Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kinnerikelit olis nytkin mutta pimeässä ei maantien laita houkuta. Voi kuitenkin haaveilla kevään valosta, ja miettiä tulevia reittejä :)

Ongelmana olisi löytää järkevä reitti kinneröidä idästä ihan Helsingin ydinkeskustaan. Sanotaan vaikka Vartiokylän nesteeltä Finlandiatalolle. Tai no, koko ajatuksessahan ei ole järkeä mutta ei anneta sen estää :D

Mun vakioreitti on ollut Puotilasta Marjaniemen kautta rantaa seuraaville pyöräteille joita pitkin Herttoniemenrantaan ja sieltä Kulosaaren kautta sillan yli ja Sörnäisten Rantatien laitaa Hakaniemeen, Kaisaniemen puiston läpi ja rautatieaseman ohi. Kiva reitti avonojakeilla.

Tuossa matkalla on kuitenkin muutama hankala paikka kinneröintiä ajatellen:
Rantapoluilla on muutama aika ahdas ja tiukka mutka kun pyörätie alittaa laajasaloon ja muihin saariin meneviä siltoja. Jos ne sillat taas ohittaa yläkautta suojateitä, rotvallit on aika korkeita muistaakseni, saattaapi raapaista. Hakaniemessä joutuu taas ylittämään paljon rotvalleja (pohja raapii) ja rautatieaseman tienoo on millä vaan pyörällä karmea sumppu + suojateiden reunat on korkeita, taas raapii. Kaivokadulle autojen sekaan tuskin on asiaa edes lyhyelle pätkälle mikonkadulta sokokselle, varsinkin kun on ruuhka-aikoina liikkeellä.

Vaihtoehto vois olla lähestyä töölönlahtea pohjoisesta. Eli ajaisi Viikin kautta vanhankaupunginlahden pohjoispuolelta, ja sitten jotain reittiä pasilaan ja sieltä stadionille & töölönlahdelle. Tässä sitten arveluttaa se Pasila, selviääkö sieltä ollenkaan läpi. Ylipäänsä reitti ei ole tuttu.

Sturenkatuakin olen joskus ajellut ja sitten Hermannin rantatietä kalasatamaan ja kulosaaren sillalle. Molempin suuntiin siis, ja ne rotvallit sielläkin arveluttaa.

Vinkkejä?

Markus Heikkilä

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Mahe kirjoitti:

Jos ne sillat taas ohittaa yläkautta suojateitä, rotvallit on aika korkeita muistaakseni, saattaapi raapaista. Hakaniemessä joutuu taas ylittämään paljon rotvalleja (pohja raapii) ja rautatieaseman tienoo on millä vaan pyörällä karmea sumppu + suojateiden reunat on korkeita, taas raapii. ?

Öh, minä ajaisin koko matkan ajoradalla: ei ole pelkoa rotvalleista eikä koiriaan kävelyttävistä tädeistä. Mikähän siinä on, että autoteille ei tehdä rotvalleja? Lisäksi asfaltti on yleensä paljon parempaa autotiellä kuin pyöräteillä - ainakaan se ei ole katki kahden metrin välein. Take the lane - sä olet yhtälailla ajoneuvo kuin ne autotkin. Vain poliisit saattavat ruveta selittämään, että muka pyörätiellä pitäisi ajaa - mutta poliiseja on niin harvassa nykyään, että se vertautuu lottovoittoon. Ja pyöräteitä vaan ei ihan aina ole näkyvissä. Ja jos se on tien vasemmalla puolella, se on vaarallinen eikä sitä uskalla kayttää - eikä lakikaan silloin sen käyttöä vaadi.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kinnerillä kannattaa odottaa et itä-baana saadaan aikaan :twisted:
Ihan vakavissaan ajoradat voi olla ihan hyvä vaihtoehto, mutta itiksestä keskustaan päin itäväylä olis paras, mutta kielletty. Huomio että varikkotie on suljettu ajoradan osalta ja kelvi on vaihtelevassa kunnossa. Menee avopyörällä ihan hyvin, mut kinnerillä voi tuntua todella ikävältä ajaa. Herttoniemen läpi menee ihan hyvät suorat tiet sen jälkeen joita suosittelisin.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Luultavasti se ajoradalla ajelu on vaihtoehto muuten, mutta mä en oikeen usko että itsesuojeluvaisto antaa myöten ihan kantakaupungissa. Joskus kokeilin Azub Ibexillä joka on huomattavasti korkeampi ja paremmalla näkyvyydellä kuin kinneri ja oli aikamoisen hiuksianostattava kokemus.

Eli ydinkeskusta ja radan ylitys/alitus/ohitus loppupäässä on lopulta ehkä se suurin ongelma, mikä on se järkevä reitti noin suunnilleen Kulosaaresta Finlandiatalolle, tai Viikistä samaan paikkaan?

Markus Heikkilä

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 844
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja torneol »

Viikistä Pasilaan ja radan vartta alas. Eli Viikistä Prisman kulmalta Hämeentien päähän ja siitä jatkumoa Käpylän suoran läpi Pasilaan. Sieltä radan reunaa pitkin asemalle ja aseman ympäri Finlandia talolle.

Nazca Fuego

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ens viikolla olis tarkotus toteuttaa tämä. Sattuneesta syystä en ole päässyt nojakilla tiedustelemaan reittejä, joten kartan ja hatarien mielikuvien varassa mennään.

Ajattelin, että kantsii ehkä ajaa kulosaaren sillalta ramppia alas ennen metroasemaa redin nurkalle ja siitä metrosillan alustaa ja lautatarhankatua ylös hämeentielle, koukkaus teollisuuskadun yli ja Aleksis Kiven Kadun kautta Kinaporinkatua ylös Vaasankadulle ja sitten jostain Rivieran nurkilta Helsinginkadulle. Ilmeisesti Hämeentien remonttihässäkän ohittava virallinen pyöräilykiertoreitti menee siitä Kinaporinkatua jos oikein ymmärsin joten siellä kantsii vähän seurailla viitoituksia?

Pari kysymystä Helsingin keskustassa säännöllisesti pyöräileville:

  • Muistanko väärin, onko Helsinginkadulla pyöräkaistat molempiin suuntiin nykyään noin suunnilleen kurvista Brahenkentän tienoille? Onko just nyt jotain tietöitä, jos ei lasketa Hämeentien mylläkkää?

  • Edelleen Helsinginkadulla, onko siinä Töölönlahden pohjukassa stadionin ja oopperan välissä pyörätiet yksisuuntaisia? Jotain sellaista muistelen, eli jos tulee Idästä pitäisi ajaa Helsinginkadun pohjoispuolta ja ylittää katu oopperan luona mikäli haluaa sinne puiston läpi menevälle pyörätielle? Ei oo tullut pariin kesään ajettua sitä kautta kun olen ajellut Hakaniemen ja aseman kautta avonojakilla, joten ei ole tuoreessa muistissa miten ne menee.

Markus Heikkilä

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mahe kirjoitti:

Ens viikolla olis tarkotus toteuttaa tämä. Sattuneesta syystä en ole päässyt nojakilla tiedustelemaan reittejä, joten kartan ja hatarien mielikuvien varassa mennään.

Ajattelin, että kantsii ehkä ajaa kulosaaren sillalta ramppia alas ennen metroasemaa redin nurkalle ja siitä metrosillan alustaa ja lautatarhankatua ylös hämeentielle, koukkaus teollisuuskadun yli ja Aleksis Kiven Kadun kautta Kinaporinkatua ylös Vaasankadulle ja sitten jostain Rivieran nurkilta Helsinginkadulle. Ilmeisesti Hämeentien remonttihässäkän ohittava virallinen pyöräilykiertoreitti menee siitä Kinaporinkatua jos oikein ymmärsin joten siellä kantsii vähän seurailla viitoituksia?

Kulosaarensilta kannattaa ajaa loppuun asti, valoissa on tunnistin mäessä ja siitä on helppo mennä suoraan lautatarhankadulle. Kurvista pääsee nykysin pyöräkaistaa Helsinginkadulle ongelmitta, asfaltti ei ole kaikkein paras, mutta mitään isompaa ei ole enää joten ei kannata lähteä kiertämään.

Mahe kirjoitti:

Pari kysymystä Helsingin keskustassa säännöllisesti pyöräileville:

  • Muistanko väärin, onko Helsinginkadulla pyöräkaistat molempiin suuntiin nykyään noin suunnilleen kurvista Brahenkentän tienoille? Onko just nyt jotain tietöitä, jos ei lasketa Hämeentien mylläkkää?

Tietöitä ei taida olla ja pysäköityjen ajoneuvojen kiertäminen onnistuu kivasti ajoradan tasossa menevältä pyöräkaistalta.

Mahe kirjoitti:

- Edelleen Helsinginkadulla, onko siinä Töölönlahden pohjukassa stadionin ja oopperan välissä pyörätiet yksisuuntaisia? Jotain sellaista muistelen, eli jos tulee Idästä pitäisi ajaa Helsinginkadun pohjoispuolta ja ylittää katu oopperan luona mikäli haluaa sinne puiston läpi menevälle pyörätielle? Ei oo tullut pariin kesään ajettua sitä kautta kun olen ajellut Hakaniemen ja aseman kautta avonojakilla, joten ei ole tuoreessa muistissa miten ne menee.

Oopperan kohdilla pyörätie on yksisuuntaisia joten helpointa saapuessa pysyä pohjois puolella koko matka Mannerheimintien ylitykseen asti.

:!: Itä-keskuksesta länteen ei kannata yrittää varikkotietä pitkin kinnerillä. Se työmaan kiertoreitti ei ole tällä hetkellä kinnerillä kuljettavissa joten parempi mennä mäen yli eteläpuolella itäväylää.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Se metrosillan alla oleva liikennevalosuojatieristeys on hirmu ahdas kun siihen tulee monesta suunnasta jengiä ja siinä on kaikenlaisia tolppia sun muita hidasteena mutta kai siitä mahtuu.

Hyvä jos Kurvista pääsee jo läpi.

Nyt kun katselin karttaa vielä uudemman kerran, niin taidan kuitenkin ajaa Puotilasta sinne rantareitille, mutta pysyttelen venesataman jälkeen pohjoisemmalla pyörätiellä ja koukkaan Porolahden puiston jälkeen Tammisalosta tulevaa katua Abraham Wetterin Tielle ja siitä Herttoniemeen.

Eli jotensakin näin: https://goo.gl/maps/oZGDM2JgV2BL6oTe6

Herttoniemessä kannattaa selvästikin pitää hoksottimet matkassa, sen verran niistä liikennejärjestelyistä on nyt kirjoitettu eri tahoilla sen taannoisen valitettavan onnettomuuden jälkeen.

Tarkoitus ei ole ajaa Mannerheimintielle saakka vaan koukata siitä valoista ennen oopperaa Hesperian puistossa Töölönlahden rantaa kiertävälle kelville. Eli kysymys koski oikeastaan sitä, että kun tulee Helsinginkatua, niin pitääkö siinä Linnanmäen alla olevassa risteyksessä ylittää Sturenkatu ja sitten uudelleen oopperan nurkalla, vai kantsiiko vaihtaa puolta jo aikasemmin ja lasketella vaan vasemmanpuoleista kelviä suoraan Töölönlahden rantaan? En muista onko siinä rautatiesillan ja oopperan välissä yksi- vai kaksisuuntaiset pyörätiet molemmin puolin.

Markus Heikkilä

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mahe kirjoitti:

Eli kysymys koski oikeastaan sitä, että kun tulee Helsinginkatua, niin pitääkö siinä Linnanmäen alla olevassa risteyksessä ylittää Sturenkatu ja sitten uudelleen oopperan nurkalla, vai kantsiiko vaihtaa puolta jo aikasemmin ja lasketella vaan vasemmanpuoleista kelviä suoraan Töölönlahden rantaan? En muista onko siinä rautatiesillan ja oopperan välissä yksi- vai kaksisuuntaiset pyörätiet molemmin puolin.

Töölönlahden rantaan oopperan eteläpuolelle pääsee ja kannattaa ajaa eteläpuolta. Kaksisuuntaisuus Helsinginkadulla loppuu ravintolan ja oopperan välissä jossa kaksisuuntainen koukkaa sinne töölönlahden rantaan.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

OK, tätä just en muistanut, kiitos! Suunnitelma alkaa olla selvä :)

Markus Heikkilä

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja janx »

Tässä taas nähdään, että kevyenliikenteen sujuva toiminta perustuu kuljettajan muistiin ja häntä opettaneisiin kokemuksiin. Ei intuitiota ja järkeä voi käyttää. Silloin ollaan jo bussipysäkillä... :?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

No jos järjellä mentäisiin niin ei olisi tätä ketjuakaan, kun ei olisi koko kinneriä, tai ainakaan sillä ei lähtisi tuonne yrittämään :D

Markus Heikkilä

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja janx »

Mahe kirjoitti:

No jos järjellä mentäisiin niin ei olisi tätä ketjuakaan, kun ei olisi koko kinneriä, tai ainakaan sillä ei lähtisi tuonne yrittämään :D

En tarkoittanut sitä hulluutta, joka kinnerin hankkimiseen tarvitaan. :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

juhani.tenhunen
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Mahe kirjoitti:

Se metrosillan alla oleva liikennevalosuojatieristeys on hirmu ahdas kun siihen tulee monesta suunnasta jengiä ja siinä on kaikenlaisia tolppia sun muita hidasteena mutta kai siitä mahtuu.

Hyvä jos Kurvista pääsee jo läpi.

Nyt kun katselin karttaa vielä uudemman kerran, niin taidan kuitenkin ajaa Puotilasta sinne rantareitille, mutta pysyttelen venesataman jälkeen pohjoisemmalla pyörätiellä ja koukkaan Porolahden puiston jälkeen Tammisalosta tulevaa katua Abraham Wetterin Tielle ja siitä Herttoniemeen.

Eli jotensakin näin: https://goo.gl/maps/oZGDM2JgV2BL6oTe6

Herttoniemessä kannattaa selvästikin pitää hoksottimet matkassa, sen verran niistä liikennejärjestelyistä on nyt kirjoitettu eri tahoilla sen taannoisen valitettavan onnettomuuden jälkeen.

Tarkoitus ei ole ajaa Mannerheimintielle saakka vaan koukata siitä valoista ennen oopperaa Hesperian puistossa Töölönlahden rantaa kiertävälle kelville. Eli kysymys koski oikeastaan sitä, että kun tulee Helsinginkatua, niin pitääkö siinä Linnanmäen alla olevassa risteyksessä ylittää Sturenkatu ja sitten uudelleen oopperan nurkalla, vai kantsiiko vaihtaa puolta jo aikasemmin ja lasketella vaan vasemmanpuoleista kelviä suoraan Töölönlahden rantaan? En muista onko siinä rautatiesillan ja oopperan välissä yksi- vai kaksisuuntaiset pyörätiet molemmin puolin.

Herttoniemessä valitsisin rantareitin mieluummin kuin Abraham Wetterin tien, matka ei juuri pitene mutta maisemat on upeat ja vaikka se muistaakseni on hiekkatie niin se on parempi kuin monet asfaltit.
Kulosaaresta harkitsisin myös Isoisän siltaa Mustikkamaalta Kalasatamaan, jolloin Herttoniemestä kannattaa pysytellä Itäväylän etelä puolella ja suunnata Kulosaaren mäkeä kohti Mustikkamaata.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itä-Helsingistä keskustaan, kinnerillä?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Se rantareitti on hyvin tuttu, nojakilla ajan aina sitä kautta maisemien takia. Siellä vaan on kinnerin kannalta ahtaita paikkoja ainakin Tammisalon ja Laajasalon siltojen ylitykset / alitukset ja herttoniemenrannan katuverkko.

Mustikkamaa taas ei mitenkään helpota sinne Hesarille pääsyä, vaikka kiva reitti onkin muuten, hakaniemen kautta ajaessa on tullut usein mentyä sitä kautta.

Ajelin tänään tuon suunnittelemani reitin, hyvin meni, joka paikasta pääsi suht helposti. Etukäteen pelkäämäni paikat osoittautui täysin ajettaviksi. Herttoniemessä tuli sekoiltua kun ei siellä ole kunnolla kadunnimikylttejä joka paikassa, mutta selvisin kuitenkin vain pienen mutkan tehtyäni.

Östersundomissa on kelvillä alikulun jälkeen kauppaa vastapäätä hyppyri, taisi olla hetken kaikki pyörät ilmassa ja pulssi katossa :D

Nöyryytysnapit on ärsyttäviä.

Matka kotoa työpaikalle taittui 25 min nopeammin kuin aikaisempi ennätys, tasan kaksi tuntia meni 58 km matkaan :)

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin