DF XL #35 uusi elämä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Ei, vaan niin että on pieni eturatas ja pieni takaratas -> ketjussa on eniten löysää mikä pitää vetää pois takavaihtajan jousella. Esim. edessä 36T, takana 11T. Kaksi tai kolme pienintä takaratasta on sellaisia että takavaihtaja ei vedä ketjua tarpeeksi kireälle -> ketju pääsee heilumaan liikaa ja pomppaa välirissalta.

Koska vain 7/10 takavaihteesta on käytettävissä pienemmällä eturattaalla, tulee tarve vaihtaa isolle eturattaalle aikaisemmin kuin se tulisi jos kaikkia vaihteita voisi käyttää. Lisäksi pitäisi olla koko ajan tietoinen siitä millä vaihteella ajaa, jotta osaa olla vaihtamatta noille "riskivaihteille". Ei onnistu minulta eikä huvita myöskään opetella, pyöräily on parhaimmillaan silloin kun itse suoritukseen ei tarvitse uhrata aivokapasiteettia :)

36T edessä on riittävän pieni, jotta kaikkein kevein välitys 36-34 on tarpeeksi kevyt jyrkempien nyppylöiden nousuun. Ei siis ole välttämättä tarvetta pienemmälle eturattaalle. 61T taas on sen verran suuri, että sen keveimmällä välityksellä 61-34 menee punnertamiseksi -> joku pienempi takaratas tarvitaan. Yleisesti ottaen kuitenkin etuvaihtajan käyttöä haluaisi minimoida, joten joku välikoko jolla hoituisi useimmat tilanteet olisi hyvä olla, isoimmalle vaihdettaisiin vain silloin kun on hyvä vauhti päällä ja suhteellisen tasainen maasto, pienimmälle taas sitten jos joutuu alvariinsa pysähtelemään tai mäet on jyrkkiä ja vauhti hiipuu niissä liikaa.

Selviskö?

Selvisi. :mrgreen:

Lukihäiriöpeikko kirjoitti tuonne yhden kuin-sanan väliin. :oops:
Luin: "Pienellä eturattaalla taas ei ole kuin pari-kolme pienintä takaratasta käytettävissä, ..." Nyt kun katson uudelleen, eihän siellä mitään kuin-sanaa ole. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja TMS »

Zeppster kirjoitti:

Näissä DFissä on nykyään toppaus siellä, missä pyöränripustus menee takapyörää kohti, joten melu on ilmeisesti tajuttu. Rheinn 228 sanoi juutubessa, että ohjausgeometriaakin on muutettu vähän jäykemmäksi, joten mullakin on täysin noviisina mahdollisuuksia pysyä tiellä :mrgreen:
Se, mikä vähän ihmetyttää, on penkin asennon säätö, kun se fiksataan kiinteäksi ruuveilla penkin läpi poraamalla. Ilmeisesti on parasta kerralla onnistua...
Ajattelin laittaa palat kevyttä verhoilumattoa mobiilin seiniin ja lattiaan. DF:n seinät joustaa melkoisesti, joten humina voi karkealla asfaltilla olla melkoinen? Ilmeisesti korvatulpat on mobilistin vakiovaruste muutenkin?

Katteen kanssa ainakin pidemmessä ajossa kyllä helposti kaipaa korvatulppia, mutta muuten ei kyllä tule käytettyä. En usko että kovin moni muukaan kinneristi tulppia käyttää ainakaan ilman katetta ajettaessa. Tällaisessa asiassa on toki mielipiteitä yhtä monta kuin kuskejakin.

Penkki kärsii kyllä porata muutamankin reiän tarvittaessa, tietysti jos reiät meinaa tulla ihan vierekkäin niin eihän se optimitilanne ole.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jori »

TMS kirjoitti:
Zeppster kirjoitti:

Näissä DFissä on nykyään toppaus siellä, missä pyöränripustus menee takapyörää kohti, joten melu on ilmeisesti tajuttu. Rheinn 228 sanoi juutubessa, että ohjausgeometriaakin on muutettu vähän jäykemmäksi, joten mullakin on täysin noviisina mahdollisuuksia pysyä tiellä :mrgreen:
Se, mikä vähän ihmetyttää, on penkin asennon säätö, kun se fiksataan kiinteäksi ruuveilla penkin läpi poraamalla. Ilmeisesti on parasta kerralla onnistua...
Ajattelin laittaa palat kevyttä verhoilumattoa mobiilin seiniin ja lattiaan. DF:n seinät joustaa melkoisesti, joten humina voi karkealla asfaltilla olla melkoinen? Ilmeisesti korvatulpat on mobilistin vakiovaruste muutenkin?

Katteen kanssa ainakin pidemmessä ajossa kyllä helposti kaipaa korvatulppia, mutta muuten ei kyllä tule käytettyä. En usko että kovin moni muukaan kinneristi tulppia käyttää ainakaan ilman katetta ajettaessa. Tällaisessa asiassa on toki mielipiteitä yhtä monta kuin kuskejakin.

Penkki kärsii kyllä porata muutamankin reiän tarvittaessa, tietysti jos reiät meinaa tulla ihan vierekkäin niin eihän se optimitilanne ole.

Yritin etsiä kuvaa Arin Milanin penkistä, jossa on belüftungsbohrungeja vieri vieressä. En löytänyt, mutta löysin Teron viestin, joka voisi olla uusille kinneristeille tarpeellista tietoa mm. aurauskulmista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuvat olis kivoja myös - df:n penkin ripustuksista.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Saukki »

TMS kirjoitti:
Zeppster kirjoitti:

Näissä DFissä on nykyään toppaus siellä, missä pyöränripustus menee takapyörää kohti, joten melu on ilmeisesti tajuttu. Rheinn 228 sanoi juutubessa, että ohjausgeometriaakin on muutettu vähän jäykemmäksi, joten mullakin on täysin noviisina mahdollisuuksia pysyä tiellä :mrgreen:
Se, mikä vähän ihmetyttää, on penkin asennon säätö, kun se fiksataan kiinteäksi ruuveilla penkin läpi poraamalla. Ilmeisesti on parasta kerralla onnistua...
Ajattelin laittaa palat kevyttä verhoilumattoa mobiilin seiniin ja lattiaan. DF:n seinät joustaa melkoisesti, joten humina voi karkealla asfaltilla olla melkoinen? Ilmeisesti korvatulpat on mobilistin vakiovaruste muutenkin?

Katteen kanssa ainakin pidemmessä ajossa kyllä helposti kaipaa korvatulppia, mutta muuten ei kyllä tule käytettyä. En usko että kovin moni muukaan kinneristi tulppia käyttää ainakaan ilman katetta ajettaessa. Tällaisessa asiassa on toki mielipiteitä yhtä monta kuin kuskejakin.

Penkki kärsii kyllä porata muutamankin reiän tarvittaessa, tietysti jos reiät meinaa tulla ihan vierekkäin niin eihän se optimitilanne ole.

Ilman katetta ajaessa tuulen humina on niin kova, että en ainakaan minä pysty ajamaan ilman mitään korvien peittona. Oon huomannut, että ihan vaan pelkkä huivi korvien päällä riittää vaimentamaan tulen suhinaa sen verran, että se on siedettävällä tasolla. Eli en käytä korvatulppia. Katteen kanssa ajaessa taas vastaavaa huminaa ei kuulu. Silloin tietysti korostetusti kuuluu kinnerin korin kolinat, mutta en ole kokenut sitä häiritseväksi. Mulla tosin on Ventisit matot lattialla, eli mukana kulkevat tavarat ei juurikaan kolise.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Mahe kirjoitti:

Yleisesti ottaen kuitenkin etuvaihtajan käyttöä haluaisi minimoida, joten joku välikoko jolla hoituisi useimmat tilanteet olisi hyvä olla, isoimmalle vaihdettaisiin vain silloin kun on hyvä vauhti päällä ja suhteellisen tasainen maasto, pienimmälle taas sitten jos joutuu alvariinsa

Nämä ovan vähän makuasioita. Minulla in Milanissa edessä 61T / 39T ja takana 9 speed 11 - 32T.

99,9 % ajan isolla eturattaalla, jolla pystyy ajamaan kaikki yhdeksän takaratasta. Ja vasta sitten, kun vastaan tulee niin jyrkkä ylämäki, että iso ykkönen on liian raskas, siirretään edessä pienelle ykköselle. Ja vielä lisäksi minulta löytyy takakapasta SRAM DualDriven kolme vaihdetta, joilla on helpompaa selvitä jyrkkää loivemmista ylämäistä: 99 % päällä on suora kakkonen, ylämäissä (ali)ykkönen ja kolmosta ei tällä iällä tarvitse oikeastaan koskaan.

Ketjun ja kiristäjän pituus ratkaisevat tietenkin sen, millaiset kombinaatiot etu- ja takarattaisen välillä ovat mahdollisia.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tuuli tosiaan humisee ilman katetta aika lailla, joskus olen miettinyt että voisi jotain vaimennusta kokeilla, mutta niin paljoa se ei sitten kuitenkaan ole häirinnyt, että olisi tullut kokeiltua, paitsi jos ei korvien päälle menevää pyöräilylakkia lasketa. Itselläni lakin vaikutus on mitätön, ehkä sen takia että tulee ajolasien sankoja pidettyä kuitenkin lakin alla. Joskus katselin sellaisia kypärän hihnoihin kiinnitettäviä tuulenohjaimia, mutta ei tullut kuitenkaan hankittua, täytyisi ehkä aktivoitua niiden kanssa. Jotain tämän tyylisiä siis: https://www.wind-blox.com/ Onko foorumilla kokemuksia aiheesta?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jori »

TMS kirjoitti:

Tuuli tosiaan humisee ilman katetta aika lailla, joskus olen miettinyt että voisi jotain vaimennusta kokeilla, mutta niin paljoa se ei sitten kuitenkaan ole häirinnyt, että olisi tullut kokeiltua, paitsi jos ei korvien päälle menevää pyöräilylakkia lasketa. Itselläni lakin vaikutus on mitätön, ehkä sen takia että tulee ajolasien sankoja pidettyä kuitenkin lakin alla. Joskus katselin sellaisia kypärän hihnoihin kiinnitettäviä tuulenohjaimia, mutta ei tullut kuitenkaan hankittua, täytyisi ehkä aktivoitua niiden kanssa. Jotain tämän tyylisiä siis: https://www.wind-blox.com/ Onko foorumilla kokemuksia aiheesta?

Auttaahan tuokin tietysti, mutta ihmetyttää, miksei tuossa käytetä karvaista materiaalia, kuten mikrofonien tuulensuojissa ja biologisissa tuulensuojasysteemeissä on parhaaksi todettu.Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Auttaahan tuokin tietysti, mutta ihmetyttää, miksei tuossa käytetä karvaista materiaalia, kuten mikrofonien tuulensuojissa ja biologisissa tuulensuojasysteemeissä on parhaaksi todettu.

Veikkaan, että esteettisistä syistä ei käytetä karvoja. Ihmiset ei osta muuten, jos nytkään on mikään hittituote. Multa löytyy semmosta tekoturkista, josta tein mm. mikrofoonin päälle tuulisuojan.

Youtube: Testing a Zoom H2 in a thunderstorm

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

PW kirjoitti:

Kuvat olis kivoja myös - df:n penkin ripustuksista.

Yritin lähettää pari, mutta ei onnistunut..
Taisin eilen saada istuimen muutaman mutkan kautta sopivaan asentoon,. Hartiat ei ota reunoihin, pää asettuu kuoppaan, ja eteenkin näkee kohtuullisesti. Polkimia piti siirtää tehdasasetuksista pari senttiä eteenpäin. Onneksi 190cm pituudesta huolimatta kenkäkoko on vain 43. Tilaa edessä on siten tyydyttävästi, töppöset ei kolise runkoon. Polville on ylhäällä tilaa reilu sormen paksuus.

Huomioita: kierteet alumiinissa ei ole hyvä juttu. Selkänojan ylätuen kallistuksen kierteet piti porata pois ja tehdä homma ruuvi-mutteri -systeemillä. Samalla tuli huomattua, että kinneri on ahdas työmaa, ja moni ruuvi on silmiltä piilossa. Käsikopeloidessa ja otsalamppua, hyviä työkaluja ja vähän hermojakin tarvitaan 8) Ehkä oisin tuon takatuen muutenkin tehnyt toisenlaiseksi. Nyt täytyy joka säädöllä irroittaa kaikki ruuvit. Jokin liukusysteemi ja lopullisen asennon ruuvilukitus vois olla nopeampi systeemi. Mutta kyllä tämä tästä...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

DFn valoihin printattuja valonhajottimia. DF:n takavalot ja vilkuthan on pistemäiset ledit. 3D-printtasin läpinäkyvästä materiaalista "heijastimet" tai "hajottimet" ledien päälle:

IMG_20200321_180234.jpg
IMG_20200321_180234.jpg (262.71 KiB) Katsottu 4367 kertaa

Lisää kuvia ja jokunen videopätkä Google-albumissa: https://photos.app.goo.gl/hFp5z8vNYtmjszRT7

Malli heijastimille löytyi thingiversestä: https://www.thingiverse.com/thing:3896966

Sanoisin että vilkkujen näkyvyys taaksepäin parani kun sivuvilkun valo hajaantuu sinnekin päin. TAkaapäin on nyt ehkä selkeämpää kummalle puolelle vilkutetaan. Muuten parannus ei ollut suurensuuri ainakaan päivänvalolla.

Toi käytetty tulostusmateriaali on läpikuultavaa, mutta ainakaan mun tulostimella lopputulos jäi aika maitomaiseksi kuitenkin. Mahdollisesti tulostimen lämpötilaan ja tulostusnopeutta säätämällä voisi saada paremmankin lopputuloksen mutta loppui kärsivällisyys muutaman kokeilun jälkeen :)

Odottelen postista tulevaksi 90 cm punaista ledipiiskaa, jonka ajattelin laittaa pystyyn smurffinhatun päälle. Jos sitä ei huomaa on sokea :D

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jori »

Kokeile liekkikirkastusta noille valonhajotinkuorille. (Flame polishing)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

PETG on aika konstikasta tuon lämpökirkastuksen suhteen, pehmenemisen ja totaalisen sulamisen väli on melko häilyvä. Kokeilin kuumailmapuhaltimella mutta palikka meni lötköksi ja lässähti suunnilleen saman aikaan kun pientä kirkastumista oli havaittavissa. Kokeilin viikonloppuna eri asetuksia printteristä, ja sain vähän parempaa jälkeä aikaan. Alkoi kuitenkin epäilyttää että printterin suutin alkaa mennä tukkoon, ja kun niitä suuttimia on muutenkin ollut tarkoitus tilata varalle niin pistin tilaukseen puhdistusvälineet ja sarjan varasuuttimia. Pitää jatkaa kokeiluja myöhemmin, filamenttia piisaa :)

Olen nyt muutaman kerran sahanut kinnerillä samaa vakiolenkkiä. Kolkutellaan jo 30 km/h keskaria, 29,75 oli tän päivän kellotus puuskaisessa tuulessa. Puuskainen sivutuuli nosti pulssia pari kertaa, tuntui ihan tosissaa siltä että pyörä lähtee tuulen mukaan, pelottava tunne. Aloin miettimään että mikä vaikutus sivutuuliherkkyyteen mahtaa olla sillä, että otin ne eturenkaiden suojalevyt pois? Pitäis aktivoitua niiden suhteen, vanhat liimat / massat pitäisi siivota pois ja hommata jotain sopivaa pakkelia millä ne saa takaisin kiinni. Alunperin ne oli kiinni vanteissa paksulla saumalla jotain luultavasti pu-liimaa ja keskiössä muutamalla klöntillä muovailtavaa epoksi(?)massaa.

Ensin pitäisi kuitenkin vielä ideoida miten niihin saisi sen venttiilin kohdalle ajattelemani luukun tehtyä.

Säädin vähän vaihteita, takavaihde ei mennyt isoimmalle takarattaalle. Mäennousu helpottui. Ketju ottaa etuvaihtajan pohjaan kiinni pienellä eturattaalla ja pitää jonkun verran ääntä. Pitäis katsoa saako etuvaihtajan tolpan kulmaa säädettyä, se on pulteilla kiinni poljinkeskiökelkassa ja näyttää siltä, että siinä saattaa olla jotain säätövaraa sisäänrakennettuna.

Vaihto isolle eturattaalle on hidas koska rattaassa ei ole nastoja tai muita vaihtamista helpottavia muotoiluja.

Kaipaan 130mm kampia. Nyt pyörässä on Rotorin 150 tai 155mm kammet ja vissiin joku Rotorin oma keskiölaakerihässäkkä. Pitää koittaa totutella nyt noihin vielä jonkun aikaa, mutta voipi olla että TMn kampipaja saa tilauksen taas jossain vaiheessa :)

Tuli myös ihmeteltyä DT Swissin takaiskaria kun takahuoltoluukku oli auki. Iskarissa on lukitusvipu, joka on nyt ala-asennossa, johon se luultavasti päätyy myös, jos se itsestään liikkuu vaikka tärinän takia. En pystynyt näkemään mitään merkintöjä vivun lähellä että kumpi suunta tarkoittaa auki ja kumpi kiinni.

Muistelen jostain lukeneeni, että se voi mennä itsestään lukitusasentoon ja se selittäisi ehkä kovahkoa ajotuntumaa. En vaan nyt löydä ulkomaanfoorumilta tuota lukemaani. TMS, osaatko sanoa tuosta jotain? Ei jaksaisi yhtenään aukoa sitä takaosan huoltoluukkua, vaikka kokeilemallahan tuo selviäisi...

Markus Heikkilä

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kävin oikein ottamassa valokuvat omasta vanhasta iskarista, mutta enhän mä urpo osaa niitä tällä puhelimella pienentää foorumille kelpaaviksi. Mutta siis mun iskari on DTSwiss M212 ja siinä merkintöjen mukaan on lukitus päällä silloin kun vipu on käännetty venttiilin puolelle.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tuli niistä rengaskatteista mieleen että Heimosen Pekan ennätystrikessä oli hieno toteutus niissä rengaskatteiden venttiilireissä, sellainen sopivasti muotoiltu ohut hiilikuituläpyskä peitti katteen reiän, löytyisiköhän niistä kuvia jostain foorumin syövereistä tai muualta.

Renkaat saa kyllä täytettyä sopivalla pumpulla kiekkoja irroittamatta, mutta käsikopelolla se pitää tehdä jos pyörää ei käännä kyljelleen ja hieman sellaista ähräämistähän se on.

Vastaa Viestiin