DF XL #35 uusi elämä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Pakeei saapui hollannista, joten eilen tuli taas vietettyä laatuaikaa kinnerin kanssa :D

Etuiskarien puslat oli todella kuluneet. Oikean puolen pusla oli kulunut jo läpi saakka ja iskarin männän varsi oli alkanut pureutua metallikuoreen. Luultavasti tämän takia myöskin oikeanpuolimmainen rengas on hangannut kurveissa rengaskotelon yläosaan ja myöskin iskarin alapään paksumpi osa on jossain kupassa ottanyt koriin kiinni maalijäljistä päätellen. Pitää tehdä rullauskokeet jossain vaiheessa, voipi olla että ohjauskulmat kaipaa tän korjauksen jälkeen säätöä.

Vanhat osat oli valkoista nylonia, uudet on jotain beigeä ilmeisesti POMia. Jää nähtäväksi kauanko uudet kestää. Iskarin varsissa oli jo jonkun verran kulumaa / syöpymää joten voi olla että uudet osat kuluu vanhoja nopeammin, pitää tarkkailla tilannetta.

IMG_20200507_172035.jpg
IMG_20200507_172035.jpg (351.35 KiB) Katsottu 4283 kertaa
IMG_20200507_191714.jpg
IMG_20200507_191714.jpg (139.32 KiB) Katsottu 4283 kertaa
IMG_20200507_191727.jpg
IMG_20200507_191727.jpg (303.01 KiB) Katsottu 4283 kertaa
IMG_20200507_172059.jpg
IMG_20200507_172059.jpg (323.35 KiB) Katsottu 4283 kertaa

Kun iskarit kerran oli irti, samalla oli helppo vaihtaa jarruvaijerit ja kiristellä polkimien pultit. Vaihdoin myös ohjauksen kardaaninivelen keskipalikan, ei tullut tettua kuvia siitä. Klappi johtui siitä, että koko palikka oli pikkuriikkisen liian löysä varmaankin kulumisen takia, vaikka siinä ei mitään isoja uria tai koloja näkynyt. Uusi osa istuu paikalleen tiukasti ilman välyksiä ja ohjaustuntuma on nyt viiveetön ja herkkä. Tänään näkee lenkillä miltä se tuntuu käytännössä, pikaisella n. kilometrin testillä tuntui hyvältä.

Kiinnittelin myös olkatoppaukset ja kyynärnojat. Olkatoppauksia tuli tilattua 1,2 ja 3cm paksuiset kun en oikein tiennyt mitkä olisi sopivat. 2cm tuntui parhaalta, mutta ne voi vaihtaa pienemmiksi jos esim. syksyllä ajaa paksummalla vaatetuksella. Lopuksi liimailin velcrot uutta tuulilasia varten.

IMG_20200507_204749.jpg
IMG_20200507_204749.jpg (423 KiB) Katsottu 4283 kertaa
IMG_20200507_204758.jpg
IMG_20200507_204758.jpg (275.7 KiB) Katsottu 4283 kertaa

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja tm »

No olipas kirjaimellisesti loppuunkuluneet liukuholkit... korkein aika vaihtaa. Saattaa tuntua jousituksenkin toiminnassa, kun ei hinkaa enää alumiinit vastakkain.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:

No olipas kirjaimellisesti loppuunkuluneet liukuholkit... korkein aika vaihtaa. Saattaa tuntua jousituksenkin toiminnassa, kun ei hinkaa enää alumiinit vastakkain.

Varmaan pitäisi jotain tehdä myös tuolle männänvarren kulumalle. Ainakin pitäisi hioa pois kohoumat, muuten ei uudetkaan holkit kauan kestä.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kyllä mä niitä mäntiä vähän putsasin hiekkapaperilla, mutta eipä ne kiiltäviksi muuttuneet :)

Loppui kolinat ja pyörä ohjautuu kuin ajatus. Sivutuuliherkkyys lähes katosi. Luulen, että tää johtuu siitä että ohjauksessa ei ole mitää klappia missään, tuulen aiheuttaman paineen tuntee kirjaimellisesti sormenpäissään ja puuskiin voi reagoida viiveettä alitajuisesti.

Vauhdista päätellen ohjauskulmissa ei ole ainakaan isoa vikaa :D

Väittäisin että jousitus toimii nyt muutenkin paremmin, epätasainen röpelöasfaltti täristää paljon vähemmän.

Ajatuksena olis myöhemmin kokeilla vielä elastomeereja jousien tilalle, ICE:n elastomeerielementit on jo kaarikinnerin kautta tilauksessa.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kiitos jorille(?) kun jaksoit kerätä omaan ketjuun nää mun jutut tähän kinneriyksilöön liittyen. Jatketaan dokumentointia mun touhujen osalta nyt sitten täällä.

83km eilen. Porvoo-Kerkkoo-Pornainen-Sipoo-Box-Porvoo. Pornaisten ja Sipoon välinen pätkä oli kivaa maisemaa, vähän eri näköistä kuin tässä Porvoon ympäristössä, tie seurailee harjanteiden reunoja laaksosta toiseen. 170-tie Boxista porvooseen on nopeaa ajettavaa, mutta tylsä kun sitä on tullut tahkottua aika monta kertaa. Sillä pätkällä reissun suurin 5km keskari 35,4 km/h. Katselin google mapsista & street viewsta että tuolla päin on paljon asfaltoituja pikkuteitä joita voi koluta. Ne näyttää kaikki vievän Anttilaan, tuonne Itä-Uusimaan Roomaan :D

Huonokin asfaltti tuntuu nyt siedettävältä kunhan se on ehjää (ei railoja), eli jousitus taitaa nyt toimia kuten se on tarkoitettu. Metalli vasten metallia & vinot männät on varmasti aihauttanut ylimääräistä kitkaa aikaisemmin.

Eilisen lenkin ongelma oli etuvaihtajan yläosaan hangannut ketju. Ilmeisesti keskiökelkka on päässyt liukumaan n. 10mm eteenpäin, mikä on muuttanut ketjun kulmaa suhteessa etuvaihtajan tolppaan. Jouduin tien laidassa avaamaan etuhuoltokuukun ja korjaamaan vaihtajan tolpan kulmaa, että sain hankauksen loppumaan. Sen seurauksena etuvaihtaja sitten otti pienelle etulehdelle vaihtaessa hiukan kiinni ison eturattaan ketjusuojaan. Tää oli kuitenkin siedettävää kun ei sitä pientä eturatasta tarvinnut kovin monessa paikassa. Onneks DFXL:ssä on se luukku, tosin magneetti/tarrakiinnitys olisi parempi kuin 10 ruuvia, sen verran usein sitä on saanyt olla aukomassa :)

Pitää aukasta vielä uudelleen ja katsoa keskiö takaisin paikalleen & ketjun kulma kuntoon, vaatinee vaijerinkin säätämistä samalla. Tuo keskiökelkka on vähän pulmallinen säädettävä, kun sen pantojen kiristysmomenttiin ei ole kunnollista ohjetta, ja jotkut on saaneet hiilikuitupuomin halki liialla kiristyksellä, mutta sitten taas liian vähän kiristystä aiheuttaa sen että se pääsee liukumaan puomissa.

Markus Heikkilä

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja TMS »

Oho, tosiaan aika viime tingassa tuli noiden liukuholkkien vaihto. Saksan foorumillakin on noista ollut juttua että jonkin tietyn ajanjakson pyörissä on ollut tuollaisia viallisia nopeasti kuluvia holkkeja asennettuna. Omassa ovat vielä ihan kunnossa, vaikka sillä hieman enemmän on ajettukin.

Tuo keskiökelkan liukuminen oli minullakin alussa ongelmana. Omassani on nykyään sitä sellaista hiilikuituosien asennustahnaa kelkan ja rungon välissä. En tiedä paljonko siitä nyt lopulta on apua, muttei siitä varmaan erityistä haittaakaan ole, kitkaahan sen pitäisi lisätä. Ruuvien kireys on tosiaan hankala tuossa, olen itsekin tainnut jonkinlaisen vaurion runkoon saada liialla kiristyksellä, runkoputken alapinnassa kun sormella/kynnellä tuntuu pieni pykälä kiinnityspantojen kohdilla. No ei se onneksi menoa haittaa.

Oliko Mahella muuten millaiset jouset iskareissa? Tuli tuon iskariputken kulumasta mieleen, että Saksan foorumilla oli jollain katkennut jousi iskarista ja oli sillä sitten vaan huomaamattaan ajanut vanhaan malliin, kunnes sitten katkenneen jousen palat oli hanganneet ja kuluttaneet iskariputkea sisältä päin niin ohueksi, että se oli sitten ajossa katkennut lopulta. Ei ihan äkkiä tuollainen vauriomekanismi tulisi mieleen, mutta hyvä syy välillä tarkastaa jousien tilanne varsinkin kun ne siniset jouset ovat taipuvaisia katkeamaan.

Elastomeerit kiinnostaa itseäkin, mukava kuulla kokemuksia sitten kun sellaiset paikoilleen asennat. Bentriderissa noita ICE:n elastomeereja hehkutettiin että ovat hyvät.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Täytynyt päästä likaa tuonne iskariin.
Mangossa on kumiset suojahuput putken ympärillä ja kumipirikka korin välissä lisäksi.

Elastomeereillä ajoin paljon.
Edessä oli kovat ja takana medium kovuus.
Olisi voinut edessäkin olla mieluummin medium.
Ihan hyvät oli, mutta kylmällä kovettuvat eli ei jousta niin paljon.

Minulla oli toinen jousi kuoleentunut pahasti ja siksi vihdoin samalla elastomeereihin.
Tärinäraita ja sivutuuli oli ennen vaihtoa paha yhdistelmä.
T:Jere

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Jouset oli ihan kunnossa. Siellä oli punainen (kova?) pitkä jousi ja parin sentin pätkä sinistä (löysä?). Muoviset suojasukat on tässäkin, mutta voi niiden alle varmaan jotain päästä.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Päätin lopettaa jahkailun ja tehdä ne luukut etupyörien tuulisuojiin. Jos tulee sutta niin uudet saa kuitenkin muutamalla kympillä, sama kokeilla ja tuleepa opeteltua laminointihommat.

Pyörän mukana tuli reilusti hiilikuitukangasta ja jämäputelit epoksihartsia.

Levyt ovat niin ohuita, että leikkaamine onnistui ihan saksilla.

IMG_20200516_101931.jpg
IMG_20200516_101931.jpg (268.77 KiB) Katsottu 3811 kertaa

Leikkauksen jälkeen liimasin luukkuun tarranauhat (kummatkin puoliskot) ja teippasin ruskealla pakkausteipillä koko hoidon. Epoksi ei tartu tuohon pakkausteippiin. Kun paketin päälle laminoi, laminaattiin jää kuoppa ja luukku tulee samaan tasoon muun levyn kanssa kiinnitettynä.

IMG_20200516_101956.jpg
IMG_20200516_101956.jpg (191.8 KiB) Katsottu 3811 kertaa
IMG_20200516_102006.jpg
IMG_20200516_102006.jpg (215.38 KiB) Katsottu 3811 kertaa

Hartsin työskentelyaika oli 20-30 min mikä oli tähän operaatioon ruhtinaallisesti. Laminoin 4 vähän limittäin menevää liuskaa, laminaatin paksuus on siis reunoilta 2 kangaskerrosta ja keskeltä 4.

Ylimääräiset epoksit sai aika hyvin pois ilman vakuumiakin, kun laittoi koko kötöstyksen päälle tuorekelmua (ei tartu epoksiin) ja puutikuilla painellen & sormilla "leipoen" puristeli ylimäärät reunoille, josta ne sai puuvillarätillä pyyhkäistyä pois. Kuvittelen, että samalla poistui myös enimmät ilmakuplat ja koko kangas kyllästyi läpi. Irrotuskangas ja puuvillarätti suoraan laminaattia vasten & puristuksella imeytys rättiin olisi varmaan ollut "oikea" tapa, mutta eipä ole tullut sitä irrotuskangasta hankittua.

IMG_20200516_103651.jpg
IMG_20200516_103651.jpg (308.37 KiB) Katsottu 3811 kertaa

Tein ensin yhden, ja kun yön yli kovetuttuaan vaikutti toimivalta, niin toinenkin on nyt kovettumassa. Paikalleenlaitto saa odottaa ensi viikkoon, pitää ensin käydä ostamassa sikaflexia ja huomenna olisi tarkoitus ajaa pitkähkö lenkki Vantaalle ja takaisin, ei jouda odottelemaan liiman kuivumista.

IMG_20200516_101947.jpg
IMG_20200516_101947.jpg (300.95 KiB) Katsottu 3811 kertaa

Hartsin parasta ennen -päivämäärä (purkin mukaan säilyy vuoden avattuna) on mennyt ajat sitten mutta hyvin tuo näytti toimivan. Mittasin tarkat ainemäärät 2:1 keittiövaa-alla. Jugurttipurkit on hyviä sekoitusastioita, tuli joskus hamstrattua niitä muutama talteen juuri liimailuhommia varten.

Sotkuistahan tuo homma on, mutta aika helppoa loppuviimein. Niin kauan kun tekeleiden ei tarvitse kestää suuria voimia eikä äärimmäinen keveys (tai ulkonäkö :D ) ole oleellista, onnistuu homma näköjään kotikonstein ihan hyvin.

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja tm »

Hienoa! Ei ne laminointihommat mitään ylitsepääsemättömän vaikeita ole, kun ei aseta lopputulokselle etukäteen ylisuuria odotuksia. Jos vaatimus on heti ensimmäisen kappaleen kohdalla, että pitää olla esim. ulkonäön suhteen samaa tasoa kuin kaupasta ostettu, niin tekemättähän se helposti jää...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja janx »

Pitääkö hiilikuitua käsitellessä olla jotain erityisiä suojaimia? Olen kuullut, että pöly menisi jopa ihon läpi ilman hanskoja.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:

Pitääkö hiilikuitua käsitellessä olla jotain erityisiä suojaimia? Olen kuullut, että pöly menisi jopa ihon läpi ilman hanskoja.

Hionnan/pölyn yhteydessä on syytä käyttää hengityssuojainta. Hanskojakin on tullut käytettyä, tuohon pölyn ihon läpi menemiseen ei ole itsellä tietoa.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Käytin kumihanskoja koko ajan ja hengityssuojaa kun sahailin ylimääräsiä roippeita pois.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mikään pyörä ei ikin'ä tunnu omalta ennen kuin siihen on tehnyt riittävästi omia virityksiä :)

Valotolppa tuli asennettua, samoin kahva kinnerin ahteriin. Kahvaksi löytyi veneilyosastolta keulalenkki, ruostumattomasta teräksestä.

IMG_20200522_191208.jpg
IMG_20200522_191208.jpg (482.37 KiB) Katsottu 3516 kertaa
IMG_20200522_191221.jpg
IMG_20200522_191221.jpg (457.59 KiB) Katsottu 3516 kertaa

Asensin tolpan nyt käyttäen päälipuolella 3cm pyöreää aluslevyä ja alapuolella 4cm neliskanttista. molempien levyjen alle reilusti muovailtavaa epoksimassaa joka kiristäessä muotoutuu kinnerin kuoren kaaren mukaiseksi.

IMG_20200522_191358.jpg
IMG_20200522_191358.jpg (355.99 KiB) Katsottu 3516 kertaa
IMG_20200522_191427.jpg
IMG_20200522_191427.jpg (122.76 KiB) Katsottu 3516 kertaa

Tuntuu tukevalta, aika näyttää miten kestää.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL #35 uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tänään oli maatiellä pari yllättävää painumaa jossa nokka otti kiinni, ja rysähdykset oli sen verran kovia, että alkoi pelottaa tuliko vaurioita. Niitä tarkastellessani huomasin, että oikealla puolella on jossain vaiheessa lyönyt jousitus läpi ja rengas on kuluttanut lokakaaresta maalia. Muistelen että pari kertaa on semmonen kumin vinkaisu kuulunut.

Aloin tutkimaan asiaa, ja oikeanpuolimmainen iskari oli levossa puolisen senttiä alempana kuin vasen. Alkoi epäilyttää että olisko sieltä jousi mennyt / menossa, ja kun ne leastomeeritkin tuli hommattua, niin päätin sitten vaihtaa ne paikalleen.

Iskarit irti, jouset pois ja vähän jousia pidemmäksi leikatut ICE:n kovat elastomeerit tilalle. Ulkomaanfoorumilta lukemieni ohjeiden mukana poistin myöskin iskareista kitkavaimentimet. Elastomeereissa on ilmeisesti luonnostaan sen verran sisäistä kitkaa, että erillistä kitkavaimennusta ei pitäisi niiden kanssa tarvita.

IMG_20200524_172411.jpg
IMG_20200524_172411.jpg (335.61 KiB) Katsottu 3415 kertaa

Koelenkin perusteella tuntui toimivan. Karkea alusta tuntuu vähemmän kuin ennen eli elastomeerit ilman lisävaimennusta suodattaa pieniä epätasaisuuksia paremmin kuin jousi + kitkavaimennin. Pyörä kallistuu mutkissa vähemmän, mikä tuntuisi myöskin hyvältä muutokselta. Isommat kuopat tuntuu hiukan kovemin, johtuen varmaan siitä etä pyörässä oli pehmeät siniset jouset ja nyt laitoin kovat elastomeerit.

Pitää nyt ajella noilla hetki, ja jos tuntuu että on liian kova, voi kokeilla ottaa pätkän pois ja korvata pehmeällä elastomeerilla, tai laittaa mediumit tilalle.

Kummastus oli kuitenkin suuri, kun mittailin iskarien painumaa valokuvista: oikea puoli on taas vähän alempana?? Onkohan pyörän iskarit eriparia, vai rungossa epäsymmetriaa? Levossa ei tietystikään tullut mitattua eikä tehtyä ennen/jälkeen mittausta kuorma päällä...

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin