Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Taipuuko se putki jarruttaessa, vai niiaako vasemmasta etukulmasta?

Oikea etukulma niiaa jarruttaessa. Ymmärsinkö kysymyksen oikein?

Onko se sitten enemmän 2T3 ominaisuus ku liian ohut runko?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:
  1. Runkoon pitää lisätä yläputket, joustaa liikaa.

Lisää sit jos kate ei jäykistä tarpeeksi?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jorin ehdottamassa ohjaussysteemissä ohjausvoiman tarve muuttunee melkoisesti takapään lähtiessä kääntymään. Ei tietty kolmipyöräisessä niin vakavaa, mut kaspyöräisellä vois jo aiheuttaa mielenkintoisia ajolinjoja jyrkissä kurveissa.

Voisihan takapään progressiivisuuden toteuttaa myös geometrisesti esim siten että takarengasta kääntävä varsi kääntyy reilusti, esim 180 astetta, ja suoraan ajaessa on liikeratansa keskellä osoittaen reaktiotangon (vai mikä hitto se ny on?)suuntaisesti.

Tars varmaa piirtää kuva(?).

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti:

Jorin ehdottamassa ohjaussysteemissä ohjausvoiman tarve muuttunee melkoisesti takapään lähtiessä kääntymään. Ei tietty kolmipyöräisessä niin vakavaa, mut kaspyöräisellä vois jo aiheuttaa mielenkintoisia ajolinjoja jyrkissä kurveissa.

Voisihan takapään progressiivisuuden toteuttaa myös geometrisesti esim siten että takarengasta kääntävä varsi kääntyy reilusti, esim 180 astetta, ja suoraan ajaessa on liikeratansa keskellä osoittaen reaktiotangon (vai mikä hitto se ny on?)suuntaisesti.

Tars varmaa piirtää kuva(?).

Joo, piirrä!

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuossa hondan 4ws takaohjausvaihde, eli pienillä ohjauskulmilla renkaat kääntyvät samaan suuntaan, mutta isommilla kulmilla eri suuntaan. Tämä ois Jorin etuveto nelipyöräohjattuun kinneriin hyvä systeemi? MIten tuon sais toteutettua ilman planeettapyörästöjä?

Liitteet
clip_image0043.jpg
clip_image0043.jpg (40.9 KiB) Katsottu 2566 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vävypoika kävi koeajolla ja ei ohjauksessa oo kuulemma mitään vikaa. Puuttuuko itseltäni vaan se 1000km opettelujakso :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Keskelle jos tekis vielä yhden kaaren 25mm putkesta ja yhdysputket jostain 16mm putkesta. Tällöin jäykkyys paranis paljon ja katteelle ois tukea. Vetävän renkaan puoleinen yhdysputki pitää jättää alemmas, että pääsee hypättyä kyytiin. Etuosa ja kääntyvien renkaiden puoli vois olla kiinteää katetta ja kulkupuoli sekä penkin kohta avautuvaa rättiä?

Liitteet
20161027_163121.jpg
20161027_163121.jpg (87.58 KiB) Katsottu 2428 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikö kääntyvältäpuolen oo helpomp mennä sisään - kiekko ei oo tiellä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä tuossa kestäs heikompikin putki . Säästys painoa .

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja janx »

Alamäessä ylipaino on ylivoimaa. Ylämäkiä ei ole, kun niitä ei ajattele. :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Eikö kääntyvältäpuolen oo helpomp mennä sisään - kiekko ei oo tiellä?

Siinä on ohjausvipu tarttumassa lahkeeseen ja oikea huonompi jalka pitää saada ensin sisälle ja ulos astuessa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ohjausiskari asennettu. Hervottomuus väheni, mutta edelleen kolmenkympin vauhti hirvittää. Nyt huomaa miten paljon rungon jousto vaikuttaa eturenkaan ohjauskulmaan. Vähän alkaa usko horjumaan koko 2T3 malliin :oops:

Mitä teen? Vetävää rengasta taaksepäin ja lisää rautaa runkoon? Kääntyvästä takarenkaasta jätön nollaus?

Liitteet
20161031_151234.jpg
20161031_151234.jpg (137.77 KiB) Katsottu 2266 kertaa
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vetävä taaenmaksi , paino siirtyy enenmän etupyörälle .

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Penkkiä eteenpäin, painoo enemmän vetävälle kiekolle - ei vaan taida kampiakselilla olla paljoa tilaa siirtää eteenpäin :? En kyllä oikeesti ymmärrä, yritin vaan tulkita Jorin analyysiä :oops:
Jos tuo ongelma olis miun pyörässä, en varmaan huomais sitä :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitä sillä on merkitystä kun ohjausakselien kulmat on noin erilaiset? Kysyinköhän tän kymysyksen jo aikasemmin :oops:
PW kirjoitti:
"Onko minkälainen merkitys eli vaikutus sillä, ett ohjauskulmat on kovin erilaiset, etu- ja takakiekolla? Noin niiku teoriassa?"
Ja Jori vastaa:
"Ei niillä juurikaan mitään ristikkäisvaikutuksia ole, eli toimivat itsenäisesti toisistaan riippumatta. Takapyörä kääntyy paljon vähemmän, joten sen ohjauskulma voi olla melkoisen vino ilman vaarallisen suurta kiekon kallistumaan käännöksessä. Liian raju kallistuminen rasittaa pinnoja."
Niin onkii! :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin