MANGO ja QUATTROVELO

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Omassa mango projektissa laitoin nuo laipat kiinni akseliin läpipultilla. Tiedä sitten toimisko tuossakin?

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja tm »

Laita tuohon akselin päässä näkyvään läpireikään pultti, ja naputtele sitä. Jos akselin pitäisi kerta irrota kevyesti naputtelemalla, niin voisi onnistua noinkin... Reiän halkaisija jotain 5-6 mm?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja tm »

...jos aikoo hitsata, niin akseli pitää saada irti laakereista.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Voipi olla, että mango projektissa akseli jatkuu yhtenäisenä navan ulkoreunaan asti. Eli voipi pelkkä pultti olla huono ratkaisu.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Quattrovelo jälleen ajokunnossa. :D
Akseli oli vähän vino jo, mutta rengas heittää vain 5 mm sivusuunnassa.
Tepolle kiitokset hitsauksesta ja muustakin avusta. :D

Akseli lähtee naputtelemalla irti.
Akseli lähtee naputtelemalla irti.
Hitsattu akseli.
Hitsattu akseli.
Paketti kasassa jälleen.
Paketti kasassa jälleen.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja tm »

takakeno kirjoitti:

...Akseli oli vähän vino jo, mutta rengas heittää vain 5 mm sivusuunnassa...

Onneksi ei heitä tuon enempää. Pelkkää akselia pyörittelemällä pelkäsin renkaan heiton olevan isompikin.
Hyvä että saatiin ajokuntoon, ei tuo akselin korjaus ollut loppujen lopuksi paha rasti.
Ans kattoo koska valmistajan suunnasta saapuu uudet osat tilalle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja jori »

Onko tuo akselin vasen pää salaista tietoa, kun siitä ei ole kuvaa vieläkään. Vieläkään en ymmärrä, miten tuo vetää. Onko takapyörät jäykästi yhdessä. Miten tuo vasen pyörä on kiinni. Onko vasen ja oikea akseli samanalaiset ja sisäpäät spooratut ja sopivat takapakan spooraukseen puoliltaan ja akselin ulos liukuminen estetään noilla hydrauliklemmareilla. Eikö tuossa olekaan takapyörissä erillisiä vapaakytkimiä. Kertokaa tietävät. :o

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja tm »

Alkuperäinen hitsisauma akselin ympäri oli pienempi ja siistimpi kuin nyt kolvailtu.
Varmasti käytetty selvästi pienempää hitsausvirtaa, holkin reuna ei ollut sulanut ollenkaan niin paljon kuin nyt.

Holkin läpi porattiin 4 kpl 5 mm reikiä, joiden kohdalta saatiin hitsattua "pisteet" kiinni akseliin pelkän holkin pään hitsaamisen lisäksi. Valmistaja käyttää vastaavaa tapaa itsekin tuoreempien QW-yksilöiden akseleissa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Onko tuo akselin vasen pää salaista tietoa, kun siitä ei ole kuvaa vieläkään. Vieläkään en ymmärrä, miten tuo vetää. Onko takapyörät jäykästi yhdessä. Miten tuo vasen pyörä on kiinni. Onko vasen ja oikea akseli samanalaiset ja sisäpäät spooratut ja sopivat takapakan spooraukseen puoliltaan ja akselin ulos liukuminen estetään noilla hydrauliklemmareilla. Eikö tuossa olekaan takapyörissä erillisiä vapaakytkimiä. Kertokaa tietävät. :o

Ootas niin kaivan kuvan kännykästä...

...no eipäs löytynyt kovin hyvää:

akseli.jpg
akseli.jpg (127.72 KiB) Katsottu 3048 kertaa

No näkee ehkä tuostakin, että akselin rataspakan puoleinen pää on kuusikanttinen, menee rataspakan sisässä olevaan "napaan", jonka sisällä on myös kummankin pyörän vapaaratasmekanismit. Tuota napaosaa en edes tarkemmin tutkinut, kun keskityin akselin korjaamiseen (toisaalta eipä sitä olisi päässyt näkemäänkään, kun toista vetoakselia ei irrotettu -> rataspakka pysyi paikallaan...).
Hydrauliklemmarit estävät akselin liukumisen, mitään muuta lukitusta ei ole.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. Jossain videossa mitä hiljattain kattelin väitettiin siinä vetareiden välillä olevan tasauspyörästö. Tais olla joku veloads; n viimeisimmistä.

Ei kai siellä Vetarin ulkopäässä tarvii muuta olla kuin navan kiinnityspultille kierrereikä. Navan sisäpintaan [ tai siihen kiinnitettyyn laippaan] lienee tehty reiät, joiden kautta ironneessa osassa olevat tapit siirtää momentin eteenpäin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti:

...Ei kai siellä Vetarin ulkopäässä tarvii muuta olla kuin navan kiinnityspultille kierrereikä. Navan sisäpintaan [ tai siihen kiinnitettyyn laippaan] lienee tehty reiät, joiden kautta ironneessa osassa olevat tapit siirtää momentin eteenpäin.

Juuri noin, siellä akselin ulkopäässä on kierrereikä. Pyörän napaa en ole nähnyt, mutta tuommoinen sen rakenteen täytyy olla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja jori »

TNX Teppo. Nyt voin nukkua yöni rauhassa. :)
Siellä on siis rataspakan vasemmalla puolella toinen vapaanapa ja molemmat taka-akselit samanlaiset.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

TNX Teppo. Nyt voin nukkua yöni rauhassa. :)
Siellä on siis rataspakan vasemmalla puolella toinen vapaanapa ja molemmat taka-akselit samanlaiset.

Näin juurikin. Rakenne on sama, mutta oikeanpuoleinen vetari on lyhyempi kuin vasemmanpuoleinen (rataspakka ei ole kinnerin keskilinjalla).

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä vielä kuva koko paketista:

taka-akselikokoonpano.jpg
taka-akselikokoonpano.jpg (179.07 KiB) Katsottu 2995 kertaa
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: MANGO ja QUATTROVELO

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Hienoa että kinneri tuli ajokuntoon näin nopeasti, ei tartte seisottaa tallissa :).

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin