Avus streamliner

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja TMS »

Milloinka meinaatte taas porukalla rakentaa pyörää? Kiinnostaisi meinaan tulla katsomaan projektia. Nojailijan kyydillä voisi kenties päästä paikalle?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

Milloinka meinaatte taas porukalla rakentaa pyörää? Kiinnostaisi meinaan tulla katsomaan projektia. Nojailijan kyydillä voisi kenties päästä paikalle?

Viimeksi tänään :D (laitan raporttia kohta).
Seuraavaa sessiota kaavailtiin alustavasti ensi viikonlopulle, silloin saattaa olla jopa kaksipäiväiset talkoot.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

Edellisen päivityksen jälkeen on tapahtunut mm. seuraavaa:

  • muottineljänneksien jakosaumat on hiottu, ja yhteensovitus tehty
  • yhteenpultatut muottineljännekset "paistettu" finnfoam-levyistä kyhätyssä laatikossa, 3 kW:n rakennuslämmittimellä saatiin lämpötila nostettua n. 60 asteeseen
  • proto1:n kori tullaan laminoimaan kahdessa osassa, eli alaosa ja yläosa erikseen (+ pyöräaukkojen katteet ja kulkuaukon luukku yms. toki vielä lisäksi omina osinaan)
  • tulevaa korin laminointia varten on rakenneltu tukipukit muottien alle

Korin ylä- ja alapuoliskon jakosaumaan on kaavailtu samantyyppisiä sisäänpäin kääntyviä tasolaippoja kuin esim. Mangossa ja Questissa, ja puoliskojen kiinnitys läpipulttaamalla laipoista. Helpompi protoilla tekniikan kanssa, kun saa yläpuoliskon tarvittaessa irrotettua pois tieltä.
Tasolaippojen laminointia varten muotin jakosaumaan tarvittavaa pleksikaulusta ehdittiin jo hieman aloitella, ja homma jatkuu ensi kerralla, eli kenties jo ensi viikonloppuna. Tuolloin päästäneen tekemään myös muottipintojen loppuhionta ja kiillotus ainakin alapuoliskon osalta, joten ensimmäiset korilaminointikokeilut lähestyvät uhkaavasti.

Pitkästi on matkaa vielä jäljellä proton valmistumiseen, mutta hyvin on projekti kuitenkin edistynyt viime aikoina.

jakosaumojen hiomista
jakosaumojen hiomista
P1130425_600.jpg (102.91 KiB) Katsottu 5278 kertaa
muotti ja muotoilija
muotti ja muotoilija
P1130447_600.jpg (97.23 KiB) Katsottu 5278 kertaa
Quest ja Avuksen muotti edestä
Quest ja Avuksen muotti edestä
2016-09-17 16.51.10_600.jpg (76.42 KiB) Katsottu 5278 kertaa
Quest ja Avuksen muotti takaa
Quest ja Avuksen muotti takaa
2016-09-17 16.51.35_600.jpg (75.82 KiB) Katsottu 5278 kertaa
paistoa odotellessa
paistoa odotellessa
2016-09-17 19.11.45_600.jpg (77.51 KiB) Katsottu 5278 kertaa
uunilaatikon teippausta
uunilaatikon teippausta
2016-09-17 19.27.49_600.jpg (81.23 KiB) Katsottu 5278 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

tukipukkien rakentelua
tukipukkien rakentelua
DSC_0662_600.jpg (78.3 KiB) Katsottu 5278 kertaa
alaosan tukipukki ja koko muotti
alaosan tukipukki ja koko muotti
DSC_0669_600.jpg (75.45 KiB) Katsottu 5278 kertaa
yläosan tukipukki
yläosan tukipukki
DSC_0670_600.jpg (75.82 KiB) Katsottu 5278 kertaa
pleksinleikkaaja työssään
pleksinleikkaaja työssään
DSC_0668_600.jpg (83.7 KiB) Katsottu 5278 kertaa
pikkukilkkeet odottamassa paistoa
pikkukilkkeet odottamassa paistoa
DSC_0671_600.jpg (61.72 KiB) Katsottu 5278 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko paistamisen tarkoitus nopeuttaa kovettumista vai joku muu syy?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Onko paistamisen tarkoitus nopeuttaa kovettumista vai joku muu syy?

Paistamisen tarkoititus on saattaa kovettumisreaktio nopeammin loppuun.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onko paistamisen tarkoitus nopeuttaa kovettumista vai joku muu syy?

Paistamisen tarkoititus on saattaa kovettumisreaktio nopeammin loppuun.

Paistaminen korkeammassa lämpötilassa lisää epoksin kovuutta. Käyttämällemme epoksille suositellaan jälkilämmitystä vähintään 50 asteen lämpötilassa 16 tunnin ajan. Nostamalla lämpötilaa tuosta lämmitysaikaa saa lyhennettyä.

Muotin pinta joutuu koville alipainesäkityksessä. Ilman lämpökäsittelyä muottiin painautuisi herkemmin jälkiä laminoitavasta lasi/hiilikuidusta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

Jatkoa tunnin aika-ajon ME:n viestiketjusta, kun alkoi mennä vahvasti Avus-keskusteluksi:

lowrides kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Hyvä jos mahtuu kyytiin, onko mahdolisesta kampipituudesta jotain kaavailuja? Menisikö 165 mm kammet?

Kuinka pitkä olit ja mikä kengän numero?

Varmasti saadaan mahtumaan pitemmät kammet. Penkkiähän saa myös siirrettyä ainakin jossain määrin taaksepäin myös, jolloin polkimet siirtyvät myös taaemmas. Ajoasennosta tulee ehkä vähän "kyyrympi" mutta sen ei pitäisi menoa haitata.

Myös klossin paikkaa siirtämällä kengässä taaksepäin ja tarvittaessa kengän leikkaaminen varpaiden kohdalta pois tuo lisää tilaa, tai noiden kyhmyjen lisäämisen alapintaan. Että älä huoli Tero, kyllä me sulle pitkät kammet sinne saadaan (nyt Teppo kiroaa että mitä se taas siellä lupailee :lol: )

En nyt sentään kiroa, mutta yritän olla lupailematta liikoja :) .

Muistathan toki, että Avuksessa on se etuakseli, johon jalat eivät saa osua. Eli keskiötä ei voi siirrellä ihan yhtä vapaasti taaksepäin kuin perinteisissä kinnereissä. Lyhyillä kuskeilla tämä taasen voi aiheuttaa sen, että kuski jää niin eteen, ettei pää osu korin pienehköön pääaukkoon (näin siis nykyisellä kulkuaukon muotoilulla). Toki pitää nyt muistaa, että ollaan rakentamassa vasta ensimmäistä Avuksen testiprotoa, ja monenlaisia muutoksia varmasti tulee matkan varrella.

Klossin siirtäminen kengässä taaksepäin ei sinällään vähennä jalkojen tarvitsemaa tilaa korin sisällä. Kantapäälle tulee kyllä lisätilaa, mutta samalla varpaat tarvitsevat enemmän tilaa. Keskiön korkeus tarvii joka tapauksessa säätää optimiksi, jos tilankäytön haluaa maksimoida.
Vähiten tilaa vie sellainen ajoasento, jossa keskiö näyttäisi olevan aavistuksen liian kaukana, ja kuski polkee "varpaillaan" eli jalkaterät enemmän vaaka-asennossa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja TMS »

tm kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Milloinka meinaatte taas porukalla rakentaa pyörää? Kiinnostaisi meinaan tulla katsomaan projektia. Nojailijan kyydillä voisi kenties päästä paikalle?

Viimeksi tänään :D (laitan raporttia kohta).
Seuraavaa sessiota kaavailtiin alustavasti ensi viikonlopulle, silloin saattaa olla jopa kaksipäiväiset talkoot.

Okei, no onhan teillä vahva tekemisen meininki näköjään päällä sitten.

No täytyy kattoa milloin sitä kerkeäisi mukaan. Nyt kun paremmin kattelin niin näytti vähän siltä tuo kalenteri että voi olla että vasta marraskuun puolella pääsisin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja TMS »

tm kirjoitti:

Jatkoa tunnin aika-ajon ME:n viestiketjusta, kun alkoi mennä vahvasti Avus-keskusteluksi:

lowrides kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Hyvä jos mahtuu kyytiin, onko mahdolisesta kampipituudesta jotain kaavailuja? Menisikö 165 mm kammet?

Kuinka pitkä olit ja mikä kengän numero?

Varmasti saadaan mahtumaan pitemmät kammet. Penkkiähän saa myös siirrettyä ainakin jossain määrin taaksepäin myös, jolloin polkimet siirtyvät myös taaemmas. Ajoasennosta tulee ehkä vähän "kyyrympi" mutta sen ei pitäisi menoa haitata.

Myös klossin paikkaa siirtämällä kengässä taaksepäin ja tarvittaessa kengän leikkaaminen varpaiden kohdalta pois tuo lisää tilaa, tai noiden kyhmyjen lisäämisen alapintaan. Että älä huoli Tero, kyllä me sulle pitkät kammet sinne saadaan (nyt Teppo kiroaa että mitä se taas siellä lupailee :lol: )

En nyt sentään kiroa, mutta yritän olla lupailematta liikoja :) .

Muistathan toki, että Avuksessa on se etuakseli, johon jalat eivät saa osua. Eli keskiötä ei voi siirrellä ihan yhtä vapaasti taaksepäin kuin perinteisissä kinnereissä. Lyhyillä kuskeilla tämä taasen voi aiheuttaa sen, että kuski jää niin eteen, ettei pää osu korin pienehköön pääaukkoon (näin siis nykyisellä kulkuaukon muotoilulla). Toki pitää nyt muistaa, että ollaan rakentamassa vasta ensimmäistä Avuksen testiprotoa, ja monenlaisia muutoksia varmasti tulee matkan varrella.

Klossin siirtäminen kengässä taaksepäin ei sinällään vähennä jalkojen tarvitsemaa tilaa korin sisällä. Kantapäälle tulee kyllä lisätilaa, mutta samalla varpaat tarvitsevat enemmän tilaa. Keskiön korkeus tarvii joka tapauksessa säätää optimiksi, jos tilankäytön haluaa maksimoida.
Vähiten tilaa vie sellainen ajoasento, jossa keskiö näyttäisi olevan aavistuksen liian kaukana, ja kuski polkee "varpaillaan" eli jalkaterät enemmän vaaka-asennossa.

Niin no mähän olen noin 187 cm pitkä, jalan pituus muistaakseni 89 cm. Kuitenkin niin että tm on minua hieman pidempi, mutta ajamme kuitenkin käytännössä samalla keskiön etäisyydellä, sillä muistaakseni kun Mangoa joku vuosi Nokialla lainasin niin ei tarvinut tehdä mitään säätöjä, vaan ajaa vaan. Kengän koko on 45 (29 cm).

Nuo lyhyet kammet on sinänsä ihan ymmärrettävä asia kun miettiin asian tuon katteen muodon kannalta. Siinä on vaan se huono puoli että käytännössä jos meinaisi joskus kovaa mennä lyhyillä kammilla, niin niillä pitäisi olla kilometreja reilusti alla että jalat tottuisi. Enkä ole ollenkaan vakuuttunut noin yleensä lyhyiden kampien erinomaisuudesta jos pitäisi kovaa mennä (toisaalta en ole niitä oikeastaan kokeillutkaan koskaan kunnolla). No spekulointi taitaa tässä vaiheessa olla aika turhaa, sen sitten aika näyttää miten sinne kukakin mahtuu ja millä kammilla.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mitenkä muuten olette miettineet kuskin tuuletuksen järjestettävän? Reikä keulaan vai jotain uudempaa ideaa?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

...No spekulointi taitaa tässä vaiheessa olla aika turhaa, sen sitten aika näyttää miten sinne kukakin mahtuu ja millä kammilla.

Juurikin näin :D .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

Mitenkä muuten olette miettineet kuskin tuuletuksen järjestettävän? Reikä keulaan vai jotain uudempaa ideaa?

Virallisissa kuvissahan ei tosiaan ole reikää keulassa. Sellainen sinne ilmaantunee, jos tarvetta ilmenee.
Racehood-versioon (umpikoppa) kulkuluukun kanteen eli tuulilasin eteen on tulossa ilmanottoaukko.

Ei niinkään kuskin tuuletukseen vaan tuulilasin huurtumisen estoon on ollut puhetta kokeilla sähköpuhallintakin, jos muut konstit ei pure (pienet nopeudet, enempi arkiajovaruste, varsinkin kun on kielletty kisahommissa :D ).

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja tm »

TMS kirjoitti:

Mitenkä muuten olette miettineet kuskin tuuletuksen järjestettävän? Reikä keulaan vai jotain uudempaa ideaa?

...tuohon liittyen vielä : miten olet kokenut DF:n nokka-aukon tuuletuksen tehon? Tod.näk. et enää vähempään tyytyisi?

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Avus streamliner

Viesti Kirjoittaja lowrides »

TMS kirjoitti:

Mitenkä muuten olette miettineet kuskin tuuletuksen järjestettävän? Reikä keulaan vai jotain uudempaa ideaa?

Teppo vastasikin ja tosiaan ilmanottoreijän sijoitusta voidaan kokeilla moneen eri paikkaan. Keulaan en oman kokemuksen ja kuulemani perusteella laittaisi, koska lisää vastusta (jotkut ovat tästä toista mieltä). Luukkujen yhteyteen ja muihin strategisiin paikkoihin saa sijoitettua tarvittavat reijät tyylikkäästi ja toimivasti.

Vastaa Viestiin