Alleweder A4

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja PW »

terppa kirjoitti:

Hans Peeters galleriasta http://picasaweb.google.com/powerjoske/ ... 7600667298 löysin tämmöisen sadesuoja/tuulilasi yhdistelmän Kuva

Äkkiä ajateltuna sadesuojien kanssa ajellessa sähköllä toimivat vilkut on tarpeelliset tai sitten vinkkarit kuten mobiili-autoissa.

Tuo on jo aika tyylikäs lisä suoja tähän malliin. Tuohon kun vielä heittää sen flevon rättikaton niin toimii ja on tyylikäs. Mitähän materiaalia tuo suojus on?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Tuo on jo aika tyylikäs lisä suoja tähän malliin. Tuohon kun vielä heittää sen flevon rättikaton niin toimii ja on tyylikäs. Mitähän materiaalia tuo suojus on?

Petri

Tuolla galleriassa oli tällainen kuva: Kuva
Olisiko tuo jotain pleksiä tms. joka on teipattu mustaksi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuosta blokista http://www.aaw188.blogspot.com/ sen verran olin saavani selvää, ett kirkas muovi on 1mm pvc:tä ja siihen päälle "mustaa foliota". Tarkoittaneeko jonkinlaista tarraa, teippiä, kontaktimuovia ? Aika siistin näkösesti on saatu paikalleen jos on teipin tapasta. Vois olla jonkilainen maalikin tai muu ruiskutettava pinnoite. En tiedä tartteeko tuo mitään jäykisteitä tai kaaria jotta pysyy muodossaan; en juuri tuosta selostuksesta ymmärtänt enempää. Eikös noita renkaita levyttäneet pvc:levyllä ja koristelivat maalilla ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Tuosta blokista http://www.aaw188.blogspot.com/ sen verran olin saavani selvää, ett kirkas muovi on 1mm pvc:tä ja siihen päälle "mustaa foliota". Tarkoittaneeko jonkinlaista tarraa, teippiä, kontaktimuovia ? Aika siistin näkösesti on saatu paikalleen jos on teipin tapasta. Vois olla jonkilainen maalikin tai muu ruiskutettava pinnoite. En tiedä tartteeko tuo mitään jäykisteitä tai kaaria jotta pysyy muodossaan; en juuri tuosta selostuksesta ymmärtänt enempää. Eikös noita renkaita levyttäneet pvc:levyllä ja koristelivat maalilla ?

Petri

Mä jäin semmoiseen käsitykseen kun googlella käänsin tekstin, että siinä on kaksinkertain 1 mm muovi liimattuna ja ensin on yrittänyt maalata mutta maali ei ole tarttunut ja sen jälkeen laittanut "kalvon" eli oisko semmoista teippiä millä esim. rekat voi teipata, toisaalta kuvissa näkyy sauma, että voi olla jotain kontatktimuovia suoraan rullasta.

Ei varmaan tarvitse sen kummempia vahvikkeita kun suojan reunat menee aukon yli ja sisäpuolella on jonkinlaiset kiinnitykset/lukitukset ainakin etureunassa

Kuva

Sen verran polttelee tuommoinen vekotin, että saattaisi olla ensitalven rakenteluprojekti.... talvisin minulla on aina välillä 2-3 viikon jaksoja talli vapaassa käytössä ja allewederissä ei tarvitse hitsata. Toivottavasti Mäntyharjuun tulee kinnerin omistajia niin voipi haastatella tarkemmin kokemuksista.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Musta folio = Black Wrap = mustaa paksua mattaa alumiinifoliota. Kestää kuumaa. Käytetään valaisuhommissa. MArkkinoilla saattaapi olla tarrapohjaistakin.

Sitä se jopa voi olla. Kuulostaa oudolta, mutta jos tyypillä on sitä nyt rulla ollut niin sen saa hyvin istumaan kyllä moneen paikkaan. Painoa on saman verran kuin vastaavalla tarralla.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Jarcco kirjoitti:

Alleweder juhlistaa 250 kpl myytyä A4- rakennussarjaa tällä videolla:

On tullu tutkailtua tätä Allewederiä ihan vakavissani ja se olisi suht helppo "tee se itse" rakennelma. Siinähän on alumiinirunko, jonka voi korvata hiilikuidulla, painon vähennys huomattava. Jousitus,nimenomaan edessä, on haaste. Valmista jousisylinteriä ei taida saada mistään? Onko siinä vaimennusta vai onko pelkkäjousi? Joustovarahan on aika lyhyt. Takajousitus on helpompi. Olen pohtinut näitä kinnerien painoja ja mielestäni alle 30kg pääsee melkoisella varmuudella. Näillä eväillä olen ajatellu jatkaa suunitelmaa. Ps. Myin nuijapään pois ja nyt ajellaan kilpurilla.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tuommoinen rakennussarja polttelee minuakin... katsotaan syksymmällä jatkuuko polte. http://www.dutchbikes.nl -sivuilta olen kuvia katsellut manuaalinkin ladannut. Kuvan perusteella tuon kumin alla ei näy jousen hahmoa eli olisiko samantyylinen ratkaisu kuin normi joustokeulassa? Kuva

Kuva

takapäässä taas näkyy kierrejousi selvästi Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kasausmanuaali kertoi, että kevytversion MacPhesonista ja olisi jousi ja kitkaiskunvaimennin? kuukkelilla kääntelin kun ei omat kyvyt riitä...

General lay out of the front suspension

It is a light weight version of a MacPherson strut suspension. The strut contains a spring and a friction shock absorber. The suspension desing with its rods, may look very simple but is quite sophisticated. It is virtual axis aligns with the where the wheels rest on the ground. It makes a very good suspension at a very low weight.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja PW »

Onkos ymmärrystä mikä näissä allewedereissä on erona ainakin A4, A5 ja A6 malleja oon ollut huomaavinani ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja terppa »

A4 ja A5 on alumiinisia, tuo a5 on tehty lyhyemmille ajajille (150-170 cm), kun taas a4 on 170-195 pituisille sopiva. A5 on samalla 2 kg kevyempi ja 27 cm lyhyempi ja 8 cm matalampi. Joltain sivuilta luin, että a5 valmistus olisi loppunut mutta ainakin http://www.ligfietsshop.nl -sivuilla se on vaihtoehtona.

A6 on tehty lasikuidusta (tai kääntäjä sanoo lasikuitu lujitemuovi) ja siihen saa lisävarusteena lasikuituisen sadesuojan 295€, valot ja akku tais olla vakiona.
Kuva

http://www.alligt.nl/index.htm -sivusto kertoi, että tulossa on alumiininen A8 -malli jossa keulaa on vähän uudelleen muotoiltu, hintaa tulee lisää 400 €
Kuva

A7 on lasikuituinen ja vähän aa kutosta kapeampi ja myyjä väittää sitä nopeammaksi kuin a4 ja a6.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Tämä Alleweder tosiaan kiinnostaa itse tehtynä nimenomaan lujitemuovista.Olen kuvista tutkaillut sen rakennetta ja on kyllä hyvin toteutettavissa. Rungon voi tehdä hiilikuidusta kantavaksi kotelo/palkkirakenteeksi. Tämän alumiinipellityksen olen ajatellut tehdä kuiturakenteena.Esim. aramidikuitu ohuena kudoksena taipuu melko pienelle säteelle. Yksi idea olisi laminoida sileän levyn päällä yksi kerros kevlaria, vahvuus 0,2mm. Tätä voi käsitellä aivan samoin kuin alumiinia. Sitten käyttää pahvia mallineena, leikkaa sopivia paloja ja laminoi paikoilleen. Tämän kuoren päälle laminoidaan kerros/kaksi hiiltä,kevlaria tai vaikka lasikudosta,jos maalaa. Pikaisella laskutoimituksella kolme kuitukerrosta +epoksi painaa noin 1100-1200gr neliö,millin alu tais olla 2,7 kg. Rungossa myös tulee huomattava painon säästö lujuuden heikentymättä. Etujousitus on vielä ratkaisematta,valmista systeemiä ei taida löytyä, Allewederin nettisivuilla ei ainakaan ole varaosia. Ehkä puhelin tai sähköpostilla mutta kun on tämä kielimuuri meikällä. Joka tapauksessa ajatus elää ja tavoitteena on alle 30kg kinneri. Jos jollakulla on ajatuksia aiheesta, niin mielellään kuunnellaan. Nyt pitää vaan ajella kilpurilla kun myin nuijapään pois.
HYVÄÄ KESÄÄ.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Ps. Sekoilin tuossa lopussa,tarkoitin nimen omaan etupään jousitusta. Siis sen saatavuutta varaosana.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja jviirret »

JEF-40 kirjoitti:

Jos jollakulla on ajatuksia aiheesta, niin mielellään kuunnellaan. Nyt pitää vaan ajella kilpurilla kun myin nuijapään pois.

Mikä pakkomielle tehdä nuijapää? Delta mallinen sivussa olevalla ketjulla on paljon järkevämpi lähtökohta, ainakin jos ajatuksissa on kevyt ja itsekantavalla korilla oleva menopeli. Jos minä saan tehtyä teräsputkesta ja vikupropista 24" renkaisen kinnerin alle 30kiloon, niin kuitukorilla ja keveillä 20" renkailla pitäisi onnistua huomattavasti kevyempikin. Tässä yksi esimerkki, 11kg: http://turanga.com/blog/?p=176
Painon lisäksi voimansiirto on tehokkaampi, kun ketjua ei tarvi ohjailla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

jviirret kirjoitti:
JEF-40 kirjoitti:

Jos jollakulla on ajatuksia aiheesta, niin mielellään kuunnellaan. Nyt pitää vaan ajella kilpurilla kun myin nuijapään pois.

Mikä pakkomielle tehdä nuijapää? Delta mallinen sivussa olevalla ketjulla on paljon järkevämpi lähtökohta, ainakin jos ajatuksissa on kevyt ja itsekantavalla korilla oleva menopeli. Jos minä saan tehtyä teräsputkesta ja vikupropista 24" renkaisen kinnerin alle 30kiloon, niin kuitukorilla ja keveillä 20" renkailla pitäisi onnistua huomattavasti kevyempikin. Tässä yksi esimerkki, 11kg: http://turanga.com/blog/?p=176
Painon lisäksi voimansiirto on tehokkaampi, kun ketjua ei tarvi ohjailla.

Jukka

Mikä pakkomielle tehdä nuijapää? Ensinnäkin deltan koko, on huomattavasti pitempi, säilytysongelma. Toiseksi kinnerit on yleensä jousitettuja ja joustohaarukka on suht painava, ja kallis. Entä takajousitus? Ei taida olla kovin kevyt rakenne? Muutenkin nuijapää miellyttää enempi silmää. On näitä kaiken maailman härveleitä, itsellä on yksi lähtökohta se, että sen kehtaa tuoda valoisaan aikaan ulos. Ajatukseni on rakentaa hiilikuidusta kantava kotelorunko, ja päälystää lujitemuovilla, jousitettuna.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja jviirret »

JEF-40 kirjoitti:

Ensinnäkin deltan koko, on huomattavasti pitempi, säilytysongelma.

Ei ole, deltassa eturengas kuljettajan etupuolella ja takarenkaat kuljettajan vieressä, tadpolessa eturenkaat kuljettajan vieressä ja takarengas takana. Merkittävää pituuseroa ei ole. Kääntösäteeltään delta huomattavasti pienempi kun eturengas mahtuu kääntymään vaikka poikittain. Delttaa on myös helpompi käsitellä varastoitaessa, ei tarvi ohjailla kun työntää, kantaa vain eturenkaasta ja näin perä edellä työntäminen on helppoa ja nopeaa.

JEF-40 kirjoitti:

Toiseksi kinnerit on yleensä jousitettuja ja joustohaarukka on suht painava, ja kallis. Entä takajousitus? Ei taida olla kovin kevyt rakenne?

Jousitetut kinnerit ovat yleensä tadpoleja. Delta ei tarvi etujousitusta, rengas saa vaikka hypätä ilmaan eikä se silti kuljettajan ajomukavuutta häiritse, säästyneet kilot voi käyttää kun rakentaa taakse joustohaarukat. Ei tadpoleenkaan mikään kevyt ja helppo ole etujousitusta rakentaa ja lisäksi pitää olla myös takajousitus.

JEF-40 kirjoitti:

On näitä kaiken maailman härveleitä, itsellä on yksi lähtökohta se, että sen kehtaa tuoda valoisaan aikaan ulos.

No mikään pakko ei ole ottaa minun 30eurolla muutamassa päivässä tehdystä korista mallia. Kaikki delta-malliset kinnerit ei ole rumia, eikä tadpolet kauniita. Rakentajan mielikuvituksesta, budjetista ja taidoista kiinni miltä lopputulos näyttää.
Ihmetyttää vain tämä kun asetetaan jotakin painotavoitteita ja esikuvaksi otetaan sitten joku jo lähtökohtaisestikkin raskas konstruktio :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin