DF

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

vaaka kirjoitti:

Ari mitä matskua mieluiten käyttäisit ja minne lamppujen vuotoilman tukkeeksi? Onko viileämpi sisäilma sinulle parempi, vai voiko lamppujen aukot tukkia? Silikoni, liima tai sinitarra ja jesari purettavuuden vuoksi jne? Sandaaleissa jesari jättänee liimajälkiä kenkään ja tuo hyttysen pierun verran lisää liikkuvaa massaa. Lamppujen aukkojen tukkiminen pistää shampoon tiukemmalle ja lämmittää kuskia mukavasti.

On erittäin hyvä, että kinnerissä ilmanvaihto toimii. Ei siis ole fiksua tukkia etupään aukkoja, koska niitä oikeasti tarvitaan myös viileämmillä keleillä. Sandaalien kärkien teippaus on pieni vaiva siitä, että varpaat eivät jäädy sandaaleissa, mutta kuitenkin ilmanvaihto toimii kinnerin sisällä.

Eli siis en aio tukkia etupään ilmanvaihtoa, koska sitä ihan oikeasti tarvitaan. Paljon helpompaa teipata sandaalien kärjet, koska se oikeasti lämmittää varpaita kivasti.

Ja tosiaan, mielestäni Teseman villasukat ovat parhaat ympäri vuoden - villa on kylmillä kelillä lämmintä märkänäkin ja kesällä se ei yllättäen ole lainkaan kuumaa vaan mukava ja miellyttävä. Vegaaneillehan tämä ei tietenkään sovi, mutta tekstiileistä villa on mielestäni parasta - villasukat ja lapaset ovat lämpimiä ja kashmirvillakankaiset housut ovat kestäviä ja miellyttäviä käyttää.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Vedenpitävissä sukissani on merinovillasisäpinta. Melikey. Säätöä tarvitsee taloyhtiömme painovoimapohjainen ilmanvaihto. Sikäli kinnerin ilmanvaihdon säädössä kelien mukaan voi olla hyödyllistä kusksta, mausta ja ikkunoiden näkyvyydesyä johtuen säätää ilmavirran määrää eri vuodenaikoina. Sikäli purettavat rajaukset ilmavirralle, kuten sinitarra ja teippi lienevät paikallaan kiinteiden tukkeiden sijaan.

Tykkään sandaaleissa käyttää vedenpitäviä sukkia. Ei tarvitse teippailla sandaaleja ja märkä, viima sekä kylmä ei haittaa. Paitsi lisäsukan tarve kylmimmillä keleillä avokonttoripyörällä. En ole herkin ulkonäkökysymyksille, mutta vedenpitävät sukat säästävät spurguimagolta hieman, kun ei ole teippiä kengissä 8)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja PW »

Reilu 30 kinnerii Df:n tilaus listassa. Nyt kun tilais vois saada ens kesäks kyseisen laitteen, kuka tahtoo - vink, vink.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

ajarmala kirjoitti:

On erittäin hyvä, että kinnerissä ilmanvaihto toimii. Ei siis ole fiksua tukkia etupään aukkoja, koska niitä oikeasti tarvitaan myös viileämmillä keleillä. Sandaalien kärkien teippaus on pieni vaiva siitä, että varpaat eivät jäädy sandaaleissa, mutta kuitenkin ilmanvaihto toimii kinnerin sisällä.

Jep, kokeilin yhden lenkin tuuletus teipattuna kiinni ja samaa mieltä, sisälle tuli erittäin voimakas kasvihuoneilmiö ilman tuuletusta. Kokeilin seuraavaksi pientä tuuletusohjuria ja se pelasi mainiosti. Täytyy tehdä tästä ohut muovikalvoversio tarrakiinnityksellä (liimattava tarranauha kun tuntuu olevan kinnerien pääasiallinen rakennusmateriaali).

jenkki.jpg

DF XL

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Juu paljon tee-se-itsehenkisempi, halvempi ja kevyempikin kai kuin auton tuuletussäleikkö.

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Ei, kyllä tuollainen säädettävä tuuletussuutin voisi olisi aika mainio. Sellaista nättiä ja kevyttä autosuutinta on tullut toistakymmentä vuotta metsästettyä lentokoneeseen, mutta yleensä kun luulet löytäneesi hyvän, niin se piilossa oleva loppupää on valtava tai itse säätöosa vaikea irrottaa. Niitä on myöskin aika vaikea päästä käytännössä vertailemaan... Mini Cooper R56:sen suutinta olen jo pitkään katsonut sillä silmällä, sitä täytyy ehkä kokeilla.

Lentokonepuolella valikoima on kasvanut vuosien saatossa reilusti, esim täältä näkyy aika paljon vaihtoehtoja:
http://www.aircraftspruce.com/menus/ap/ ... l?pageno=1
Toisaalta tuo purukumipakkauskin hoitaa tässä tapauksessa homman...

DF XL

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rosteri kirjoitti:

Ei, kyllä tuollainen säädettävä tuuletussuutin voisi olisi aika mainio. Sellaista nättiä ja kevyttä autosuutinta on tullut toistakymmentä vuotta metsästettyä lentokoneeseen, mutta yleensä kun luulet löytäneesi hyvän, niin se piilossa oleva loppupää on valtava tai itse säätöosa vaikea irrottaa. Niitä on myöskin aika vaikea päästä käytännössä vertailemaan... Mini Cooper R56:sen suutinta olen jo pitkään katsonut sillä silmällä, sitä täytyy ehkä kokeilla.

Ei kannata venepuoltakaan ohittaa metsästyksessä. Liekö tämä sinne päinkään, mutta esimerkkinä

Kuva

http://kauppa.maritimshops.fi/fi/saadet ... 5029189/dp

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.intercitybike.nl/orderboek/ Tero tilauslistassa jo 15. sopivassa välissä meni tilaus. Herra Werner Klomb tilaamassa jo uutta DF:ää (1. DF:n omistsja). Muuten lista alkaa näyttää huolestuttavan lyhyeltä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Moi
Millä välityksillä Suomessa olevat df:t on varustettu?
Olisko edessä 56/39 ja takana 11-36 passelit välitykset mäkiseen maastoon?
Vai sittenkin 61/39...mietintää

Haaveissa olis tilata kesäksi df.

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

jounisi kirjoitti:

Moi
Millä välityksillä Suomessa olevat df:t on varustettu?
Olisko edessä 56/39 ja takana 11-36 passelit välitykset mäkiseen maastoon?
Vai sittenkin 61/39...mietintää

Haaveissa olis tilata kesäksi df.

Riippuu kuntotasosta,vauhdintasosta mihin pyrit,poljin nopeudesta mihin tottunut, maaston muodoista missä yleensä ajelet yms asioista.
Miulla on 56/36 edessä, takana 11- 36. Savolaisessa vaihtelevassa maastossa ollut ihan OK valinta.
56 / 11- 13 vaihdetta tuli yllättävän paljon käytettyä. Tasaisella tieosuudella sopivilla kierroksilla sillä jo huristellaan 40-50 km/h.
61 edessä on jo aika iso limppu, tarvetta ?

Lataa kännykkään Bike Gear Calculator sovellus niin antaa jotain osviittaa cadenssi / nopeus / välitys-suhteesta.
Sovellus näyttäisi että esim. 90 cadence, 56/ 11 gear ratio, speed 53,8 km/h

Viimeksi muokannut Velonautti, 22 Marras 2015, 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Moi,

Kiitos linkistä!

Tällä hetkellä Fujinissa on 52/39/30 edessä ja takana 12-24 jollen väärin muista. Hyvin kyllä kulkee ja nousee Puijollekin pienellä irvistyksellä.
Savossa itsekin ajelen (Kuopio) ja ajatus vielä vauhdikkaammin liikkuvasta kulkuvälineestä pistää pohtimaan isompaa etulimppua. Takana 11-32 voisi mennä..
56:sta varmaan hyvä lähteä liikkeelle. 155mm kammet varma valinta, ilman että ottaa pohjaan kiinni. Kenkä nroa 43.

Aikaisemmin kyselin Df:n säädettävyyttä eri kuskeille 160cm - 177cm ja vastauksena sain Ymtelta että 10 min homma kun vaihtaa kuski setuppia. Pitäisi olla "piece of cake"..
Tuumailin että jos helmikuussa tilaisi niin saisi toukokuussa jo alle.

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Minulla on 155mm, 56/34 ja 11-32. 34:sta edessä tulee aika harvoin käytettyä, lähinnä jos pitää sipsuttaa oikein jyrkkää mäkeä kävelyvauhtia ylös. Loivassa (nopeassa) alamäessä 56/11 on sitten aika usein käytössä, toisaalta se 50-60 mihin sillä pääsee polkemalla alkaa olla minulle sopiva maksimi, nopeammin mennään sitten polkematta. DF on mielestäni kovissa vauhdeissa aika tuuliherkkä ja ohjata saa kieli keskellä suuta - Daniel on käsittääkseni omassaan muuttanut ohjausta raskaammaksi.

DF XL

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jounisi kirjoitti:

Aikaisemmin kyselin Df:n säädettävyyttä eri kuskeille 160cm - 177cm ja vastauksena sain Ymtelta että 10 min homma kun vaihtaa kuski setuppia. Pitäisi olla "piece of cake"..
Tuumailin että jos helmikuussa tilaisi niin saisi toukokuussa jo alle.

Entäs jos tilaisit nyt ja vaatisit toimitusajaksi toukokuuta? Niillä on kyllä tosin juuri nyt tilausjono lyhenemässä, mutta mistä sen tulevaisuudessa tietää...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja peksi »

jounisi kirjoitti:

Moi
Millä välityksillä Suomessa olevat df:t on varustettu?
Olisko edessä 56/39 ja takana 11-36 passelit välitykset mäkiseen maastoon?
Vai sittenkin 61/39...mietintää

Haaveissa olis tilata kesäksi df.

Mielestäni maksimivälityksen sanelee se, kuinka kovassa nopeudessa kinneri on vielä vakaa polkea.
Milanissa minulla on 65/39 edessä ja 11-3x takana. Nyt pystyn polkemaan turvallisen tuntuisesti jonnekin 70-80 km/h asti loivassa alamäessä. Sen lujempaa en koe tarvetta ajaa. Keskisuomen jyrkähköt mäet menee silti valtaosin ylös tuolla isommalla kiekolla.
En vaihtaisi omastani välitystä lyhyempään suuntaan. Jos ajoseudut olisivat tasaisemmat, voisin harkita hienoista pidentämistä.
Df:n luulisi olevan milanin luokkaa nopeudessa jolloin ottaisin sen 61:sen eteen, ellei isompaakin.
Ja en ole mikään kilpapyöräilijä, tavallinen keskilaiska kuntoilija ennemminkin...

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Toi on hyvä pointti, pienemmät kampikierrokset rauhoittavat varmasti. Täytyykin kokeilla 61/65:sta... Onko kenelläkään hyvää lähdettä isoille compact rattaille?

Edit: Isoja rattaita olikin todella vaikea löytää keneltäkään hyllystä. Intercitylla lopulta oli ja hinnatkin mielestäni hyvin kohtuulliset. Tilasin sieltä 65/39 yhdistelmän kokeiltavaksi ja 61/34 olisi Ymten mukaan ollut myös vielä mahdollinen.

DF XL

Vastaa Viestiin