Quest Carbon #536

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

kinnerilaukut.jpg
kinnerilaukut.jpg (202.54 KiB) Katsottu 3172 kertaa
sisäkuva.jpg
sisäkuva.jpg (194.77 KiB) Katsottu 3172 kertaa
sähköpääkeskus.jpg
sähköpääkeskus.jpg (229.91 KiB) Katsottu 3172 kertaa
takarengas_aavistuksen_hingannut.jpg
takarengas_aavistuksen_hingannut.jpg (137.42 KiB) Katsottu 3172 kertaa
aurauksen_säätöholkki.jpg
aurauksen_säätöholkki.jpg (102.32 KiB) Katsottu 3172 kertaa
etupyörän_aukot.jpg
etupyörän_aukot.jpg (124.58 KiB) Katsottu 3172 kertaa
korin_kolot_tehty_kapeammille_renkaille_1.jpg
korin_kolot_tehty_kapeammille_renkaille_1.jpg (101.49 KiB) Katsottu 3172 kertaa
korin_kolot_tehty_kapeammille_renkaille_2.jpg
korin_kolot_tehty_kapeammille_renkaille_2.jpg (124.5 KiB) Katsottu 3172 kertaa
jalka-aukot.jpg
jalka-aukot.jpg (140.52 KiB) Katsottu 3172 kertaa
nokan_kolhu_ja_haalistunut_heijastin.jpg
nokan_kolhu_ja_haalistunut_heijastin.jpg (94.09 KiB) Katsottu 3172 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

takavaihtaja_Sram_X9_ja_reilusti_öljytyt_ketjut.jpg
takavaihtaja_Sram_X9_ja_reilusti_öljytyt_ketjut.jpg (150.38 KiB) Katsottu 3172 kertaa
alkuperäiset_kammet_paikoillaan.jpg
alkuperäiset_kammet_paikoillaan.jpg (229.11 KiB) Katsottu 3172 kertaa
alkuperäiset_kammet.jpg
alkuperäiset_kammet.jpg (199.54 KiB) Katsottu 3172 kertaa
vanha_ja_uusi_keskiön_kiinnityspanta.jpg
vanha_ja_uusi_keskiön_kiinnityspanta.jpg (152.21 KiB) Katsottu 3169 kertaa
uudet eturattaat_odottamassa.jpg
uudet eturattaat_odottamassa.jpg (246.4 KiB) Katsottu 3172 kertaa
ohjaustanko.jpg
ohjaustanko.jpg (170.69 KiB) Katsottu 3172 kertaa
akut_ja_laturi.jpg
akut_ja_laturi.jpg (114.21 KiB) Katsottu 3172 kertaa
takahaarukka.jpg
takahaarukka.jpg (176.67 KiB) Katsottu 3172 kertaa
pistosuojanauhat.jpg
pistosuojanauhat.jpg (215.83 KiB) Katsottu 3172 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvät kuvat, :)
mutta
istuimen etupään kiinnitys pitää vielä kuvata. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Hyvät kuvat, :)
mutta
istuimen etupään kiinnitys pitää vielä kuvata. :?

Totta, ei tullut esiteltyä.
Siispä osasuurennos tekstien kera:

penkin_kiinnitys_iso.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Tämän päivän ensilenkin perusteella ei voi olla kuin tyytyväinen kinneriostokseensa, Quest toimi ja kulki hyvin.

Jousitus on ehkä hieman jämäkämpi (ainakin takapää) kuin edellisessä Questissani, mutta leveät renkaat tasoittavat menoa mukavasti. Takana Schwalbe Marathon Almotion 55-559, jossa oli edellisen omistajan jäljiltä sopivasti eli 4 baaria painetta. Edessä F-lite 50-406, painetta n. 3,5 baaria. Rullauksen ja kantavuuden puolesta vähemmälläkin olisi selvinnyt ainakin takarenkaassa, mutta toisaalta vetelä takapää ei ole kinnerin ajettavuudelle hyväksi, suuntavakaus kärsii kovemmassa vauhdissa. Mutta missä tuo raja sitten kulkee, sitä en osaa sanoa, ainakaan vielä. Voisi joskus vaikka rullauskokeilla selvitellä, että paljonko esim. puolen baarin paineenlasku vaikuttaa rullaukseen. Tai sitten kokeilee täällä foorumillakin mainostettua 15 prosentin painuma"sääntöä", eli säätäisi paineet sen mukaan, ja kokeilee miltä tuntuu ajossa. Rengasrikkojen (pistojen) todennäköisyys vähenee, jos ei ajele maksimipaineilla.

Eturenkaista vielä sen verran, että 50 mm leveinä rajoittivat selvästi kääntyvyyttä, mutta kertaakaan ei tarvinnut tänään alkaa peruutella (kerran oli kyllä todella lähellä...). Eli normaalissa lenkkiajossa noilla saattaa selvitäkin, mutta katsotaan mitä tulevat ajelut tuovat tullessaan. Ja vastaavasti alkaako rengasrikkoja tulla riesaksi asti. En siis vielä vaihda 40 mm leveitä Shreddoja tilalle. Löysin muuten tänään yhdestä "jemmastani" myös välikoon Shreddoja, eli leveys 44 mm. Muistelin että olin näistä hankkiutunut eroon jo aikaa sitten... kulkeutunevat Questin alle jossain vaiheessa.

Ohjaamoon kaipasin "olkatoppauksia" sekä kyynärtukia. Näihin kun on tottunut aiemmissa kinnereissä, niin tähänkin sellaiset pitää saada.
Samaan Velomobiel.nl:n tilaukseen lähtevät myös uudet heijastintarrat koriin, alkuperäisistä on mystisesti heijastus haihtunut pois...

En ole ollut tähän asti mikään Grip Shift -kiertovaihdinten ylin ystävä, mutta tällä kertaa koin positiivisen yllätyksen, kun nämä yksilöt eivät olleetkaan jäykät käyttää. Ilmeisesti moderni pitemmällä vaijerinliikkeellä varustettu takavaihtaja on tehnyt ihmeitä tällekin konseptille (pienempi voima vaijerissa -> vähemmän kitkaa). Vaihteet toimivat muutenkin hyvin.

Lämpötila oli tänään ajellessa vielä viileän puolella, ja ajoviima kylmä.
Jalassa oli kesäkengät + ohuet kengänsuojat. Alkumatkasta vähän vilpoisa yhdistelmä, mutta kun sai lämmöt päälle, niin tuollakin tarkeni.
Sitävastoin akillesjänteet otti vähän itseensä, eli ilmoittelevat itsestään vieläkin. Syynä joko em. viima, tottumattomuus ajoasentoon, keskiön etäisyys, klossien paikka kengissä ja/tai joku muu. Viimaa vastaan voisi väkästellä korin jalka-aukkoihin jonkinlaiset suojat/ilmanohjaimet.

Vaikka punainen kinneri pääosin kelvollisesti liikenteessä erottuukin, niin näkymiseen tarvii panostaa lisää. Siispä päivän ajelun jälkeen laitoin tilaukseen samanlaisen Cateye TL-LD610 -takavalon kuin Jeren Quattrovelossa. Parantaa selvästi näkymistä taaksepäin, muttei häikäise takana ajavaa. Diy-väkästelyosastolla toteutusta odottaa vielä sivuvalot, mutta näistä lisää sitten jos/kun toteutuvat.

Questissa on vielä alkuperäiset 170 mm kammet, eli aika isoa liikettä saivat jalat tehdä kopan sisällä. Toisaalta ehkä pitkistä kammista johtuen ylämäet sujuivat tänään helposti. 140 mm kammet uusilla keskiörattailla ovat jo odottamassa, ja samalla menee vaihtoon myös ketju, tulkki kertoi sen venähtäneen (kuluneen) ohi vaihtopisteen. Rataspakka onkin sitten kysymysmerkki, eli onko myös se päässyt jo vaihtokuntoon vajaa 13 000 km ajetussa kinnerissä? Ketjusta päätelleen voisi olla syytä vaihtaa samalla. Vaan sitten pitää keplotella taka-akseli jotenkin irti, ulosvetäjää ei kinnerin mukana tullut. Muistaakseni tuo alkuperäinen ulosvetäjä oli kuitenkin aika simppeli värkki, eli sellaisen saisi tehtyä putkenpätkästä, kierretangosta, jatkomuttereista ja parista prikasta. Toivottavasti akseli ei ole yhtä pahasti jumissa kuin PW:llä...

Kinnerinhuoltopukki olisi kova sana, siis sellainen jossa kinnerin saisi mukavalle työskentelykorkeudelle, ja jossa sitä voisi kallistella puolelta toiselle. Lauantain lattianrajassa kyykkiminen ei ollut herkkua...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Pientä laittoo illan ja iltayön ratoksi:

pientä_laittoo.jpg
pientä_laittoo.jpg (212.38 KiB) Katsottu 3041 kertaa
neljä_ja_puoli_metriä_ketjua.jpg
neljä_ja_puoli_metriä_ketjua.jpg (265.86 KiB) Katsottu 3038 kertaa

Sepustukset tulee toisella kertaa...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti:

En ole ollut tähän asti mikään Grip Shift -kiertovaihdinten ylin ystävä, mutta tällä kertaa koin positiivisen yllätyksen, kun nämä yksilöt eivät olleetkaan jäykät käyttää. Ilmeisesti moderni pitemmällä vaijerinliikkeellä varustettu takavaihtaja on tehnyt ihmeitä tällekin konseptille (pienempi voima vaijerissa -> vähemmän kitkaa). Vaihteet toimivat muutenkin hyvin.

Miten tuosta ohjaustangosta pidetään kiinni? Kiertovaihtajien numeromurkula nyrkin sisässä? :shock:
Jos näin, niin jaksaako pikkusormella puristaen vaihtaa vaihdetta, vai pitääkö ote muuttaa vaihdon ajaksi?
Kuva

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kinnerien ohjaus on varsin herkkä ja keskittää hyvin. Ohjaustangosta ei puristeta samalla tavalla kuin avopyörissä vaan kädet enemmänkin vaan lepää sen päällä. Tässä on itsellä opettelemistä, mutta olen jo huomannut erityisesti kovassa vauhdissa että mitä hellempi ote sen rauhallisempi meno. Mutta tosiaan toi kiertovaihtajan murkula jää kämmenen alle enemmän tai vähemmän, ja otetta pitää vähän vaihtaa vaihtamista varten, ainakin etuvaihtajaa käyttäessä kun sitä pitää veivata vähän isommalla kädellä.

Olen mietiskellyt tangonpäävipuja omaani, pitäis vähän selvitellä millasia niitä on olemassa ja paljonko maksaa.

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Samoilla linjoilla Mahen kanssa, hellä ote paras. Itsellä kädet on yleensä aika keskellä tankoa, ja vaihtamista varten käsi tulee siirrettyä tangon päähän. Vaihtaminen on peukalo-etusormi - puristus ja kierto, en ainakaan ekalla lenkillä muuta edes kokeillut.

Jos huomenna muistaisi ottaa kuvan tuostakin. Tänään ei selvinnyt kinnerin kimppuun, huomenna uusi yritys...

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

tm kirjoitti:

Viimaa vastaan voisi väkästellä korin jalka-aukkoihin jonkinlaiset suojat/ilmanohjaimet.

Teippasin omastani jalka-aukot kokonaan umpeen paksulla pressuteipillä ja saavat olla ummessa ellei kesähelteillä ala tehdä mieli parempaa ilmanvaihtoa. Ajattelin asian niin että ne harvat kerrat kun joutuisi pakittelemaan niin jaksan kyllä nousta ulos kinneristä ja käännellä sen nostokahvasta käsin. Nyt ei tarvitse jalkojen kärsiä viimasta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja tm »

Nyt tökkii! Voimansiirron vaihto menossa ja taka-akseli ei suostu menemään takaisin alkuperäiseen asemaansa vasaralla naputtelemalla, ei suostu edes liikahtamaan :evil: . Tuonhan pitäisi kaiketi liikkua ihan muovivasaralla naputtelemalla, ainakin manuaalin mukaan.
Purkuvaiheessa ulosvetäjän kanssakin oli aika nahea liikuteltava, eli momenttia sai käyttää.

Äkkiseltään tulee mieleen jokunen ratkaisuvaihtoehto:
1) vetää akseli kokonaan läpi ja irti takahaarukassa olevista laakereista, ja tarkistaa onko akselin nyt piilossa olevassa päässä liukumista haittaavia naarmuja, korroosiota tms. -> akselin pinnan "kiillotus"
2) rakentaa ulosvetäjän lisäksi myös "sisääntyöntäjä" -> tämä ei tosin auttaisi kuin vain liikkeen alussa, koska ko. värkki ei mahdu olemaan paikoillaan rataspakan paikalleenlaiton jälkeen... -> ei toimiva ratkaisu
3) isompi leka + takahaarukan tukeminen niin, ettei pääse "liikkumaan alta pois" lyödessä (nythän koko kinneri heiluu, kun sitä ei saa helposti tuettua ilman takapyörää) -> laakerit tod.näk. hajoaisi, ei hyvä ratkaisu...
4) vaihtaa osat uusiin, jolloin homman pitäisi sujua kuin elokuvissa (tai ainakin kuten huolto-ohjeessa) -> kallis ja hidas vaihtoehto, ei malta odotella osia, vappuna olisi kiva päästä ajamaan...

Onko arvon raadilla hyviä ehdotuksia ongelman ratkaisuksi?
Homma jatkuu huomenna töiden jälkeen...

akseli_jumittaa.jpg
akseli_jumittaa.jpg (129.24 KiB) Katsottu 2712 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja jori »

Kelpaisiko sinulle Petrille ehdottelemani vastatapin reiän poraaminen.

Porataan kinnerin toiselta puolelta reikä sopivalle kohdalle rungon kuvetta ja sisärakennetta niin, että tuon reiän kautta heiluripaketin voi tukea maahan asti sisään naputellessa ja sitä kautta voi auttaa, jos akseli ei lähde ulosvetäjällä.

Monessa mielessä siis käyttökelpoinen reikä, johon voi työntää tulpan, tai teipata, ettei haittaa aerodynamiikkaa, eikä levitä kuraa kinnerin sisätiloihin, kun ei ole käytössä.

Itse poraisin noin 13-15mm reiän ja käyttäisin 12 mm tappia tukitappina ja ulostyöntötyökauluna.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja jori »

Se jumi lienee vinoon mennyt laakerin sisäkooli, joka jumittaa uskomattoman paljon, jollei akselille työntöä pääse tekemään sisäkoolista tukien.

Tuo vastatappi voisi tietysti olla myös (ainakin osittain) sopiva putki, joka tukisi navan ja laakereiden sisäholkkien päihin. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Irrottaisin koko takahaarukan pois. Olisi helpompi työskennellä sen jälkeen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest Carbon #536

Viesti Kirjoittaja PW »

Ennen aina suosin "isompi leka" metodia mutta kinnerin kohdalla en suosittele :mrgreen:
Jos akseli lähtee pois, kannattasko osat irrottaa ja kokeilla kuinka laakeri ja väliholkki akselilla liikkuu? Tarvittaessa holkin hionta akselin sijaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin