Mahe kirjoitti:Lienee joku muu nimimerkki, mä olen Porvoosta eikä ole sähkömoottoria (vielä .
Olen kyllä katsellut tuota Bafangin 500W settiä vähän sillä silmällä Tuumin että jos hommaisin Ibexiin toisen etupuomin niin tuolainen olis helppo asentaa niin että sen saa nopsasti poiskin, esim Nokian kisoja varten, tyyliin akku pois ja etupuomin vaihto moottorittomaan
Kun meillä on täällä tätä tietotaitoa näihin liittyen, niin joku(TM) voisi kasata semmosen helposti ymmärrettävän tietopaketin noista sähkömoottoreista? Silleen selkokeilisesti että mikä suhde on wateilla, volteilla ja ampeeritunneilla pyörän käyttöominaisuuksiin (kiihtyvyys, käyttösäde, nopeus jne.)
Ok. Muistin nikin väärin sitten, se oli joku toinen. Tuo puominvaihto kuulostaa hyvältä ratkaisulta.
Kyllähän sellaisen paketin voisi joskus kirjoitella, näin omasta omalla tavallaan rajoittuneesta kokemuspohjasta käsin. Siitä tulee helposti aika pitkä selostus.
Kirjoittamista helpottaisi kovasti, jos olisi liuta selkeitä kysymyksiä. Muuten vähän vaikea valita mitä kirjoittaisi. Jorikin sellaisen teorianäkökulmasta varmasti helposti vääntäisi.
Itse puhun lähinnä kokemuspohjaisesta ja teknisestä näkökulmasta, vähemmän juridisesta tai moraalisesta näkökulmasta.
Sähköilyssä kaikki on vähän niin kuin suhteessa kaikkeen kuin aurinkokunnassa. Muutat mitä tahansa, niin se vaikuttaa hieman kaikkeen.
Tyypillisellä 1000W-suoravedolla kattamattomassa ajoneuvossa 50 km/h keskari jää kyllä haaveeksi, jollei kyseessä ole Bonnevillen tasanko viileänä päivänä.
Tyypillinen 1000W-suoraveto kulkee huippunopeutta sen 50 km/h polkematta, kun jännite pysäyttää menon. Siis täydellä akulla. Jollain 72V-jännitteellä voi päästä 60 km/h.
50 km/h keskari edellyttäisi huippunopeuden ylläpitoa jatkuvasti. Suolatasangolla voisi onnistua.
Täytyy muistaa, että tyypillisillä jännitteillä myöskään alamäessä ei sitten mennä hurjasti yli 50 km/h, kun moottori muuttuu generaattoriksi.
Keskiövedolla onnistuu helpommin. Joku 3000W Cyclone tai 3000W suoraveto. Niillä ajetaan viidenkympin keskareita, eli huiput siinä 80 km/h.
Rungolle ja tekniikalle, geometrialle, jousitukselle, jarruille jne tuollainen suorituskyky asettaa sitten jo omat vaatimuksensa.
Käytännössä tuolla teholla päätyy rakentamaan rakenteellisesti mopon. Jos haluaa sen olevan mitenkään turvallinen. Mopon vanteet, DOT-renkaat, jne.