Pelastuskortit

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TorVelo
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Marras 2017, 19:48

Pelastuskortit

Viesti Kirjoittaja TorVelo »

Saksalaiset puuhasivat tällaiset pelastuskortit kinnereihinsä. Pitäisikö meidänkin?

Onko pelastustoimella riittävästi tietoa?

TorVelo

Liitteet
Rettungskarte2.jpg
Rettungskarte2.jpg (361.11 KiB) Katsottu 3280 kertaa
index.jpg
index.jpg (385.83 KiB) Katsottu 3280 kertaa

Flevobike Orca, Nojasoutuvene Salubris

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pelastuskortit

Viesti Kirjoittaja jori »

Vaikuttavat hyviltä ohjeilta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pelastuskortit

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä voin järjestää kuvat ja graffat, jos joku hoitaa tekstit.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pelastuskortit

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Mä voin järjestää kuvat ja graffat, jos joku hoitaa tekstit.

Ok, tehdään sellaiset. Minä voin kyhätä tekstejä. Nehän voi vaikka aluksi kääntää tuosta suoraan suomeksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TorVelo
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Marras 2017, 19:48

Re: Pelastuskortit

Viesti Kirjoittaja TorVelo »

Saksassa oli foorumilla tilausketju josta hankkivat laminoidut kortit. Ne sitten ripustettiin kinnerin sisäpuolelle ja ulkopintaan tuli opastava tarra.

Olisi hyvä saada joku pelastustoimen aktiivi mukaan. Olin kauan sitten kyllä kotikyläni pelastuslautakunnassa, mutta kontaktini taitavat olla kaikki jo eläkkeellä.

Tiedossani on yksi kirjapaino, joka pystyisi laminoidut kortit tekemään.

Yritin saada tanskalaista velomobiilikauppaa, Velomobilcenter.dk, aktivoitumaan. Hehän edustavat lähes kaikkia velomerkkejä, ja pohjoismaisena toimijana tehtävä oikeastaan kuuluisikin heille. Taidetaan kuitenkin elää aika niukkoja aikoja. Joku sponsori voisi kyllä hyötyä pienestä mainoksesta.

Kuva-ainesto voisi olla joko yleisluonteista niin, että kelpaa kaikkiin kinnerimalleihin, tai sitten eri perustyypeille voisi olla omat kortit.

Siitä Velowagonin tapauksesta tuli pelastajien tietämättömyyteen liittyviä kauhukuvia mieleen. Mitäs jos Saukki tekisi videon aiheesta "Pelastus- ja ensiapu velomobiilionnettomuuksissa? Tuo klossien irroitus ja rankalaudan käyttö uhrin siirrossa pääkohtina.

TorVelo

Flevobike Orca, Nojasoutuvene Salubris

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Pelastuskortit

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Pitäis varmaan erotella jalkareiälliset (Quest, Strada, QV...) ja sitten ne missä on huoltoluukku keulalla (DF, Alpha7) Mun mielestä sen keulaluukun voi opastaa särkemään. Siis esim. sairaskohtauksen tapauksessa, jos kinneri ei ole valmiiksi pillunpäreinä kolarin takia ja halutaan välttää sitä, että palokunta leikkaa koko vekottimen halki klosseja etsiessään.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pelastuskortit

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Pitäis varmaan erotella jalkareiälliset (Quest, Strada, QV...) ja sitten ne missä on huoltoluukku keulalla (DF, Alpha7) Mun mielestä sen keulaluukun voi opastaa särkemään. Siis esim. sairaskohtauksen tapauksessa, jos kinneri ei ole valmiiksi pillunpäreinä kolarin takia ja halutaan välttää sitä, että palokunta leikkaa koko vekottimen halki klosseja etsiessään.

Milläs se keulaluukku tavallisesti avataan?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Pelastuskortit

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Siinä on 10 kuusiokoloruuvia. Sen aukasee kyllä nopeasti jos on oikea avain, hätätilanteessa ei välttämättä löydy.

Itse asiassa, Alpha7:ssa taitaa olla velcro & magneetit, tai jotain, eli sen luukun saa auki ilman työkaluja, jos oikein muistan. Noita ei taida suomessa olla vielä yhtään.

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin