QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jvuotila
Viestit: 191
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jvuotila » 25 Kesä 2020, 15:33

En omaa mitään kokemusta muista kinnereistä niin sellaista olen miettinyt että mahtaako esimerkiksi reilun 10 kiloa kevyemmällä Alpha 7:llä kolmipyöräisenä olla kuinka iso ero nopeudessa verrattua QV:hen? Kuinka paljon tuo kolmipyöräisyys ja painoero vaikuttaa? Osaako joku tätä eroa suusanallisesti kuvailla? Tai miten esimerkiksi muutaman kilon kevyempi Quest?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4514
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jooseha » 25 Kesä 2020, 16:16

Ota puntti mukaan lenkille ja totea itse mitä paino vaikuttaa. Tulokset tietysti tänne näytille.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12196
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jviirret » 25 Kesä 2020, 16:30

Huippunopeuteen ei paino vaikuta, mutta kauanko sen saavuttamiseen menee niin alkaa jo vaikuttamaan. Alamäessä nopeuttaa ja ylämäessä hidastaa. Jos kinnerin paino nousee 5kg niin se ei kuski+kinneri+matkatavarat yhdistelmässä montaa prosenttia ole. 120kg kuskilla vaikuttaa vähemmän kuin 60kg kuskilla.

Kovin yksilöllistä siis ja parhaan vastauksen saat kun kokeilet tuolla joosehan konstilla. Vesikanistereita kyytiin ja mittaamaan.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1096
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja Härski » 25 Kesä 2020, 16:36

Monisyinen kysymys johon mahdoton antaa eksaktia vastausta. Huonokuntoisella kaverilla vierintävastus on merkittävimmässä roolissa ja kovakuntoisella puolestaan aerodynamiikka merkitsee suhteessa enemmän kuin muut tekijät. Lisäksi hommaa sotkee maastotyyppi missä fillarilla ajetaan. Paino ei luonnollisesti meinaa niin paljoa tasamaalla, kuin yhtenään ylämäkeen kaammetessa.
Toni

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4418
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja Vilijami » 25 Kesä 2020, 16:49

Olen huomannut pitkässä loivassa vakiotestimäessäni, että pyöräni rullaavat 10-20% pidemmälle kuin edellisvuosina. Voisiko tähän vaikuttaa 25kg laihtuminen? Muuta järkevää syytä en ole keksinyt?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4418
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja Vilijami » 25 Kesä 2020, 16:57

jvuotila kirjoitti:En omaa mitään kokemusta muista kinnereistä niin sellaista olen miettinyt että mahtaako esimerkiksi reilun 10 kiloa kevyemmällä Alpha 7:llä kolmipyöräisenä olla kuinka iso ero nopeudessa verrattua QV:hen? Kuinka paljon tuo kolmipyöräisyys ja painoero vaikuttaa? Osaako joku tätä eroa suusanallisesti kuvailla? Tai miten esimerkiksi muutaman kilon kevyempi Quest?

Tämä on vain oma henkilökohtainen mielipiteeni, jonka ei ole tarkoitus loukata Sinua.
Ehdotan toistamiseen, että nakkaat mittarit hevon kuikkaan ja alat katselemaan maisemia polkien sitä vauhtia kuin tuntuu kivalta. Mittareita tuijottaen vaan stressaantuu turhaan. Onko se nopeus niin tärkeää?

Avatar
jvuotila
Viestit: 191
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jvuotila » 25 Kesä 2020, 21:12

jooseha kirjoitti:Ota puntti mukaan lenkille ja totea itse mitä paino vaikuttaa. Tulokset tietysti tänne näytille.

Juhannuksena oli matkatavaraa joku 25 kiloa mukana ja kyllä sen nousuissa huomasi. :lol:

Avatar
jvuotila
Viestit: 191
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jvuotila » 25 Kesä 2020, 21:14

Vilijami kirjoitti:Tämä on vain oma henkilökohtainen mielipiteeni, jonka ei ole tarkoitus loukata Sinua.
Ehdotan toistamiseen, että nakkaat mittarit hevon kuikkaan ja alat katselemaan maisemia polkien sitä vauhtia kuin tuntuu kivalta. Mittareita tuijottaen vaan stressaantuu turhaan. Onko se nopeus niin tärkeää?

Ei tässä ole nyt kyse siitä. Ihan uteliasuuttani tätä kyselen kun olen miettinyt että liekkö nuo merkittävästikin nopeampi laitteita. Voiko ero olla vaikka 5%, 10%? Minä osaan kyllä jo ajaa nautiskellen. Joku kestävyys on jo kehittynyt tuohon nojakilla ajoonkin kun juhannuksena jaksoi ajaa ilman mitään ihmeempiä ongelmia maastoyöpymisellä perjantaina 200 km ja lauantaina reilu 160 km. Pahinta oli ne päivälämpötilat. Olisi varmaan se minivisiiri edes pitänyt jättää kotiin. :mrgreen:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3332
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja Wacky » 25 Kesä 2020, 21:39

jvuotila kirjoitti:En omaa mitään kokemusta muista kinnereistä niin sellaista olen miettinyt että mahtaako esimerkiksi reilun 10 kiloa kevyemmällä Alpha 7:llä kolmipyöräisenä olla kuinka iso ero nopeudessa verrattua QV:hen? Kuinka paljon tuo kolmipyöräisyys ja painoero vaikuttaa? Osaako joku tätä eroa suusanallisesti kuvailla? Tai miten esimerkiksi muutaman kilon kevyempi Quest?

Ongelmallista on nopeuden vaikutelman vertailu. Veikkaan että alpha7 tuntuu aikapaljon kevyemmältä ajaa koska sen keveys tekee kiihdytyksistä nopeampia ja mäen nousut helpottuu. Quest onkin sitten aika toisenlainen vertailu kohde. Veikkaan että erot tulee enemmän ajotuntumasta ja voimansiirrosta kuin pienestä muutaman kilon paino erosta.
Tämä on tietysti arviointia koska en ole ajanut QVtä enkä alpha7
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
jvuotila
Viestit: 191
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jvuotila » 25 Kesä 2020, 22:14

Wacky kirjoitti:
jvuotila kirjoitti:Ongelmallista on nopeuden vaikutelman vertailu. Veikkaan että alpha7 tuntuu aikapaljon kevyemmältä ajaa koska sen keveys tekee kiihdytyksistä nopeampia ja mäen nousut helpottuu. Quest onkin sitten aika toisenlainen vertailu kohde. Veikkaan että erot tulee enemmän ajotuntumasta ja voimansiirrosta kuin pienestä muutaman kilon paino erosta.
Tämä on tietysti arviointia koska en ole ajanut QVtä enkä alpha7

Mites se kolmipyöräisyys? Samalla rengastuksella neljännes vähemmän vierinvastusta? Puhutaan renkaasta riippuen 15-25W erosta?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12196
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jviirret » 25 Kesä 2020, 22:19

Silloin yksipyöräinen olisi kaikista nopein :lol:
Huippunopeudessa kolmipyöräinen tod.näk. on nopeampi, mutta vähänkään tiukempia mutkia niin nelipyöräinen voittaa keskinopeudessa kun voi ajaa mutkiin nopeampaa.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4514
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jooseha » 25 Kesä 2020, 22:34

jvuotila kirjoitti:Mites se kolmipyöräisyys? Samalla rengastuksella neljännes vähemmän vierinvastusta? Puhutaan renkaasta riippuen 15-25W erosta?

Ei neljännen renkaan poistaminen kevennä ajopainosta neljäsosaa. Lähes sama paino jakautuu vähemmille renkaille, joten yksittäisen renkaan vierintävastus luonnollisesti kasvaa.

Jotenkin epäilen että jos vain maantielenkin nopeus ratkaisee on quattro väärin valittu kulkupeli.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3415
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja tm » 25 Kesä 2020, 22:46

Eri mallien eroa voi vertailla vaikka rullauskokeilla... Räyskälässä on muuten uusi asvaltti, vink vink :wink: . Eli elokuun ekana lauantaina SM-kisojen yhteydessä tekemään ajarmalan opastuksella testejä rullaustiellä tms. Eiköhän paikalle ilmaannu ainakin QV, Quest, DF XL ja Milan SL?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3415
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja tm » 25 Kesä 2020, 23:09

Takakenon kanssa on tullut viime aikoina ajeltua useampana viikonloppuna. Enempi retkivauhtista hitaasti kiiruhtamista, eikä tuollaisessa rauhallisessa ajossa QV:n ja Questin välillä ole mitään hätkähdyttävää eroa, isompi vaikutus on kinneri-kuski-yhdistelmien painoerolla ja kuskien erilaisella kuntotasolla. Alamäissä ylipaino on ylivoimaa, jolloin meikäläinen raskaampana hyötyy, kun taasen ylämäissä meikäläinen huonompikuntoisena hyytyy... :D .

Olemme takakenon kanssa sen verran erikokoisia, ettei testailut toistemme kinnereillä onnistu suoraan ilman isompaa säätämistä.
Itsellä ei siis ole omakohtaista kokemusta QV:lla ajamisesta.

Avatar
jvuotila
Viestit: 191
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jvuotila » 25 Kesä 2020, 23:18

jooseha kirjoitti:Jotenkin epäilen että jos vain maantielenkin nopeus ratkaisee on quattro väärin valittu kulkupeli.

Quattro on minulle monestakin syystä juuri se laite joka kiinnostaa eniten. Ei tässä ole siitä kyse.


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa