QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja tm »

jvuotila kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Jotenkin epäilen että jos vain maantielenkin nopeus ratkaisee on quattro väärin valittu kulkupeli.

Quattro on minulle monestakin syystä juuri se laite joka kiinnostaa eniten. Ei tässä ole siitä kyse.

Mun mielestä ihan mielenkiintoista pohdintaa sulla... olisihan tuo hauska tietää, vaikkei sillä omaan kinnerinvalintaan mitään merkitystä olisikaan.

Mutta kuten tuossa edellä on käynyt ilmi, niin vertailussa riittää muuttujia. Juuri siellä omilla ajoreiteillään ja omalla vauhdillaan/tehollaan pitäisi päästä ajamaan vertailua, jotta saisi jonkinlaisen käsityksen eroista.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja TMS »

Perstuntumaa tähän hommaan Suomessa harvalla on, takakeno kun on ajanut Mangolla ja QV:llä ihan kunnolla niin hän varmaan osaa jotain sanoa. Mango tosin ei ole Alpha7 ihan verrattavissa tietenkään. Mutta mitä olen Saksan velomobiilifoorumilta lukenut, niin sellaisen käsityksen olen muodostanut että QV on hieman Questia raskaampi noin yleisesti jos ajatellaan jotain tiettyä tehontarvetta kun ajetaan tiettyä vakionopeutta. Ja Quest puolestaan aika selkeästi raskaampi kuin DF/Milan/Alpha luokka.

Mutta sitten päästään siihen että kun ajetaan jokin oikea reitti mäkineen, risteyksineen, mutkineen, liikennevalineen ja niin edelleen, niin asia ei olekaan enää niin yksinkertainen. Reitti merkkaa tosi paljon, hitaalla reitillä ero ei ole iso. Pitäisi oikeastaan kaivaa esimerkiksi nopeusero DF:n ja Stradan välillä vaikka Nokian kisoista ja sitten työmatkalta, joka kulkee osin kaupunki/taajama-alueella.

Viimeksi muokannut TMS, 26 Kesä 2020, 00:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja TMS »

Nokialla tunnin ajossa Stradalla 55 km/h ja DF XL 63 km/h, ero siis noin 15 %. 12 h ajossa Stradalla 500 km ja DF XL 622, eroa siis peräti noin 25 %, yllättävän iso ero jos vertaa tuohon tunnin ajon eroon, suoritukset eivät varmaan ole täysin verrattavissa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja TMS »

Noin 27 km työmatkalla Stradalla keskinopeus noin 36 km/h, ja DF XL:llä noin 38 km/h, eli ero noin 5 %.

Stradan voisi varmaan ajatella olevan karkeasti QV:n nopeusluokassa, joten näistä voi jonkinlaista arviota varmaan hahmotella. Että riippuu mistä roikkuu :)

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Ja sit toki sekin vielä että jos nopeuksista puhutaan niin on kans tosi tärkeää miettiä missä sillä yleensä tulee ajeltua ja minkä kuntoinen tie on (maavara). Hirmukilpurilla ei kovin kovaa uskalla mennä jos on epätasaisuuksia tai pääsee ketjutunnelia maalailemaan ahkerasti. Sen sijaan hitaammalla mutta maavareisemmalla voi nuo osuudet ollakin nopeampia :)

Quest Carbon -2015

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Näissä nopeus keskusteluissa aina tuntuu, että se nopeus on tärkeää, koska nopeus. Mutta oikeasti se nopeus on tärkeää, koska se on seurausta hyvästä hyötysuhteesta. Ja se hyvä hyötysuhde on tärkeää, mikäli kinneriä käyttää kulkuvälineenä paikasta toiseen. Silloin sitä haluaa, että kinneri on mahdollisimman kevyt, mahdollisimman aerodynaaminen ja vierintävastus on mahdollisimman pieni. Silloin mahdollisimman suuri osa käytetystä tehosta menee eteenpäin liikkumiseen, eikä pala kitkaan, ilmanvastukseen tai ylimääräisen massan nostamiseen mäen päälle. Tällöin jaksaa ajaa kerralla pidemmälle, tai jaksaa paremmin ajaa toistuvan työmatkan päivittäin.

Tämä nyt siis lähinnä vaan huomiona niille, jotka ihmettelevät miksi tästä nopeudesta aina puhutaan.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mutta jos nopeuden alttarilla uhrataan liikaa ketteryyttä, näkyvyyttä, hiljaisuutta, kuljetuskapasiteettia, pehmeyttä, huoltojen helppoutta, käyttövarmuutta yms. niin vie sekin mielekkyyttä pyöräilystä.

Nopeus on helppo suure vertailla. Se on helppo mitata ja jokainen ymmärtää kumpi kahdesta eri numerosta on parempi. Siksi siitä on helppo puhua. Toki noita muitakin voisi jollakin tasolla mitata, mutta huomattavasti vaikeampaa saada vertailukelpoisia tuloksia ja todella vaikea saada yhdistettyä kaikkia yhden numeroarvon alle jolla paremmuutta voisi vertailla. Vaatisi luultavasti Tekniikan Maailma lehden toimittajien tasoisen ammattitaidon :)

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tosi hyviä kommentteja, saukki osasi hyvin kirjoittaa auki tämän nopeusasian ja miksi sitä kannattaa tavoitella, ei siis pelkästään vain sen nopeuden itsensä takia.

Tuli mieleen että Nokiallahan ajettiin myös se lentävä 200m, Stradalla 70 km/h, DF XL 82 km/h, eroa noin 17 %. Nokiallahan molemmat pyörät oli ns. kisavarustuksessa katteineen ja kisarenkaineen, joten ero normi käyttöön ei ole niin suoraviivainen.

Sellaisilla kuntoilumielellä ajetuilla maantielenkeillä, joissa hidastuksena on lähinnä mäet, (ilman koko katetta ja kisarenkaita ajettuna, voisi sanoa että niin kuin arjessa yleensä) Stradalla tuli yleensä jahdattua 40 km/h keskinopeutta ja siinä silloin tällöin onnistuen. DF XL:llä tulee vastaavasti jahdattua 50 km/h keskinopeutta, joskaan sitä en vielä ole tainnut saavuttaa. Mutta jos vertaa vaikka 41/49 km/h lukuja olisi eroa noin 20 %.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jviirret kirjoitti:

Mutta jos nopeuden alttarilla uhrataan liikaa ketteryyttä, näkyvyyttä, hiljaisuutta, kuljetuskapasiteettia, pehmeyttä, huoltojen helppoutta, käyttövarmuutta yms. niin vie sekin mielekkyyttä pyöräilystä.

Nopeus on helppo suure vertailla. Se on helppo mitata ja jokainen ymmärtää kumpi kahdesta eri numerosta on parempi. Siksi siitä on helppo puhua. Toki noita muitakin voisi jollakin tasolla mitata, mutta huomattavasti vaikeampaa saada vertailukelpoisia tuloksia ja todella vaikea saada yhdistettyä kaikkia yhden numeroarvon alle jolla paremmuutta voisi vertailla. Vaatisi luultavasti Tekniikan Maailma lehden toimittajien tasoisen ammattitaidon :)

Aivan, käyttöpyörää valitessa pitää tosiaan kiinnittää huomiota myös muuhun, kuin pelkkään nopeuteen. Se omalle kohdalle paras pyörä on aina jollakin tavalla kompromissi.

Ja nopeutta on tosiaan helppo vertailla.

TMS:n Strada - DF nopeus vertailut on kyllä mielenkiintoisia.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

Stradalla tuli yleensä jahdattua 40 km/h keskinopeutta ja siinä silloin tällöin onnistuen. DF XL:llä tulee vastaavasti jahdattua 50 km/h keskinopeutta, joskaan sitä en vielä ole tainnut saavuttaa.

Mutta eikös vasta viime kesänä joku kehunut ajaneensa Räyskälästä kotiin Veikkolaan 54 km/h keskinopeudella?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo mutta silloin oli tuo ns.kisavarustus käytössä, katteet käytössä ja nopeammat renkaat tavanomaisesta ajovarustuksesta poiketen.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Mikähän on nopein velomobiili tällä hetkellä ?
Olisiko edelleen Milan SL.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

takakeno kirjoitti:

Mikähän on nopein velomobiili tällä hetkellä ?
Olisiko edelleen Milan SL.

https://www.google.com/amp/s/mobile.eng ... 13253.html

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
takakeno kirjoitti:

Mikähän on nopein velomobiili tällä hetkellä ?
Olisiko edelleen Milan SL.

https://www.google.com/amp/s/mobile.eng ... 13253.html

Osuikohan väärä linkki. Tämä meni Aerovelon streamlinerin ME-uutiseen. Erittäin paljon kiinnostaisi, jos joku olisi näitä kaupallisia velomobiileita vertaillut keskenään. :P

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: QuattroVelo vs. kolmipyöräiset / nopeus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ihan oikein meni. Tuo on tällä hetkellä nopein velomobiili. Sitten kun aletaan laittamaan keinotekoisia rajoja valmistusmäärien, renkaiden määrän tai vaikka värin, maavaran, valmistusmaan yms. mukaan niin jokainen saa sellaisen vastauksen kuin itse haluaa :)

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin