Sivu 1/14

Avus streamliner

Lähetetty: 01 Elo 2014, 19:57
Kirjoittaja lowrides

Moi kaikki velomobiilien ja streamlinereiden ystävät!

Aloittakaamme aihekokonaisuus liittyen kunnianhimoiseen projektiimme: Vuoden alusta olemme suunnitelleet streamlineria, joka kantaa nimeä "Avus". Kyseessä on 3-pyöräinen, erittäin nopea velomobiili.

Kuva

Lähtökohtana on ollut suunnitella markkinoiden nopein velomobiili, joka liikkuu alkuun radalla, mutta taipuu myöhemmin myös maanteille ja kevyenliikenteenväylille. Drivereina tähän projektiin on ollut vuosien puuhastelu katettujen ennätyspyörien parissa, paikallaan polkevan velomobiili-skenen sivusta seuraaminen ja toisaalta oma tarve nopeaan, mutta käytännölliseen "harjoituspyörään".

Ajatuksena on ollut ikäänkuin soveltaa ennätyspyörien viimeisimpiä suuntauksia velomobiiliin, jonka nykyinen perusmalli juontuu yli vuosikymmenen takaa ja ei sellaisenaan viehätä kilpapyöräilijää tai ammattisuunnittelijaa, joista tiimimme pääasiassa koostuu (ydin tiimi Oliver, Teppo, Francesco, Jukka).

Projekti on siirtymässä parhaillaan rakennusvaiheeseen ja kirjoittelemme Tepon kanssa tänne päivityksiä minkä kerkeämme. Haluan myös yrittää avata ajatuksia ja mietteitä projektin taustalta, vaikka vain nyt sitten omaksi huviksi, mutta tunnetusti tekee välillä hyvää prosessoida pääkoppaa. Olen kirjoittanut projektin tiimoilta 100-sivuisen opinnäytetyön, mutta emme ainakaan vielä sitä suoraan kokonaisuudessaan julkaise, kenties joitain valittuja osia.

Kuva

Tässä muutama sneak peek pyörästä. Tarkempia kuvia ja kuvauksia tulee myöhemmin ja toivottavasti vuoden lopulla myös maistiaisia ensimmäisestä liveprototyypistä. Pyörän plugit ovat tällä hetkellä koneistuksessa muottien valmistamista varten. Tämän vaiheen markkinahinta on 7200e (800e neliö). Tämä kertokoon mittakaavan kuinka haastavasta projektista monella tavalla on kyse. Suoraa aikaa on itselläni mennyt noin 600 tuntia varovaisesti arvioiden. Tepon tai muiden kulunutta aikaa en uskalla suoraan lähteä arvaamaan.

Jatketaan pian!


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 02 Elo 2014, 06:35
Kirjoittaja jviirret

Teknisistä yksityiskohdista ilmaeisesti esimakua tässä ketjussa http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3404

Jukka


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 02 Elo 2014, 07:38
Kirjoittaja tm
jviirret kirjoitti:

Teknisistä yksityiskohdista ilmaeisesti esimakua tässä ketjussa http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3404

Juurikin näin, ja tuo takaohjattu trikeproto on kaikkien koeajettavana tänä viikonloppuna Nokialla.


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 02 Elo 2014, 21:18
Kirjoittaja MikaL

Oli hyvä ja vakaa ajettava tuo proto. Noita savuvanoja en saanut tulemaan, kuskissa varmaan vika ;)


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 02 Elo 2014, 21:47
Kirjoittaja irakas
MikaL kirjoitti:

Oli hyvä ja vakaa ajettava tuo proto. Noita savuvanoja en saanut tulemaan, kuskissa varmaan vika ;)

Joo, en minäkään, mutta aika epeli! :mrgreen:


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 10 Loka 2014, 18:10
Kirjoittaja TMS

Onko mitään uutisia tästä laitoksesta? Tuliko muotti jo valmiiksi?


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 11 Loka 2014, 15:01
Kirjoittaja tm

Plugin aihiot käytiin kesällä tekemässä, sen jälkeen ovat odottaneet koneistukseen pääsyä, ko. firmalla on riittänyt "oikeita" töitä, ja tällaiset hobby-hommat on ö-prioriteetilla. Jyrsimisajankohta ei ole vielä(kään) tiedossa, mutta positiivisella mielellä odotellaan. Nopeampaa toimintaa saisi isolla rahalla jossain muualla, mutta siihen ei ole meillä budjettia.

Kunhan plugi saadaan, niin sitten alkaa tapahtua :D .


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 12:48
Kirjoittaja tm

Ei edennyt tämä projekti alkuperäissuunnitelman mukaan, kuten pitkästä radiohiljaisuudesta on saattanut jo päätelläkin.
Plugin aihioita ei saatu loppujen lopuksikaan koneistettua ensimmäisessä paikassa, joten jatkamme nyt kalliimmalla vaihtoehto B:llä. Tämän rahoitusta varten Ristretto on myynnissä ja potentiaalinen ostajakandidaattikin löytynyt. Jos kaupat saadaan lyötyä lukkoon, niin tämän jälkeen alkaa Avuksen plugien koneistus. Aikataulu tästä eteenpäin tarkentuu matkan varrella, infoamme siitä täällä foorumilla.


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 19:48
Kirjoittaja Syväri
tm kirjoitti:

Ei edennyt tämä projekti alkuperäissuunnitelman mukaan, kuten pitkästä radiohiljaisuudesta on saattanut jo päätelläkin.
Plugin aihioita ei saatu loppujen lopuksikaan koneistettua ensimmäisessä paikassa, joten jatkamme nyt kalliimmalla vaihtoehto B:llä. Tämän rahoitusta varten Ristretto on myynnissä ja potentiaalinen ostajakandidaattikin löytynyt. Jos kaupat saadaan lyötyä lukkoon, niin tämän jälkeen alkaa Avuksen plugien koneistus. Aikataulu tästä eteenpäin tarkentuu matkan varrella, infoamme siitä täällä foorumilla.

Paljon pitää panostaa. Mutta mun mielestä projektissa on potentiaalia. Hyvää ajatustyötä ja kehittelyä takana. Koneistetuilla plugeilla saavutetaan varmasti hyvä tarkkuus ja aerodynamiikan luulis pelaavan.


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 22:24
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:
tm kirjoitti:

Ei edennyt tämä projekti alkuperäissuunnitelman mukaan, kuten pitkästä radiohiljaisuudesta on saattanut jo päätelläkin.
Plugin aihioita ei saatu loppujen lopuksikaan koneistettua ensimmäisessä paikassa, joten jatkamme nyt kalliimmalla vaihtoehto B:llä. Tämän rahoitusta varten Ristretto on myynnissä ja potentiaalinen ostajakandidaattikin löytynyt. Jos kaupat saadaan lyötyä lukkoon, niin tämän jälkeen alkaa Avuksen plugien koneistus. Aikataulu tästä eteenpäin tarkentuu matkan varrella, infoamme siitä täällä foorumilla.

Paljon pitää panostaa. Mutta mun mielestä projektissa on potentiaalia. Hyvää ajatustyötä ja kehittelyä takana. Koneistetuilla plugeilla saavutetaan varmasti hyvä tarkkuus ja aerodynamiikan luulis pelaavan.

Anteeksi vain, mutta ei se aerodynamiikka ole niin kovin kiinnostunut symmetrisyydestä tai tarkkuudesta. Tälläkin muodolla saavutetaan käsittämättömän pieni vastus jopa 800 kertaa painavamman veden sisällä, mutta eihän se kyllä niin hieno ole kuin sileä ja kiiltävä symmetrinen sukkula, mutta toimii.
Kuva
Jottei menisi aivan turhaksi tämä viesti, niin lisään tähän jutun delffiinien vedenvastuksen pienuuden ihmettelystä.
http://www.mor-fin.com/Science-related- ... -paper.pdf

Delfiinin-vedenvastus.png

Puolen neliön otsapinta-alalla 100 km/h vauhdissa alle 50 Wattia ilmanvastukseen. :)


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 12 Huhti 2015, 22:06
Kirjoittaja Syväri

Tarkkuudella tarkoitan lähinnä sitä että muoteista tulee juuri sellaiset kuin ne on tietokoneella piirretty ja mitä todennäköisimmin myös simuloitu parhaaksi mahdolliseksi. Symmetrisyys lienee sivuseikka niinkuin sanoit.


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 14:14
Kirjoittaja tm

Lowridesin luvalla hieman päivitystä tähän aiheeseen: Avuksen korin muotit/plugit valmistuivat eräässä länsirannikon muottipajassa marraskuussa, ja ne on saatu kuljetettua Nokialle.

Ensimmäiset pari laminointiharjoitusta on pidetty Nojailijan opastuksella. Pitkä ja monivaiheinen projekti tulossa. Tavoitteena on saada ensimmäinen ajokelpoinen prototyyppi aikaiseksi ensi vuoden elokuun Nokian kisoihin mennessä.

Tässä yksi kuvapaljastus, lisää luvassa lähiaikoina:

P1120398_600.jpg
P1120398_600.jpg (88.53 KiB) Katsottu 15661 kertaa

Re: Avus streamliner

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 16:25
Kirjoittaja Syväri

Minne saa jättää tilauksen :D :mrgreen: kauniit puoliskot on.


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 18:08
Kirjoittaja tm
Syväri kirjoitti:

Minne saa jättää tilauksen :D :mrgreen: kauniit puoliskot on.

Markkinointi- ja myyntijohtaja (lowrides) alkaa ottaa tilauksia vastaan piakkoin... no ei nyt ihan vielä :D .
Tehdään nyt proto ensin ajokuntoon.


Re: Avus streamliner

Lähetetty: 29 Joulu 2015, 20:49
Kirjoittaja Puusilmä

No on tätä jo odotettukin! Hyvä homma!

Kumpihan tule ensin myyntiin, tämä vai Velotilt? :D