Quest Carbon #536

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Taka-akselin kanssa temutessa tuli takahaarukkakin irrotettua, kuvia siitäkin...

takahaarukka_paikoillaan.jpg
takahaarukka_paikoillaan.jpg (150.79 KiB) Katsottu 4368 kertaa
taka_haarukka_ja_takajousi.jpg
taka_haarukka_ja_takajousi.jpg (171.67 KiB) Katsottu 4368 kertaa
takahaarukka.jpg
takahaarukka.jpg (238.46 KiB) Katsottu 4368 kertaa
takajousi.jpg
takajousi.jpg (150.9 KiB) Katsottu 4368 kertaa
laakeripesä_takakiekon_puoli.jpg
laakeripesä_takakiekon_puoli.jpg (102.84 KiB) Katsottu 4368 kertaa
laakeripesä_ulkopuoli_holkki_liimalla.jpg
laakeripesä_ulkopuoli_holkki_liimalla.jpg (98.88 KiB) Katsottu 4368 kertaa
takahaarukka_asennusta_vailla.jpg
takahaarukka_asennusta_vailla.jpg (134.17 KiB) Katsottu 4368 kertaa
prikoista_hitsatut_holkit.jpg
prikoista_hitsatut_holkit.jpg (87.5 KiB) Katsottu 4368 kertaa
takapyöräkotelo_.jpg
takapyöräkotelo_.jpg (154.72 KiB) Katsottu 4368 kertaa
Liitteet
takapyörä_kiinni.jpg
takapyörä_kiinni.jpg (161.59 KiB) Katsottu 4368 kertaa
Viimeksi muokannut tm, 03 Touko 2020, 01:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Oli tuossa aiemmin puhetta, että miten ohjaustangosta pidetään kiinni.
Tässä pari kuvaa, yksikätisesti tosin:

ote_ohjaustangosta.jpg
ote_ohjaustangosta.jpg (155.36 KiB) Katsottu 4368 kertaa
jarrutus.jpg
jarrutus.jpg (126.68 KiB) Katsottu 4368 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Kulkuaukon reunaan laitoin kanttinauhaa ("reunalista" på Biltema). Oli jäljellä vain pätkä, joka ei riittänyt koko aukon ympäri -> ostoslistalle...
Mukavampi nostella kinneriä aukon reunasta, kun sormia vasten ei ole kapea terävä reuna. Vastaavasti ajaessa itsellä hartiat on lähellä ko. reunaa, ja möykyissä välillä tulee osumaa -> ei tunnu nyt niin pahalta.
Ei tuo ihan täydellisesti pysy paikoillaan, joutuu välillä korjailemaan.

Biltema_reunalista.jpg
Biltema_reunalista.jpg (166.75 KiB) Katsottu 4367 kertaa
ei_riittänyt_ympäri_kulkuaukon.jpg
ei_riittänyt_ympäri_kulkuaukon.jpg (147.29 KiB) Katsottu 4367 kertaa
nauhan_profiili.jpg
nauhan_profiili.jpg (73.12 KiB) Katsottu 4367 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvät kuvat taas. :)
Onko tuo takapyörän napa kokonaan -myös hammastuksen kohdalta- alumiinia?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Taittopyörän putsasin ketjunvaihdon yhteydessä, ja laitoin uudet o-renkaat (toinen oli jo hävinnyt ja toinenkin heikossa hapessa). Voimansiirto hiljeni kummasti tuon jälkeen.

taittopyörä_lattiassa.jpg
taittopyörä_lattiassa.jpg (238.48 KiB) Katsottu 4360 kertaa
taittopyörä_paikoillaan.jpg
taittopyörä_paikoillaan.jpg (279 KiB) Katsottu 4360 kertaa
taittopyörä_irti.jpg
taittopyörä_irti.jpg (198.8 KiB) Katsottu 4360 kertaa
taittopyörän_akseli_1.jpg
taittopyörän_akseli_1.jpg (112.97 KiB) Katsottu 4360 kertaa
taittopyörän_akseli_2.jpg
taittopyörän_akseli_2.jpg (97.57 KiB) Katsottu 4360 kertaa
taittopyörä_ja_o-renkaat.jpg
taittopyörä_ja_o-renkaat.jpg (115.61 KiB) Katsottu 4360 kertaa
taittopyörä_ilman_o-renkaita.jpg
taittopyörä_ilman_o-renkaita.jpg (81.67 KiB) Katsottu 4360 kertaa
taittopyörä_o-renkaiden_kanssa.jpg
taittopyörä_o-renkaiden_kanssa.jpg (75.79 KiB) Katsottu 4360 kertaa
ketjusuoja_paikoillaan.jpg
ketjusuoja_paikoillaan.jpg (222.02 KiB) Katsottu 4360 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä vielä pari kuvaa penkin etukiinnikkeistä:

penkki_ja_etukiinnikkeet.jpg
penkki_ja_etukiinnikkeet.jpg (283.68 KiB) Katsottu 4358 kertaa
etukiinnikkeet.jpg
etukiinnikkeet.jpg (176.21 KiB) Katsottu 4358 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

PW:n esimerkin innoittamana puuhastelin minäkin viimasuojat jalka-aukkoihin. Kun ei ollut varmuutta, paljonko kantapäät tulee aukoista ulos, niin leikkelin demoversiot multasäkistä ja kiinnitys jesarilla. Toimi ainakin lyhyen testilenkin ja viileällä kelillä mukavuus lisääntyi.

jalka-aukkojen_suojat_multasäkistä.jpg
jalka-aukkojen_suojat_multasäkistä.jpg (163.17 KiB) Katsottu 4357 kertaa
suojamuovit_paikoillaan.jpg
suojamuovit_paikoillaan.jpg (133.18 KiB) Katsottu 4357 kertaa
jalka_mahtuu_välistä.jpg
jalka_mahtuu_välistä.jpg (103.82 KiB) Katsottu 4357 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Partcolta tilaamani jännitesäädin saapui:
https://www.partco.fi/fi/teholaehteet/d ... &results=1
Kinnerin alkuperäinen NiMH-akku on aikomus korvata 5 voltin varavirtalähteellä ("powerbank"), ja tuolla step-up/boost-säätimellä jännite nostetaan kinnerin sähköjärjestelmän noin 6 volttiin. Potikalla säädettävä ulostulo -> n. 6,5 voltilla ajattelin kokeilla.

boost_säädin.jpg
boost_säädin.jpg (155.38 KiB) Katsottu 4353 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Osa autoilijoista kun on tunnetusti vähintäänkin puolisokeita, niin ajattelin kokeilla tällä kertaa lisätakavalon sijoittamista aiempaa leveämmälle (keskelle perään on tulossa lisäksi samanlainen lisävalo kuin Jeren QV:ssä). Jemmalaatikosta löytyi yksi kuoriltaan rikkoutunut takalamppu, johon laitoin uudet patterit sisälle ja teippailin kasaan demoilua varten. Kiinnitys kinnerin kylkeen tarranauhalla. Tarvii kysellä Jereltä kommentit seuraavalla yhteislenkillä, että kuinka näkyy taaksepäin liikenteessä.

Jos näkyvyys/huomioarvo on tuollaisella paikoituksella ok, niin varsinaisen teen varmaankin diy-tyyliin tehokkaammalla ledillä ja sähköt paristojen sijaan kinnerin akulta/lisäakulta. Ja samanlainen myös toiselle puolelle. Sekä vastaavat valot valkoisina häikimään eteenpäin. Ja vielä vilkutkin...

lisätakavalo_kulkuaukon_reunassa.jpg
lisätakavalo_kulkuaukon_reunassa.jpg (174.22 KiB) Katsottu 4349 kertaa
lisätakavalo.jpg
lisätakavalo.jpg (81.08 KiB) Katsottu 4349 kertaa
näkyyköhän_riittävästi_aurinkoisena_päivänä.jpg
näkyyköhän_riittävästi_aurinkoisena_päivänä.jpg (158.82 KiB) Katsottu 4349 kertaa
Viimeksi muokannut tm, 03 Touko 2020, 00:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

...Onko tuo takapyörän napa kokonaan -myös hammastuksen kohdalta- alumiinia?

Yhdestä alumiinipalikasta koneistettu koko napa -> eli vastaus on kyllä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tosi hyvät kuvat tm! Hyvä että toiset jaksaa ropatessakin kuvata niin jää sitten hyvää aineistoa tallelle kun tulee jotain ongelmia ratkottaviksi. Tutun näköisiä palikoita, Stradassa oli aikanaan ihan vastaavat, mikä sinänsä ei ole ihme kun tuo Quest taitaa olla samaa vuosimallia.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Johan tässä rupee olemaan pari kiloa teippiä!

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja samuel »

Pastori kirjoitti:

Johan tässä rupee olemaan pari kiloa teippiä!

Vähän taitaa tulla lisää kun TM asentaa multa saatavat led-pitkät punaisten kylkivalojen kaveriksi. :)

Kolariautosta yli jäänyt W-Light neptune, josta irti sahatut heijastinkuupat. 10W Cree ledit, n. 900 lumenia kappale.
Heijastinkuuppa 5x6cm, tarkkarajainen leveä ja matala valokeila.
Vielä pitää sopiva draiveri ettiä ledin kaveriksi.

Liitteet
IMG_20200504_090548.jpg

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Lisätakavalokin saapui viimein. Samanlainen kuin takakenolla QV:ssa.
Paketissa oli kylkiäisenä mukana minimaalinen Haribo-karkkipussi, joka tyhjenikin nopsaan lampun kiinnitystä pohtiessa. Päädyin lopulta alumiiniseen 30x30 mm L-kulmalistaan, ja sahailin siitä kannakkeen. Kiinnitys lamppuun ruuvilla ja kinneriin tarranauhalla (3M Dual Lock). Ei kaikkein kaunein kiinnike, mutta tarkoituksenmukainen :) .

01_Cateye-takavalo_ja_karkit.jpg
01_Cateye-takavalo_ja_karkit.jpg (105.13 KiB) Katsottu 4082 kertaa
02_kannake.jpg
02_kannake.jpg (90.17 KiB) Katsottu 4082 kertaa
03_kiinnitys_tarranauhalla.jpg
03_kiinnitys_tarranauhalla.jpg (96.36 KiB) Katsottu 4082 kertaa
04_valmis.jpg
04_valmis.jpg (92.75 KiB) Katsottu 4082 kertaa
05_takaa.jpg
05_takaa.jpg (81.91 KiB) Katsottu 4082 kertaa
06_sivusta.jpg
06_sivusta.jpg (82.07 KiB) Katsottu 4082 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Tänään ajeltiin takakenon kanssa retkityylinen 120 kilsan ajelu. Sää oli mitä mainioin, mitä nyt ajoviima oli vielä vilpoisen puolella.

Quest alkaa pikkuhiljaa olla säädöissään. Tilaamani "olkatoppaukset" ja kyynärtuet saapuivat Velomobiel.nl:ltä, tuli jälleen pykälä lisää mukavuutta ajamiseen.

olkatoppaukset_ja_kyynärnojat.jpg
olkatoppaukset_ja_kyynärnojat.jpg (213.87 KiB) Katsottu 3964 kertaa

Hankin Questin myötä nyt viimein pyöräilykengät pelkästään nojapyöräkäyttöön, aiemmin on tullut käytettyä samoja kenkiä niin pystäreillä kuin nojakeilla. Siispä ruuvasin näihin uutukaisiin klossit nyt niin taakse kuin normikiinnityksiin sai. Pieni lisä mukavuuteen.

Kaupassa sovittaessa kengän muoto ja koko tuntui hyvältä, mutta ajossa vasemman jalan kenkä alkoi tuntua aavistuksen kapealta/ahtaalta päkiän tienoilta, ja tämä johti jalkapohjan ja varpaiden puutumiseen.

Eilen mieleen hiipi ajatus, että jospa kenkää pystyisi hieman "venyttämään". Tuumasta toimeen: taittelin fillarin sisärenkaan (taisi olla joku paksumpi alamäkirenkaan sisuri) kengän pituiseksi "nipuksi", jonka sujautin muovipussin, ja koko komeus sisälle kenkään. Sitten kengän jalka-aukon teippaus umpeen = monta kierrosta ilmastointiteippiä. Näkyviin jätetystä venttiilistä jalkapumpulla paineet sisään ja kenkä muotoutumaan muutamaksi tunniksi.

kengän_paineistus.jpg
kengän_paineistus.jpg (175.66 KiB) Katsottu 3964 kertaa

Ensimmäinen yritys heikolla ilmastointiteipillä onnistui epä, kun teippi petti painetta lisättäessä. Paremman teipin + useamman teippikerroksen jälkeen kesti jo hyvin. Paineen joutui arvioimaan näppituntumalla, kun venttiilin sielu oli liian syvässä, jalkapumppu eikä erillinen painemittari ylettäneet sitä painamaan. Painetta oli siis "sopivasti" :-).

Lopputulos oli juuri sitä mitä kaipasin: kenkä muotoutui juuri sopivasti, eikä puristanut enää tämän päivän ajelulla. Reilun kuuden tunnin jalassa olon jälkeenkään ei tuntunut puristavalta kuten aiemmin.
Toki samaan lopputulokseen olisi varmaan päässyt ajan eli kilometrien myötä, eli kengän muokkautuessa käytössä...
No eipä tarvinnut nyt "kärsiä" sitä odotellessa :-).

Varoituksen sana loppuun: tällaisten temppujen kokeilu on kunkin omalla vastuulla! Liikaa painetta, ja kenkäosa voi alkaa irrota pohjasta, tai tarranauhat aueta/hajota. Itsellä ensimmäisen yrityksen heikko teippaus hajosi kovaa paukahtaen, onneksi oli kuulosuojaimet päässä.
Mitään suurta muodonmuutosta tällä tavalla tuskin saa aikaiseksi, ainakaan "keinoaineiseen" kenkään, ilman lämmitystä. Nahkakengät sitten erikseen, kasteltuna sellaisen voisi saada hyvinkin venähtämään (märät sukat jalkaan ja kävelemään...).

Vastaa Viestiin