Sivu 13/18

Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 16 Loka 2020, 20:09
Kirjoittaja Mahe

Tuli jo aikaisemmin syksyllä suunniteltua ja printattua uudet koukut kinnerin kuupalle, koska alkuperäiset koukut ei mene paikalleen kun kulkuaukon reunassa on kuminen suojanauha.

IMG_20201015_171815.jpg
IMG_20201015_171815.jpg (176.43 KiB) Katsottu 4776 kertaa
IMG_20201015_171734.jpg
IMG_20201015_171734.jpg (247.06 KiB) Katsottu 4776 kertaa

Julkaisin designin thingiverseen https://www.thingiverse.com/thing:4625575

Kinneri ja sen kaverit pääsee talveksi katon alle

IMG_20201015_175117.jpg
IMG_20201015_175117.jpg (355.75 KiB) Katsottu 4776 kertaa

Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 28 Helmi 2021, 14:22
Kirjoittaja Mahe

Kyllä nyt muutaman kerran vuodessa pitää irrottaa kinneristä eturipustukset :D

Otin siis etuiskarit ja -pyörät irti ja toin sisälle. Tarkoituksena olisi ennen ajokauden alkua:

  • Vaihtaa uuden ohjausgeometrian mukaiset osat ("steering plate" tai mikä onkaan, se iskarin alaosassa kiinni oleva alumiiniprofiili, jossa tukivarret on kiinni + pallonivel etutukivarteen)
  • Eturenkaiden tubeless-asennus

Tänään sitten tuumasta toimeen. Samalla oli tarkoitus puhaltaa ne elastomeerit ulos iskareista ja laittaa niiden alle 3D-tulostetut muovitulpat, jotta ne ei enää pääse jumittumaan iskariputken kapeampaan alaosaan.

Tässä kuvassa vanhat iskarit ennen niiden purkamista ja uudet osat. Uusi alumiinikisko on siis etusuuntaan pidempi, ja etutukivartta pitää lyhentää. Samalla sen korin puoleiseen päähän tulee pallonivel, jolloin sen liike ei enää perustu itse tangon taipumiseen / löysään kiinnitykseen kumiprikoilla, minkä pitäisi keventää ohjausta ääriasennoissa.

IMG_20210228_094113.jpg

Tässä pari kuvaa jossa näkyy tuon DF(XL):n ohjauksen evoluutio, mulla on siis kaikki kolme kehitysvaihetta tallessa. Aluksi iskunvaimentimen kiinnityspiste (kaksi vierekkäistä reikää) siirtyi vähän taaksepäin suhteessa tukivarsiin, ja nyt sitten etutukivarren kiinnityspistettä tuotiin reilusti eteen päin ja samalla keskimmäisen tukivarren kiinnityspiste siirtyi kolmisen milliä ulommaksi (tää jälkimmäinen ei noista kuvista juuri erotu, reiät on nyt enemmän samassa linjassa keskenään.

Näillä muutoksilla on ymmärtääkseni haettu rauhallisempaa ohjausta ja pienempää sivutuuliherkkyyttä. Saa nähdä huomaako vaikutusta.

IMG_20210228_095032.jpg
IMG_20210228_095048.jpg

Elastomeerit tuli tällä kertaa suosiolla ulos iskareista kun alapään reiästä laittoi painetta kompuralla. Aika hyvällä vauhdila ja paukahduksella, 8bar oli painetta :D Kuvasta toivottavasti erottaa, kuinka tuo elastomeeri oli painunut n. 1,5 cm iskariputken kapeampaan alaosaan. Leikkasin ko. 1,5cm pois ja laitoin tilalle kuvassa näkyvät oranssit muovitulpat, jousituksen pitäisi kai näin nousta muutaman millin verran mikä ei haittaan (sen muovutulpan verran).

IMG_20210228_131854.jpg

Kokoaminen meni sitten vanhasta muistista. Etutukivarret lyhennän vasta sitten, kun asennan nuo alle, pitää onkia jostain tieto minkä mittaiset niiden olisi hyvä olla. Jarrupaloissa on vielä pintaa hyvin joten jarruja en alkanut enempää roplaamaan.

IMG_20210228_134923.jpg

Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 28 Helmi 2021, 19:22
Kirjoittaja tm

Kiitos postauksesta, hyvää tietoa kinnerien jousitusten kanssa puuhasteleville!


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 01 Maalis 2021, 09:13
Kirjoittaja jori

Hienoa Mahe! Juuri näin havainnollistavia kuvia pitää käyttää. Tästä raportista on hyötyä monelle vielä kauan. :D


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 11 Huhti 2021, 16:06
Kirjoittaja Mahe

Uudistetut ripustukset tuli asennettua ja kinnerikausi aloitettua.

IMG_20210408_104922.jpg

Ensivaikutelmat: Ohjaus on kevyempi, ei samalla lailla "progressiivinen" kuin aikaisemmin, koska ei tarvitse käyttää voimaa kierretangon taivuttamiseen. Sivutuuliherkkyys on lähes kadonnut, mikä on hyvin tervetullut muutos, muutenkin käytös on rauhallisempaa. En huomannut että kääntösäde olisi muuttunut.

Muita muutoksia: Eturenkaat on nyt asennettu ilman sisäkumia. Vähän vielä falskaa, toivottavasti asettuu että ei tartte ihan joka kerta liikkeelle lähtiessä pumpata lisää ilmaa.

Käytiin pieni sunnuntailenkki Yaanan kanssa, Porvoon Hamarissa osuttiin juuri hyvään aikaan lintutornille kun hanhiauroja alkoi lappamaan merenlahdelle lepäämään, komea näky.

33 km, jalat on aika ihmeissään, pää kiittää :)

IMG_20210411_121846.jpg

Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 17 Huhti 2021, 21:32
Kirjoittaja Mahe

Aiemmin tällä viikolla tuli käytyä yksi vakiolenkki ajelemassa. Lenkillä on muutama ihan napakka alamäki missä vauhdit on kuudenkympin paremmalla puolella ja peltoaukeita vähän joka ilmansuuntaan. Käsitys vahvistui että tuo uusi ohjausgeometria on rauhoittanut käytöstä ja pitkälti poistanut sivutuuliherkkyyden. Erinomainen muutos siis.

Tänään tuli tehtyä vähän rullauskokeita. Aurausta sai taas säätää vähän lisää, kierros kerrallaan pari kierrosta raidetankojen M6 kierretankoihin. Kokeilut piti lopettaa kun alkoi tuulemaan ja tulosten hajonta meni villiksi. Joka tapauksessa meno keveni ihan kintuissa tuntuvasti, pitää taas seurailla eturenkaiden kulumista ja rullailla lisää jonain tyynenä päivänä, mutta luulen, että nyt alkaa olla aika kohdallaan.

Kummastuneita katseita saa takaapäin ohi käveleviltä koiran ulkoiluttajilta kun noita rullailuja tekee :D


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 17 Huhti 2021, 22:11
Kirjoittaja jori

Hienoa paneutumista aurauskulmien säätöön. :D
Tässä lisää. Kun saat rullausvastuksen mukaan aurauksen kuntoon, käännä kinneri katolleen ja mittaa, mitä tuo auraussäätö on vanteesta mitattuna. Sehän saattaa olla jotain muutakin kuin nolla.

Tuosta mittauksesta on siis hyötyä muille samanlaisen kinnerin omistajille aurauskulmien säädössä, kun ei tarvitse aloittaa kovin kaukaa optimiauruksesta. Nythän ei oikeastaan tiedetä, mitä oikea aurausgeometria näyttää kuormaamattomana katollaan mitattuna. Katollaan se on kuitenkin helpointa mitata.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 17 Huhti 2021, 22:31
Kirjoittaja Mahe

Tänää kävi mielessä että olisko hakenut kotoa terassiharjan ja putsannut pikkukivet pyörätieltä, kun ne voi vaikuttaa rullauskokeen lopputulokseen :D Varmaan sais lopulliset hullunpaperit paikallistne silmissä...


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 17 Huhti 2021, 22:33
Kirjoittaja janx
Mahe kirjoitti: 17 Huhti 2021, 22:31

Tänää kävi mielessä että olisko hakenut kotoa terassiharjan ja putsannut pikkukivet pyörätieltä, kun ne voi vaikuttaa rullauskokeen lopputulokseen :D Varmaan sais lopulliset hullunpaperit paikallistne silmissä...

Kyllä pitäisi tehdä kinnerin perään ketjuvoimalla toimivat harjaimet tai harjausvaunu.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 17 Huhti 2021, 22:40
Kirjoittaja jori
Mahe kirjoitti: 17 Huhti 2021, 22:31

Tänää kävi mielessä että olisko hakenut kotoa terassiharjan ja putsannut pikkukivet pyörätieltä, kun ne voi vaikuttaa rullauskokeen lopputulokseen :D Varmaan sais lopulliset hullunpaperit paikallistne silmissä...

Ne on hyvät paperit. Sen jälkeen saa tehdä ihan mitä vaan, eikä kukaan ihmettele. :mrgreen:


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 18 Huhti 2021, 00:17
Kirjoittaja samuel

Mahtaisiko Wheel Energyn testirullalle mahtua kinneri? Saisi todella tarkkaa dataa aurauksen vaikutuksesta.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 18 Huhti 2021, 09:13
Kirjoittaja jori
samuel kirjoitti: 18 Huhti 2021, 00:17

Mahtaisiko Wheel Energyn testirullalle mahtua kinneri? Saisi todella tarkkaa dataa aurauksen vaikutuksesta.

Ei saa. Tuo rullilla pyörittäminen ei suinkaan ole tarkka simulaatio todellisista rullausolosuhteista, sillä siinä renkaan muodonmuutos perustuu jatkuvaan kumpareen päällä ajamisen tilanteeseen. Se on renkaan muodonmuutosten kannalta erilainen kuin suoraa alustaa vasten rullaaminen.

Rullilla mittaamisen luotettavuuden illuusio perustuu oikeastaan vain siihen, että muutakaan ei ole ja että kaikkia vertailtavia renkaita mitataan samalla tavalla huolellisesti mitaten –mutta väärin.

VIerintävastuksen absoluuttiarvot eivät voi tuolla mittaustavalla olla oikein, sillä mikroliukuma-alue rullan ja renkaan välissä on aivan erimuotoinen ja sen painejakauma erilainen kuin tason ja renkaan välissä.

TUo olisi kyllä korjattavissa, jos joku haluaisi oikeita arvoja ja olisi oikeasti kiinnostunut kehittämään vierintävastukseltaan mahdollisimman hyviä renkaita. Nyt näyttää kuitenkin riittävän, että verrataan vain kilpailijan renkaisiin väärällä menetelmällä ja viis veisataan todellisesta tilanteesta.

Mittausmenetelmähän olisi helposti muokattavissa todellista vierintätilannetta vastaavaksi muuttamalla vierintäalusta liukuhihnaksi (vaikka nauhahiomakone noin aluksi) ja muuttamalla mittaus voiman mittaamiseksi pyöritystehon sijaan. :?

Aurauskulmien mittaaminen tarkasti kannattaa tehdä mittaamalla renkaiden tuottamaa aurausliikettä erityisellä aurauskulmamittarilla, joka on esitetty tällä foorumilla muutama vuosi sitten.
viewtopic.php?p=87956#p87956
KuvaTässä periaatekuva aurausta suoraan mittaavasta järjestelystä.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 11 Touko 2021, 21:33
Kirjoittaja Mahe

Kesän eka työmatkapyöräily tänään. Perinteiseen tapaan taas saa etsiä uusia reittejä kun koko itähelsinki on normaaliin kesätyyliin miinoitettu tietöillä ja pyöräilijöiden pasteet on mitä sattuu :roll:

Paluumatka oli oman sähläilyn takia tapahtumarikas: Ensin tippui ketjut takaa ja jumittivat takaripustuksen ja pakan väliin. Piti pysähtyä vilkkaalle pyörätielle ronkkimaan niitä vapaaksi, hävetti.

Vähän myöhemmin huomasin yhtäkkiä että jarrut ei toimi. Onneksi ei ollut kova vauhti, hiukan kuumottava tilanne kuitenkin... Vissiin vähän väsytti, kun vasta etupyörät kertaalleen irrotettuani ja jarruja ihmeteltyäni hoksasin, että syyllinen oli ohjaustangossa oleva kilikello joka oli kääntynyt sellaiseen asentoon, että se blokkasi jarrukahvan :oops: Onneksi helppo korjata ja matka jatkui.

Loppumatkasta pääsin ohittamaan moposkootterin, tuli hyvä mieli :)

Ulkoilijoita ja kanssapyöräilijöitä oli liikkeellä ennätysmäärä, pujotella sai.


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 21 Heinä 2021, 15:58
Kirjoittaja Mahe

Kinneri otti vähän osumaa Lowridessa. Pysähdyin kiven viereen niin että en nähnyt sitä liikkeelle lähtiessä -> kuului skrunts ja kirosanoja, kinneri sai 30 cm mittaisen repeämän poskeen.

Tänään alkoi sitten korjausoperaatio.

Aluksi vauriot auki ja siistiksi dremelillä. Samassa yhteydessä fiksaan jo edellisen omistajan ajoilta periytyvän vekin toisella puolella.

Myöskin ko kiviepisodi tai joku muu rymistely lähiaikoina oli aiheuttanut toisen pitkän halkeaman pohjaan, jäljistä päätellen toinen jalkakyhmy on osunut johonkin, lujaa. Se ei ollut revennyt läpi asti mutta antoi periksi painaessa, joten dremelöin senkin auki ja laminoidaan kaikki umpeen samalla kertaa.

Seuraavaksi teippaan railot umpeen ulkopuolelta ja sitten laminoin sisäpuolelle pari kerrosta hiilikuitukangasta.

Mitä raati sanoo, laitanko kaksi kerrosta hiilaria vai enemmän? Pitää mennä ostamaan tuoretta epoksia Biltemasta joten homma jatkuu laminoinnilla vasta huomenna.

KuvaKuvaKuvaKuva


Re: DF XL #35 uusi elämä

Lähetetty: 21 Heinä 2021, 16:37
Kirjoittaja tm

Kyllä kaksi hiilarikerrosta pitäisi hyvin riittää tuollaiseen paikkailuun.