DF XL #35 uusi elämä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Kummastus oli kuitenkin suuri, kun mittailin iskarien painumaa valokuvista: oikea puoli on taas vähän alempana?? Onkohan pyörän iskarit eriparia, vai rungossa epäsymmetriaa? Levossa ei tietystikään tullut mitattua eikä tehtyä ennen/jälkeen mittausta kuorma päällä...

Onko yläpään kumiprikat samoin päin molemmilla puolilla. SIeltä sitä voi yläpään kumeja siirtelemällä ja sorttailemalla joka tapauksessa säätää, kuten uudemmissa raaserikinnereissä nykyään yleisesti on tapana.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Veikkaan että runko saattaa olla myös epäsymmetrinen. Se on käsin aikanaan veistetty, niin tuskin on täysin symmetriseksi saatu. Tai no, se riippuu siitä kuinka tarkkaa jälkeä suunnittelija, eli Daniel Fenn on tehnyt

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

Saukki kirjoitti:

Veikkaan että runko saattaa olla myös epäsymmetrinen. Se on käsin aikanaan veistetty, niin tuskin on täysin symmetriseksi saatu. Tai no, se riippuu siitä kuinka tarkkaa jälkeä suunnittelija, eli Daniel Fenn on tehnyt Kuva

Tuota juuri tarkoitin. Epätarkkuudet voi korjata. Jos tuntuu, että pyörä kulkee vinossa ja haluat korjata asennon suoraksi, siirtele yläpään kumibrikat niin, että ajoneuvo on haluamassasi asennossa ja korkeudella.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

EI niitä prikkoja ole kuin yksi per puoli. Mistähän noita sais, hollannista saakka ei viitsi tilata.

Toisaalta, en ole mahdollista vinoutta huomannut perstuntumalta, mittaamalla / kuvia katsomalla se vasta tuli ilmi.

Markus Heikkilä

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Mangoon laitoin metallisia, mutta kumiset on toki parempia.
T:Jere

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

Autokorjaamolta, noita saa. Iskarin yläpäässä on autossakin tuollaiset. Kun vaihtavat iskareita, heittävät vanhat iskarit kumiprikkoineen jätelavalle. :P

ED. Saa niitä näköjään myös varaosina ostaa.
Kuva
Haulla: "Shock absorber bushing"

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Eikös siellä jo kumirikat ole..

Loppumellaamisenhan voinee hoitaa vaikka köykämiinin palasilla..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Eikös siellä jo kumirikat ole..

Loppumellaamisenhan voinee hoitaa vaikka köykämiinin palasilla..

Voi toki. Puuhunkin voi kiivetä myös perse edellä. Minkäslaista lisäarvoa koet saatavan alumiinin viilaamisella. Lähtökohta lienee levy, josta pitäisi ensin sahailla lätkiä ja porailla niihin reikiä ym. siihen verrattuna, että alumiinia selvästi kevyemmästä aineesta saa kaupasta sopivan sarjan prikkoja. Jos ei saa sopivia, on kumia paljon helpompi rälläköidä kuin alumiinia. Kaiken lisäksi kumi tuossa välissä vaimentaa rungon kuminaa, alumiini ei.

Tässähän onkin hyvä paikka sanoa jo aiemmin päätäni vaivanneesta ideasta kinnerin melunvaimennukseen. Iskarien liikkeeseen liittyy varsinkin kinnerissä kitkakomponentti, joka kitkafysiikan takia tuottaa voimatransientteja, jotka herättävät kaikukopan soimaan. Ilmiö on ns. stick slip-ilmiö, eli sama kuin viulun jousessa, jossa jouhet vuorottain tarttuu ja vuorottain liukuu kielen pinnalla.

Kinnerin eturipustusten kitka tuottaa jokaisessa töyssyssä voiman ensin toiseen, sitten toiseen suuntaan. Jos nämä iskarin sisäosaan välittyvät voimat pääsevät kova kovaa vasten runkoon, aiheuttaa se varmasti ylimääräistä ääntä rungon kaikukopan kanssa. Siksi iskarien yläpäät pitäisi olla kaikilta kontaktipinnoiltaan kumin välittämiä. En ole aivan varma, mutta arvelen, että kinnerissä kumiprikat ovat kyllä iskarin pituussuuntaisia voimia välittämässä, mutta onko kumia myös läpiviennin reunoilla, jottei iskarin (kumiprikkojen mahdollistama) pitkittäisliike tuota leikkausvoimia läpiviennin kohdalla.

Tuosta syystä iskarien kiinnityskumeissa on kaulus, joka menee autoissa peltireiän reunojen suojaksi. Näkyy kuvassa kapeana reunuksena kumin reiän reunassa.
Kuva
Tuo sama koskee myös takaiskarin kiinnityksiä. Autojen rakenteissa heilurivarret on lähes poikkeuksetta kuminivelillä kiinni rungossa. Kinnerissä ne on metalliniveliä. Myös takaiskarin yläpää pitäisi olla kumivälitteinen, jos haluttaisiin ajomelua pienemmäksi. Voisiko pallonivelen pallon vaihtaa kumiseksi?

Vaimentimen asennuskumit.png

Näin ne autoissa on kumilla eristetty rungosta.

Lopultakin hyvin pienillä osilla kinnerin melua voisi vähentää, kun huomioi, mistä se meluheräte siihen koriin tulee. Se liikematka, joka melun tuottaa on äärimmäisen pieni, tyypillisesti alle 0,1 mm, joten mitään suuria joustoja ei tarvita. Jouston pitää vain olla oikeassa paikassa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mulla on mangossa iskarin yläpäässä harmaat ovistoppari kumit ja leveät prikat.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

eemeli kirjoitti:

Mulla on mangossa iskarin yläpäässä harmaat ovistoppari kumit ja leveät prikat.

Ota kuva!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Voi toki kävellä perse edellä kauppaan haahuilemaan, mutta jos nyt sattumalta sattuu nurkistakin vastaavan funktion täyttävää matskua löytymään.. :D

Ja melko varma olen että tehdastekoisissa kinnereissä ei iskarinvarsi pääse suoraan käsiksi korirakenteeseen. Ei nekään nyt ihan pöljiä siellä ole.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kyllä se pääsee :) Iskarin yläpää on hiilikuitukoriin poratussa reiässä, joka on sen iskarin yläpään kierretapin kokoinen, mitään kumia ei ole välissä. Yläpässä on kumiprikat ja metalliprikat molemmin puolin, eli rakenne on metalli-kumi-hiilikuiti-kumi-metalli ja koko pakan läpi menee 8mm kierteellä oleva varsi.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Uudemmissa DF:issä tuo voipi olle erilainen, eturipustuksiin on tehty kaikenlaista päivitystä matkan varrella. Mm etutukivarsi (trailing arm?) ei taida olla enää jorin toisessa ketjussa kehuma korin läpi kumijoustolla pultattu vaan Quest-mallisesti nivelpäillä kokonaan lokasuojan sisällä korin ulkopuolella.

Tarvittais joku uudemman DF(XL):n omistaja ottamaan kuvia omastaan :)

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Näin ne autoissa on kumilla eristetty rungosta.

Mitä itse olen auton joustintukien kanssa pelannut on siellä ollut ihan erillinen tukilaakeri kumiprikka-läpipultti virityksien sijaan. Eristetty kumilla toki.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Näin ne autoissa on kumilla eristetty rungosta.

Mitä itse olen auton joustintukien kanssa pelannut on siellä ollut ihan erillinen tukilaakeri kumiprikka-läpipultti virityksien sijaan. Eristetty kumilla toki.

Kuten kuvasta näit, ei nyt puhuttu joustintuen yläpäästä, vaan ihan tavallisen iskarin. Kinnerin pyöräkuormat ovat niin pienet, että joustintuen pääliputki pääsee riittävän vapaasti pyörimään sisäosan ympäri, ettei erillistä laakeria tarvita. Oikean, laakeroidun joustintuen päässä sitä kumia sitten onkin vaikka minkälaista. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin