MANGO ja QUATTROVELO

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Härski kirjoitti:

Kävikö muuten milanille kuinkaan?

Ei suinkaan! Milan on saksalaista tekoa. Se näemmä kestää hollantilaisten velojen törmäilyt ;-)

Ei vaiskaan - Milanin pyrstö on niin kapea, että se sen takia on jo rakenteellisesti niin luja, että takaapäin törmäävä pyöreänokkainen velo kärsii enemmän.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Quattrostahan tuli ihan sen näköinen ku mitään olisi koskaan sattunutkaan! Siisti korjaus.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Härski kirjoitti:

Harmi kun noissa tehdastekosissa korit on puhdasta hiiltä. Jos joukossa olis aramidia, niin kestäisivät kolhuja varmasti paljon paremmin. Saukillahan taisi keula myös pritskahtaa halki ja ties kenellä kaikilla.

Muistaakseni esimerkiksi kevralla oli valikoimassa mattoa jossa oli 50/50 molempia samassa kudoksessa jota fetula käytti uusimmassa laitteessaan. Mut kaipa ne maaiomalla tietää mitä tekevät. :roll:

Kävikö muuten milanille kuinkaan?

WAWin saa kevlar vahvisteisena.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

No, ei ne värit nyt ihan samat ole, mutta kelpaa ainakin toistaiseksi.

Miten Kevlar auttaa kestävyydessä ?
Ainakin tässä tapauksessa olisi tarvittu joustavuutta.
Hiilikuitu ei jousta vaan murtuu, jos liikaa rasitusta.
Tähän tuli limitys kohtiin 6 kertainen hiilikuitu, jos uuden kaksi kerrosta lasketaan mukaan.
T:Jere

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja jori »

takakeno kirjoitti:

No, ei ne värit nyt ihan samat ole, mutta kelpaa ainakin toistaiseksi.

Miten Kevlar auttaa kestävyydessä ?
Ainakin tässä tapauksessa olisi tarvittu joustavuutta.
Hiilikuitu ei jousta vaan murtuu, jos liikaa rasitusta.
Tähän tuli limitys kohtiin 6 kertainen hiilikuitu, jos uuden kaksi kerrosta lasketaan mukaan.
T:Jere

Heh, nyt on niin luja, että seuraavalla kerralla menee Milanista perä. :twisted:

Kevlarin käytön idea on siinä, että sen murtovenymä on hiilikuituun nähden moninkertainen, jolloin hiilikuidun murtuessa kappale jää vielä ehjien aramidikuitujen varassa kiinni yhtenäiseksi kappaleeksi, vaikka onkin menettänyt hiilikuidun murtumien takia valtaosan jäykkyydestään. Tämä tekee murtumista turvallisempia, kun hajoaminen muuttuu yhtäkkisestä sitkeän hitaaksi. Pelkästä kevlarista voisi tietenkin tehdä nitä kuorman kantamisen kannalta sekundäärisiä osia, mutta voisi ne tehdä vieläkin matalamman kimmorkertoimen materiaalista.

Onhan tuolla keulabulbilla tietysti kinneriputken sivuttaisen leikkausjouston jäykistämistehtävä, mutta kyllä tuohon riittäisi vähäisempikin jäykkyys. Mielestäni kinnerien keula- ja peräkappaleet voisivat olla irrotettavia tyhjiömuovattavia PC-, tai PET-muovisia osia, jotka voisi helposti pullauttaa törmäyksen jälkeen takaisin muotoonsa tai pahimmassa tapauksessa vaihtaa uusiin. WAWissahan tätä ideaa onkin osin käytetty, joskin keulaosa on turhaan painava ja samaa rakennetta kuin muukin runko.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Ei tarvinnut irrottaa kiinnityspulttia, jotta sai vanteen irti.
Tällä ajoin 6 tunnin kisaa.

Laippa on nyt jumittunut vanteeseen.
Laippa on nyt jumittunut vanteeseen.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja tm »

takakeno kirjoitti:

Ei tarvinnut irrottaa kiinnityspulttia, jotta sai vanteen irti.
Tällä ajoin 6 tunnin kisaa...

Lähtikö irti ihan nyppäämällä, ilman taka-akselin/laakerien irroitusta?

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Lähti nyppäämällä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja tm »

takakeno kirjoitti:

Lähti nyppäämällä.

ONNEKSI et lähtenyt tuolla liikenteeseen ajelemaan kohti kotia... :shock: .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:
takakeno kirjoitti:

Lähti nyppäämällä.

ONNEKSI et lähtenyt tuolla liikenteeseen ajelemaan kohti kotia... :shock: .

Tuo kesti kuitenkin ajella melko normaalisti mutkarataa kisanopeuudella, mikä tarkoittaa aivan huikeaa luotettavuusresurssia kolmipyöräiseen nähden. Tämä on yksi niistä syistä, miksi näitä nelipyöräisiä on ruvettu rakentamaan. Kolmipyörässä takapyörä on niin kriittinen komponentti, että pienikin vika siinä aiheuttaa vähintään keskeytyneen matkan, ellei jopa vakavan vaaratilanteen. Nyt pyörällä saattoi ajaa melko normaalisti, vaikka...

Niin, mitä tuolle oikeastaan oli tapahtunut. Mikä tuossa on rikki. Onko tuo putkiholkki katkennut akseli, vai mikä tuossa on vikana. Yritin katsoa kuvasta, mutta en hahmottanut rakenteen toimintaa. Käsitin, että tuon sisällä on teräksinen akseli. Onko tuossa vapaakytkimet päissä. Mikä tuossa on laakeroitu vapaasti, mikä akselin varassa. :? :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Käytännössä minulla oli vain yksi vetäväpyörä.
Suoralla ei huomannut mitään, mutta mutkissa oikeapuoli luisti.
Lisää kuvia hahmotuksen helpottamiseksi:

Kiinteä akseli.
Kiinteä akseli.
Oikeapuoli vetoakseli.
Oikeapuoli vetoakseli.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuinka pitkälti akseli menee tuon laippaosan sisälle?
Vain pari senttiä vai enemmän?
Lisäkuva ois kiva...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja jori »

En ymmärrä vieläkään mitään. :(
Miten tuo akseli on asennetaan paikoilleen. Missä on pyöränlaakeri. :? :? :?

Jos sinulla on tuo akseli irtonaisena, voisitko ottaa kuvan vähän kauempaa, jotta voin hahmottaa, miten tuo kootaan ja missä ovat laakerit.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Vihdoin sain taka-akseliston irti.
Pitäisi ohjeen mukaan naputella akseli irti naputtelemalla akselinlaippaan kevyesti,
mutta juuri tuota akselinlaippaa minulla ei ole.
Mitenkähän tuon akselin nyt saa irti ?
Vai voisiko hitsata noin lähellä laakeria, niin ei tarvitsisi akselia irrottaa ?
Ei kuulu mitään velomobile.nl suunnalta.
Taitavat viettää kunnolla kesälomaa.

20 mm menee vannelaipan sisään.
20 mm menee vannelaipan sisään.
Jännä, heilahduksen vaimennus paino vaihtajassa.
Jännä, heilahduksen vaimennus paino vaihtajassa.
jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Lämmität noita osia kuumailmapuhaltimella niin lähtenee sitten irti jopa vetämällä?

Vastaa Viestiin