Sivu 4/5

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 16 Syys 2019, 22:53
Kirjoittaja janx
jooseha kirjoitti:
janx kirjoitti:

sen käyttö tarvitsee suunnitelmallisuutta?

Ei se ainakaan enemmän tarvi suunnitelmallisuutta. Asioita tarvitsee kyllä ajatella hieman erilailla ja tuntuu ihmisille olevan ylivoimaisen hankalaa muuttaa omaa ajattelutapaansa :roll: Edit. Muutosvaiheessa tarvitsee tietysti suunnitelmallisuutta ennen kuin sisäistää uudet tavat. Sen jälkeen voikin taas entiseen tapaan kulkea sammutetuin lyhdyin - ajattelematta mitään aivan kuten eilenkin ;)

Minusta tässä on iso ero, joka vaikuttaa pyöräilyn ja autoilun valintaan. Jos ajaa pelkästään pyörällä, ei ehkä ole vastaavia haasteita. Autolla (jos oletaan, että se on tankattu, huollettu ja katsastettu) ei tarvitse miettiä oikeastaan mitään erikoista. Pyörällä pitää miettiä säätä, päivän muita ajoja, pyörän kuntoa, vaihtovaatetusta ja mm. pikkutavaroita, joita pitää siirrellä taskusta toiseen, koska eri vaatteet. Ei ole ensimmäinen (eikä viimeinen kerta), kun olen pyörällä töissä ilman kulkukorttia tai työavaimia. Sitten pitää miettiä, että paljon on aikaa työpaikalla käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteet. Sähkö on vähentänyt suunnitelmallisuuden tarvetta (en esim. tarvitse enää vettä mukaan kuin korkeitaan pienen pullon sivulaukkuun), mutta tuonut sitten lisänä akkujen lataamisen muistamisen ja sen kapasiteetin riittämisen arvioinnin.


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 17 Syys 2019, 07:37
Kirjoittaja jooseha

Tuo johtuu siitä että kuljet enemmän autolla kuin pyörällä. Itse kuljen kaikki lyhyet matkat pyörällä, niin tottumus on toisin päin ja vastaavasti auton käyttäminen vaatii normaalista poikkeavaa suunnittelua. Opittua rutiinia kun ei tarvitse muistella. Siitä poikkeavaa pitää :wink:


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 17 Syys 2019, 09:30
Kirjoittaja Nebulus

Hintapuolta on tässä keskustelussa käyty aika vähän läpi. Siis sitä, millä kinnerin hintaa toisi alaspäin. Mun mielestäni ratkaisu olisi muovista puhallusmuovauksella valmistettu koppa, jonka sisällä olisi sähköavusteinen trike. Aika lailla niinkuin Arcus, mutta muovisena ja avoimella ohjaamolla Mangon tapaan. Puhallusmuovauksella tehtyjä kajakkeja saa noin neljällä sataa Virosta ja sähköavusteisen triken 1500 eurolla Kiinasta. Jos tilaa kontillisen, niin hinta taitaa vielä laskea tuosta. Parilla tonnilla saisi siis kinnerin kasaan, ehkä halvemmallakin, jos tilaisi niitä ison kasan. Tässä ei tietenkään oteta huomioon kehitys -ja markkinointikuluja.
Mutta yhtä kaikki: iso este kinnerien yleistymiselle on hinta. Sähköpyörien myötä useammat ihmiset voivat harkita laittavansa tonnin fillariin. Kuusi tonnia onkin sitten eri asia.


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 17 Syys 2019, 10:15
Kirjoittaja jvuotila
Nebulus kirjoitti:

Sähköpyörien myötä useammat ihmiset voivat harkita laittavansa tonnin fillariin. Kuusi tonnia onkin sitten eri asia.

Isohko "ongelma" on se että ihmisillä on hyvin pinttyneet käsitykset siitä mitä mikäkin saa maksaa. Polkupyörä saa maksaa 300 euroa, auto saa maksaa 20 tonnia, moottoripyörä 10 tonnia, rannekello 200 euroa jne. Tuosta kun poikkeat niin ostajat on harvassa ja kauhistelijoita riittää.

Esimerkiksi vaikka 10 tonnin kinnerin hankintaa ei ymmärrä juuri kukaan, mutta vielä turhemman (moottoripyörä, vesijetti, moottorikelkka) harrastevälineen vastaavaa tai tuplahintaa taas ei ihmettele kukaan. Aika vaikea on siis murtautua markkinoille uudella tuotteella jonka käyttö vaatii vielä hien vuodatusta eikä liene massojen mielestä siten edes hauskaa.


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 17 Syys 2019, 11:50
Kirjoittaja PW

Rotovelo on kai tuolla Nebuluksen mainitsemalla tekniikalla tehty - toki sillä erolla, ett Rotovelon sisään ei valmista trikeä saa. Sekään ei markkinoita vallannut, tosin se ei myöskään näkyny juuri hinnassa, ett on "halvalla" tehty.
Tuossa valmistustavassa käsittääkseni on kalliit alkukustannukset.


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 17 Syys 2019, 13:28
Kirjoittaja Wacky

Rotovelo ei tosiaan ole edullinen kuin australiassa. Jos sen eurooppaan tuo niin melkein samalla rahalla saa paljon mukavamman kinnerin


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 17 Syys 2019, 15:42
Kirjoittaja Ralii
jvuotila kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Sähköpyörien myötä useammat ihmiset voivat harkita laittavansa tonnin fillariin. Kuusi tonnia onkin sitten eri asia.

Isohko "ongelma" on se että ihmisillä on hyvin pinttyneet käsitykset siitä mitä mikäkin saa maksaa. Polkupyörä saa maksaa 300 euroa, auto saa maksaa 20 tonnia, moottoripyörä 10 tonnia, rannekello 200 euroa jne. Tuosta kun poikkeat niin ostajat on harvassa ja kauhistelijoita riittää.

Esimerkiksi vaikka 10 tonnin kinnerin hankintaa ei ymmärrä juuri kukaan, mutta vielä turhemman (moottoripyörä, vesijetti, moottorikelkka) harrastevälineen vastaavaa tai tuplahintaa taas ei ihmettele kukaan. Aika vaikea on siis murtautua markkinoille uudella tuotteella jonka käyttö vaatii vielä hien vuodatusta eikä liene massojen mielestä siten edes hauskaa.

Sähköpyörien puolella on tullu huomattua että porukalla ei tunnu olevan mitään ongelmia ostella 2-6k€ polkupyöriä metsään ja työmatkaan.

Kinnereiden yleistyminenhän ei sinänsä vaatisi sitä että koko kansa olisi niistä innostunut ja haluaisi ostaa korkeahintaisen hankinnan. Osa porukasta ostaisi näitä uusia ja ne sitten ajanmyötä tulisivat kätettyjen markkinoille huomattavasti halvempina. Näinhän esim autokauppa toimii. Tässä on tietysti ehkä se haitta että kinneri on aika kestävä kapine ja ei koe esim vuosittaisia muutoksia.


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 17 Syys 2019, 17:50
Kirjoittaja jooseha
jvuotila kirjoitti:

Isohko "ongelma" on se että ihmisillä on hyvin pinttyneet käsitykset siitä mitä mikäkin saa maksaa. Polkupyörä saa maksaa 300 euroa,

Noin ajattelevat ovat harvemmin niitä, jotka ajavat niillä. Hyvä jos edes omistavat. Tuplahinta olisi ehkä kohdillaan hyötypyöräilijöillä. Harrastajat ovat tässäkin oma lukunsa.


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 17 Syys 2019, 20:54
Kirjoittaja janx
jooseha kirjoitti:

Tuo johtuu siitä että kuljet enemmän autolla kuin pyörällä. Itse kuljen kaikki lyhyet matkat pyörällä, niin tottumus on toisin päin ja vastaavasti auton käyttäminen vaatii normaalista poikkeavaa suunnittelua. Opittua rutiinia kun ei tarvitse muistella. Siitä poikkeavaa pitää :wink:

Näin mä tän ketjun ymmärsin ekan viestin perusteella, että "polttomoottorilla ajettaisiin vähemmän". Poikkeava tilanne ei muutu välttämättä edes kinnerin ostolla, koska autoa voi silti tarvita vaikka joka toinen päivä. Sekin vaikuttaa, että millainen on talouden rakenne. Mä kulkisin enemmän pyörällä, mutta toinen osapuoli ei, joten mennään autolla. Sähköpyörä on tosin lisännyt kiinnostusta liikkua polkien. Ja onhan se foorumillakin nähty, että joko kinnerillä ajetaan yksin tai sitten joudutaan ostamaan toinen eli pitää maksaa tuplahinta. :roll: :lol:

Edit: Sopivasti sattui. Infralla on merkittävä houkuttelevuus satulaan/penkkiin. Tie & Liikenne -lehden kolmosnumeron pyöräreittien suunnittelua koskeva artikkeli. " Ajokokemuksen tulee yksinkertaisesti olla miellyttävä, jotta päivästä toiseen jaksaa nousta satulaan. "


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 18 Syys 2019, 09:04
Kirjoittaja PW

Googlasin mainittuja muovivalmistus menetelmiä kun ei ollut oikeen mitään käsitystä.
Rotaatiovalussa metallisen muotin sisään laitetaan muovimateriaali jauheena. Robottikäsi vie muotin uuniin ja pyörittelee muottia kuumassa uunissa - jäähdytys ja muotista poisto. Esimerkiksi laituriponttoonit valmistetaan näin. Jos kinneri tehtäis näin, pitääkö esim kulkuaukot puhkaista jälkeenpäin?
Puhallusmuovailussa taas käytetään nestemäistä muovia, mm kanistereita kerrotaan valmistettavan tällä systeillä. Onko kinneri liian suuri kappale tähän valmistustapaan?
Räyskälässä vieraili yksi Orca joka oli valmistettu muovista mutta seassa oli kuituja, onko tuossa kuiduista mitään lujuus hyötyä?


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 18 Syys 2019, 09:19
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Jos kinneri tehtäis näin, pitääkö esim kulkuaukot puhkaista jälkeenpäin?

Kyllä pitää. Ja rotaatiovalulla ei helposti saa tehtyä niin keveitä tuotteita, kuin puhallusmuovauksella.
Terveisin rotaatiovalutehtaan evp työntekijä. :wink:


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 18 Syys 2019, 09:27
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Puhallusmuovailussa taas käytetään nestemäistä muovia, mm kanistereita kerrotaan valmistettavan tällä systeillä. Onko kinneri liian suuri kappale tähän valmistustapaan?

Ei suinkaan siinä nestemäistä muovia käytetä, vaan lämmitettyä levyaihiota. Tai no, mikä on nestettä? Ikkunalasikin on erittäin hitaasti valuva neste :D
Henkilöauton peräkärryn kuomujakin tehdään tuolla tekniikalla, että koko ei ole ongelma.


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 18 Syys 2019, 09:44
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Puhallusmuovailussa taas käytetään nestemäistä muovia, mm kanistereita kerrotaan valmistettavan tällä systeillä. Onko kinneri liian suuri kappale tähän valmistustapaan?

Ei suinkaan siinä nestemäistä muovia käytetä, vaan lämmitettyä levyaihiota. Tai no, mikä on nestettä? Ikkunalasikin on erittäin hitaasti valuva neste :D
Henkilöauton peräkärryn kuomujakin tehdään tuolla tekniikalla, että koko ei ole ongelma.

Ok, voi olla ett sotkin taas eri menetelmät. Mut jos levystä tehdään, voiko siinä jotenkin vaikuttaa eri kohtien erilaiseen materiaali paksuuteen?


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 18 Syys 2019, 10:09
Kirjoittaja Härski

Kuidut on nimenomaan sen lujuuden takia. Muovia pyritään kuiturakenteissa käyttämään mahdollisimman vähän koska se on lujuus/ painosuhteeltaan huomattavasti huonompaa kuin kuidut.

Ja jos pelkästä muovista tehdään nii shaisessea pukkaa..


Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Lähetetty: 18 Syys 2019, 10:34
Kirjoittaja PW

http://www.plastics.fi/fin/muovitieto/m ... enetelmat/
Tuossa muovituotteiden valmistusmenetelmiä. Tyhjiömuovauksessa tehdään levyä lämmittämällä, puhallusmuovaus taas sulasta muovista.