PW kirjoitti:Tyhmä kysymys, voisko tuo koko etu kaari kääntyä yhestä keskipisteestä ja pyörät siinä mukana ?
Lowridessä oli soututrike, kokeilitko sitä, siinähän oli tuollainen ohjaus.
Jukka
PW kirjoitti:Tyhmä kysymys, voisko tuo koko etu kaari kääntyä yhestä keskipisteestä ja pyörät siinä mukana ?
Lowridessä oli soututrike, kokeilitko sitä, siinähän oli tuollainen ohjaus.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Se tais olla ainut pyörä joka jäi kokeilematta, Miltä se ohjaus vaikutti ?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
jviirret kirjoitti:Lowridessä oli soututrike, kokeilitko sitä, siinähän oli tuollainen ohjaus.
Sen vertaaminen käsillä ohjattavaan polkupyörään ei kyllä kovin paljoa kerro. Jos kaverina olisi ollut toinen, korrectilla ackeman ohjauksella varustettu soutu-trike niin sitten ehkä voisi verrata.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Kääntyvällä akselilla on toki valmistusteknisiä etuja, mutta on myös haittoja: Ohjauslaakerin täytyy olla keskipakomomenttien takia olla erittäin vahva, kiveen osuva toinen etupyöristä kääntää ohjausta voimakkaasti kiven suuntaan, ohjauskulman kasvaessa tukileveys kapenee varsinkin ulkokaarteen puolelta, jyrkillä kulmilla sisempi pyörä ottaa kiinni kuskin jalkoihin, suuren hitaumomentin takia ohjaus on hidas, katteeseen tarvittava tila ohjausliikkeitä varten on todella suuri.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Kääntyvällä akselilla on toki valmistusteknisiä etuja, mutta on myös haittoja: ... ohjauskulman kasvaessa tukileveys kapenee varsinkin ulkokaarteen puolelta
Tämä haitta tulikin henkilökohtaisesti havainnollistettua lowridessä ja kipattua kyljelleen.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Innostuin nähdessäni lowridessä tuon ennakkoluulottomasti rakennetun soutupyörän. Ajattelin jo, että siinäpä ensi talven projekti, mutta koeajettuani sen, tulin toisiin ajatuksiin. Innostus lopahti, kun ohjaus oli niin hidas ja rakenne tuntui sopivalta vain maantieliikenteeseen.
Nyt tuli juuri mieleen, että jospa asentaisi sähkömoottorin tällaiseen pyörään. Se helpottaisi kovasti erikoisesti liikkeelle lähtöä. Kun vielä laittaisi erikseen kääntyvät etupyörät, jotka olisivat tietenkin jaloilla ohjattavat.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Mallailin pyörän osia ja putkea paikoilleen , ja piirtelin tuon Zox:in proton pohjalta kuvaa. 28" takarengas ja 20" eturenkaat - tulee aika pitkälaitos , jotain 2,5m. Näyttää junalta. Alunperin kuvittelin lyhyttä ja ketterää tekeväni. Tai sitt pitää tehhä kaks. No annetaas ajatusten hautua.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Mallailin pyörän osia ja putkea paikoilleen , ja piirtelin tuon Zox:in proton pohjalta kuvaa. 28" takarengas ja 20" eturenkaat - tulee aika pitkälaitos , jotain 2,5m.
Pitkä ja pitkä, tavallinen tadpole 28" takarenkaalla on 2-2,3m pitkä ja tavallinen miestenpyöräkin varmaan 2metriä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Mallailin pyörän osia ja putkea paikoilleen , ja piirtelin tuon Zox:in proton pohjalta kuvaa. 28" takarengas ja 20" eturenkaat - tulee aika pitkälaitos , jotain 2,5m.
Pitkä ja pitkä, tavallinen tadpole 28" takarenkaalla on 2-2,3m pitkä ja tavallinen miestenpyöräkin varmaan 2metriä.
Jukka
Noinhan se tietysti on, ehkä eniten tuossa pistää silmään pitkä akseliväli n. 1900mm joka johtaa kait isoon kääntösäteeseen.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ilmeisesti hyvin loiva nojakulma kun omassa kinnerisuunnitelmassa kuvittelen pääseväni 160-170akseliväliin. Tässä muuten yksi kaupallinen "LWB tadpole" 70-luvulta:
http://www.flickr.com/photos/justinandc ... 333112951/
http://www.flickr.com/photos/slingshot_recumbent/
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Tuollainen proto oli joskus Thorax- nimisellä valmistajalla: http://www.thorax.de/neo04/inhalte/inh_esr_01.htm
Poikkiputki on tässäkin taivutettu taaksepäin, jolloin eturenkaat on saatu suunnilleen keskiön linjalle. Verrattuna suoraan putkeen, lyhyempi, ketterämpi ja kaarrevakaampi. Kenties kevyempikin. Suora toki on helpompi tehdä.
Täällä vasta piirrellään ku Jukalla on jo rautaa ristissä ja pyörät alla.
Tuommosta lyijykynä piirrosta oon luonnostellu zoxin sivulta löytyneen pohjalta. Taakse 28" rengas, eteen 2kpl 20"renkaita , penkki vanerista ja runko 50*1,5 mm putkea. Nuo eturenkaiden ohjausnivelet ja kiinnitykset on vielä ihan hepreaa mutt jos yrittäs tuon Jukan mallin mukaan tehdä toispuoleisen kiinnityksen niille.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Nuo eturenkaiden ohjausnivelet ja kiinnitykset on vielä ihan hepreaa mutt jos yrittäs tuon Jukan mallin mukaan tehdä toispuoleisen kiinnityksen niille
Jos itse olisin tuon esimmäisen ideani pohjalta jatkanut rakentelua niin noiden laakeriputkien kylkeen olisi tullut hitsaamalla 12mm pultit ja poikittaisen etuakselin päähän 16x2 putkesta pulteille holkit. kun rakenne olisi riittävän pitkä, ei millin osien suuruinen välys muuttaisi pyörän kulmia ajossa merkittävästi. Ainoa haitta olisi hyvin voideltunakin laakeroitua ratkaisua jäykempi ohjaus ja montuissa ehkä pieni kolahtelu. Täysin välyksetön pultti putkessa ratkaisu ei koskaan ole, mutta helppo, nopea ja jopa kevyt.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Romukaupasta sain 20" pyöriä pari kappaletta, ja niihin kiekkoihin suunnittelin nyt tuota Jukan toispuoleista kiinnitystä. Käyköhän tuo sama mitoitus ku 24" kiekkoon ? Navan ulkomitta siis paksuus on 13,5 mm tai vähän alle jos sisäpuolelta hion 12 mm reiän , jääkö seinämät liian ohuiksi.
Toiseksi onko noi 351,5 , 321,5 putket standardi mittoja , ei meinaa löytyy omista eikä romukaupasta. Tuommonen noin 32 mm putki yhestä lastenpyörän rungosta kait on mutt sitt lähinnä löytyy noin 34 mm putkee.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Toiseksi onko noi 351,5 , 321,5 putket standardi mittoja , ei meinaa löytyy omista eikä romukaupasta. Tuommonen noin 32 mm putki yhestä lastenpyörän rungosta kait on mutt sitt lähinnä löytyy noin 34 mm putkee.
Pyörän rungoista minäkin olen nuo napannut, tosin ne on tuumamitoilla, eli laakerit on hitusen väliä pesiinsä. Korjaantuu varmasti pelkällä maalilla. Saahan se putki olla jotakin muutakin. Esim: 35x1,5 voi korvata 36x2 tai jos laakerin korvaa 6301:llä niin 40x1,5(sitä varmasti on). tuossa 6301:kin on 12mm reikä. Eikä sen sisälle menevän putken tarvi olla justiinsa, kunhan nyt menee sisään ja painaa laakereita "ulko koolista" eikä kuulista. Harmittavasti peruslaakereista ei löydy mitään mikä menisi tuon 34x1,5 putken sisään, ainakaan 12mm keskireiällä.
Biilteman laakerisivu(uudessa kuvastossa 441) käteen ja romuja penkoon, jos ei löydy niin saman sivun kans kauppaan
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...