DF XL #35 uusi elämä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja PW »

Jihuu, tasan 500 DF:ää valmistettu (molempia yhteensä).

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

TMS kirjoitti:

Kävin oikein ottamassa valokuvat omasta vanhasta iskarista, mutta enhän mä urpo osaa niitä tällä puhelimella pienentää foorumille kelpaaviksi. Mutta siis mun iskari on DTSwiss M212 ja siinä merkintöjen mukaan on lukitus päällä silloin kun vipu on käännetty venttiilin puolelle.

Mikäs iskari sulla on DF:ssä nykyään? Hollantilaiset tais suunnitella uuden elastomeeritakaiskarin noihin, hommasitko sen?

Markus Heikkilä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja PW »

Sivutuulen puskiseen kannattaa kokeilla kumiköyttä tai vastaavaa pingottaa keulalle. Questissä käytin yhtä keskellä, Jori suositteli kahta etukulmiin keulakannen yli.
Df:ssä täytyy varmaan laittaa kaks ku keskellä on syvä decolte. Köyden tarkotus on siis irrottaa tuuli keulalta. Olin huomaavinani selvän vaikutuksen ku sen asensin. Nyt sitä ei tosin ole ku irtos, en oo vielä kerenny, viittiny...

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mahe kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Kävin oikein ottamassa valokuvat omasta vanhasta iskarista, mutta enhän mä urpo osaa niitä tällä puhelimella pienentää foorumille kelpaaviksi. Mutta siis mun iskari on DTSwiss M212 ja siinä merkintöjen mukaan on lukitus päällä silloin kun vipu on käännetty venttiilin puolelle.

Mikäs iskari sulla on DF:ssä nykyään? Hollantilaiset tais suunnitella uuden elastomeeritakaiskarin noihin, hommasitko sen?

Mulla on se uudempien DF:ien teräsjousi-iskari, ei siinä elastomeereja kylläkään ole, eikä tietääkseni elastomeeriversiota ainakaan ICB tarjoa. Nykyisessä versiossa on se hyvä puoli että sen pituutta voi säätää helposti, jos esimerkiksi säätää etuiskareiden pituutta tai vaihtaa takakiekon/renkaan eri kokoiseksi niin voi sitten hifistellä haluamansa kallistuksen pyörää iskarin pituussäädöllä joko vaihtamalla jousen eri pituiseksi tai sitten kierretangosta säätämällä. Silloin kun omani ostin niin sen sai puoleen hintaan alkuperäisen ilmaiskarin tilalle, sillä sen toimintaan ei yleisesti oltu kovin tyytyväisiä. Hintaa taisi jäädä uudelle iskarille noin 50 €. Monet kai ilmaiskarilla ajavat lähes tyhjänä, kun se muuten on niin jäykkä. Ootko tarkistanut paljonko siinä on painetta? Itse painavana kuskina pidin kyllä hieman painetta iskarissa, mutta en kyllä millään muista millaisesta lukemasta oli kyse.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Joo se elastomeeri-iskari ei taida tosiaan olla vieläkään virallisesti saatavilla. En tarkistanut paineita, pitää ottaa tuo takajousituksen säätö työn alle seuraavaksi.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Eka lenkki kuuppa päällä. Ei tuntunut yhtään niin pahalta kuin kuvittelin. Ulos näkee yllättävän hyvin, kun sivuikkunat on sijoiteltu just eikä melkeen sopivasti. Ilmanvaihtoa saa säädeltyä visiiriä nostelemalla sopivasti. Äänimaailma on tietty entistä kumeampi, pitää koittaa vähän niitä väliseiniä rakennella ja jotain moongel:iä tms vaimennusmatskua vois kanssa testata.

Tuli se takajousituskin tarkistettua uudemman kerran, lukossahan se oli :D Laitoin takaiskariin 75 psi painetta (eli ihan tosi vähän). 100 psi se ei mun painolla painu yhtään, tuolla antaa vähän periksi kun painaa smurffinhatun päältä molemmin käsin. Tuntuisi, että pyörä käyttäytyy rauhallisemmin. Ainakin kyyti oli mukavampaa :)

Tänään ei tullut niin paljon kuin eilen joten ihan tarkkaa arviota ei ole antaa, mutta hihasta heitettynä tolla racing hoodilla saa semmosen 10% lisää keskinopeutta. sykkeet huiteli aika lailla samoissa kuin eilen.

Ainakin tuli selväksi että tuon kopan kanssakin voi ihan hyvin ajaa, vähän epäilin asiaa etukäteen.

Hassu juttu minkä olen huomannut: kinnerillä pitää erikseen opetella ajamaan rauhallisesti :D Nyt tulee poljettua täpöt aina ja rauhoitettua vasta kun vaihteet tai jalat loppuu :D Pitäisi löytää se pitkän matkan kruisailuvauhti, kunhan illat valostuu kesäaikaan siirryttyä ja voi ajella pidempää lenkkiä.

Markus Heikkilä

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Mahe kirjoitti:

Hassu juttu minkä olen huomannut: kinnerillä pitää erikseen opetella ajamaan rauhallisesti :D Nyt tulee poljettua täpöt aina ja rauhoitettua vasta kun vaihteet tai jalat loppuu :D Pitäisi löytää se pitkän matkan kruisailuvauhti,

Siihen auttaa sykemittari. Joskus aikoinaan Nokian kisoissa päätin aamulla ennen 12 tunnin kisaa, että en nosta sykettä yli 115 lyönnin minuutissa. Se auttaa pitkässä suorituksessa. Kisa ei tuntunut missään ja sen 12 tunnin jälkeen olo oli aivan freesi ja kuin ei mitään. Ei se matka tai aika tapa, vaan vauhti ja syke...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Samahan se on kaikessa muussakin liikunnassa. PPP Pitää Pystyä Puhumaan. Silloin jaksaa vaikka kuinka kauan. Jos pystyy laulamaan niin voi vähän kiristää tahtia, se ei käy enään kuntoilusta.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Sama täällä PPP:n kanssa... Ensimmäiset lenkit/koeajot heitetty. Tuntuu, että jatkuvan huomion kohteena olo pakottaa pitämään yllä hyvää vauhtia, ajamaan karkuun. Pitää tosiaan rauhoitella omaa menoa, ettei väsähdä heti alkuun, varsinkin tällä kevätkunnolla.

Ohjaus tuntui alussa tosi terävältä. Vehje muuttaa suuntaa pienimmästäkin hipaisusta :shock: Aika nopeasti oppi keveän ohjauksen ja pienet likkeet. Ajorytmi on myös vielä hakusessa. Tällä ei tasamaalla näköjään tarvitse polkea koko ajan... alamäessä en vielä halua polkea ja lisätä liikaa vauhtia. Sitä tuntuu muutenkin kertyvän kuin varkain. Ja siellä ylämäessä pitää muistaa vaihtaa ajoissa pienemmälle haha...

Kyyti on muhkuraisilla pyöräteillä ja kevätkarheilla maanteillä vähän rouheeta ja pomppuista. Tähän varmaan tottuu ajan myötä. Samoin tuli pari muistutusta siitä, että etupyörien väliin onnellisesti jääneen röykyn ottaa sitten vastaan takapyörä :mrgreen: Kaikenlaiset viistokiveykset olen jo oppinut ajamaan vähemmän kohtisuorasti yli. Pienet osumat ei haittaa, koska olen laittanut pohjamuhkuroiden kohdalle kaksipuoleisella teipillä ohutta alumiinilattaa. Vielä pitää vähän säätää poljinasetelmaa eteenpäin. Polvet välillä tapailee kanteen. Takaisin harjoittelemaan....

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tänään taas tuttujen lenkimaastojen uudelleenopettelua kinnerillä. 28km kolmenkympin keskarilla eli enpä osannut kruisailla taaskaan :D Tällasella viileällä kelillä racing hood on mukavampi kuin vaahtomuovikaulus, hämmentävää kyllä kuupan alla on vähemmän klaustrofobinen tunnelma kuin sen kauluksen kanssa, joka tulee viiden sentin päähän naamasta.

Ketjut tippui ohi isolta rattaalta mutta tällä kertaa osasin nostaa ne takaisin vaihtamalla etuvaihtajaa napsun pienempään päin ja pyörittämällä varovasti. Alamäki auttoi asiaa.

Laskin että pääsin ainakin 4 eri kännykkävideolle :D Yksi auto ajeli hissukseen perässä nelisen kilometriä useamman risteyksen kautta. En nähnyt kuvasiko mutta vissiin mä olen pelottava ilmestys kun ei tullut jutulle :) Tai sitten olen jossain kusipäisten pyöräilijöien bongausryhmässä nyt haukuttavana :)

Olisko tän ketjun otsikoksi mahdollista vaihtaa pelkkä DF?

Markus Heikkilä

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: DF

Viesti Kirjoittaja janx »

Piti tarkistaa, mutta et ollut päässyt kpb:hen. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Mahe kirjoitti:

Laskin että pääsin ainakin 4 eri kännykkävideolle :D Yksi auto ajeli hissukseen perässä nelisen kilometriä useamman risteyksen kautta. En nähnyt kuvasiko mutta vissiin mä olen pelottava ilmestys kun ei tullut jutulle :)

Ne ei kai ole vielä siellä Porvoossa ennen kinnereitä nähny... Kyllä tuo loppukesästä jo helpottaa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Df kuskeille olisi kysymys: olen pistäny merkille, että vehkeen takaosaa poikittain heiluttaessa takapyörästä kuuluu vaimea kolina. Ikään kuin jossain olisi vähän välystä. Takatukivarsi tuntuu olevan nivelistä tukevasti paikoillaan, samoin liitos vaihtajan luona on varmaan tikissä. Takapyörää kinnerin alta heiluttamalla se ei ole normin polkupyörän tavoin tukevasti täysin klapiton, vaan vähän löysän oloinen keskiasennossa. Olen kokeillut kiristämistä takapyörän akseliputken sisältä, mutta tiukasti kiinni on sekin.
Onko tää pieni klappi vain toispuoleisen ripustuksen ominaisuus, josta ei kannata välittää? Kinnerihän on aivan uusi..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF

Viesti Kirjoittaja jori »

Zeppster kirjoitti:

Df kuskeille olisi kysymys: olen pistäny merkille, että vehkeen takaosaa poikittain heiluttaessa takapyörästä kuuluu vaimea kolina. Ikään kuin jossain olisi vähän välystä. Takatukivarsi tuntuu olevan nivelistä tukevasti paikoillaan, samoin liitos vaihtajan luona on varmaan tikissä. Takapyörää kinnerin alta heiluttamalla se ei ole normin polkupyörän tavoin tukevasti täysin klapiton, vaan vähän löysän oloinen keskiasennossa. Olen kokeillut kiristämistä takapyörän akseliputken sisältä, mutta tiukasti kiinni on sekin.
Onko tää pieni klappi vain toispuoleisen ripustuksen ominaisuus, josta ei kannata välittää? Kinnerihän on aivan uusi..

Saukin Questissä oli tämä sama ongelma. Katso video.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

DF

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Kokeile vielä vähän tarkemmin tutkia missä välissä se välys on. Onhan hiilikuitutukivarren päässä oleva holkki, jonka läpi taka-akseli menee varmasti kunnolla liimattu paikalleen? Vanhemmissa malleissa, kuten mun Quest, on tuossa liimauksessa ollut ongelmia, ja se holkki on irronnut liimauksestaan. Niin kävi mullekin. Mutta ovat sittemmin vahvistaneet tuota paikkaa, eli uudemmissa malleissa sen pitäisi kestää paremmin.

Toinen paikka missä mulla on ollut ja on taas uudestaan klappia on takakiekon napa. Navan sisällä laakerit pääsevät hieman liikkumaan sivusuunnassa, joka aiheuttaa juuri kuvailemaasi klappia. Alselin kiristäminen ei auta, koska laakereiden välillä on holkki, jota vasten laakerit kiristyy. Akseli, laakerit ja holkit kyllä pysyy paikallaan, mutta se napa liikkuu niiden laakerien päällä. Ite ratkaisin ongelman liimaamalla laakerit napaan Loctite laakerilukitteella. (En muista Loctiten numeroa)

Sittemmin vaihdoin siihen laakerit ja liimasin ne uudet laakerit jollain toisella laakerilukitteella, mutta se ei ilmeisesti pitänyt, ja nyt siellä on taas samaa klappia. Pitää varmaan jossain vaiheessa purkaa se taas ja käyttää tällä kertaa sitä oikeaa laakeriliimaa.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin