DF XL #35 uusi elämä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: DF

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Ohjausnivelen kiristyksestä.
Mangossa on pultti ja mutteri.
Vastakappaleessa onkin yllättäen kierteet.
Mutteri on lukitusta varten vain.
Pultilla säädettään välys pois ja lopuksi kiristetään lukitusmutteri.
Aluksi tein ainakin itse väärin.
DF:ssä voi tietysti olla erillainen systeemi.
T:Jere

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Just tuolleen oli DF:ssä myös. Kirjotetaan vielä yhdellä tavalla auki, kun en osaa piirtää :)

Ohjauksen kardaaninivelen(?) kourissa (ylä ja ala) on toisessa haarassa kierteet ja toisessa läpireikä. Akselina toimiva pultti kiristyy kierteisiin ja kiristää kouran välikappaletta vasten. Kouran ulkopuolella on mutteri, jonka tarkoituksena on lukita haluttu kireys, jotta pultti ei pääse pyörimään auki itsekseen.

Kireyden säätö tapahtuu avaamalla mutteria pari kierrosta, säätämällä pulttia kiristämällä/löysäämällä kouran kireys ja kiristämällä mutteri. Mutteria kiristäessä täytyy pitää pulttia paikallaan, jotta asetettu kireys ei muutu.

Pultti on kuusiokololla, eli hommaan tarvisee sopivan kuusiokoloavaimen ja mutteriin sopivan avaimen/hylsyn. Onnistuu notkealta konepeltiä avaamatta kulkuaukon kautta kurkotellen :)

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Just tuolleen oli DF:ssä myös. Kirjotetaan vielä yhdellä tavalla auki, kun en osaa piirtää :)

Ohjauksen kardaaninivelen(?) kourissa (ylä ja ala) on toisessa haarassa kierteet ja toisessa läpireikä. Akselina toimiva pultti kiristyy kierteisiin ja kiristää kouran välikappaletta vasten. Kouran ulkopuolella on mutteri, jonka tarkoituksena on lukita haluttu kireys, jotta pultti ei pääse pyörimään auki itsekseen.

Kireyden säätö tapahtuu avaamalla mutteria pari kierrosta, säätämällä pulttia kiristämällä/löysäämällä kouran kireys ja kiristämällä mutteri. Mutteria kiristäessä täytyy pitää pulttia paikallaan, jotta asetettu kireys ei muutu.

Pultti on kuusiokololla, eli hommaan tarvisee sopivan kuusiokoloavaimen ja mutteriin sopivan avaimen/hylsyn. Onnistuu notkealta konepeltiä avaamatta kulkuaukon kautta kurkotellen :)

Hyvä Mahe! :) Juuri tällaisia, huolella tehtyjä selostuksia tulevat ensikertalaiset ja unohtelevat uudelleensäätäjät tarvitsevat avuksi ja ohkaisuksi.

Hieman jo valmiiksi pureskellun tiedon jakaminen on foorumin tarkoitus –oikeastaan kaiken viestinnän tarkoitus. Kun tieto tulee foorumilta, ei sen generoimiseen mene vastaanottajalta aivan niin paljon aikaa, vaivaa ja rohkeutta aloittaa. Lukija edistyy samassa ajassa pidemmälle kuin ilman foorumilla jakamaamme tietoa. Kun kirjoittelemme kaikki viestimme tämän periaatteen muistaen, edistämme globaalia tietämystä universaaliksi hyväksi. :mrgreen: Tähän vielä vakuudeksi biisi.

Vielä kun kerrot, minkä kokoinen koloavain ja mikä mutterin avainväli, niin ohje on täydellinen.
Kuusiokoloavain mitä ilmeisimmin 5 mm ja mutterille 10 mm avain?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Taisi olla juuri noi. Emmä koskaan muista painaa noita kokoja mieleen, ja sit joutuu joka kerta koeilemalla etsimään sopivat, joten vahinko kiertämään :D

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Paskartelua. Tein telttapatjasta vähän äänieristeyritelmää sisälle. Tarkotus olis vielä tehdä matto toisellekin puolelle, niin lattialle joutuneet tavaratkaan ei kolise niin paljoa.

Pahvista ja jeesusteipistä kaavat, niiden mukaan telttapatjan leikkaus ja pientä hienosäätöä, kiinnitys kaksipuolisella teipillä ja jesarilla.

IMG_20200410_122513.jpg
IMG_20200410_122513.jpg (351.74 KiB) Katsottu 4514 kertaa
IMG_20200410_122438.jpg
IMG_20200410_122438.jpg (317.02 KiB) Katsottu 4514 kertaa

Yhdestä venttiilistä puuttui hattu. Ratkaisin asian laittamalla tilalle presta-schrader -adapterin ja schrader-venttiilin hatun. Nyt adapteri kulkee mukana aina ja renkaiden täyttö huoltsikoilla onnistuu.

IMG_20200410_122939.jpg
IMG_20200410_122939.jpg (242.46 KiB) Katsottu 4514 kertaa

Markus Heikkilä

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: DF

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Mahe kirjoitti:

Yhdestä venttiilistä puuttui hattu. Ratkaisin asian laittamalla tilalle presta-schrader -adapterin ja schrader-venttiilin hatun. Nyt adapteri kulkee mukana aina ja renkaiden täyttö huoltsikoilla onnistuu.

Ääni tälle!

Minäkin ostin kerran tuollaisen adapterin, mutta olen sen jo hukannut jonnekin... Tuossa renkaan venttiilissä se ei pääse katoamaan.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Yhdestä venttiilistä puuttui hattu. Ratkaisin asian laittamalla tilalle presta-schrader -adapterin ja schrader-venttiilin hatun. Nyt adapteri kulkee mukana aina ja renkaiden täyttö huoltsikoilla onnistuu.

Ääni tälle!

Minäkin ostin kerran tuollaisen adapterin, mutta olen sen jo hukannut jonnekin... Tuossa renkaan venttiilissä se ei pääse katoamaan.

Biltemasta saa monipuolisen adapteripakkauksen, jonka mukana on myös tuollainen. Lisäksi siellä on Dunlop - Schrader, Schrader-Dunlop ja toisinpäin. Nämä kun kaikki kiertelee pyöriensä venttiileihin kiinni, niin on varsin todennäköistä, että satunnaisesti löytyneellä pumpulla saa ilmaa renkaisiin. :)

Venttiiliadapterit.png
Venttiiliadapterit.png (25.7 KiB) Katsottu 4381 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tulipahan puuhattua muutama tunti kinnerin kimpussa tänään, koska halusin tähänkin 130mm kammet. Otin ketjun kokonaan pois, koska se oli aika ylenpalttisesti öljytty, halusin putsata sitä vähän samalla. Kinnerissä olleet Rotor 3D-kammet ovat BB30-keskiöllä kun lyhyissä on normalai 68-millinen nelikanttikeskiö, joten koko keskiökelkka piti irrottaa.

Juttua kampien vaihdosta on lyhytkampiketjussa rakentelusiossa. Pari kuvaakin löytyy.

Samalla vaihtui isoin eturatas 61->52 hammasta. Tämän ansiosta ketjun pituutta ei tarvinnut säätää, ja sain kammet oikealle etäisyydelle niin että nyt istuinpehmustettakin voi käyttää. Nyt myöskin takavaihtajan liikerata riittää ja kaikki vaihteet on käytössä. Voimalinja myöskin hiljeni, kun ketju ei enää hipaise etuvaihtajaan pienellä eturattaalla ja on himpun verran löysemmällä isolla eturattaalla. Luulisin että 52 hammasta on ihan riittävä meikäläiselle, 80 kadenssilla pitäisi kulkea 45km/h isoimmalla vaihteella. 110BCD rattaita saa 56-hampaisena, jolla pitäisi vielä takavaihtajan piisata, jos joskus kaipaa yläpäähän lisää.

Eturattaiden vaihto toimii nyt välittömästi koska uudessa eturattaassa on apunystyrät vaihtoa helpottamaan. Pikaisen testilenkin perusteella olo oli varsin kotoisa lyhyillä kammilla, luulen että ajo on jatkossa rennompaa kun jalat pääsee pyörittelemään tutumpaa rataa, 155:lla on ollut vähän vaikeuksia pitää kadenssia tarpeekis korkeana.

Ketjun irrotus ja takaisin laitto oli kohtuullisen helppoa. Katkaisin ketjun kampien päästä, ja sidoin molempiin päihin narun. Sitten vedin ketjun ja narun ulos takavaihtajan huoltoluukusta. Narut jätin paikoilleen ja kylvetin ketjun pienkonebensassa (sitä sattui olemaan sopiva kanisterinpohjallinen liiterissä. Narujen avulla ketjun sai sitten bensakylvyn jälkeen vedettyä peräluukusta takaisin paikoikkeen samaa reittiä. Paikoilleenlaitto on kahden ihmisen homma, toinen vetelee narusta ja toinen syöttää ketjua katsoen että se ei mene kierteelle tai takertele mihinkään.

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF

Viesti Kirjoittaja tm »

Mahe kirjoitti:

...Luulisin että 52 hammasta on ihan riittävä meikäläiselle, 80 kadenssilla pitäisi kulkea 45km/h isoimmalla vaihteella. 110BCD rattaita saa 56-hampaisena, jolla pitäisi vielä takavaihtajan piisata, jos joskus kaipaa yläpäähän lisää...

Itsellä on uudessa Questissä 53-hampainen isoimpana, ja hyvin riitti samanlainen myös edellisessä kinnerissä. Loppuu itseltä watit ennenkuin välitykset :D . Ja jos alamäissä isompaa kaipaisi, niin sitten voi hyvällä omallatunnolla rullailla hetken vapaalla ja säästää voimia seuraavaan ylämäkeen.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

tm kirjoitti:

Itsellä on uudessa Questissä 53-hampainen isoimpana, ja hyvin riitti samanlainen myös edellisessä kinnerissä. Loppuu itseltä watit ennenkuin välitykset :D . Ja jos alamäissä isompaa kaipaisi, niin sitten voi hyvällä omallatunnolla rullailla hetken vapaalla ja säästää voimia seuraavaan ylämäkeen.

Joo, oon tuon jo itsekin huomannut. Avonojakilla tulee alamäetkin poljettua kun pitää yrittää kerätä vauhtia seuraavaan ylämäkeen. Kinneri kiihtyy alamäkeen niin hyvin, että ei tartte olla kovin kummoinen nyppylä kun omalla polkemisella ei ole loppunopeuteen enää niin suurta merkitystä. Kannattaa siis rullata, jos on yhtään pidempi/jyrkempi alamäki, ja antaa jalkojen levätä.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Löyty tää oikeakin keskusteluketju tuolta toisesta osastosta ja moderaattorit ystävällisesti siirsi sen oikeaan paikkaan. Jatkanen löpinöitäni tässä ketjussa. Jos jollain modella on tylsää niin mun viestit vois siirrellä tuolta DF-ketjusta tänne, ei niitä kovin montaa sivua ole :D Tai sitten nää ketjut vois yhdistää, en tiedä mikä kaikki on mahdollista?

DF XL:llä on nyt ajeltu 530 km, tänään ajoin ensimmäisen kinnerisatasen. Alla numeroita

20200503_172835-COLLAGE.jpg

Kivasti kulki, ajoasento on nyt vihdoin just eikä melkeen kohdallaan. Penkinpehmusteen ansiosta pää on sentin korkeammalla, mikä tuntui auttavan suhteettoman paljon näkyvyyteen. Tutut 130mm kammet auttoi ajon rytmitystä paljon, samoin se, että kaikki vaihteet on käytössä. 52-hampainen eturatas riittää meikäläiselle, yli 50 pystyy polkemaan helposti. Jalat ei tuntuneet ekan 60 kilometrin jälkeen ollenkaan väsyneiltä, ja vasta 80 jälkeen alkoi mäet painaa jonkin verran.

Ohjauksessa on klappia, ohjausnivelen keskipalikan (nylon) ylemmät reiät on kuluneen soikeaksi, eikä sitä saa kiristämälläkään tarkaksi. Luulen, että osa sivutuuliongelmista johtuu tästä. Uusi osa on tulossa hollannista. (etu)iskarien yläohjain on kulunut väljäksi molemmilta puolilta, eikä sekään varman auta ohjauksen tarkkuutta. Tässä yksilössä sekin on vielä nylonia, uudemmissa vissiin POMia tai jotain. Myös tähän on osat tulossa. Kertaalleen jo purin toisen iskarin, että sain kuvat Intercitybike:lle lähetettäväksi, helppo homma.

Keksin muuten tänään, että kinnerissä jalkojen lepuuttaminen on helppoa, kun DFXL:ssä ei ole edes jalka-aukkoja. Sopivan pitkä alamäki kun tulee, niin jalat irti polkimista ja suoraksi, tilaa venyttelylle on :mrgreen: Pitäisi olla läpinäkyvä kuori, voisi olla maatiepyöräilijän ilme näkemisen arvonen kun jalat suorana makoillen laskisi ohi :D

Kulkuaukon reunaan pitää hommata jotain nauhaa, olkapäät ottaa siihen välillä kun korjailee asentoa.

Ketjujen kylvetyksen ja kampien vaihdon jäljiltä voimansiirto on lähes äänetön. Etupyörien pinnat pitää aika kovaa huminaa, kun levyt ei ole paikoillaan, pitäisi se pumppausluukku ideoida niihin että saisi ne paikalleen.

Markus Heikkilä

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Laitan tänne kuvan omasta valotolpasta...

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Jaaha. Ei jostain syystä onnistu kuvan lisääminen.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja samuel »

Zeppster kirjoitti:

Jaaha. Ei jostain syystä onnistu kuvan lisääminen.

Kuvan maksimikoko 1200x1200 pikseliä, ja olikohan 1Mb.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Ok. Täytynee muokkailla kuvia.

Vastaa Viestiin