaisit osan painosta peräkärriin esim. Bob Yak ?? .. tai aerovanne ?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Pitäisi olla isopoikkileikkauksinen vanne, aerovanne tai ylileveä, niin säästäisi pinnoja ja kestäisi suorana, vaikka muutama olisi poikkikin.

On mulla noissa takapainoisissa pyörissä pinnoja kateknnut vaikka on ollut tuplaseinämäinen vannekkin. Sanoisin että kestävät paremmin, mutta on tärkeämpää että pinnat ovat tasakireydellä. Kun vanne ei jousta niin kuorma tulee enemmän kireille pinnoille. Pehmeä vanne muotoutuu kuormitettaessa enemmän niin että pinnat kantaa tasaisemman kuorman vaikka olisivat eri kireydellä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Pitäisi olla isopoikkileikkauksinen vanne, aerovanne tai ylileveä, niin säästäisi pinnoja ja kestäisi suorana, vaikka muutama olisi poikkikin.

On mulla noissa takapainoisissa pyörissä pinnoja kateknnut vaikka on ollut tuplaseinämäinen vannekkin. Sanoisin että kestävät paremmin, mutta on tärkeämpää että pinnat ovat tasakireydellä. Kun vanne ei jousta niin kuorma tulee enemmän kireille pinnoille. Pehmeä vanne muotoutuu kuormitettaessa enemmän niin että pinnat kantaa tasaisemman kuorman vaikka olisivat eri kireydellä.

Teoriassa näin, kun kuormitus on vain suoraan ajamista, jolloin navan yläpuoliset pinnat kantavat voiman ja alas päin osoittavat pinnat ovat löysällä.

Kun pinnapyörällä ajetaan töyssyyn, joka kuormittaa kiekkoa sivulle akselin suuntaan, kantaa kuormaa löysässä vanteessa vain yksi maata kohti osoittava pinna, joka on navassa kiinni maasta tulevan tukivoiman tulopuolen laipassa. Tässä tilanteessa jäykkä (nimenomaan vääntöjäykkä) vanne jakaa sivuvoiman useammalle pinnalle, pinnaa kohti tuleva voima pienenee, eikä pinnat katkea. Siksi aerovanteissa ei niitä pinnoja kovin montaa tarvita. Vaikka pinnat olisivat tiukalla ja vanne suora, siitäkin huolimatta sivuvoimaa kantaa vain yksi, tai jäykemmässä vanteessa muutama, alas osoittava pinna ja pystykuormaa kaikki navan yläpuoliset pinnat yhdessä. Pystykuorman aiheuttamat yksittäisen pinnan kuormitusvoiman vaihtelut ovat vain muutama prosentti sivuvoimien aiheuttamasta pinnan rasituksesta. Sivuvoima kertautuu pinnan loivan vinouden takia jopa kymmenellä ja pystykuorma siirtyy vanteelta navalle holvimaisen rakenteen kautta navan yläpuolella.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Argh. Ja varta vasten tulin lukemaan tätä ja heti on huonot uutiset.

Mietin juuri eilen tätä teemaa. Mulla on työn alla Bakfietsin korjaus. Alkuperäinen takavanne on joku saatanan erikoinen koko - 584. Käytetty jonniin verran Benelux maissa laajemmin - mutta etippä tuohon joku järkevä rengas - ei löydy. Perinteisiä löytyi jotka sitten on heti paskana sepelissä - senverran on kuormaa. Vaihdoin sitten 559 kiekon jossa Marathon plussa. Normipinnat on kyllä hutatakat - mutta tästä kiekosta meni sitten akseli poikki navasta. On se kovilla toi takakiekko. Nyt mulla levee ja tanakka DH vanne odottamassa - jos saisi PAKSUT pinnat siihen vielä. Aattelin josko laittais pomminvarmasti sen 2 vaihteisen navan tähän - koska eteen tulee sähkökiekko.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Alkuperäinen takavanne on joku saatanan erikoinen koko - 584. Käytetty jonniin verran Benelux maissa laajemmin

Suomessakin, mm. Helkama käyttää tuota vannekokoa: http://tuotteet.etra.fi/fi/g23312466/aino

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Alkuperäinen takavanne on joku saatanan erikoinen koko - 584. Käytetty jonniin verran Benelux maissa laajemmin

Suomessakin, mm. Helkama käyttää tuota vannekokoa: http://tuotteet.etra.fi/fi/g23312466/aino

Jukka

Saattoi olla joku muukin. Enivei. Hankala koko renkaiden osalta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Hankala koko renkaiden osalta.

Saa siihen ainakin Kojakkia: http://www.sjscycles.co.uk/schwalbe-koj ... prod35891/ :D
Onnistuisko paremmin jos hakisi tuolla ranskalaisten 650B kokomerkinnällä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Välipäivien kinkkukierros Savon maalla.

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo 584 on juuri se uusi maastopyörän välikoko, 27.5 tuumaa, jota kovasti yritetään myydä yleistymään; vanha tavarapyörän 26-tuumainen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Pinnatietoa

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Vein pyörän eilen suoraan huoltoon. Sen verran sain lisää tietoa, että nykyiset pinnat ovat suurimmat, jotka mahtuvat Alfine 11 napaan ja lisäksi pitäisi vanne uusia. Pinnat ovat epäsymmetriset ja paksummat ilmeisesti niistä kohtia, mistä paksut voivat olla. Tänään kun haen pyörän, niin täytyypä miettiä navan ja vanteen vaihto valmiiksi.

Taustalla on sellainen historia, että kun aikanaan nykyiset renkaat laitettiin kasaan, niin homma ei oikein toiminut. Noin puolen vuoden jälkeen Alpinen kovat karkaistut pinnat katkeilivat vähän väliä, vaikka en ajanut edes kuorma päällä. Olin jo tässä vaiheessa vaihtanut huoltopaikkaa muista syistä ja oikeastaan noiden pinnojen takia siirryin tuolloisesta huollostani nykyiseen huoltooni.

Tuolloin kun kävin parhaimmillaan 2 viikon välein pinnoja korjuuttamassa niin ko. firman huoltomies vaan totesi, ettei ala kerrallaan kaikkia pinnoja vaihtelemaan uusiin. Laittoi aina vaan uudet katkenneiden Alpine pinnojen tilalle - hänen käyttämänsä olivat pehmeämpiä ja arveli aluksi, että vika olisi kovien pinnojen liiallisessa kiristyksessä, kun oli itse tottunut kiristelemään venyviä pinnoja. Mutta vaihdoin siis firmaa jo kolmanteen, kun en halunnut jatkuvasti pitää pyörää huollossa seisomassa.

Noh, nyt vuosi sitten laitetuilla on pärjätty tähän asti ja koska reissussa oli aikalailla painoa takarenkaan päällä, niin uskon pärjääväni nykyisillä vielä tämän kevään. Mutta mitä tilalle jatkossa, sitä yritän kysellä tänään, kun haen pyörän.

Kun koko kuormapyörän idea on, että reissussa ei tarvitsisi peräkärryn kanssa turata, niin rengas pitää kyllä saada sellaiseksi, että tavaraa voi lastata ilman ongelmia. Jos joudun joskus siirtymään peräkärrymieheksi, niin sitten pitää vaihtaa koko fillari kevyemmäksi. Ja nykyinen on runkoon kiinnitettyine etukoreineen niin loistava kaupunkikäytössä, että en mielelläni fillaria vaihtaisi.

Mainittakoon vielä, että eturenkaassa Alpinen pinnat ovat kestäneet hyvin.

Vastaa Viestiin