QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 894
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja Mahe » 28 Kesä 2020, 22:30

https://en.wikipedia.org/wiki/Velomobile

"They are not to be confused with purpose-built for racing or speed records fully fared vehicles with two wheels, generally called streamliners." Jos aletaan hiuksia halkomaan :D
Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12208
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Kesä 2020, 22:54

Jos joku tekee varta vasten mahdollisimman nopean velomobiilin niin se ei ole velomobiili koska se on tehty pärjäämään nopeuskilpailuissa :roll: Tässä verrataan nyt hitaiksi tehtyjä velomobiileja että mikä niistä on nopein :lol:
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 894
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja Mahe » 28 Kesä 2020, 22:55

Muuten olen sitä mieltä että tuon anglismin "velomobiili" voisi unohtaa, kun meillä on ihan kotoperäinen, vakiintunut ja perinteikäs termi näille: kinneri. Itseasiassa tän foorumiosion nimenkin vois jossain vaiheessa muuttaa -> "Kinnerit ja polkuautot".
Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11483
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jori » 29 Kesä 2020, 00:37

Mahe kirjoitti:Muuten olen sitä mieltä että tuon anglismin "velomobiili" voisi unohtaa, kun meillä on ihan kotoperäinen, vakiintunut ja perinteikäs termi näille: kinneri. Itseasiassa tän foorumiosion nimenkin vois jossain vaiheessa muuttaa -> "Kinnerit ja polkuautot".

Kannatan tätä ehdotusta, vaikken ymmärräkään, mitä eroa on kinnerillä ja katetulla polkuautolla. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1528
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja ajarmala » 29 Kesä 2020, 00:42

jviirret kirjoitti:Ihan oikein meni. Tuo on tällä hetkellä nopein velomobiili. Sitten kun aletaan laittamaan keinotekoisia rajoja valmistusmäärien, renkaiden määrän tai vaikka värin, maavaran, valmistusmaan yms. mukaan niin jokainen saa sellaisen vastauksen kuin itse haluaa :)


Takakeno varmaan tarkoitti kysyä nopeinta katulaillista velomobiilia. Eh?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12208
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jviirret » 29 Kesä 2020, 03:56

ajarmala kirjoitti:
Takakeno varmaan tarkoitti kysyä nopeinta katulaillista velomobiilia. Eh?


Yhtään virallista nopeusennätystä ei ole ajettu yleisen liikenteen seassa, eli tuskin tarkoitti :roll:
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11483
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jori » 29 Kesä 2020, 09:58

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
Takakeno varmaan tarkoitti kysyä nopeinta katulaillista velomobiilia. Eh?


Yhtään virallista nopeusennätystä ei ole ajettu yleisen liikenteen seassa, eli tuskin tarkoitti :roll:

Varmasti tämä oli tarkoitus, kun ehdotti Milania nopeimmaksi. Tuo oli juuri se syy, miksi minä halusin erottaa nämä katulailliset (kaupalliset) kinnerit yksin kappalein tehdyistä pelkästään nopeusajoon tarkoitetuista srteamlinereistä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3041
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki, Etelä-Suomi
Viesti:

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja janx » 29 Kesä 2020, 14:10

jori kirjoitti:
Mahe kirjoitti:Muuten olen sitä mieltä että tuon anglismin "velomobiili" voisi unohtaa, kun meillä on ihan kotoperäinen, vakiintunut ja perinteikäs termi näille: kinneri. Itseasiassa tän foorumiosion nimenkin vois jossain vaiheessa muuttaa -> "Kinnerit ja polkuautot".

Kannatan tätä ehdotusta, vaikken ymmärräkään, mitä eroa on kinnerillä ja katetulla polkuautolla. :?

"Leikkivälineitä ovat muun muassa potkulaudat, mäkiautot ja polkuautot." - Lain mukaan kinneri on ajoneuvo, mutta polkuauto on lelu.
https://finlex.fi/fi/esitykset/he/2002/20020141
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4519
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jooseha » 29 Kesä 2020, 14:57

janx kirjoitti:"Leikkivälineitä ovat muun muassa potkulaudat, mäkiautot ja polkuautot." - Lain mukaan kinneri on ajoneuvo, mutta polkuauto on lelu.
https://finlex.fi/fi/esitykset/he/2002/20020141

Tuo vanha ajoneuvolaki on enää historiaa. Se vanheni 1.6.2020. Eikä kyseinen laki koskenut kuin ajoneuvon mittoja, massoja ja varusteita. Tieliikennelaki joka antoi säännöt ajamiselle, taas määritteli leikkiajoneuvonkin ajoneuvoksi.

Kuun alussa voimaantullut tieliikennelaki kumosi nuo molemmat lait. Siellä voi asia olla määritelty taas aivan eri tavalla.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3041
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki, Etelä-Suomi
Viesti:

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja janx » 29 Kesä 2020, 17:25

Missä tuota uutta lakia voi sitten lukea?

No kysytään sitten niin päin, että halutaanko puhua polkuautosta kinnerinä? Minulle polkuauto on vieläkin lelu. Mehän tässä ollaan etunenässä päättämässä mitä termejä halutaan yleistyvän, koska vastaillaan kysymyksiin "mikä tuo on?".
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4421
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja Vilijami » 29 Kesä 2020, 18:08

janx kirjoitti:Mehän tässä ollaan etunenässä päättämässä mitä termejä halutaan yleistyvän, koska vastaillaan kysymyksiin "mikä tuo on?".

Vastaan aina "polkupyörä" olin sitten millä tahansa pojettavalla ajoneuvolla liikenteessä.

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 894
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja Mahe » 29 Kesä 2020, 18:15

Ei se ole ainakaan multa pois jos joku haluaa sanoa polkuautoaan kinneriksi :)

Aika vähissä täällä on polkuautokeskustelut olleet, johtuisko siitä, että jos joku tekee sellaisen ihan vakavassa liikkumistarkoituksessa eikä vaan takapihalla kurvaillakseen, niin se solahtaa hyvinkin kinnerikateoriaan? Eli niiden erottelu taitaa olla vähän turhaa?

Kansainvälisiä lukijoita ajatellen ehkä tuon velomobiilin voisi säilyttää osion nimessä. "Kinnerit eli velomobiilit"? Streamlinerille ei taida olla mitään vakiintunutta suomenkielistä termiä. Pitääkö ne mainita erikseen? Onko syytä säilyttää toi maininta polkuautoista?

Mitä tuohon velomobile/streamliner-jakoon tulee, niin esim. battle mountainia hallinnoiva IHPVA ei näytä tekevän mitään sellaista luokkajakoa jolla nuo eroteltaisiin. Kalustoluokat menee vissiin suunnilleen multitrack (triket, quadit jne), käsillä veivattavat, muut.
Markus Heikkilä

Avatar
jvuotila
Viestit: 191
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja jvuotila » 29 Kesä 2020, 23:31

Suppo nimitystä käytetään täällä päin kinneristä. Ja sitten ihmetellään sitä että mies menee supon sisään eikä päinvastoin.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3041
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki, Etelä-Suomi
Viesti:

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja janx » 29 Kesä 2020, 23:53

Foorumilla on isommankin jaottelun poistamisesta (kinnerit vs. nojapyörät) puhuttu. Ei minun maailma kaadu, mutta puhun silti mieluusti suomeksi keskustellessa nojapyöristä ja kinnereistä. Polkuautoja en harrasta. :)
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1528
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

ViestiKirjoittaja ajarmala » 30 Kesä 2020, 05:48

jvuotila kirjoitti:Suppo nimitystä käytetään täällä päin kinneristä. Ja sitten ihmetellään sitä että mies menee supon sisään eikä päinvastoin.


Koskaan kuullutkaan mistään supoista. Kerro lisää. Mikä on etymologia?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa