Mikä paras velomobiili näistä?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ai niin, unohdin tämän MEUFL:n: http://turanga.com/blog/?p=176 Painoa 12kg :D
Eli kevyenkin saa kun ei yritä vääntää tadpolea ja on valmis aerodynaamisiin uhrauksiin.
Itse sain teräsrakenteisena ja 24" halpis osilla kasattuna tehtyä noin 30kg kinnerin samalla periaatteella http://www.saunalahti.fi/jukkviir/kinneri.htm ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Puhtaita kisakoneita ja kun ei ole suuri kisatapahtumia niin aika marginaalinen voisi kiinnostus Euroopassa olla. Luulen.
Milan SL ei taida kovin kauas tuosta 20kg:sta jäädä?
Jukka

Jää se, lasikuituisen painohan on 28 kg.

Mutta kun kinnerissä paino ei ole niin ratkaisevaa vaan ilmanvastuskerroin. Suomessa mittasin MIlan SL:lle ilmanvastuskertoimen CdA 0,055 m2. Sehän on huonompi kuin Räderwerkin tuulitunnelissa mittaama 0,0311 m2. Mutta tuulitunnelissa kinneri ei liiku, eikä siinä ole taustapeiliä. Minun mittauksissani se liikkuu niin kuin todellisuudessakin. Mutta pankaapa paremmaksi! Kiinnostuneena odotan parempia arvoja... Antaas tulla... Strada DF? Jooko? Pankaas mitaten.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Mutta kun kinnerissä paino ei ole niin ratkaisevaa vaan ilmanvastuskerroin.

KLV ajellessa taitaa olla päinvastoin :roll: Keveys, ketteryys, näkyvyys(myös sateella ja kurakelillä) ja käytännöllisyys menee mun mittareilla ilmanvastuksen edelle kun harvassa kohdassa voi ajaa yli 25km/h.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Mutta kun kinnerissä paino ei ole niin ratkaisevaa vaan ilmanvastuskerroin.

KLV ajellessa taitaa olla päinvastoin :roll: Keveys, ketteryys, näkyvyys(myös sateella ja kurakelillä) ja käytännöllisyys menee mun mittareilla ilmanvastuksen edelle kun harvassa kohdassa voi ajaa yli 25km/h.

Toki. Mutta ei veloa ole tehty pyöräteillä mateluun, kuten ei ole tehty lowracer-tyyppisiä 2-pyöräisiäkään. On ehkä ainoa syy miksei mua ole velot alkaneet kiinnostamaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Mutta kun kinnerissä paino ei ole niin ratkaisevaa vaan ilmanvastuskerroin.

KLV ajellessa taitaa olla päinvastoin :roll: Keveys, ketteryys, näkyvyys(myös sateella ja kurakelillä) ja käytännöllisyys menee mun mittareilla ilmanvastuksen edelle kun harvassa kohdassa voi ajaa yli 25km/h.

Jukka

Suomessa ei tosiaan ole kovin montaa laadukkaita KLV että voisi ajalla turvallisesti kovin paljon yli 25 km/h, mutta niitä ehkäpä saadaan tänne jossain vaiheessa

Viimeksi muokannut Wacky, 25 Helmi 2015, 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja Saukki »

En tiedä muun Suomen tilanteesta, mutta työmatkallani Kälviän ja Kokkolan välillä kulkeva viime kesänä kunnostettu klv on sellainen ja sellaisessa kunnossa, että ainakin minä uskallan ajaa reilusti yli 25 km/h. Ja siinä on yleensä vielä niin vähän muuta liikennettä, että ihan hyvin uskaltaa veivata niin kovaa, kuin vain pääsee. :)

Nimim. Kinnerirahoja säästellessä.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

mhelander kirjoitti:

Toki. Mutta ei veloa ole tehty pyöräteillä mateluun,

Nämä sukkulan malliset sporttivehkeet eivät ole, mutta on niitä muitakin :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Saukki kirjoitti:

En tiedä muun Suomen tilanteesta, mutta työmatkallani Kälviän ja Kokkolan välillä kulkeva viime kesänä kunnostettu klv on sellainen ja sellaisessa kunnossa, että ainakin minä uskallan ajaa reilusti yli 25 km/h.

Jos en ihan väärin muista niin tuo on aika mäkinen tieosuus, eli ajallisesti olet ainakin 2/3osaa ylämäessä? Lisäksi risteyksiä yms. jotka tappaa vauhdin vaikka tien kunto sen sallisikin.

Saukki kirjoitti:

Nimim. Kinnerirahoja säästellessä.

Kun saat rahat säästettyä ja alat työmatkaasi ajamaan niin voisit kellottaa montako minuuttia matkasta mittari näyttää yli 25km/h.
Voi sitä toki kellotella vaikka pystypyörällä. Montako minuuttia menee milläkin nopeusalueella 0-5km/h 5-10km/h 10-15... Jos käytössä joku GPS-loggeri niin datasta saa varmaan nuo tiedot suoraakin, kunhan kaivaa ylös minuutit eikä kilometrejä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jviirret kirjoitti:

Jos en ihan väärin muista niin tuo on aika mäkinen tieosuus, eli ajallisesti olet ainakin 2/3osaa ylämäessä? Lisäksi risteyksiä yms. jotka tappaa vauhdin vaikka tien kunto sen sallisikin.

Reittivalinnasta riippuen reitillä on jonkin verran mäkiä. Yleensä aamulla töihin mennessä valitsen lyhyemmän ja vähemmän mäkisen reitin ajamalla Kasitien ja Kajaanintien pientareella, kunnes klv alkaa. Tätä reittiä ajaessa joudun hiljentämään/pysähtymään neljään risteykseen ja yhteen tien ylitykseen. Pitemmässä ja mäkisemmässä reitissä on vähemmän risteyksiä ja lähes koko matkalta klv.

jviirret kirjoitti:

Kun saat rahat säästettyä ja alat työmatkaasi ajamaan niin voisit kellottaa montako minuuttia matkasta mittari näyttää yli 25km/h.
Voi sitä toki kellotella vaikka pystypyörällä. Montako minuuttia menee milläkin nopeusalueella 0-5km/h 5-10km/h 10-15... Jos käytössä joku GPS-loggeri niin datasta saa varmaan nuo tiedot suoraakin, kunhan kaivaa ylös minuutit eikä kilometrejä.

Viimekesän nopein työmatka meni keskinopeudella 31,6 km/h ja sain ajettua vielä niin, että ei tarvinnut kertaakaan pysähtyä. Tässä gps dataa kyseiseltä aamulta: http://cyclemeter.com/1b9a721985a3d4b2/ ... 40707-0602
Siellä näkyy myös nuita nopeusalueita. 18,52 - 37,04 km/h alueella vietin 28 minuuttia. Pääasiassa ihan suoraa tietähän tuo on ja saa päästellä kovaa.

Syksyllä työmatka piteni kahdella kilometrillä, mutta reitti säilyi samana. Uusi työmatka näkyy kartalla vaaleampana värinä.

Ja tällä säästämistahdilla on kinnerirahat säästetty 2,6 vuoden kuluttua :oops:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja PW »

Saukki kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ja tällä säästämistahdilla on kinnerirahat säästetty 2,6 vuoden kuluttua :oops:

Jos uuden kinnerin meinaat, kannattaa tilaus pistää kohta sisään ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Saukki kirjoitti:

Viimekesän nopein työmatka meni keskinopeudella 31,6 km/h ja sain ajettua vielä niin, että ei tarvinnut kertaakaan pysähtyä. Tässä gps dataa kyseiseltä aamulta: http://cyclemeter.com/1b9a721985a3d4b2/ ... 40707-0602
Siellä näkyy myös nuita nopeusalueita. 18,52 - 37,04 km/h alueella vietin 28 minuuttia. Pääasiassa ihan suoraa tietähän tuo on ja saa päästellä kovaa.

No kyllä noille nopeuksille ja työmatkalle "vauhtikinnerikin" on ihan perusteltu hankinta :D
Lowride-08:llä ajettiin muistaakseni tuota reittiä ja mun keskinopeus oli varmaan puolet tuosta :oops: Tosin ajosuunta oli toinen...
Siitä voidaan jatkaa kiistelyä että paljonko tuossa on enään parantamisen varaa ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jviirret kirjoitti:

No kyllä noille nopeuksille ja työmatkalle "vauhtikinnerikin" on ihan perusteltu hankinta :D
Siitä voidaan jatkaa kiistelyä että paljonko tuossa on enään parantamisen varaa ;)

Jukka

No tuohan oli sellainen väkisin veivattu, niin kovaa kuin vain jaksaa -työmatka. Kinnerillä voisi vakioida työmatka-ajan lähes joka säässä. Se on jo riittävä peruste kinnerin hankinnalle, vaikka sillä ei paljon tuota kovempaa pääsisikään.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jviirret kirjoitti:

Lowride-08:llä ajettiin muistaakseni tuota reittiä ja mun keskinopeus oli varmaan puolet tuosta :oops: Tosin ajosuunta oli toinen...

Jos menitte Kälviälle päin, niin ajoitte varmaan Peltokorventien klv:a. Se on se mäkisempi reitti. Ajan sitä yleensä kotiin päin mennessä, kun on enempi aikaa :)

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Saukki kirjoitti:

Kinnerillä voisi vakioida työmatka-ajan lähes joka säässä.

Kylmyys ja sade hidastaa sitä siinä missä avopyörääkin ja vähäinenkin lumi paljon enemmän kuin kaksipyöräisiä :( Mutta kuivana säilyy ja pukeutuminen on helpompaa ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mikä paras velomobiili näistä?

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Kinnerillä voisi vakioida työmatka-ajan lähes joka säässä.

Kylmyys ja sade hidastaa sitä siinä missä avopyörääkin ja vähäinenkin lumi paljon enemmän kuin kaksipyöräisiä :( Mutta kuivana säilyy ja pukeutuminen on helpompaa ;)

Jukka

Lumi tietenkin hidastaa ja lopulta pysäyttää matkanteon mutta oma kokemus on, että kylmyys, vastatuuli tai sade ei lisää matka-aikaa yhtä paljon kuin avopyörällä eli matka-aika on paremmin vakioitavissa ja se pukeutuminen on niin kivan simppeliä :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin