DF XL

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

Karavaani kulkee ja koirat haukkuu :wink:

Onhan se tietysti hyvä tiedostaa että tuollaisiakin ihmisiä on liikenteessä. Tästä kinnerin havainnoinnista ja sen vaikeudesta sanoisin, että kokemukseni mukaan kinneri havainnoidaan noin kymmenen kertaa paremmin kuin tavallinen pyörä, se ohitetaan kauempaa eikä kolmion takaa tulla eteen kuin ollenkaan samaan malliin. Mutta on tietysti paikkoja ja liikennetilanteita, joissa kinneri matalana voi jäädä katveeseen, ne pitäisi parhaansa mukaan pyrkiä itse huomaamaan ja ajaa sen mukaan. Kokonaisuudessaan koen kuitenkin kinnerin saavan selkeästi parhaiten tilaa ja huomiota niistä pyörätyypeistä, joilla olen ajanut.

Takavaloista puheen ollen, täytyy kaikille lämpimästi suositella Lupine Rotlich takalamppua. Itselläni on se kinnerin perässä lisävaloa kiinni 3M dual-lock järeällä tarranauhalla. Todella laadukas valo, jossa useampi erilainen valomoodi, joiden kirkkautta saa itse myös säätää. Itse käytän vallan sellaista moodia, jossa valo sykähtää kirkkaaksi tasaisesti ehkä noin 3s välein palaen muuten himmeämpänä. Olen ajatellut tämän väläyksen kiinnittävän myös niiden kännyautolijoiden huomiota, sillä se on varsin kirkas. Lampussa on myös strobo moodi, mutta se tuntuu toisille aiheuttavan ärsytystä siinä määrin etten ole sitä viitsinyt käyttää, erityisesti epileptikot ja migreenistä kärsivät eivät sitä kaiketi arvosta. Tämä rauhallisemmin sykähtävä moodi vaikuttaa paljon paremmalta tässä mielessä, mutta antaa kuitenkin hieman lisähuomiota tasaiseen valoon verrattuna. Lampussa on lisäksi kiihtyvyysanturilla toimiva jarruvalo, sekä jonkinlainen valoa aistiva sensori joka kirkastaa lampun jos auto valoineen lähestyy takaa. Tosin tämän anturin toimintaa en ole juuri kokeillut kun olen pitänyt sitä kytkettynä poissa päältä. Ainoa huono puoli valossa on hinta, vaikken sitäkään pidä kovin pahana tällaisesta kestohyödykkeestä

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

Velonautti kirjoitti:

Onhan siellä Facebookissa myös Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä, jossa autoilijat porisevat kun ei ajella polkupyörillä pyöräteillä yleensä kuvan kera. :lol:

Tänne olin minäkin päässyt velonautin lähettämän kuvan perusteella :( Päivityksessä oli kommenttina jotenkin siihen tyyliin että millähän ajatuksella minulla oli siinä kohtaa turvallisempaa ajella autojen seassa kuin kevyenliikenteen väylällä. Kuvan paikka sattuu olemaan sellainen, että sitä edeltävät noin 3 km ajan käytännössä aina vallisevan 50 km/h nopeusrajoituksen mukaan, minusta se kuulostaisi hieman kovalta vauhdilta kevyenliikenteen väylälle, mutta ehkä kuvaaja itse tietää paremmin :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja PW »

Samat on havainnot täällä, kinneri kuitenkin huomataan ja huomioidaan paljon paremmin kuin kattamattomat pyörät.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja PW »

Härski kirjoitti:

Itte siirtäisin valon peräpeiliin huonontamasta airotynnaamiikkaa.

Joo, voishan tuon peräpeiliinkin kiinnittää tai jopa upottaa - kulkis pyörä kovempaa ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja wwhv »

tämmöisen takavalon oli rakentanut eräs velomobilisti:

takavalo.jpg
Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Se alkaa olla kausi lopuillaan, laitettava jo DF talvisäilytykseen.
Kaudesta jäi mieleen kilometrikisa se 5tonnia ajettuja kilometrejä.
Nojapyöräkisat jäi väliin.
Pojan kanssa oli sitten omat kisat.Hän virittömällä mopolla ja mie Df:llä.matkaa n. 9km, josta tasaista 3km, loivaa ylämäkeä (1-2%) n. 3km ja loivaa alamäkeä( 1-2 %) pimeä asfalttitie.
Alussa johdin alamäkeen , ylämäessä jäin 50m ja lopussa loivaan alamäkeen kun sain vauhdin lähelle 70km/h poika mopoineen jäi sen 100m :D
YES, hyvältä tuntui.Keskinopeus jäi mulla 50km/h
Poika haluaa ensi kesäksi sitten kevarin, tais niin käydä luonnon päälle. :D
Mukava oli ajaa loppukesästä, kun se laahaava, napsuva äänikin hävisi.Sitä tuli kuuneltuakin melkein neljä vuotta.
Vika oli polkimessa.Ääni hävisi, kun ne vaihdoin.

Voisin laittaa oman DF XL:n myyntiin.Jos jollakin kiinnostusta tai tietää kuka on ostamassa voi ottaa yhteyttä, kerron lisätietoja.
Rahan takii ja maantiepyörällä jos tässä sitten alkaisi ajelemaan.
Hinta näissä on pysynyt näköjään hyvin tallella, kun katselee noita käytettyjä tuolla Saksan markkinoilla.
Hinta 6300e
Onhan tää Suomen nopein pyörä? (Kiitos Teron)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja PW »

Kannattaa laittaa myynti-ilmotus tuonne myydään osastolle myös - paremmin löytyy satunnaisellekin kinnerin ostajalle jos oikeesti oot myymässä :mrgreen:
Oudolle kyllä kuullostaa, vaihtaa kinneröinti maantiepyöräilyyn :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

PW kirjoitti:

Kannattaa laittaa myynti-ilmotus tuonne myydään osastolle myös - paremmin löytyy satunnaisellekin kinnerin ostajalle jos oikeesti oot myymässä :mrgreen:
Oudolle kyllä kuullostaa, vaihtaa kinneröinti maantiepyöräilyyn :shock:

Joo, ihme homma. Kyllähän nyt Läskipyörään vaihtaminen olisi ymmärrettävää - mutta että ihan maantiepyörään.... :lol: täysin käsittämätön ajatus :roll:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mä ajattelin tuota kommenttia lähinnä nojapyörä-pystypyörä. Vaikea ymmärtää että joku haluaisi pystärin, kun on saanut kokeilla nojakin mukavuutta :wink:.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja tm »

Sosiaalisessa mielessä ymmärrän hyvinkin tuon pystäriin siirtymisen: samanhenkistä ajoseuraa tarjolla paljon paremmin. Nojapyöriä ja etenkin kinnereitä on sen verran harvassa, että yleensä saat ajella / joudut ajelemaan yksin.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

PW kirjoitti:

Kannattaa laittaa myynti-ilmotus tuonne myydään osastolle myös - paremmin löytyy satunnaisellekin kinnerin ostajalle jos oikeesti oot myymässä :mrgreen:
Oudolle kyllä kuullostaa, vaihtaa kinneröinti maantiepyöräilyyn :shock:

Totta laitetaan myöhemmin ilmoitusta.Ostaja kanditaatteja ei nyt hirveesti varmaan ole.Keväällä sitten teho myyntiin ?
Kinneröinti on mukavaa ja vaudikasta mutta täytyy välillä tehdä muutoksia.Maantiepyöräilyä kuitenkin harrastanut ennen kinneröintiä vuosikausia, joten tiedän mitä se on ja.... jos se selkä jo kestäisi :D
Ja kaikki vaan rahan takiiii.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Velonautti kirjoitti:

Maantiepyöräilyä kuitenkin harrastanut ennen kinneröintiä vuosikausia, joten tiedän mitä se on ja.... jos se selkä jo kestäisi :D
Ja kaikki vaan rahan takiiii.

Kuvitteletko löytäväsi hyvän maantiepyörän kinneriä halvemmalla? Mitä olen kuullut, niin maantiepyörät ovat vaikuttaneet hirvittävän kalleilta.

Onneksi löysin itselleni hyvän käytetyn cyclocrossin kohtuuhintaan. Eihän siinä tietenkään ole hiilikuiturunkoa, aerovanteita eikä sähkövaihtajia, mutta kyllä se hyvin hintansa on jo haukkunut.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Luulen tietäväni, että Velonautilla on maantiepyörä jo valmiiksi. Ehkä jopa kaksi. :?

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Puusilmä kirjoitti:

Luulen tietäväni, että Velonautilla on maantiepyörä jo valmiiksi. Ehkä jopa kaksi. :?

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: RE: Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Puusilmä kirjoitti:

Luulen tietäväni, että Velonautilla on maantiepyörä jo valmiiksi. Ehkä jopa kaksi. :?

Juuri näin, maantiepyörä odottaa jo polkijaansa.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla

Vastaa Viestiin