Avus streamliner

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

Puusilmä kirjoitti:

...Kumpihan tule ensin myyntiin, tämä vai Velotilt? :D

Velotiltillä on melkoinen etumatka, joten veikkaan sitä...

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

tm kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

...Kumpihan tule ensin myyntiin, tämä vai Velotilt? :D

Velotiltillä on melkoinen etumatka, joten veikkaan sitä...

Ei välttämättä, kysyin asiaa lokakuussa ja tässä vastaus:

"Thank you for having interest in our VeloTilt.
It is still quite a long journey to commercial availability of VeloTilt. It is even unsure whether we will come to that stadium.
We are now testing with a new wheel/bearing configuration to achieve lower rolling resistance.
Than we we will go testing the aerodynamic drag and finally we will test the propulsion resistance.
Please check http://wimschermer.blogspot.nl for a regular update of VeloTilt.
Best regards,
Wim"

Sen jälkeen on sattunut vaikka mitä kertoo blogi.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itte veikkaisi että velotilt jää tollaiseksi ikuisesti prototyypiksi joten avuksen kanssa ei tarvii kiirehtiä että saa kaupallisen pyörän ensin. :mrgreen:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

Avuksen korin kanssa päätettiin edetä pitemmän kaavan mukaan, ja niinpä olemme laminoineet Nojailijan ja lowridesin kanssa alkuperäisistä (negatiivi)korimuoteista ensin positiiviplugit, joiden päälle vasta varsinaiset "tuotantomuotit". Korin muoto saatiin samalla kopioitua talteen siltä varalta, että alkuperäiset muotit sattuisivat käytössä tai säilytyksessä vaurioitumaan.

Näin siis korineljännesten kanssa. Pikkuosat (pyöräkatteet, kulkuaukon luukku jne) olivat jo valmiiksi positiiviplugeja, joten niiden päälle laminoitiin suoraan negatiivimuotit.

Tämän päivän laminointisessio päätti viimein muotintekovaiheen. Mahdollisten muotin jäykisteripojen tarve selviää, kunhan muotit saadaan riisuttua pois plugien päältä. Joka tapauksessa nyt aletaan viimein päästä itse asiaan, eli itse korin tekemiseen. Tässäkään ei ole aikomus mennä siitä mistä aita on matalin, joten kestää vielä tovin ennenkuin ensimmäinen protokori näkee päivänvalon. Kiireisten tiimiläisten aikataulujen yhteensovittaminen tuo oman haasteensa projektin etenemistahtiin. Tavoitteena on kuitenkin vieläkin, että ensimmäinen proto olisi nähtävillä elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Nokian radalla.

Liitteet
P1120911_600.jpg
P1120911_600.jpg (116.42 KiB) Katsottu 5167 kertaa
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tm kirjoitti:

Tavoitteena on kuitenkin vieläkin, että ensimmäinen proto olisi nähtävillä elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Nokian radalla.

Teppo jätti viisaasti vuosiluvun pois.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:
tm kirjoitti:

Tavoitteena on kuitenkin vieläkin, että ensimmäinen proto olisi nähtävillä elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Nokian radalla.

Teppo jätti viisaasti vuosiluvun pois.

No kun aloitusviestikin on jo liki kahden vuoden takaa, niin eikös vuosiluvuista puhuminen ole aivan turhaa :D .
Mutta toki tämän vuoden karkeloita tarkoitin.

Ja sen verran pitää tarkentaa, että protolla tarkoitetaan tässä todella pelkistettyä ja viimeistelemätöntä ensimmäistä kappaletta, jossa on mukana vain ja ainoastaan ajamisen kannalta välttämättömimmät palikat, ja nekin samaa protohenkeä. Viimeistely on ajankohtaista vasta myöhemmissä protoiluvaiheissa, kun paketti on hierottu ensin muilta osin toimivaksi.

Tässä vielä pari kuvaa eilisen aikaansaannoksista, eli muottineljännekset:

P1120914_600.jpg
P1120914_600.jpg (118.6 KiB) Katsottu 5047 kertaa
P1120915_600.jpg
P1120915_600.jpg (120.16 KiB) Katsottu 5047 kertaa
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mitenkäs tämä etenee. Nähdäänkö nokialla protoa? :D

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei nähdä, tänä vuonna :( . Muotteihin jäi jokusia ilmavikoja, joiden korjaus päätettiin siirtää työtilan muuton jälkeiseen aikaan. Hitaasti ovat asiat edenneet tuollakin saralla, joten proton aika tullee tulevana talvena...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

Päivitystä (eli ei maltettu jäädä odottamaan verstaan vaihtoa):
projekti on jälleen nytkähtänyt eteenpäin, kun päästiin muotin ilmavikojen kimppuun. Korjattaviksi luokitellut kohdat on nyt saatu korjattua, alla jokunen kuva. Homma eteni tyyliin "hiotaan vian kohdalta monttu isommaksi, täytetään epoksilla, annetaan kuivua ja lopuksi vesihiotaan".

Vesihiontaa en ollut itse aiemmin kokeillut, tuntui hyvältä ja tehokkaalta tavalta epätasaisuuksien siloitteluun. Aloitus esim. 280-karkeuksisella paperilla ja siitä 200-400 portailla aina 1200 asti.

01_ilmavikaa_muotissa.jpg
01_ilmavikaa_muotissa.jpg (91.82 KiB) Katsottu 4550 kertaa
02_vikakohdan_tasoitus.jpg
02_vikakohdan_tasoitus.jpg (94.16 KiB) Katsottu 4550 kertaa
03_uusi_epoksitäytös.jpg
03_uusi_epoksitäytös.jpg (78.55 KiB) Katsottu 4550 kertaa
04_vesihionta.jpg
04_vesihionta.jpg (98.3 KiB) Katsottu 4550 kertaa
05_muotin_yläneljännekset_ja_valkoiset_urosplugit.jpg
05_muotin_yläneljännekset_ja_valkoiset_urosplugit.jpg (106.1 KiB) Katsottu 4550 kertaa
06_kulkuaukon_luukkumuotin_hiilikuitujäykisteet.jpg
06_kulkuaukon_luukkumuotin_hiilikuitujäykisteet.jpg (123.63 KiB) Katsottu 4550 kertaa

Homma jatkuu jakosaumojen hiomisella ja muottineljännesten yhteensovittamisella (paikoitus ja pulttaus yhteen). Tämän jälkeen pitäisi rakennella "uuni" muotin paistamiseksi n. 50 asteessa epoksin kovettamiseksi. Sitten aletaan pikkuhiljaa päästä jo itse asiaan, eli koriosien laminointiin.

Jos nyt vaan saadaan rakentelusessioita pidettyä, niin kyllä se ensimmäinen korikin näkee päivänvalon tulevan talven aikana.
Tekniikan rakentelu korin sisuksiin onkin sitten ihan oma juttunsa, toiveita elätellään proton julkistuksesta tulevana suvena. Yksi julkistuspaikkaehdokas on Helsingin Olympiavelodromi, jossa voisi samalla pitää nojapyöräväen pienimuotoisen "ratahenkisen" kokoontumisen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:

Jos nyt vaan saadaan rakentelusessioita pidettyä, niin kyllä se ensimmäinen korikin näkee päivänvalon tulevan talven aikana.
Tekniikan rakentelu korin sisuksiin onkin sitten ihan oma juttunsa, toiveita elätellään proton julkistuksesta tulevana suvena. Yksi julkistuspaikkaehdokas on Helsingin Olympiavelodromi, jossa voisi samalla pitää nojapyöräväen pienimuotoisen "ratahenkisen" kokoontumisen.

Julki lausuttu tavoite on ison askeleen lähempänä toteutumistaan. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Lukematta ketjua pyörän ominaisuuksista, onko tarkoitus ajaa velodromilla? Tarvitseeko Avus apua lähtöön ja pysähtymiseen vinolla alustalla? Velodromilla on "hieman" hankalaa lähettää ja vastaanottaa avustusta tarvitseva pyörä, kun alusta on kallellaan ja lukkokengillä kävellen liukas. Oli niin tiukka homma lähettää Cone Nokialla sivutieltä epäonnistuneesti ja sitten takasuoran loppumutkan alusta, että ei ainakaan minun voimani riitä Velon kallistukset huomioiden. Velodromin kallistus on paljon jyrkempi kuin noi Nokian kallistuslähdöt. Velodromin nurtsi keskellä on tarkoitettu jarruttamaan ja sieltä lähtö vaatii voimaa. Pysäytys on vaikeampaa, kun voi pysähtyä itsestään ennen apureita ja kaatua kyljelleen. Miten määrittää pysähtymispiste niin, ettei jymähdä paikalleen etuajassa ja ei riskeeraa apurin ylitse ajamista?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Haluaisin pyörän ajokokemuksia eri tuulen suunnissa ja nopeuksissa sekä puuskien vaikutuksesta. Kai kolmipyöräisessäkin töniminen sivutuulessa tuntuu, kun tuuli kiihtyy?

Pyöritelty on pitkään ideaa Streetmachinen tilanteen mukaan osin purettavasta täyskatteesta ja epäusko sekä pelko vaivaa käyttöpyörän suhteen tuuliherkkyydestä. Sen jälkeen kun tri pyörän takalevy ei kauheasti haittaa jossain 7-8 m/s puuskissa ja tönii kympissä, mutta noin 90-100 mm syvyyksillä vaihteleva eturenkaan vanteen syvyys aiheuttaa pahoja nykäisyjä. Toki 622 vielä ilman haarukoiden peräsimiä, pystyhkö pinta vs pyöreähkö ja nojakin kiekko olisi pyöreähkön kuoren sisällä, joten tuuli kiertää osin rungon ympäri. 406 muutenkin edessä. Terveellinen pelko syntyi silti huolimatta Conen näkemisestä alle rannikon normituulien nopeuksien Nokian kisassa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Lukematta ketjua pyörän ominaisuuksista, onko tarkoitus ajaa velodromilla? Tarvitseeko Avus apua lähtöön ja pysähtymiseen vinolla alustalla? Velodromilla on "hieman" hankalaa lähettää ja vastaanottaa avustusta tarvitseva pyörä, kun alusta on kallellaan ja lukkokengillä kävellen liukas. Oli niin tiukka homma lähettää Cone Nokialla sivutieltä epäonnistuneesti ja sitten takasuoran loppumutkan alusta, että ei ainakaan minun voimani riitä Velon kallistukset huomioiden. Velodromin kallistus on paljon jyrkempi kuin noi Nokian kallistuslähdöt. Velodromin nurtsi keskellä on tarkoitettu jarruttamaan ja sieltä lähtö vaatii voimaa. Pysäytys on vaikeampaa, kun voi pysähtyä itsestään ennen apureita ja kaatua kyljelleen. Miten määrittää pysähtymispiste niin, ettei jymähdä paikalleen etuajassa ja ei riskeeraa apurin ylitse ajamista?

Avus on kolmepyöräinen, ei tartte pidellä pystyssä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Allaolevan sitaatin kirjailin äskeisessä viestissä. Koska kaikki kokemusperäinen data kiinnostaa herkemän kaksipyöräisen mahdollisuutta arvatessa. Jottei heti pitäisi luovuttaa ja siirtyä kolmeen tai useamapaan pyörään. Ei tosin tällä kädellä raahata noin vain neljännen pyörän lisämassaa ja jaloilla mennä kovempaa vierintävastusta paikkaamaan tuosta vaan, joten pähkäiltävää riittää. Olisi hyvä perustaa arpomista edes johonkin reaaliseen, vaikkei yhteismitalliseen.

"Kai kolmipyöräisessäkin töniminen sivutuulessa tuntuu, kun tuuli kiihtyy?"

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

vaaka kirjoitti:

Haluaisin pyörän ajokokemuksia eri tuulen suunnissa ja nopeuksissa sekä puuskien vaikutuksesta. Kai kolmipyöräisessäkin töniminen sivutuulessa tuntuu, kun tuuli kiihtyy?..

No niitä ajokokemuksia saadaankin vasta ensi vuonna :D .
Mitä muista kinnereistä on kokemusta, niin Mangolla sivutuulenpuuskat tuntuivat selvästi, välillä pelottavankin selvästi. Quest on ollut tässä suhteessa rauhallisempi, muttei toki sekään immuuni tuulelle ole. Aika näyttää millainen Avuksesta tulee.

Vastaa Viestiin