Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Minulla samoja kokemuksia Marathon Winteristä (kumin omat nastat tulee päällyskumin läpi) .

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Perushuoltoa tänään... ja huomenna, toivottavast ei enää lauantaina. Rupesin näkemään märkiä unia DF:stä sen huoltoluukkujen takia :) Nyt on sopivasti selkä jumissa ja v****taa kun melkein kaikki sai tehdä sormikopelolla kahteen kertaan :mrgreen:

Alkuperäinen suunnitelma oli rakennella sähköjä ja valoja ym. muuta mukavaa ja vieläpä talvella mutta aavistuksen hektistä on ollut elämä niin jää ensi talveen, Janxilta sain jo hyvät opit Ledien laittoon.

Mango sai lyhyet kammet, ostin tohtorilta keskiömuhvin ja kampilaakerin mutta Mangon sisuksista löytyikin toisen näköinen setti. alkuperäinen oli joku kisaversio, en nyt jaksa muistaa millä nimellä sitä kutsutaan mutta pieni yllätys oli, että sain ton neliskanttiversion toimimaan.

kampilaakeri.jpg
kampilaakeri.jpg (118.51 KiB) Katsottu 4815 kertaa

Ostokset oli jotain britti versiota ja kävin kähveltämässä kampilaakerin Python tekeleestä. Lyhyet 155mm kammet Icletalta http://www.icletta.com/shop/antrieb/ket ... hwarz.html ja kilometrin koeajon perusteella tykkään. Vielä kai vanhoilla ketjuilla ja rattailla olisi jonkun aikaa ajanut.

Taakse 11-32 pakka 28 hampaisen sijaan. Takavaihtajan kethuohjuria joutui viilaamaan ettei se nappaa isoimpaan rattaaseen kiinni kun vaihtaa kakkoselle.

ketjuohjuri.jpg
ketjuohjuri.jpg (104.27 KiB) Katsottu 4815 kertaa

Tiedä sitten onko mulla paljon voimaa vai vapaaratas pehmeää tekoa kun siihen oli ilmestynut pikku lovet, pakka oli kyllä tukevasti kiinni.

hampaanjäljet.jpg
hampaanjäljet.jpg (163.98 KiB) Katsottu 4815 kertaa

Etuvaihtajaa pitää vielä säätää, nyt en saanut pienimmälle rattaalle kuin ketjuputkesta auttamalla.

Härveli saa myös uudet nivelet ohjaukseen. Tein reiän pohjaan samoin kuin parissa muussakin Mangossa on mutta sisemmät nivelet ei halunneet lähteä irti niin annoin paskan olla, ei ne tuntuneet vielä väjältä. Ulommat tulee kuvan mukaiset. Merkki on Askubal ja siinä lukee Made in Germany niin sellainen unelma mulla on, että noi kestäisi. Hintaa jäi 12,5€ kpl veroineen kun veroton lähtö oli 19€. Kynäruiskussa ei vaan riitä powerit työntämään nippan läpi rasvaa, (tai toimi se ekan nipan verran) eli huolto on siiten käytännössä niin, että nivel käytetään irti ja se rasvataan päästä.

nivel.jpg
nivel.jpg (68.74 KiB) Katsottu 4815 kertaa

Homma jäi vaan vaiheeseen kun etummaista tankoa pitää pari senttiä lyhentää... On se päivä huomennakin...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mulla on ollut noita samoja ongelmia joidenkin kasettien kansa. Leikkaavat juuri tollain lovet . Jotkut kasetit ovat välykseltään niin suuria että pääsevät liikahtaan ja tekeen tuollasta alkavaa tuhoa. Siksi olen laittanut Shimanot aina oman valmistajan kasettirunkoon ja Srammit omaan . Jostain syystä niissä on joskus liian suuria välyksiä . Varsinkin kun laittaa Kiinan Shimanoo ,johonkin muuhun. Taivanin ovat paljon paremmin sovitettuja. Taitaa tuo laatu kulkee tässä pitkälti samaamatkaa. 8)

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nojanalle kirjoitti:

Mulla on ollut noita samoja ongelmia joidenkin kasettien kansa. Leikkaavat juuri tollain lovet . Jotkut kasetit ovat välykseltään niin suuria että pääsevät liikahtaan ja tekeen tuollasta alkavaa tuhoa. Siksi olen laittanut Shimanot aina oman valmistajan kasettirunkoon ja Srammit omaan . Jostain syystä niissä on joskus liian suuria välyksiä . Varsinkin kun laittaa Kiinan Shimanoo ,johonkin muuhun. Taivanin ovat paljon paremmin sovitettuja. Taitaa tuo laatu kulkee tässä pitkälti samaamatkaa. 8)

Edellinen pakka oli alkuperäinen, en tullut katsoneeksi kenen se on, enkä vapaaratastakaan... No pitää laittaa ostoslistaan ja opetella vaihto, netistä varmaan tähänkin löytää ohjeet :)

Uusi pakka on Shimanolta, jossain saksankaupassa oli xt-tasoinen talvitarjouksessa, jännä nähdä miten kestää kilometrejä, jos 20 tkm menisi niin se olisi kaksi hyvin sujunutta ajokautta :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

"terppa" kirjoitti nivelien rasvauksesta. Käyppä jossain pienkoneliikkeessä tai moottorisahoja myyvässä liikkeessä, näillä on "kärkiprässejä" jotka on tarkoitettu moottorisahan laipan kärkipyörän rasvaukseen. Sillä onnistuu nivelen voitelu, hinta muistaakseni jotain 15,00 eur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

JEF-40 kirjoitti:

"terppa" kirjoitti nivelien rasvauksesta. Käyppä jossain pienkoneliikkeessä tai moottorisahoja myyvässä liikkeessä, näillä on "kärkiprässejä" jotka on tarkoitettu moottorisahan laipan kärkipyörän rasvaukseen. Sillä onnistuu nivelen voitelu, hinta muistaakseni jotain 15,00 eur.

Kiitos vinkistä, tais maanantaina olla yksi pienkonehuolto jakolenkillä niin kysäsen sieltä. Positiivista tuntuu noissa paikoissa missä töiden takia vierailee niin yleensä omien ostosten loppusummaa pyöristetään mukavasti alaspäin :) tänään hanskoista -40% :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tänään pääsi vihdoin lenkille koittamaan miten kulki, ei ihan niin kuin olisi luullut... + 5 - +7 astetta oli kait lämpötila ja vaihteleva tuuli jonka suuntaa sai arvailla kun ei ole vielä lehteä puissa :) eli jos laitetaan 10% olosuhteille niin hyvin meni, muuten pitää jatkaa säätöä. Tosin yhden monista kämmeistä mitä sattui huomasin vasta lenkillä eli uuden jarruvaijerin olin tunkenut väärältä puolelta ketjuohjainputkea ja vielä kerran saa ketjut katkoa, no ihan sama koska niitä pitää vielä pari lenkkiä lyhentää, ensin liian lyhyet ja sitten liian pitkät :mrgreen: Uudet kammet ja kampilaakeri ei ole samaa tasoa kuin vanhat ja varmaan painavammat mutta toivon mukaan se ketjuputken mutka on se lisävastus mikä perstuntumalta sai.

Hokasin vasta lenkillä, että keskimmäinen ratas on 42 piikkinen vanhan 39 piikkisen sijaan kun ihmettelin "raskautta", vanha olisi ollut ehkä parempi hammasluku mutta toisaalta nyt tuolla veivasi 59 km/h saakka mukana eli ehkä etuvaihtajan käyttö vähenee? Laskurilla koitin hahmotella, että ehkäpä vajaa 10% tuli huippukierrosnopeuksia lisää. Kotimäen alun jyrkimmän kohdan joskus huvikseni runttailen ja ihan samat 17 km/h siinä tuli mittariin vaikka kauppakassi oli lisäpainona.

Pienimmälle eturattaalle en saa vaihtamaan kun ketjuputkesta avittamalla, etuvaihtajaa pitäsi saada nostettua vähän ylemmäs ja eri asentoon mutta se rinkula missä vaihtaja on kiinni ei tahtonut siirtyä niin toistaiseksi mennään näin.

Ilmeisesti sain pyöräkulmat säädettyä suht kohilleen kun meni suoraan ja rullasi ihan ok, yksin paino päällä mittaaminen on vähän hankalampaa :) pitää huomenna vielä koittaa apurin kanssa kun painopiste on niin kuin ajaessa on, muistaakseni lievästä harituksesta meni nollaan kun paino tuli päälle. Hyvältä se tuntuu ajaa, ohjaussauvan klapin kun vielä saisi pois.

Kuva
Viimekesänä uusin muutaman nivelen kuvan kaltaisiin jotka ostin Etrasta ja ne oli jo umpi ruosteessa, käyttöikä ei liene järin pitkä, jos ne pari vuotta olisi kiinni niin pois saaminen saattaisi olla kesken reissun ikävää kun jo nyt kiinnitysmutteri oli melkein jumissa :)

Jarruvaijerit laitoin TMS:n vinkin perusteella teflon -mallisiin ja ostin kelan vaijerikuorta, ehkä se kela kestää 20 vuotta :D jarrutustuntumassa ja tehossa tuntuu olevan eroa vanhaan. Ketjuohjainrullan ostin samalla uuden kun Icletalta tilasin kammet, vanha Terracycle oli saanut kipeää viimekesänä kun ketjunkiristäjä ei toiminut, kai vanhakin olisi vielä mennyt mutta... Samalla yksi lisäprikka rullan ja rungon väliin koska vanha oli hinkannut pidikkeeseen missä ketjuputki on kiinni.

renkaan iän kasvatin.jpg
renkaan iän kasvatin.jpg (107.78 KiB) Katsottu 4605 kertaa

Viime kesänä ideoitiin Nokialla stopparia miten renkaan liika kääntyminen estettäisiin ja kuvassa on Jorin idea. Nyt ehkä sisäreunat säilyy ehjänä ja turvallisemmin mielin voi antaa ihmisten kokeilla kinneriä, kääntösäde taisi ihan aavistuksen kasvaa. Alle eteen heitin 28mm Duranot jossa on ulkonäkösyistä keltaiset vauhtiraidat, kai sama pitää laittaa taaksekin. Noi oli ketjureaktiossa viime syksynä poistomyynnissä ja 9 kpl taisin tilata.
Kuva

Toivottavasti sillä nyt ajaa :mrgreen: aikaa meni 3 x se mitä suunnittelin mutta ei asentajakaan ollut kaikista virkeimmillään... Positiivista on se, että pyörä tuli taas tutummaksi ja tietää taas vähän paremmin miten se on tehty. Runkovaurioita/hiushalkeamia koitin kans tarkastella mutta onneksi mitään ei näkynyt, se vaan hämää, että rungon saan taipumaan enemmän kun pidän jarrulla paikallaan ja polkaisen vasemmalla jalalla kuin oikealla, tai notkuu se muutenkin kun mäkiä runttaa eli mun mielestä yks kohta mitä pitäisi vahvistaa.

Uusi tuulilasi ja reunuksien kumisuojat on vielä työlistalla/kaupassa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jori »

Terppa Is Back!
Hauska lukea taas pitkästä aikaa Terpan huolella laadittuja pitkiä selostuksia. :D

terppa kirjoitti:

Pienimmälle eturattaalle en saa vaihtamaan kun ketjuputkesta avittamalla, etuvaihtajaa pitäsi saada nostettua vähän ylemmäs ja eri asentoon mutta se rinkula missä vaihtaja on kiinni ei tahtonut siirtyä niin toistaiseksi mennään näin.

Kokeilepa kääntää tuota nelikulmatangon ja vaihtajan välistä muovista nappulaa 90, tai jopa 180 astetta eri asentoon, niin että vaihtajan sijainti siirtyy vasemmalle. Luultavasti juuri siitä syystä tuo neliöreikä on epäsymmetrisesti.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Pienimmälle eturattaalle en saa vaihtamaan kun ketjuputkesta avittamalla, etuvaihtajaa pitäsi saada nostettua vähän ylemmäs ja eri asentoon mutta se rinkula missä vaihtaja on kiinni ei tahtonut siirtyä niin toistaiseksi mennään näin.

Kokeilepa kääntää tuota nelikulmatangon ja vaihtajan välistä muovista nappulaa 90, tai jopa 180 astetta eri asentoon, niin että vaihtajan sijainti siirtyy vasemmalle. Luultavasti juuri siitä syystä tuo neliöreikä on epäsymmetrisesti.

Varmaankin olit jo ruuvannut vaihtajasta ääriasennon säätöruuvin minimiin? Jos kyllä niin sitten tuo Jorin konsti käyttöön.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Terppa Is Back!
Hauska lukea taas pitkästä aikaa Terpan huolella laadittuja pitkiä selostuksia. :D

terppa kirjoitti:

Pienimmälle eturattaalle en saa vaihtamaan kun ketjuputkesta avittamalla, etuvaihtajaa pitäsi saada nostettua vähän ylemmäs ja eri asentoon mutta se rinkula missä vaihtaja on kiinni ei tahtonut siirtyä niin toistaiseksi mennään näin.

Kokeilepa kääntää tuota nelikulmatangon ja vaihtajan välistä muovista nappulaa 90, tai jopa 180 astetta eri asentoon, niin että vaihtajan sijainti siirtyy vasemmalle. Luultavasti juuri siitä syystä tuo neliöreikä on epäsymmetrisesti.

Hyvä jos teksti kelpaa :) Onhan tää samalla hyvä huoltokirja... Jos olisi myymässä niin tiedä sitten vaikeuttaisiko myymistä :D Toi epäkesko lätty oli jumissa ja luulin saavani vaihtajan säätöruuveilla pelaamaan mutta näin ei sitten käynytkään, ehkä pitää tutkia paremmin... voisiko sinne olla joku ruuvikiinnistys olla piilotettu? Mun mielestä riittäisi kun sitä vaihtajaa saisi sentin pari ylöspäin.

Ylämäkitestiä kävin tekemässä ja kyllä hymyilytti, Loukkuharjunmäkeä (pitkä ja suht jyrkkä) olen karttanut vanhalla kampi/takapakka yhdistelmällä mutta tasaisesti veivaamalla nyt ei ole lievää hengästymistä suurempaa ongelmaa. Jätin polvituet pois mutta polvissa ei tuntunut mitään ylimääräistä rasitusta, 8 km/h jaksoi pitää vauhtia kevyen tuntuisesti. Pitkillä kammilla tuntui luontevammalta nostaa hanuri jakkarasta ja vääntää voimalla mutta lyhyemmillä näyttää samaan lopputulokseen pääsevän vispaamalla, voisin kuvitella, että vääntämällä sykkeet saa kohoamaan korkeammalle.

Pitää koittaa joku kaunis päivä miltä 40 mm takarengas tuntuu kun yksi sellainen on varastossa, nyt laitoin 28mm Duranon lähinnä ulkonäkösyistä :) se on vanhaa 35 millistä selkeästi uraherkempi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja jori »

terppa kirjoitti:

Toi epäkesko lätty oli jumissa ja luulin saavani vaihtajan säätöruuveilla pelaamaan mutta näin ei sitten käynytkään, ehkä pitää tutkia paremmin... voisiko sinne olla joku ruuvikiinnistys olla piilotettu? Mun mielestä riittäisi kun sitä vaihtajaa saisi sentin pari ylöspäin.

Minun järkeni mukaan pitäisi olla halkaistu, jolloin vaihtajaklemmari puristaa kiinni neliötankoon, tai sitten jossain kehällä pidätinruuvi.

Lyhyet kammet, parempi mieli. -Ja vauhti. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja eemeli »

jori kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Toi epäkesko lätty oli jumissa ja luulin saavani vaihtajan säätöruuveilla pelaamaan mutta näin ei sitten käynytkään, ehkä pitää tutkia paremmin... voisiko sinne olla joku ruuvikiinnistys olla piilotettu? Mun mielestä riittäisi kun sitä vaihtajaa saisi sentin pari ylöspäin.

Minun järkeni mukaan pitäisi olla halkaistu, jolloin vaihtajaklemmari puristaa kiinni neliötankoon, tai sitten jossain kehällä pidätinruuvi.

Lyhyet kammet, parempi mieli. -Ja vauhti. :mrgreen:

Mulla on ainakin pieni kuusiokoloruuvi. Vaihtaja pitää ottaa pois, että pääsee ruuviin käsiksi...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja terppa »

eemeli kirjoitti:

Mulla on ainakin pieni kuusiokoloruuvi. Vaihtaja pitää ottaa pois, että pääsee ruuviin käsiksi...

Ihan hyvä ettei sitten tullut lekalla säädettyä :) kävi kyllä mielessä :oops:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

No voi hemmetti teidän kanssa! Nyt mäki haluun lyhyemmät kammet! :shock:

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista

Viesti Kirjoittaja tm »

VeloWagon kirjoitti:

No voi hemmetti teidän kanssa! Nyt mäki haluun lyhyemmät kammet! :shock:

Soon tarttuva tauti :wink: . Itse kuulun vielä "vanhoilliskampilaisiin" (=170-milliset), mutta trikeproton 120-milliset eivät ole tuntuneet pöllömmiltä nekään. Niillä on helpompi pyörittää. Tosin tuolla trikellä ei ole vielä mitään pitempää lenkkiä tullut ajeltua.

Vastaa Viestiin