ELF (Organic transit ELF)

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Reippailija
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Organic transit ELF

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

Hyvä!
Nyt vaan kaivataan lisää hienoja havaintoja ja arvokkaita kehitysehdotuksia.

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ELF

Viesti Kirjoittaja jori »

Yhdistin tämän vanhaan ELF-ketjuun. Tämä on osiossa "Yleistä", koska vaikka rakenteesta keskustellaan, ei varsinaisesti rakenneta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Organic transit ELF

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Sivuketjuisesta ajatuksia. Oon tullut siihen tulokseen, että pitkä vaakasuora ketju hukkaa polkuvoimaa. Ketjun painon roikkuminen lisää vastusta? Omissa pitkä(vaaka)ketjuisissa pyörissäni vaihteenvaihtotarve on paljon suurempi, kuin lyhyt(pysty)ketjuisissa. Ois kiva tutkia, hukkaako väliakseli enemmän vai vähemmän voimaa, kuin pitkä roikkuva ketju?

Mihin ilmiöön tämä voisi perustua, vai ovatko pitkää vaakasuoraa ketjua tarvitsevat pyörät vain yksinkertaisesti painavampia kuin lyhyt- ja pystyketjuiset. :?

No kyllä ne pitkäketjuiset ovat herkästi raskaampia, mutta ei se selitä kaikkea. Twisterin kyytiin olen testimielessä lastannut kuormaa, niin että saavutetaan Räntiksen/LWB tadpolen paino. Tästä huolimatta Twisterin vaihteenvaihtotarve on olematon, kuten myös Flevotrikessä.
Syyksi olen arvellut pitkän roikkuvan ketjun. Ketjun pyörityksen lisäksi joutuu ketjua myös kannattelemaan (poljinvoimalla) pystysuunnassa. Tämä aiheuttaa kuminauhamaista polkutunnelmaa ja ei kai se voi olla vaikuttamatta. Lisäksi pitkässä ketjussa esintyy woblaamista, jopa siinä määrin että ketju välillä hypähtää pois ketjurattaalta. Pitkä ketjurattaiden akseliväli ja rungon jousto lisäävät kuminauhamaisuutta. Pitkässä ketjussa on enemmän painoakin pyöritettäväksi. Näistä pienistä asioista se mielestäni koostuu. Staattisessa tarkastelussa ketjun pituus ei näytä merkittävältä, mutta dynaamisessa kokonaisuudessa se alkaakin vaikuttamaan.

Liitteet
Roikkuva ketju.jpg
Roikkuva ketju.jpg (22.19 KiB) Katsottu 4926 kertaa
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: ELF (myöhemmin Organic transit ELF)

Viesti Kirjoittaja ajou »

Arcus I on enemmänkin Opel ja Arcus II sitten lähempänä jotakin urheiluautoa ;-)

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Organic transit ELF

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Omissa pitkä(vaaka)ketjuisissa pyörissäni vaihteenvaihtotarve on paljon suurempi, kuin lyhyt(pysty)ketjuisissa. Ois kiva tutkia, hukkaako väliakseli enemmän vai vähemmän voimaa, kuin pitkä roikkuva ketju?

Mihin ilmiöön tämä voisi perustua, vai ovatko pitkää vaakasuoraa ketjua tarvitsevat pyörät vain yksinkertaisesti painavampia kuin lyhyt- ja pystyketjuiset. :?

Mulla oli aikoinaan Optiman Baron pitkällä ketjulla etupuomilta takapakalle, vetopuolella yksi ohjainrissa. Kaveri sanoi, että kilpaa kiihdyttäessä ketjun paluupuolen pystysuuntainen humpaaminen oli huikean laajaa. Pomppi polkemisen tahdissa, pyöritystekniikka ei oikein pysy kasassa täydellä teholla runnoessa. Tuntui nimenomaan kuminauhamaisena tunteena kiihdyttäessä. Flevobike kiihtyi aivan eri tavalla, jos vain pito riitti eturenkaalla.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Organic transit ELF

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nebulus kirjoitti:

Tuntui nimenomaan kuminauhamaisena tunteena kiihdyttäessä. Flevobike kiihtyi aivan eri tavalla, jos vain pito riitti eturenkaalla.

No hyvä, kun joku muukin on huomannut tämän! Ero on mielestäni aivan selvä, joten ihmettelen ettei tätä yleisemmin tiedosteta?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: ELF (Organic transit ELF)

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kannattaa kokeilla "kytkimellä" varustettua takavaihtajaa tuollaisessa pyörässä niin huomaat eron. Kuminauha tuntuma vähenee selvästi ja pyörästä tulee ihan toisenlainen kiihdyttää.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: ELF (Organic transit ELF)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mikä on takavaihtajan kytkin?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: ELF (Organic transit ELF)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Deja vu! Kaivoin hieman foorumia ja löytyi kysymys ilman vastausta:

Vilijami kirjoitti:

Mikäs tämä "kytkin" on?

Ja mhelanderin selitys eri ketjusta ja yhteydestä:

mhelander kirjoitti:

Lisäksi siinä on häkin "kytkin" eli kitkalukko joka pitää ketjun kireällä ja estää hölskymisen kovemmassa menossa.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ELF (Organic transit ELF)

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mä olen ymmärtänyt, että esim xt shadow+ takavaihtajassa olisi kytkin. Retkimbb:ssä taitaa olla tuo. Kytkin taitaa kiristää häkin jousta kireemmällä.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: ELF (Organic transit ELF)

Viesti Kirjoittaja Wacky »

eemeli kirjoitti:

Mä olen ymmärtänyt, että esim xt shadow+ takavaihtajassa olisi kytkin. Retkimbb:ssä taitaa olla tuo. Kytkin taitaa kiristää häkin jousta kireemmällä.

Shadow+ malleissa on kytkin, mutta se ei kiristä jousta yhtään. Se lisää kitkaa häkin taivuttamiseen toiseen suuntaan eli se vaatii paljon enemmän voimaa jotta häkki taipuu eteenpäin ja sitä voi säätää

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ELF (Organic transit ELF)

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Wacky kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Mä olen ymmärtänyt, että esim xt shadow+ takavaihtajassa olisi kytkin. Retkimbb:ssä taitaa olla tuo. Kytkin taitaa kiristää häkin jousta kireemmällä.

Shadow+ malleissa on kytkin, mutta se ei kiristä jousta yhtään. Se lisää kitkaa häkin taivuttamiseen toiseen suuntaan eli se vaatii paljon enemmän voimaa jotta häkki taipuu eteenpäin ja sitä voi säätää

Kiitos! Onkos nämä samoja takavaihtajia mitä tarkoitit aikaisemmin? Tuo retkimbb:ssä oleva toimii kyllä hyvin. Ketju pysyy kireellä eikä heilu turhaan. Samalla tuo mukavaa turvallisuuden tunnetta etuvetoiseen kun ketju pysyy hyvin eturattaalla.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: ELF (Organic transit ELF)

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Juuri näitä tarkoitin. Sramillakin on tietenkin oma cersio kyseisestä kytkimestä.

Vastaa Viestiin