Nyt sitten hoksasin että olkatappeihin olisi saanut kätevästi sivukallistuksen kun etuakselista olisi tehnyt loivan U:n muotoisen. Ohuempia vaneerisuikaleita pinoon, liimaa väliin ja puristuksiin kuivumaan niin että kasan päät on keskikohtaa ylempänä.
Jukka
Joo, mutta ei se olekaan ongelmakohta, vaan olka-akseli.
Öö? Olka-akselin reiät olisivat tulleet etuakselin päihin kuten nytkin, mutta koska akseli olisi ylöspäin mutkalla niin olisivat sojoittaneet ulkoviistoon.
Renkaan ripustus rautoihin taas olisi reijät porattu eri kohtiin ja kun terä on läpi niin sitä olisi kallistettu jolloin olka-akselina toimiva pultti olisi mennyt niistä läpi vinosti.
Eli Vihreä on etuakseli, kasattu pinoon liimatuista vanerisuikaleista ja kuivunut muotoonsa. Siihen porataan kohtisuora reikä olka-akselia varten.
Musta on C-palkista sahattu rauta jossa vinot reiät olka-akselille ja suora reikä eturenkaalle.
Harmajat on vaikka kulmittain katkaistuja muttereita tai paksuseinämäisen putken pätkiä.
Varsinaista olka-akselia en piirtänyt, mutta menisi siis tietenkin reijistä ja vinoista muttereista läpi. Laakerointi kuten suunnittelitkin.
Hyvin tää taas menee - yks tekee ja muut neuvoo miten ois pitäny
Tämä menee juuri niinkuin pitikin. Olen koittanut miettiä ja kysellä täällä järkevää helposti tehtävää olka-akselrakennetta, mutta mitään hyvää helposti tehtävää suunnitelmaa ei ole syntynyt. Tähän tuskastuneena aloitin tämän projektin ja toivoin sen herättävän ideoita. JA kuinkas kävikään Jukkahan sen toivomani rakenteen tuossa esitti. Helppo tehdä ja sihtailla suoraan ennen hitsausta, kun holkit pulttaa kiinni olkatapilla. Kiitos Jukka!
Hyvin tää taas menee - yks tekee ja muut neuvoo miten ois pitäny
Tämä menee juuri niinkuin pitikin. Olen koittanut miettiä ja kysellä täällä järkevää helposti tehtävää olka-akselrakennetta, mutta mitään hyvää helposti tehtävää suunnitelmaa ei ole syntynyt. Tähän tuskastuneena aloitin tämän projektin ja toivoin sen herättävän ideoita. JA kuinkas kävikään Jukkahan sen toivomani rakenteen tuossa esitti. Helppo tehdä ja sihtailla suoraan ennen hitsausta, kun holkit pulttaa kiinni olkatapilla. Kiitos Jukka!
Eikös tuossa Jukan tavassakin pidä hyvin tarkkaan osata tehdä akselin mutka just oikein ja viel kaks samanlaista
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eikös tuossa Jukan tavassakin pidä hyvin tarkkaan osata tehdä akselin mutka just oikein ja viel kaks samanlaista
Kaksi samanlaista mutkaa saa, kun merkkaa akseliin keskikohdan ja kumpaankin päähän esim 40cm etäisyydelle saman korkuiset palikat. Sitten vetää puristimella keskikohdan alas, tai ajaa päälle vaikka auton painoksi.
Nyt piirsin heti kuvan:
taivutus.jpg (24.02 KiB) Katsottu 2633 kertaa
Jos vanerisuikaleet jää päistä erilleen niin puristaa ne nippuun puristimilla
Eikös tuossa Jukan tavassakin pidä hyvin tarkkaan osata tehdä akselin mutka just oikein ja viel kaks samanlaista
Symmetrinen osa on helppo laminoida. Tekee puolimallin piirrottamista varten ja piirtää sitä käyttäen molemmat puolet välillä vain kääntäen mallin toisinpäin. Tarkan muodon laminointi onnistuu helposti ruuvaamalla tukevaan levyyn palikoita, joita vasten puristaa laminoitavan osan. Aivan kuin veneen kaaret