Ostin Velogatin

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja Ralii »

WhatsApp Image 2020-07-23 at 9.27.21 PM.jpeg

Löyty tämä legendaarinen sähkökinneri tori.fi suht edullisesti ni päätin ostaa itelleni vähän sääsuojaa työmatkoille. Eilen tuli poljettua se järvenpäästä kirkkonummelle 80km ilman avustuksia. Oli hiukan raskasta mutta tulipahan testattua. Ainakin wattimittari näytti lukemia, joten pyörässä taitaa edelleen olla suoravetomoottori kiinni. Kaikesta huolimatta kyllä toi ihan hyvin liikkuu suoralla ilman sähköjäkin. Mäestä en sano mitään kun säännöllisestä nojapyöräilystä on joku 6-7v aikaa ja kinnerillä en oo käytännössä koskaan ajanut. :mrgreen:

Jatkossa varmaan tulee joitain parannuksia tehtyyn sääsuojaan, tavaratilaan ja avustuksen osilta ainakin tukemaan telakka-akkua ja ehkä latausta aurinkopaneelilla kun tuo kinnerin takaosa sopii niin hyvin taittuvalle paneelille. Kääntösädettä vois kans parantaa mutta ostin tän tietäen oman työmatkan ja ton säteen heikkouden niin ei muodostu ongelmaks pääasiallaisessa käytössä.

Pitää nyt hetki tutustua ja testailla miten toi käyttäytyy ja tuumia sit tarkemmin.

Optima Baron | 1kw Velogatti

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja jori »

Jeeee! :D

Olinkin jo monet kerrat ollu pahoilla mielin, että tämä upea ajoneuvo oli kadonnut skenestä jonnekin varastoon. Hienoa, että se on taas ajossa. Onneksi olkoon Ralii!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja PW »

Hienoo, Velogatti pääsi hyvään kotiin 8)
Eikö siinä ole akkuja?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja Ralii »

jori kirjoitti:

Jeeee! :D

Olinkin jo monet kerrat ollu pahoilla mielin, että tämä upea ajoneuvo oli kadonnut skenestä jonnekin varastoon. Hienoa, että se on taas ajossa. Onneksi olkoon Ralii!

Kiitos! :)

PW kirjoitti:

Hienoo, Velogatti pääsi hyvään kotiin 8)
Eikö siinä ole akkuja?

Säilytyksen aikana lipot oli ilmeisesti hävitetty. Tossa on joku kontrolleri valmiina ja 2 sähköjärjestelmää erikseen valoille ja avustukselle. Ton valojen ja töötin sähköjärjestelmän vois hoitaa kans samalta akulta jännitettä laskemalla.

Tossa on tosiaan 4 eri luukkua lipoille ja johdotukset niihin, joten pitää vähän peräosan rakennetta muuttaa niin et saa yhtenäisen säilytystilan akulle ja muille tavaroille. Mulla on olemassa 52v 17ah telakka-akku bluetooth bms:llä ja pari telakkaa. Akku tukee myös suoravetomoottorin regen-jarrutusta joten senkin vois ottaa käyttöön jos ton moottorin päättää säilyttää. Ite oon kyllä tähän asti ollu enemmän noiden vapaarattaallisten ystävä.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja samuel »

Ralii kirjoitti:

Säilytyksen aikana lipot oli ilmeisesti hävitetty.

Pieni muistikuva on että joku akkusetti taisi päästy Jorille.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja jori »

samuel kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Säilytyksen aikana lipot oli ilmeisesti hävitetty.

Pieni muistikuva on että joku akkusetti taisi päästy Jorille.

Edellinen, käytöstä poistettu, sarja karsittiin pilalle menneistä ja loput päätyivät minulle. E-Cruiser ajeli vielä Velogatilla, joten kyllä siinä akut oli ainakin ajoneuvon myyntiin asti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja Ralii »

jori kirjoitti:
samuel kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Säilytyksen aikana lipot oli ilmeisesti hävitetty.

Pieni muistikuva on että joku akkusetti taisi päästy Jorille.

Edellinen, käytöstä poistettu, sarja karsittiin pilalle menneistä ja loput päätyivät minulle. E-Cruiser ajeli vielä Velogatilla, joten kyllä siinä akut oli ainakin ajoneuvon myyntiin asti.

Mun ymmärryksen mukaan edellinen omistaja oli hankkiutunut akuista eroon. Ei ajanut kinnerillä ollenkaan ja säilytti sitä vaan varastossa. Toisaalta itselle ihan hyvä kun halusin oman akun muutenkin ja nyt hinta oli alempi kuin aiemmin.

Optima Baron | 1kw Velogatti

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

:)

Jos joskus on jotain kysyttävää siitä, niin yritän vastata. Ajoin sillä reilut 15 000km. Myydessä mukana meni muistaakseni 25Ah lipoja, kolme laturia ja kaksi uudehkoa virtalähdettä. Jos joskus haluat myydä sen takakiekon, niin voisin ostaa sen takaisin. Jos haluat vaikka kokeilla toisenlaista moottoria. Jos sillä alkaa ihan ajamalla ajaa, niin siihen penkkitilaan kannattaa upottaa ehkä sellainen kunnon nojakkipenkki. Parempi selälle pitkän päälle.

Takakiekon asento kannattaa tarkistaa suoraa takaapäin katsoen, se alkoi olla hiukan kallellaan loppuaikana kun ne dropit alkoivat hieman taipua. Rasittaa tarpeettomasti takakiekkoa jos se ei ole juuri pystysuorassa. Osittain myin sen siksi koska isännöitsijä lukitsi portin kadulle niin, ettei mikään 85cm leveämpi enää päässyt sisäpihalle. Eivät myöskään siis lastenvaunut tai kuormapyörät. Sitä oli tossa kadulla vähän ikävä säilyttää. Voin laittaa kuvan siitä munalukkovirityksestä joskus. Sillä on käyty Alavuden Tuurissa, Jämin lentokentällä ja Kotkassa.

Juuri myin 29. moottoripyöräni, nyt on taas suunnitelmat auki. Kakkosversio olisi valmiina päässä, jos innostuisi. Siitä tulisi täysin erilainen. hieman houkuttelisi myös tehdä tuosta klassisesta muodosta uusi kakkosversio hifipenkillä, kunnon eturipustuksella ja takajousituksella. Rahatilanne sallisi uuden teon vaikka heti. Helsingissä on nykyään hieno firma, josta saisi käytännössä lähes kaikki sähköprujut: https://akkutehdas.com/

Siinä mielessä olisi helpompaa, vaikka ehkä lipoihin päätyisin vieläkin. Käytin niitä 15 vuotta, ovat niin tuttuja. Nykyään niitäkin saa sellaisissa 10Ah/6S, tai jopa 25Ah/6S-paketeissa. Ei enää sitä kahdenkymmenen akun virittelyä, vaan vain 1-2 pakettia ja yksi laturi. Pääsee samalle tasolle käyttöystävällisyydessä kuin muiden akkujen kanssa, kun vain huolehtii turvallisuudesta. Se valosähköjärjestelmä on 12V.

Se eturipustus mulle on se heikko paikka, jos uuden tekisi. En ole kovin hyvä valmistamaan sellaista. Hienoa nähdä, että se pääsi taas tien päälle. Sinne se kuuluu. Se alumiininen ohjausputki oli ennen nelimoottorisen, kolmimetrisen skaalalennokin siiven pääsalko. Se on kiertänyt Paattisten lennokkikenttää sadan metrin korkeudessa täyden ohjelman. Ostin sen Alppi-Raudasta. Kaikki liimasaumat on vedetty Erikeeper-Plussalla.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Jos joskus on jotain kysyttävää siitä, niin yritän vastata. Ajoin sillä reilut 15 000km. Myydessä mukana meni muistaakseni 25Ah lipoja, kolme laturia ja kaksi uudehkoa virtalähdettä. Jos joskus haluat myydä sen takakiekon, niin voisin ostaa sen takaisin. Jos haluat vaikka kokeilla toisenlaista moottoria. Jos sillä alkaa ihan ajamalla ajaa, niin siihen penkkitilaan kannattaa upottaa ehkä sellainen kunnon nojakkipenkki. Parempi selälle pitkän päälle.
[/quote]

Tulee aivan varmasti kysymyksiä kunhan pääsen asentelamaan. Kerkesin nyt vasta ajaa kotia säilytykseen ja lähteä nauttimaan viimeiseisistä lomapäivistä. :)

Kiekon luopuminenkaan ei oo ihan poissuljettua mutta täytyy nyt ensin testata tolla et miten toimii sähkön kanssa.

E-Cruiser kirjoitti:

Takakiekon asento kannattaa tarkistaa suoraa takaapäin katsoen, se alkoi olla hiukan kallellaan loppuaikana kun ne dropit alkoivat hieman taipua. Rasittaa tarpeettomasti takakiekkoa jos se ei ole juuri pystysuorassa. Osittain myin sen siksi koska isännöitsijä lukitsi portin kadulle niin, ettei mikään 85cm leveämpi enää päässyt sisäpihalle. Eivät myöskään siis lastenvaunut tai kuormapyörät. Sitä oli tossa kadulla vähän ikävä säilyttää. Voin laittaa kuvan siitä munalukkovirityksestä joskus. Sillä on käyty Alavuden Tuurissa, Jämin lentokentällä ja Kotkassa.

Toi vois olla sit eka tarkistuskohde. Töissä joutuu mahdollisesti säilyttämään ulkona jos en saa kellarin nosto-ovee toimimaan ni joutuu sit miettimään jotain lukitus systeemiä.

E-Cruiser kirjoitti:

Juuri myin 29. moottoripyöräni, nyt on taas suunnitelmat auki. Kakkosversio olisi valmiina päässä, jos innostuisi. Siitä tulisi täysin erilainen. hieman houkuttelisi myös tehdä tuosta klassisesta muodosta uusi kakkosversio hifipenkillä, kunnon eturipustuksella ja takajousituksella. Rahatilanne sallisi uuden teon vaikka heti. Helsingissä on nykyään hieno firma, josta saisi käytännössä lähes kaikki sähköprujut: https://akkutehdas.com/

Mun tandemin 500w Mxus-moottori pinnattiin Akkutehtaalla. Hinta kohtuullinen ja loistava palvelu.

E-Cruiser kirjoitti:

Se eturipustus mulle on se heikko paikka, jos uuden tekisi. En ole kovin hyvä valmistamaan sellaista.

Mulla oli vähän sama ongelma. Tadpole-trikestä ja sen kattamisesta oon haaveillut mutta aina toi etupää on jäänyt mietityttämään ja sitä kautta projektin aloittaminen. On hyvä nähdä nyt kuitenkin toimiva esimerkki ja mahdollisesti iteroida sitä eteenpäin jos tulee itse rakenneltua jossain välissä.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Noniin lomat alkaa olla loppu ja nyt pitäis saada pyörästä ainakin säilytystilat, sähköjärjestelmä ja jonkinnäköinen sadesuoja kuntoon.

IMG_20200802_163525.jpg

Peräosasta löytyi ihan hyvin tilaa rakennella säilytysratkaisuja ja akkutelakalle paikka. Ton peräosan "katon" sais kans mahdollisesti jotenkin saranalla aukeemaan.

Huomionarvoista on myös että ton takaosan päälle taitaa just mahtua 100w taitettava aurinkopaneeli. Sellasta on tullu tänä kesänä testailtua sähköveneessä hyvin kokemuksin.

Optima Baron | 1kw Velogatti

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Jos laitat paneelin, niin voisin ostaa sen tavaratelineen takaisin jos joutaa. Se on tehty jätelavalta löytyneestä television lehtitelineestä :wink:
Sadesuoja on hyvä, kuiva olisi paras. Kosteus tuppaa ajan myötä ravistamaan vaneria. Se hopea väri on Tikkurilan metallihopeaa sivellinmaalia, jos joskus tarttee paikata. Juu, tilaa siellä on. Kannattaa painopistesyistä pyrkiä laittamaan akut taka-akselin etupuolelle.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja Ralii »

E-Cruiser kirjoitti:

Jos laitat paneelin, niin voisin ostaa sen tavaratelineen takaisin jos joutaa. Se on tehty jätelavalta löytyneestä television lehtitelineestä :wink:

Tavarateline on kyllä joutava ja en tarvitse siitä rahaa. :) Keskustassa mulla ei oo kauheen usein käyntiä mutta voin esim ottaa sen mukaan pitäjänmäkeen.

E-Cruiser kirjoitti:

Sadesuoja on hyvä, kuiva olisi paras. Kosteus tuppaa ajan myötä ravistamaan vaneria. Se hopea väri on Tikkurilan metallihopeaa sivellinmaalia, jos joskus tarttee paikata. Juu, tilaa siellä on. Kannattaa painopistesyistä pyrkiä laittamaan akut taka-akselin etupuolelle.

Jees. Meinasin jotain ajonaikaista kattoa. Säilytän pyörää tallissa, joten kuivana pysyy.

Akku tai akut tulee tohon "etureunaan", joten pitäis ihan ok olla. Tarttee varmaan vaan eristää toi rengas muusta tavaratilasta.

Optima Baron | 1kw Velogatti

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin Velogatin

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Ralii kirjoitti:

Jees. Meinasin jotain ajonaikaista kattoa.

Tämmöinen warbird-teemainen voisi toimia siihen, jos jonkinlainen suoja täytyy saada.

Webp.net-compress-image(18).jpg

Hieno homma jos tarakka joutaa. Voitaisiin nähdä joku päivä Pitskussa, käyn pari kertaa kuussa siellä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Vastaa Viestiin