Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:
janx kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Onhan toi varmaan mahdollista ajaa puhtaasti kaasukahvalla ja kattoo et tuleeko siinäkin hiki. Sähköillä ite teen niin et loppumatkasta (2-3km/32km) en polje joten hiki jää tulematta. Suihkun tarve tai tarpeettomuus on aika oleellinen pointti lyhyellä matkalla jos sen suhteellinen ajallinen osuus on suuri.

Se ei vaan enää ole ainakaan virallisesti sähköavustettua pyöräilyä. Eikä mun 370Wh akku taida enää kestää tuota 10km matkaa pelkällä kaasulla, jos haluaa tuon 25kmh pitää vauhtia. Massaa kun on raahattavaksi pyörän kanssa se 140 kiloa ja täysi sivulaukku päälle.

10 km / 25 km/h = 0,4 h.
370 Wh / 0,4 h = 925 W

Tuo on vielä laskennallinen optimi. Kyse on yli 3 vuotta vanhasta li-ionakusta, jonka kapasiteettia voimme vain arvailla nykykunnossa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Hyvä ketju. Mun mielestä suurin este on lainsäädäntö. Se estää homman kehittymistä koska eivät ihmiset lähde suunnittelemaan/rakentamaan sellaista mikä on jo lähtökohtaisesti laiton. Mun mielestä tulevaisuuden kinnereitä ei ole vielä tehty. Quattrovelo on vähän sinne päin. Podride-tyyppisiin en usko.
Kinnerin täytyy soitella kuskissa samoja koskettimia, kuin urheiluauto. Noin niin kuin nopeudeltaan ja esteettisesti. Tulevaisuuden kinneri on sellainen Quattrovelo MAX. Sama tyyli, pienen hivenen suurempi, tehokkaalla sähkömoottorilla ja jousitus sekä ajo-ominaisuudet viritetty 80 km/h nopeuteen. Voiko sellaista enää kutsua "kinneriksi" on sitten keskustelu toinen toki. Teräsputkirunko (halpa), pappamopoluokan vanteet sekä renkaat, mönkijätason jousitus. Alumiinirungolla kevyempi mutta kalliimpi. Siihen muovikate päälle. Taaksevedettävä WW2-hävittäjätyyppinen kuomu, esimerkiksi. Voit ajaa kiinni, auki tai raollaan. Semmoinen Quattrovelo helvetistä :) Voisi toki olla myös trike.

Himottaisi niin perkeleesti rakentaa sellainen jos olisi kunnon talli ja rahaa, vaikka se olisi nykypykälien mukaan täysin laiton eikä sillä saisi ajaa missään pilkkuja lukien. Sen ympäristö olisi lähinnä ajorata, ei kevyen liikenteen väylä ja nopeutensa johdosta sillä voisi ottaa ajoradalla koko kaistan 60-80 km/h-alueilla. Goodbye täryurat. Nopeus on tärkeää, koska nopeus on yhtä kuin kyky taittaa pitkiä matkoja järkevässä ajassa, ja se on mielestäni tärkeä ominaisuus. Sillä täytyy päästä satoja kilometrejä päivässä, ja sen ajamisen täytyy tuottaa samantyyppistä ajonautintoa kuin moottoripyöräilyn. Paino olisi kaikkineen ehkä noin 100kg, mikä tietysti tuhoaa luomupolkemisen idean, mutta hyvällä modernilla momentintunnistimella siihen saisi sen fiiliksen, sen fiiliksen että sen polkeminen olisi hienoa.

Siitä luutumasta on päästävä eroon, että jos ei ole pakko polkea niin sitten en polje. Se on pähkähullu luutuma. Kuitenkin sitten hölkkäät, uit ja käyt salilla, miksi et polkisi? Polkeminen täytyy alkaa nähdä luksuksena, eikä jonain jota täytyy tehdä. Koska tehokkaan sähköpyörän polkeminen on oikeasti mahtavan kivaa. Miksi haluaisit päästä siinä helpolla, ja sitten hikoilla jossain sählytreeneissä? Statuskäsityksien aiheuttamia luutumia. Kaikenlaisesta dualismista luomupolkemisen ja moottoroidun polkemisen välillä tulee päästä eroon, eikä se ole mielestäni pois luomupolkemisesta. Sitä voi yhä harrastaa. Että tuollainen mahdollistuu niin siinä täytyy tavallaan sekä autoilijoiden että pyöräiljöiden vähän antaa periksi perinteisestä etiikastaan.

Semmoinen. Ei sellaisesta tietysti perhemobiiliksi ole, mutta kuitenkin. Perheelle kaupassa käyntiin sitten se farkkumallin Podride :mrgreen:

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja janx »

Tulevaisuus on kyllä sähkössä. Polkimilla tai ilman.

E-cruiser: Kuvailemasi ajoneuvo alkaa kuulostaa kinnerin sijasta joltain tällaiselta? http://www.razorcars.co.uk

Kuva

Tai Twikeltä, jossa on (vielä) polkimet.

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja janx »

Tai Raht Racerilta. https://kronfeldmotors.com

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja janx »

Hinta on myös yksi ongelma. Suomalaisen auton arvo on keskimäärin 3600 euroa. Sillä pystyy hoitamaan lähes kaiken tarvittavan - toki sillä on hintansa. Omani taitaa olla tällä hetkellä reilusti alle 3000 euroa. Miksi siis joku matti meikäläinen ostaisi 10 000 euron kinnerin, jolla voi hoitaa vain osan asioista ja sen käyttö tarvitsee suunnitelmallisuutta? Tai jos ostaa, on jo luultavasti orientoitunut tähän asiaan kuuluvalla tavalla eikä ole enää niinkään tämän ketjun aloituksessa huhuiltua asiakaskuntaa. Turvallisuudesta moni myös tuntuu olevan huolissaan, kun kinnereistä puhutaan. Niin olen minäkin. Pk-seutu on ajoittain pyöräilyvihamielistä aluetta. :roll:

Verotus on tietysti yksi työkalu. Japanissa käsittääkseni vanhalla autolla autoilu on tehty niin kalliiksi kaupungissa, että kolmen tonnin autolla ei kukaan aja. Abandoned Cars in Japan!: - hylättyjä autoja, joista suomessa saisi maksaa vielä tuhansia euroja. Japanin suosituin auto on Hondan N-box Kei mini-car 660cc moottorilla.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

janx kirjoitti:

sen käyttö tarvitsee suunnitelmallisuutta?

Ei se ainakaan enemmän tarvi suunnitelmallisuutta. Asioita tarvitsee kyllä ajatella hieman erilailla ja tuntuu ihmisille olevan ylivoimaisen hankalaa muuttaa omaa ajattelutapaansa :roll:

Edit. Muutosvaiheessa tarvitsee tietysti suunnitelmallisuutta ennen kuin sisäistää uudet tavat. Sen jälkeen voikin taas entiseen tapaan kulkea sammutetuin lyhdyin - ajattelematta mitään aivan kuten eilenkin ;)

janx kirjoitti:

Verotus on tietysti yksi työkalu. Japanissa käsittääkseni vanhalla autolla autoilu on tehty niin kalliiksi kaupungissa, että kolmen tonnin autolla ei kukaan aja.

Japanissa aivan kun muissakin vahvoissa autoteollisuusmaissa on lainsäädännöllisesti ajettu autotehtaiden etua. On luotu keinotekoinen tarve uusia autoja tarpeettoman usein.

Viimeksi muokannut jooseha, 16 Syys 2019, 08:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

janx kirjoitti:

Tulevaisuus on kyllä sähkössä. Polkimilla tai ilman.

E-cruiser: Kuvailemasi ajoneuvo alkaa kuulostaa kinnerin sijasta joltain tällaiselta? http://www.razorcars.co.uk

Ei. Nuo ovat jo lähes autoja, aivan övereitä. Katso nyt noita renkaitakin. Tarkoitin että hivenen nykykinneriä vahvempi. Ovat nuokin ihan hienoja kyllä, mutta eivät sitä mitä tarkoitan. Nykymoposkootterit painavat noin 100kg, eli omani menis mopoluokkaan suunnilleen, paitsi huippunopeudeltaan.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja PW »

E-Cruiser kirjoitti:
janx kirjoitti:

Tulevaisuus on kyllä sähkössä. Polkimilla tai ilman.

E-cruiser: Kuvailemasi ajoneuvo alkaa kuulostaa kinnerin sijasta joltain tällaiselta? http://www.razorcars.co.uk

Ei. Nuo ovat jo lähes autoja, aivan övereitä. Katso nyt noita renkaitakin. Tarkoitin että hivenen nykykinneriä vahvempi. Ovat nuokin ihan hienoja kyllä, mutta eivät sitä mitä tarkoitan. Nykymoposkootterit painavat noin 100kg, eli omani menis mopoluokkaan suunnilleen, paitsi huippunopeudeltaan.

Eli viritetty mopo ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

PW kirjoitti:

Eli viritetty mopo ;)

Kevytmoottoripyörä kai se sitten olisi nykypykälillä. Mutta ei voi olla luova jos ajattelee lakeja. Lait ovat luovuuden suurin vihollinen. Siis muutkin kuin juridiset lait. Ehkä parempi etten tähän soppaan taas sotkeudu sen enempää.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja PW »

E-Cruiser kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eli viritetty mopo ;)

Kevytmoottoripyörä kai se sitten olisi nykypykälillä. Mutta ei voi olla luova jos ajattelee lakeja. Lait ovat luovuuden suurin vihollinen. Siis muutkin kuin juridiset lait. Ehkä parempi etten tähän soppaan taas sotkeudu sen enempää.

Sotke vaan :) vitsillä yritin heittää väliin ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

E-Cruiser kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eli viritetty mopo ;)

Kevytmoottoripyörä kai se sitten olisi nykypykälillä. Mutta ei voi olla luova jos ajattelee lakeja. Lait ovat luovuuden suurin vihollinen. Siis muutkin kuin juridiset lait. Ehkä parempi etten tähän soppaan taas sotkeudu sen enempää.

Omavalmiste L-luokan ajoneuvo on nykyään mahdollista rakentaa laillisesti. Omavalmistesähkömoottoripyör(i)ä on jo tehty. Hintaa tuossa lisää käsittely-/jarrutesti (750€?) ja autovero päälle. Muuten ei mahdoton projekti.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... a4579f8f42

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko moottoripyörien autovero poistunut??? :shock:
https://www.bike.fi/moottoripyorien-aut ... 00-alkaen/

Muoks. Tuo taisikin olla aprillipila :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Vilijami kirjoitti:

Omavalmiste L-luokan ajoneuvo on nykyään mahdollista rakentaa laillisesti. Omavalmistesähkömoottoripyör(i)ä on jo tehty. Hintaa tuossa lisää käsittely-/jarrutesti (750€?) ja autovero päälle. Muuten ei mahdoton projekti.

Joo ovathan ne pykälät tässä jonkin verran höllentyneet. Kunnon talli ja kunnon vehkeet on se isoin juttu, mitä tuollainen projekti vaatisi. Rahaa siihen nyt tuskin aivan mahdottomia menisi. Muutama tonni. Itse ajattelen näitä ihan teknisestä mielenkiinnosta. Kauravoimainen kinneri tuskin tulee vielä pitkään aikaan kovin suosituksi. Sähköapu on se juttu mikä sen lyö läpi, ja siinä on kyse sitten vain sen funtsimisesta että että paljonko tehoa ja nopeutta, ja minkälainen rakenne riittää hyviin ajo-ominaisuuksiin. Toki hinta ja saatavuus on iso juttu myös.

Niitä täytyy saada suunnilleen Prismasta muutamalla tonnilla ennen kuin suuri yleisö hyväksyy. Kun pohjalla on teräsputkirunko, niin sen katteen ei silloin tarvitse olla mikään paksu ja vahva. Moottoripyörän löi aikanaan läpi se, että se oli arkikulkine eikä harrastusväline. Samalta pohjalta kinnerillä on mahdollisuus lähteä. Siitä on muokattava sovelias arkikulkine. Se tarkoittaa että nopeus on aika olennainen juttu. Sen ajattelun on lähdettävä siltä filosofialta että se on arkikulkine jolla käydään mökillä, ei ensisijaisesti liikuntaharrastus. Jos se massoille halutaan tuoda ja autoilua sillä korvata. Siinä on edessä pitkiä ajatusloikkia.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja PW »

Ketjun alussa pohdiskelin, mikä olis suuremman käyttäjäkunnan kulkupeli - siinä kohtaa kai pitää vähän lakejakin miettiä jos alkas tekemään isompaa erää liikenteessä käytettäviä laitteita :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Vilijami kirjoitti:

. Omavalmistesähkömoottoripyör(i)ä on jo tehty. Hintaa tuossa lisää käsittely-/jarrutesti (750€?) ja autovero päälle. Muuten ei mahdoton projekti.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... a4579f8f42

Mun käsittääkseni toi tarviis vielä sen sähköturvallisuus / säteilyturvallisuustestin tms jota en nyt kuitenkaan onnistunut kaivelusta huolimatta löytämään. Onkohan tää muuttunu vai koskiko vain mopoja?

https://www.is.fi/autot/art-2000001062763.html

Löysin myös tälläsen. Tossa ainakin toi L5e vois ehkä mennä johonkin kinnerimäiseen ajoneuvoon? :mrgreen:

Optima Baron | 1kw Velogatti

Vastaa Viestiin