QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Vilijami kirjoitti:

Pieni (=250w) vapaakytkimellä varustettu sähköapu pienellä ja kevyellä akulla saattaisi olla ratkaisu tuohon ylämäen ongelmaan. Silloin saisit pidettyä ylämäen vauhdin yli 20km/h, mutta ei hidasta luomu 40km/h vauhteja tasaisella. Pieni akkukin riittäisi, koska avustusta käytettäisiin vain tarvittaessa.

Näin se olisi. Mutta en halua tuota laitetta sähköistää. Luomuna mennään ja ajetaan sitä vauhtia mitä nyt sattuu menemään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja PW »

Saukki kirjoitti:
jvuotila kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Sähköt rajaa nopeuden lain puitteissa 25km/h, jos ei katsasta mopoksi. Ja mielestäni yli tuon nopeuden pyöräilijät -oli luomu tai sähkö- eivät kuuluu enää kevyen liikenteen väylille. Tuo 30-40km/h nopeus on yleensäkin aika haastava millä laitteella hyvänsä, pyörätiellä vaarantaa toiset ja autojen seassa itsensä.

Mites muuten nämä pyörätiet yleensä, käytättekö niitä kinnereillä? Itse en suostu menemään niille kuin pakon edessä. Ne on yleensä niin täynnä routavaurioitu että ovat aivan kamalia ajaa 20" renkailla varustetulla laitteella. Tuntuu että hampaat tippuu suusta siinä ryskytyksessä.

Yleensä välttelen. Työmatkalla kuitenkin ajan n. puolet matkasta pyörätiellä, koska ajoradalla on kova liikenne ja tärinäraita. Siinä aika hyvin oppii pyörätien routavauriokohdat ulkoa, kun samaa pätkää veivaa päivittäin. Oudossa kaupungissa taas ei huvittaisi pyöräteillä seikkailla, kun ei osaa reittiä eikä tiedä missä on routavaurioita.

Omat ajot on pääasiassa omassa tutussa kaupungissa ja tuttuja reittejä, joten tiedän väylien kunnon ja liikenteen olemuksen. Pääasiassa ajelen ylämäet kevaria ja alamäet ajorataa - vanhakin pysyy paikoin autoliikenteen vauhdissa ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jvuotila kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Pieni (=250w) vapaakytkimellä varustettu sähköapu pienellä ja kevyellä akulla saattaisi olla ratkaisu tuohon ylämäen ongelmaan. Silloin saisit pidettyä ylämäen vauhdin yli 20km/h, mutta ei hidasta luomu 40km/h vauhteja tasaisella. Pieni akkukin riittäisi, koska avustusta käytettäisiin vain tarvittaessa.

Näin se olisi. Mutta en halua tuota laitetta sähköistää. Luomuna mennään ja ajetaan sitä vauhtia mitä nyt sattuu menemään.

Kantsii unohtaa välillä sen nopeusmittarin tuijottelu ja ajella perstuntumalta. Nimittäin nojakki vs. kinneri vs. pystäri on eroja siinä mikä on sujuva rytmitys sen suhteen missä kohtaa huilataan ja missä tsempataan. Itselläkin alkaa 2000km jälkeen vasta ajoittain vähän löytymään se oikea rytmi ja välillä menee puurtamiseksi vaikka maasto ei olis edes erityisen rankkaa.

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin